עמדה (כתב עת ספרותי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עטיפת גיליון עמדה, 2005

עמדה הוא כתב עת ספרותי, שייסדו עמוס אדלהייט, רן יגיל ואריק א. בשנת 1995[1], ובו מתפרסמים שירים, סיפורים ומאמרי ביקורת ספרותיים. עד תחילת 2015 ראו אור 32 גיליונות "עמדה".

חברי "עמדה" התגבשו מתוך חבורת "עכשיו 55", שכללה משוררים שפרסומם הראשון בחוברת מס' 55 של כתב העת עכשיו. עורכי עמדה מזוהה עם תפישה של סוציאליזם מתון, כשאדלהייט נחשב שמאלי יותר ויגיל רואה בעצמו איש מרכז. עם זאת, העורכים מעידים כי ב"עמדה" לא יופיעו מאמרים פוליטיים שאינם עוסקים בספרות. המאמרים הספרותיים שהתפרסמו ב"עמדה" התריסו למשל נגד כתיבה נשית מהסוג שהם מכנים "ספרות הדגדגן" ובגנות שירתם הפוליטית של יצחק לאור ואהרן שבתאי, אך גם נגד הפואטיקה של הו!, שאותה הם כינו "חרזנות". על אף עמדתם נגד עירוב פוליטיקה בשירה, לעורכי עמדה היה קשר מיוחד עם מטען, כתב העת הספרותי-הפוליטי הרדיקלי שערך מקסים גילן (גילן גם פרסם שירים ב"עמדה").

"עמדה" מקפיד על כתיבה טהרנית, מודרניסטית וכזו שאינה מפחדת מאליטיזם מסוים. אולי כדי להעיד על רצינות תכניו, העיתון מודפס בכריכה חומה ולקונית ללא צבע.

בדבר העורכים של עמדה 14, לכבוד עשר שנים לקיומו, הם מצהירים:

"בחלל היסטורי דיאלקטי וביקורתי ובזיקה עמוקה למודרניזם העילי בכלל ולמודרניזם העברי בפרט... משייטת ספינת 'עמדה' מאז 1995, תוך ניגוד חריף לציניות הכוחנית, הגסה והמלאה בעצמה, האופיינית לרובם המוחלט של אנשי הספרות משנות התשעים ועד ימינו. סופרים בחצי–גרוש שכרתו ברית במשקל נוצה עם חברים, עורכים, עיתונאים לכאורה, לעיתים אף בחסות אקדמית מפוקפקת בגיבוי מסעות יחסי ציבור עתירי ממון וקשרים אישיים, במאמץ בלתי מתפשר להוליד ספרות ללא עבר, ללא ממדים רוחניים, ספרות 'הכאילו' הגודשת בצווחות את אוזני הקוראים/ות.
ספינת 'עמדה' דנה את עצמה מראש, אם כן, לבדידות מסוימת גאה ואמיצה בלב אופל מתגבר, נאמנה כתמיד לקוראי הספרות העברית שלא נואשו עדיין מלמצוא עומקים של ממש, עולם ולשון, מקוריות וחידוש, ביצירות הספרות הנכתבות בעברית כאן ועכשיו."

עם כותבי "עמדה" נמנים: אריק א., יוסי גרנובסקי, חן ישראל קלינמן, מקסים גילן, יהונדב פרלמן, עמוס אדלהייט, אלי אשד, נורית כהנא, עודד פלד, יחזקאל רחמים וגליה אבן-חן. המימון לכתב העת מגיע ממשרד החינוך, מפעל הפיס, תורמים פרטיים ומכירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]