סיקור ספורט ברדיו הישראלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מאז ראשית הרדיו הישראלי סוקר בו תחום הספורט, על ענפיו, בתוכניות רדיו בתחנות השונות. מראשית הרדיו בישראל, נערכו סיקורים בשידור חי לאירועי ספורט, כגון משחקי נבחרת הכדורגל, כבר מאז שנות ה-40[1]. מספר תוכניות המוקדשות לספורט שודרו כבר בשנות ה-50 וה-60, ובהן התוכנית הבולטת "ממגרש הספורט", ובשנת 1970 עלתה לשידור התוכנית "שירים ושערים", הנחשבת אף היא לתוכנית בולטת בתחום. כיום, ישנן מגוון תוכניות רדיו העוסקות בספורט באופן בלעדי, לצד עדכוני ספורט בתוכניות אקטואליה שונות.

תוכניות ספורט בעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מאז 1956 שודרה בקול ישראל התוכנית "ממגרש הספורט", שסיקרה משחקים בשידור ישיר, וכן ענו בה עסקני ספורט, מאמנים ופרשנים לשאלות המאזינים בנושא ספורט. מדור מיוחד הוקדש לתיאור תחרויות ואירועי ספורט ברחבי העולם[2]. התוכנית עסקה בתחומי הספורט שונים, אך התמקדה בעיקר בכדורגל[3]. בתחילת שודרה בכל שבוע בימי ראשון, בשעה 16:45, ובהמשך שודרה בימי שבת בשעה 18:30 בערב.
  • תוכניות נוספות ששודרו כבר בשנות ה-50 כוללות את התוכנית "הספורט" של גלי צה"ל[4] ו"מעולם הספורט" של קול ישראל[5]. בשנות ה-60 שודרו בתחנת "הגל הקל" (כיום רשת ב') התוכניות "תחזית הספורט" בעריכת נחמיה בן אברהם ו"מצעד הספורט" ובגלי צה"ל שודרה "פינת הספורט"[6].
  • בשנת 1970 החלה התוכנית "שירים ושערים" של רשת ב'[7], ששידרה בכל יום שבת, וסיקרה את המתרחש במגרשי הכדורגל בשידור ישיר. לפני עליית התוכנית היו צריכים חובבי הכדורגל בישראל להמתין למהדורת החדשות במוצאי שבת כדי לשמוע את תוצאות משחקי הליגה הלאומית. התוכנית שילבה סיקור של משחקי הכדורגל יחד עם השמעת שירים. המשדר המרכזי של התוכנית היה באולפן רשת ב', אותו הגיש תחילה גדעון הוד, ובמגרשים השונים היו פזורים שדרני התוכנית שתיארו את המתרחש על המגרש, את תנועת השחקנים ואת מהלכי המשחק. בעת שהובקע שער באחד המשחקים, היה השידור מועבר לעמדת השידור במגרש בו המשחק התנהל. התוכנית עברה ב-1998 לרדיו ללא הפסקה תחת השם "שערים ללא הפסקה", אך חזרה לשדר ברשת ב' כעבור שנה. בעונת הכדורגל 2003/2004 החליטו ברשות השידור להפסיק את שידור התוכנית, לאחר שההתאחדות לכדורגל מכרה את זכויות השידור לצ'רלטון בטלוויזיה, ושידור האירועים הספורטיביים עבר לצפייה בתשלום ("שלם וצפה"). כעבור שתי עונות בלבד, בשנת 2005, ולאחר לחץ ציבורי, שבה התוכנית ועלתה לשידור בקול ישראל בהגשתו של דני דבורין. כיום סיקור המשחקים כבר לא נעשה בצורת שידורים ישירים מהמשחקים. במערכון של "הגשש החיוור" בשם "שירים, שערים וטכנאים", שכתב יוסי בנאי, נעשתה פרודיה על התוכנית, ובין היתר שדרי התוכנית עמי פזטל וזוהיר בהלול חוקו בדמויות "עמי פזגול" ו"זוהיר אלול"; זכור במיוחד ריאיון פיקטיבי שנעשה עם אוהד בית"ר ירושלים שאיים "לשרוף את המועדון".
  • ברשת ב' של קול ישראל שודרה במשך שנים רבות תוכנית ספורט יומית בשם "היום בספורט" בשעה 18:45.

תוכניות ספורט בהווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שידורים חיים של תחרויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רדיו - עם השידור משדה הספורט, דבר, 5 בפברואר 1947
  2. ^ חדש ברדיו, מעריב, 8 בינואר 1956
  3. ^ אורי זמרי, "ממגרש הספורט" או "ממגרש הכדורגל"?, דבר, 15 ביולי 1962
  4. ^ שידורי ישראל, דבר, 13 במאי 1956
  5. ^ ברדיו, דבר, 4 באוגוסט 1953
  6. ^ לוח שידורי השבוע, דבר, 1 בדצמבר 1967
  7. ^ "הלו זה רדיו?", גיליון מיוחד של מקומוני מעריב לכבוד יום ההולדת ה-100 של תל אביב, 17.4.2009
  8. ^ 1 2 אופירה אסייג, ברקוביץ' ופיני מגיעים לרדיו ת"א, באתר ONE‏, 5 ביוני 2011
  9. ^ עושים ספורט, באתר גלי צה"ל
  10. ^ תוכנית הספורט של 103FM באתר התחנה
  11. ^ הדקה ה-90, באתר 90FM
  12. ^ לוח שידורים, באתר רדיו דרום