פוג'יפילם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פוג'יפילם
FUJIFILM Holdings Corporation
מטה החברה בטוקיו, יפן
מטה החברה בטוקיו, יפן
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה הבורסה לניירות ערך בטוקיו (4901) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים Fujifilm Holdings עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1934–הווה (כ־90 שנה)
חברת אם "דייסל" (אנ')
Sumitomo Mitsui Banking Corporation (אנ')
חברות בנות
  • Fujifilm (United States)
  • Fujifilm (United Kingdom)
  • Fujifilm (Netherlands)
  • Fujifilm Toyama Chemical עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה מינאטו עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי טוקיו, יפן
ענפי תעשייה צילום
אופטיקה
אלקטרוניקה
רפואה
ביוטכנולוגיה
כימיקלים
מוצרים עיקריים סרטי צילום
מצלמות דיגיטליות
אופטיקה
הכנסות 2.34 טרליון ין יפני (2019)
רווח תפעולי 125 מיליארד ין
רווח 104,431,000 ין יפני (נכון ל־2008) עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 73,900 (2019)
 
https://www.fujifilm.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פוג'יפילםאנגלית: FUJIFILM Holdings Corporation; ביפנית: 富士フイルムホールディングス株式会社, Fujifirumu Hōrudingusu kabushiki gaisha‏) היא חברה יפנית רב-לאומי שבסיסה בטוקיו. החברה פועלת בתחום הצילום, האופטיקה, האלקטרוניקה, הרפואה, הביוטכנולוגיה והכימיקלים.

החברה החלה את דרכה כיצרנית סרטי צילום (אותם היא עדיין מייצרת) והתרחבה לתחומי ייצור הכוללים: פתרונות תיעוד, ציוד הדמיה ואבחון רפואי, קוסמטיקה, תרופות, רפואה רגנרטיבית, מוצרים מבוססי תאי גזע, תרופות (כולל תרופות ביולוגיות), מדיה מגנטית, ציפוי מכשור אופטי, צגי מחשב, מכונות צילום, מדפסות, מצלמות דיגיטליות וציוד וחומרים לתעשיית הצילום.

ההיסטוריה של החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת פוג'יפילם נוסדה ב-1934 בשם Fuji Photo Film Co., Ltd כחברת בת של חברת הכימיקלים "דייסל" (אנ') על מנת לייצר סרטי צילום וסרטי צילום רנטגן.

בשנות ה-40 נכנסה החברה לשוק המשקפיים, העדשות והציוד האופטי ולאחר מלחמת העולם השנייה חדרה לתחום מצלמות הרנטגן, הדפוס, הדמיה אלקטרונית וחומרים מגנטיים. ב-1962 השיקו פוג'י וחברת זירוקס את פוג'י זירוקס (אנ') שהתמקדה בפיתוח מכונות צילום.

החל מאמצע שנות ה-50 החלה פוג'יפילם להתפשט לרחבי הגלובוס תוך שהיא מקימה שלוחות במדינות שונות ובשנות ה-80 החלה להעביר ייצור מיפן למפעליה ברחבי העולם. בשנים אלו פיתחה החברה מוצרים בתחום הצילום, הרפואה והדפוס מבוססי טכנולוגיה דיגיטלית והייתה החברה הראשונה בעולם שהפעילה רדיוגרפיה דיגיטלית (CR) שהפחיתה את החשיפה לקרינה של הטכנאים והחולים.

בשנות ה-80, כשהיא חברת סרטי הצילום הדומיננטית ביפן, הייתה פוג'יפילם בין נותני החסות לאולימפיאדת לוס אנג'לס (1984) דבר שהיווה קרש קפיצה להרחבת פעילותה בצפון אמריקה תוך דחיקת רגליה של קודאק[1]. במסגרת חדירה זו הקימה החברה מפעל ייצור סרטי צילום בארצות הברית.

