רחפן משלוחים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיגור רחפן משלוחים של חברת Zipline

רחפן משלוחים הוא כלי טיס בלתי מאויש המשמש להעברת סחורות שונות, דוגמת תרופות ומזון. עקב היכולת להציל חיים, השימוש ברחפנים לצרכים רפואיים הפך לנפוץ במיוחד במדינות שונות[1][2][3][4][5][6]. הרחפנים המשמשים למשלוחים הם לרוב אוטונומיים וחשמליים, ופועלים לעיתים כחלק מצי.

יישום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת הבריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כטמ"ם מדגם RQ-7 Shadow יכול לשאת משקל של 9.1 ק"ג ונעשה בו שימוש לאספקה צבאית

רחפנים משמשים למשלוחי דגימות דם, חיסונים וציוד רפואי[7]. רחפנים יכולים לספק משלוחים לאזורים מרוחקים או לא נגישים טוב יותר לעומת כלי רכב.

מגפת הקורונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מגפת הקורונה, נעשה שימוש ברחפנים למשלוח ציוד מגן ובדיקות במדינות שונות, כמו ארצות הברית, ישראל[8] וגאנה[9][10]. בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות של גאנה, חברת Zipline העבירה אלפי חיסונים לקורונה[11][12].

הסטארטאפ האירי Manna היה ערוך לבצע משלוחי רחפנים במרץ 2020. החברה הצליחה להתאים עצמה במהירות ולספק משלוחים לאזורים מרוחקים כמו הכפר מאניגול (אנ').

ב-2021, חברת Skyports עשתה שימוש ברחפנים שלה למשלוח ערכות לבדיקות קורונה במה שהוגדר כמשלוחי הרחפנים הראשונים בממלכה המאוחדת[13].

באוגוסט 2022, בית החולים סנט מרי באי ווייט הצטרף לפיילוט לאספקת תרופות באמצעות כלי טיס לא מאוישים, שהוטסו מפורטסמות'[14].

משלוחי מזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

רחפנים משמשים גם במשלוחי מזון שדורש שילוח מהיר, כמו פיצה או משקאות קרים.

חברת Foodpanda ערכה משלוחי מזון בסינגפור[15] בשיתוף חברת ST אנג'ינירינג ובפקיסטן על ידי שימוש בכלי VTOL של Woot Tech[16]. כיום חברות כמו קוסטקו ווולמארט מספקות משלוחי מזון בחלקים מארצות הברית.

משלוחי דואר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברות דואר שונות באוסטרליה, שווייץ, גרמניה, סינגפור, הממלכה המאוחדת[17] ואוקראינה עורכות ניסויים במשלוחי דואר באמצעות רחפנים[18]. שירות הדואר האמריקאי ערך בדיקות דומות יחד עם חברת HorseFly[19].

אספקה לספינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת מארסק ונמל רוטרדם ערכו בדיקות לגבי אספקת ציוד לספינות, מה שעשוי לחסוך את הצורך בספינות קטנות יותר למשימה זו.

רגולציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2014 הודיע ראש ממשלת איחוד האמירויות שמדינתו מתכננת להפעיל צי של כלי טיס לא מאוישים למטרות אזרחיות[20]. התכנון היה שהרחפנים יעשו שימוש בטביעות אצבעות וזיהוי עיניים כדי להעביר תעודות זהות, דרכונים ורישיונות, וכן לספק סיוע לכוחות החירום כשנדרש. לשם כך הוצג רחפן[21].

בארצות הברית, חסמה רשות התעופה הפדרלית את השימוש ברחפניים למטרות מסחריות, עד שהסדירה את התחום. ביוני 2014, פורסם מסמך מטעמה שהציג את הפעילויות האסורות לשימוש ברחפנים, כמו שימוש מסחרי, וביניהן "אספקת משלוחים תמורת תשלום"[22]. הרשות אישרה שימושים למטרות שונות, אך לשם כך נדרש אישור עבור כל פעולה. באוגוסט 2016, רשות התעופה הפדרלית אימצה את כלל 107 שאפשר שימוש מסחרי מוגבל ברחפנים, כשכעת לא נדרש קשר עין עם הרחפן, אך אינו מותר להטסה מעל אנשים. כמו כן, נדרש שהרחפן ישקול פחות מ-25 ק"ג, יטוס בגובה של עד 120 מטרים ובמהירות של עד 160 קמ"ש. כמו כן, הוא יופעל בשעות היום בלבד, והמפעילים נדרשים להיות בעלי רישיון מתאים ומעל גיל 16. ב-2019, החלה רשות התעופה לאשר לחברות רחפנים לקבל אישור דומה לזה של חברות תעופה עם התאמות מסוימות. בדצמבר 2020, כהכנה לתעבורת רחפנים בהיקף גבוה, הושלמה תקנת Remote ID שהעניקה לחברות 18 חודשים ולמפעילים 30 חודשים להיערך לדרישה לשדר אותות זיהוי עצמי. במקביל, הרשות התירה טיסה מעל אנשים ובלילה, כשטיסות לילה דורשות תאורה והכשרה למפעילים. בטיסה מעל אזורים מיושבים, חולקו כלי הטיס לארבע קטגוריות בהתאם ליכולת הפגיעה בחיי אדם, כשלקטגוריה בעלת הנזק הקטן ביותר ניתן היתר טיסה מלא.

