סוכנות הביון של ברזיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוכנות הביון של ברזיל
(ABIN (Agência Brasileira de Inteligência
מטה הסוכנות
מטה הסוכנות
"A Inteligência em defesa da sociedade, do Estado Democrático de Direito e dos interesses nacionais" - מודיעין להגנת החברה, שלטון החוק והדמוקרטיה, והאינטרס הלאומי
מידע כללי
מדינה ברזיל עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד אחראי נשיא ברזיל
תאריך הקמה 7 בדצמבר 1999
סוכנות קודמת שירות המידע הלאומי (SNI)
מטה מרכזי ברזיליה
www.abin.gov.br
קואורדינטות 15°49′16″S 47°56′24″W / 15.821°S 47.94°W / -15.821; -47.94
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוכנות הביון של ברזיל (ABIN Agência Brasileira de Inteligência), היא הסוכנות הממשלתית המרכזית בברזיל שמתפקידה לתכנן, לבצע, לתאם לפקח ולבקר את פעולות הביון במדינה, בנוגע לאיומים פנימיים או חיצוניים. ולדווח לנשיא ברזיל על מצב המודיעין בשאלות הנוגעות לאינטרס הלאומי הברזילאי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוכנות היא ממשיכתו של הארגון (SNI (Serviço Nacional de Informações שירות המידע הלאומי הידוע לשמצה, ששימש ככלי בידי המשטר הצבאי בברזיל בימי הדיקטטורה הצבאית בין השנים 1964 ו-1985.

ה-SNI הוקם כגוף אזרחי, אך שיתף פעולה עם צבא ברזיל. כל זרוע בצבא ברזיל, חיל היבשה, חיל הים וחיל האוויר, המשיכה לקיים זרוע מודיעין משלה. שירותי מודיעין אלו היו אחראים לצנזורה, עינויים ופעולות אחרות כנגד מתנגדי המשטר.

בניסיון לאחד את זרועות הביון ולהכפיפן לשליטת הממשלה האזרחית שקמה בברזיל בשנת 1985, הורה הנשיא פרננדו קולור דה מלו על החלפת ה-SNI ב"משרד העניינים האסטרטגיים" ( Secretaria de Assuntos Estratégicos), ובראשי תיבות SAE, שפעל בין 1990 ל-1994. על אף שב-SAE לא פעלו אנשי SNI לשעבר, עדיין הייתה שליטתו של הצבא במשרד ברמה שהפריעה למתן דיווח וביקורת על מעשי המשרד לממשלה האזרחית.

הקמת הסוכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1995 הציב נשיא ברזיל פרננדו אנריקה קרדוזו אזרח בראש ה-SAE. ב-7 בדצמבר 1999 נחקק על ידי הקונגרס הלאומי של ברזיל חוק היוצר את "מערכת הביון הברזילאית" (SISBIN) שהזרוע המרכזית שלה היא ABIN. תפקידה העיקרי של ABIN הוא לשלוט בזרם האינפורמציה שנוצר על ידי פעולות הסוכנויות השונות.

כאומות רבות אחרות באמריקה הלטינית, ברזיל ניצבת בפני האתגר של מניעת התערבות הצבא וזרועות המודיעין שלו בפוליטיקה האזרחית. מתחילת קיומו הוכתם ABIN בהאזנות סתר לא חוקיות ופעולות דומות. השירות היה מצוי בכפיפות ישירה לנשיא, ולא היה חייב בדיווח לקונגרס הברזילאי. מצב זה הפריע לניסיונות לשלוט בשירות ולנקותו מהשפעות אנשי הצבא ומנגנוני הביטחון הפנימי של הצבא.

כיום מצוי השירות בכפיפות למשרד לביטחון פנים של נשיא הרפובליקה (GSI), אך גם מדווח לוועדה לשירותים חשאיים של הקונגרס.

הממשלות האחרונות בברזיל פעלו להקטנת השפעת הצבא, ולאחרונה נראה כי השירות מרכז את מאמציו במניעת טרור ואיומים חיצוניים, במקום להתרכז בפוליטיקה הפנימית, וכי אימץ לעצמו ערכים דמוקרטיים.

תפקידי השירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידו העיקרי של השירות הוא לחקור איומים בכוח ובפועל לחברה הברזילאית ולממשלה, ולהגן על המשטר הדמוקרטי, על החוקה הברזילאית, ועל ריבונות ברזיל.

סיסמת השירות היא "A Inteligência em defesa da sociedade, do Estado Democrático de Direito e dos interesses nacionais" - מודיעין להגנת החברה, שלטון החוק והדמוקרטיה, והאינטרס הלאומי.

לסוכנות אין סמכות מעצר או חקירה. מטרתו היחידה היא איסוף אינפורמציה וניתוחה. בנוסף לכך, החוק הברזילאי בנוגע להאזנות סתר שהתקבל בשנת 1996 קובע את סוכנויות המדינה הרשאיות להאזין האזנת סתר. ABIN אינה נמנית עליהן. הסוכנות היא חלק ממערך ביטחון פנים וביון הקרוי SISBIN, ומקיים קשר עם סוכנויות נוספות לאכיפת החוק בברזיל.

הסוכנות מקיימת קשרים עם סוכנויות ביון מחוץ לברזיל.

על פי החוקה הברזילאית רשאי אזרח לפנות ל-ABIN ולבקש לדעת האם נאגר עליו מידע במאגרי המידע של הסוכנות.

מבנה השירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל סוכנות הביון הברזילאית עד 2021

מטה השירות מרוכז בעיר ברזיליה שבמחוז הפדרלי, ויש לו 12 סוכנויות במדינות ברזיל השונות, ו-17 משרדים נוספים ברחבי ברזיל. לסוכנות כ-1,600 עובדים (ב-2004).

הסוכנות כפופה לנשיא ברזיל, ומפוקחת על ידי "ועדת המודיעין" של הקונגרס הלאומי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]