לדלג לתוכן

קתדרלת סנט מארי באולורון

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
קתדרלת סנט מארי באולורון
Cathédrale Sainte-Marie d'Oloron
מידע כללי
סוג קתדרלה לשעבר[1]
מיקום אולורון-סנט-מרי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1102
תאריך פתיחה רשמי 1102 עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות רומנסקית, אדריכלות גותית
קואורדינטות 43°11′16″N 0°36′58″W / 43.187778°N 0.616111°W / 43.187778; -0.616111
אתר רשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שער הכנסייה, שריד למבנה הרומנסקי מראשית המאה ה-12

קתדרלת סנט מארי באולורוןצרפתית: Cathédrale Sainte-Marie d'Oloron, באוקסיטנית: Catedrau d'Auloron) היא כנסייה בעיירה אולורון (אנ') במחוז הפירנאים האטלנטיים שבחבל אקוויטניה ההיסטורי. ראשיתה במאה ה-12, ועד המהפכה הצרפתית הייתה במעמד קתדרלה – מושב בישוף ומרכז דיוקסיה. הכנסייה נכללת מאז 1998 ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו שעל דרכי סנטיאגו בצרפת.[2]

המבנה ותולדותיו

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניית הכנסייה החלה בהוראת הוויקונט גסטון הרביעי מביארן (צר') בשובו ב-1102 ממסע הצלב הראשון.[3] המבנה הראשון עוצב בסגנון האדריכלות הרומנסקית, וממנו שרדו מגדל הכניסה והשער המעוטר בתבנית פיסולית מורכבת בסגנון הרומנסקי וכן שלוש כותרות עמודים ששובצו בשימוש משני במבנה המאוחר. הכנסייה ספגה נזקים קשים במהלך השנים. הנזקים הראשונים נגרמו לכנסייה בשנים 1209–1212 במהלך מסע הצלב האלביגנזי, אך הנזק הנרחב אירע ב-1302 בשריפה שכילתה את חלקה המזרחי של הכנסייה והיא נבנתה ברובה מחדש בסגנון האדריכלות הגותית. לאולם התווך מן המאה ה-12 נוספו סיטראות, בית מקהלה וכן אפסיס מפותח בתצורת שווה (Chevet) שממנו מוקרן זר קפלות. מלחמות הדת בצרפת במחצית השנייה של המאה ה-16 לא פסחו על המקום, אוצרות הכנסייה נשדדו והמנזר שהיה קשור אליה חרב. ניסיונות השחזור בשנות ה-70 של המאה ה-19 של קטעי פיסול נעשו ללא השגחה נאותה וכתוצאה מכך הוצאה הכנסייה מרשימת האתרים ההיסטוריים של צרפת (צר') ונכללה בה מחדש רק ב-1939.

השער המפוסל המקדם את הכנסייה ממערב, ועליו תפארתה, משמש מוקד למסכת מסרים דתיים ופוליטיים. מעורבותם של שליטי ביארן והבישופים של אולורון במסעי הצלב במזרח ובמלחמות הרקונקיסטה בספרד משתקפת בדימויים המפוסלים. הבלטת דמותו של יוסף הרמתי במחזה ההורדה מהצלב שבראש הטימפנון באה להנציח את שחרור הקבר הקדוש במסע הצלב הראשון, שהרי יוסף הרמתי נחשב כשומר הנאמן של הקבר ובידו הופקד הגביע הקדוש שמציאתו היא משאת נפשו של כל אביר נוצרי. הכריטוגרמה של ישו למרגלות הצלב מסמנת את ניצחון הנצרות על הפגניות ודימויו של שור חורץ לשון מתחתיה עשוי להתפרש כסמל לעבודת אלילים. האטלנטים, הנושאים את עמוד הטרימו שבין שתי דלתות השער, מפורשים כשבויים המייצגים את האויב המובס.

המשך יבוא

הכנסייה מהווה תחנה על אחת מארבע דרכי עולי הרגל הראשיות לסנטיאגו דה קומפוסטלה היוצאות מצרפת – "דרך טוֹלוֹסה" (Via Tolosana), היוצאת מארל, עוברת בטולוז (מכאן שמהּ) וחוצה את הפירנאים לספרד במעבר סוֹמפּוֹרט (Somport). הכנסייה הוגדרה ב-1939 כאתר מורשת לאומית צרפתית, וב-1998 נקבעה על ידי אונסק"ו כאחת מ"אתרי מורשת עולמית שעל דרך סנטיאגו בצרפת".[2]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ מאז 1801 איננה עוד בבחינת קתדרלה, אלא כנסייה קהילתית; ב-1809 הוכפפה לדיוקסיה של באיון
  2. ^ 1 2 Chemins de Saint-Jacques-de-Compostelle en France (868-019)
  3. ^ נודע בכינויו "הצלבן" ואת רוב ימיו הקדיש לריקונקיסטה בספרד; ב-1118 הצטרף לצבאו של אלפונסו הראשון, מלך אראגון במצור על סרגוסה ואף מונה למושל העיר; ב-1130 נהרג סמוך לוולנסיה במערכה נגד המוראביטון