תחילת הניסויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רעיון משלוחי הרחפנים נכנס לשיח הציבורי בדצמבר 2013, אחרי שמייסד אמזון, ג'ף בזוס הכריז על כוונת החברה לספק משלוחים מהירים באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים. ההכרזה נתקלה בקשיים רגולטוריים שנגעו לבטיחות, אמינות, פרטיות, הכשרת המפעילים, אבטחת הכלים מפריצות, המשקל שהרחפנים יכולים לשאת ובאתגרים לוגיסטיים[23].

בדצמבר 2013, במחקר של DHL, הצליחה החברה לספק תרופה באמצעות רחפן קטן מדגם "Parcelcopter".

באוגוסט 2014, חברת גוגל חשפה שהיא עורכת ניסויים ברחפנים במשך שנתיים באוסטרליה. הפרויקט, שנודע גם בשם "פרויקט Wing" חשף שבכוונתו לייצר רחפנים לשימוש בתעשיית המשלוחים.

בפברואר 2015, חברת קבוצת עליבאבא החלה במשלוחי רחפנים, במסגרתם סיפקה תה ל-450 צרכנים בערים שונות בסין. באותה שנה, הסטארטאפ הישראלי Flytrex חבר ל-AHA, חברת האי-קומרס הגדולה ביותר באיסלנד, ויחד הם הציגו מסלול משלוחים שקיצר את זמן המשלוח מ-30 דקות ל-5 דקות בלבד.

במרץ 2016, קיבלה חברת Flirtey את האישור הראשון מה-FAA להטסת רחפנים אוטונומיים באזורים מיושבים בארצות הברית. לאישור קדם שיתוף פעולה בין החברה לבין סבן אילבן[24]. חודש אחר כך החלה החברה לשתף פעולה עם דומינוס פיצה למשלוחים בניו זילנד[25][26].

בסין, חברת JD.com עסקה גם היא בפיתוח רחפנים. ביוני 2017 היו לחברה שבעה דגמים שונים שהיו בניסויים בארבע פרובינציות של סין. לרחפנים יכולת לשאת חבילות במשקל של בין 5–30 ק"ג, במהירות של 100 קמ"ש. הרחפנים טסים במסלולים מוגדרים מראש בין המחסנים לאתרי נחיתה באזורים כפריים, מהם שליחים מעבירים את החבילות לדלת הצרכנים.

בינואר 2018, חשפה בואינג תוכנית למל"ט מטען במשקל של 227 ק"ג, שמונע על חשמל, אחרי שאב הטיפוס השלים טיסות ראשונות במיזורי[27].

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה הרחפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרחפנים מתוכננים מנקודת המבט של סוג המשלוח, ובהתאם למקום בו הם צפויים לפעול.

רחפנים רבים כוללים מספר להבים, לרוב מסוג קוודקופטר. סוג אחר הוא רחפנים בתצורת כנפיים קבועות (Fixed-Wing). רחפן בעל מספר להבים מספק כוח להרמת הרחפן והמטען, יתירות במקרה של כשל, והיכולת להמריא ולנחות אנכית. עם זאת, הוא מייצר יותר רעש ונחשב ליעיל פחות. רחפן בתצורת כנף קבועה מאפשר להגדיל את הטווח, לטוס במהירות גבוהה יותר, ומרעיש פחות. מנגד, הוא דורש יותר מקום להמראה ונחיתה.

קיימות גישות שמשלבות בין שני הסוגים, ומשלבות בין רוטורים אנכיים להמראה ולנחיתה ורוטורים אופקיים לטיסה.