בשנות ה-90 השקיעה החברה בפיתוח הצילום הדיגיטלי ובייצור המצלמות הדיגיטליות הראשונות (כולל מצלמות רנטגן). בתחילה חששו הצלמים המסורתיים שאיכות התמונה בפלטפורמה הדיגיטלית תהייה נמוכה מהסרטים אולם עם השנים השתפרה הטכנולוגיה והתרחב השימוש בצורת צילום זו.

בתחילת המאה ה-21 התגבר המעבר של העולם לצילום דיגיטלי תוך זניחת השימוש בסרטים המסורתיים. תופעה זו חייבה את פוג'יפילם לשנות את האסטרטגייה שלה מן הייסוד ולפתח קווי ייצור חדשים שיענו על השינויים בשוק. בניגוד לקודאק שלא הצליחה להתמודד עם השינויים והגישה ב-2012 בקשה לפשיטת רגל, הצליחה פוג'יפילם לצלוח את המשבר תוך הרחבת סל מוצריה. יחד עם זאת נכשלה ההשקעה של החברה בקו ייצור מצלמות דיגיטליות לאחר ששוק הצילום עבר לטלפונים סלולרים.

ב-2018 החלה החברה בתהליך רכישת 50.1% מחברת זירוקס האמריקאית אולם המהלך נכשל עקב התנגדות משקיעים והיא נאלצה להסתפק רק ב-25% מזירוקס תוך הקמת חברה משותפת בשם פוג'י-זירוקס[2]. ב-2019 רכשה פוג'יפילם את חטיבת הדיאגנוסטיקה הרפואית של חברת היטאצ'י.

נכון ל-2020 עובדים בחברה כ-74,000 עובדים דרך כ-300 חברות בנות כשמטה החברה נמצא בטוקיו.

מוצרי החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סרטי צילום: פוג'יפילם מייצרת מגוון רחב של סרטי צילום המיועדים לצילום בצבעים סטנדרטיים, בצבעים עשירים לצילום נוף/בעלי חיים, בצבעים רכים לצילום פורטרטים ובני אדם, בסרטים המדמים סרט וידאו ובשחור לבן או שחור לבן עתיק.
  • מצלמות דיגיטליות ועדשות: פוג'יפילם מייצרץ מגוון רחב של מצלמות אשר בתפעולן ובמראה החיצוני שלהן יש אלמנט רטרו המזכיר את מצלמות הפילם המסורתיות:
    • מצלמות בעלות חיישן APSC עם עדשות קבועות שלא ניתנות להחלפה, ובהן XF-10; X100V.
    • מצלמות בעלות חיישן APSC עם עדשות מתחלפות, סידרה זו מכונה סידרה X, וכלולות בה המצלמות הבאות: X-T200; XA7;X-t30; X-e4; X-s10; X-t3; Xt4 .
    • מצלמות בעלות חיישן מידיום פורמט עם עדשות מתחלפות סידרה זו נקראת סדרת GFX, וכלולות בה המצלמות הבאות: GFX-50S; GFX- 50R; GFX-100S; GFX-100.

פוג'יפילם בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-60 החלה פוג'יפילם לפעול בשוק הישראלי והעניקה זיכיונות למספר נציגויות:

פרשת היאקוזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1994 הודיע המשנה לנשיא של פוג'יפילם, ג'ונטרו סוזוקי (Juntarō Suzuki), על הפסקת תשלום דמי החסות לארגון היאקוזה ביפן וכתגובה נרצח על ידי הארגון. אירוע זה העלה לכותרות את ההתשלומים שמעבירות חברות מסחריות לארגון הפשע[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פוג'יפילם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ב-1995 הגישה קודאק תלונה לארגון הסחר העולמי על התנהלות לא הוגנת של פיג'יפילם בחסימת כניסתה לשוק היפני. התלונה נדחתה ב-1998
  2. ^ בהמשך פורקה השותפות וופוג'יפילם השתלטה על החברה ושינתה את שמה ל"פוג'י חברה לחדשנות עסקית"
  3. ^ Eiko Maruko, תשלום ליאקוזה, באתר japanesestudies.org.uk