טיסה אוטונומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיישנים רבים נדרשים כדי שהרחפן יוכל לטוס בצורה עצמאית. חיישני אינרציה, כמו מד תאוצה, מספקים לרחפן מידע שמאפשר לו לקבוע את מהירות סיבוב הלהבים או את תצורת הכנפיים כדי להסתובב. GPS או חיישנים מגנטיים מסייעים לרחפן לעקוב אחר מסלול מוגדר על ידי קביעת מיקומו ביחס לקרקע, חיישני זרימת אוויר (כמו צינור פיטו) משמשים למדידת מהירות האוויר, טמפרטורה וצפיפות האוויר. הרחפן עשוי להשתמש במידע זה גם לביצוע המשלוח ולנחיתה.

מקור כוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

רחפני משלוחים צריכים מקור כוח חזק מספיק כדי לשאת אותם ואת המטען. להבים מסוג Brushless DC הם הנפוצים ביותר בזכות העלות הנמוכה שלהם, הכוח הרב שהם מספקים והגודל שלהם. הלהבים מסתובבים במהירות גבוהה מאוד, ולכן הם דורשים חומר חזק ביחס למשקל שלו. חלק מיוצרים מסיבי פחמן, ואחרים מתרמו פלסטיק, בשל העלות הנמוכה והיכולת להחליף אותם בקלות בעת הצורך. בתחום הסוללות, סוללות ליתיום-יון הן הכי נפוצות ברחפנים, משום שהן מספקות אנרגיה רבה במשקל נמוך יחסית.

שליטה מרחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרחפנים נשלטים מרחוק הן משיקולים מסחריים והן לצורך בטיחות, ולשם כך נדרש מפעיל שיקבע את מיקומם במרחב האווירי. בשימוש מסחרי, השליטה מרחוק משמשת לשליחת פקודות ולאיתור המשלוחים.

חברות מסחריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Zipline[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Zipline

בשנת 2016 החלה חברת Zipline בשיתוף פעולה עם רואנדה לבניית והפעלת מרכז הפצה רפואי בדרום המדינה. ברואנדה פני שטח הרריים, דרכים במצב רעוע ועונת גשמים ארוכה, מה שהופך משלוחים אוויריים לאטרקטיביים לעומת דרכים אחרות. נכון למאי 2018, החברה הצליחה להעביר 7,000 דגימות דם. עד אוקטובר 2020 מספר זה גדל ל-70 אלף משלוחים רפואיים, והפעילות התרחבה ברואנדה ובגאנה[28].

הרחפנים החשמליים של חברת Zipline נבנים בתצורת כנף קבועה[29], מה שמאפשר להם לטוס למרחקים גדולים ובמהירות (עד 180 ק"מ בטעינה בודדת), בכל תנאי מזג האוויר. הרחפנים של החברה נעזרים בהמראה מונחית (אנ') ובכבל עצירה בנחיתה, דבר שדורש ציוד ייעודי באתרי ההמראה והנחיתה.

בזמן המשלוח, הרחפן מנמיך ומשחרר את המשלוח לקרקע, אליו מוצמד סוג של מצנח להפחתת מהירות הנפילה.

בשנת 2020, החלה Zipline לפעול בארצות הברית, למשלוחים בין מרכזיים רפואיים בצפון קרוליינה[30].

Wing[עריכת קוד מקור | עריכה]

רחפן של חברת Wing במבחן

חברת Wing הוקמה במקור במסגרת Google X, וקיבלה אישור מה-FAA באפריל 2019, מה שאפשר לה לקחת תשלום על משלוחים ולפעול מעבר לקו ראייה[31], מה שהפך אותה לקו התעופה הראשון בארצות הברית שמשתמש ברחפנים. היא החלה לבצע משלוחים באוקטובר 2019[32]. רחפני החברה יכולים לשאת מטען של עד קילו וחצי, והם עושים שימוש בחבל כדי להוריד אותו לנקודת המסירה[33].

באוגוסט 2021 הכריזה החברה על הגעה ל-100 אלף משלוחים מאז החלה בניסויים בספטמבר 2019[34]. בחברה עושים שימוש בשני דגמים של רחפנים. הראשון עושה שימוש ב-12 רוטורים ושני מנועי שיוט, וטס מהר יותר מהשני, שבו ארבעה להבים בלבד וכנפיים ארוכות יותר. השילוב בין להבים לכנפיים מעניק לרחפנים של החברה יכולת היגוי ומהירות טובה יותר.

UPS[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2019, חטיבת הרחפנים של UPS קיבלה אישור פעילות מרשות התעופה האמריקאית.

במאי 2020 הגיעה UPS ל-3,700 משלוחים בבית החולים WakeMed שבצפון קרוליינה[35]. באותה שנה החלה לבצע משלוחים בין בתי חולים נוספים בצפון קרוליינה.

Flytrex[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת Flytrex הוקמה ב-2013 בישראל ומספקת משלוחים בטקסס ובצפון קרוליינה באמצעות רחפנים אוטונומיים. בשנת 2021 קיבלה אישור מרשות התעופה האמריקאית להטיס משלוחים למרחק של עד 1.6 ק"מ. בשנת 2021 ערכה החברה 12 אלף משלוחים, בזמן ממוצע של 6.5 דקות למשלוח, ובגובה של עד 100 מטרים[36].

Manna[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת Manna נוסדה ב-2019, והיא פועלת בעיקר באירלנד. היא החברה הראשונה באירופה שקיבלה אישור אירופאי לערוך טיסות בקנה מידה מסחרי[37]. הרחפן של החברה יכול לשאת משקל של 3.5 ק"ג. החברה משתפת פעולה עם טסקו, יוניליוור, קוקה קולה, סמסונג וקמעונאים מקומיים וערכה 100 אלף טיסות עד מרץ 2022.

Swoop Aero[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת Swoop Aero מספקת משלוחים ל-650 אלף תושבים בדרום–מערב מלאווי[38].

כלי הטיס של החברה יכולים לטוס לטווח של 260 ק"מ עם משקל כולל של 18 ק"ג[39], לדוגמה 10 ערכות בדיקות או 50 דגימות דם. לרחפן של החברה מוטת כנפיים של 2.4 מטרים, והוא נדרש לטוס בגובה של עד 122 מטרים כדי להימנע מהתנגשויות עם מטוסים אחרים[40].

משלוחים לא חוקיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרטלי סמים עושים שימוש ברחפנים, לעיתים מונחי GPS לביצוע משלוחים[41].

בין 2013–2015 נצפו לפחות ארבעה מקרים בהם נעשה שימוש ברחפנים להברחות לבתי סוהר בארצות הברית, ועוד ארבע תקריות התרחשו באירלנד, בריטניה, אוסטרליה וקנדה. עוד נאמר שהשימוש בכלים אלו להברחות עולה[42].

בנובמבר 2013, ארבעה אנשים בג'ורג'יה נעצרו בחשד שניסו לבצע הברחה לבית כלא באמצעות רחפן[43][44].

ביוני 2014 התרסק רחפן בחצר בית כלא בדבלין[45][46][47]. הרחפן התנגש ברשתות שנפרסו כדי למנוע ממסוקים לשמש בבריחות מהכלא. האסירים בכלא הספיקו לקחת מהרחפן חבילה עם סמים בטרם הסוהרים הספיקו להגיע לרחפן.

בין 2014–2015, בשני בתי כלא שונים בדרום קרוליינה, נמצאו טלפונים וסמים על רחפנים שניסו להיכנס למרחב האווירי שלהם, וזאת מבלי לדעת כמה משלוחים בוצעו לפני שהרשויות שמו לב להברחה.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2021 נחשף מיזם נעמ"ה (ניידות עירונית בממד האווירי), שעוסק בהקמת תשתית ארצית לתנועת רחפנים. את המיזם מובילה חברת נתיבי איילון בשיתוף עם משרד התחבורה, רשות החדשנות, רשות התעופה האזרחית, מנהלת תחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה וחיל האוויר.

במגפת הקורונה הפעיל המיזם את תוכנית "מזור משמים" לאספקת תרופות ובדיקות באמצעות רחפנים. בפיילוט השתתפו החברות BWR ,Kronos Group Ltd, אירודרום, סימפלקס, פרספטו, קופטרפיקס וגדפין[48].

במרץ 2021 נערך בחדרה ניסוי שכלל הטסה של מספר רב של רחפנים שנשלטים ממרכז בקרה מרוחק. צוין שבמהלך השנה שקדמה לניסוי נערכו 700 גיחות, עם יעד של 300 גיחות ביום[49][50].

בדצמבר 2021 החלו החברות המשתתפות במיזם לבצע הטסות יום ולילה בגוש דן ובירוחם כדי לתרגל שימוש שגרתי ברחפנים[51].

ביוני 2023 נערך בישראל לראשונה ניסוי ראשון ברחפנים גדולים שיכולים לשאת מטען כבד יותר ואף נוסעים, שמיוצרים על ידי חברת Air[52].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רחפן משלוחים בוויקישיתוף
  • מיזם נעמ"ה, באתר מנהלת תחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, ‏5 באפריל 2021

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Koetsier, John. "Google's Wing Kicks Off Mall-To-Home Drone Delivery Service". Forbes (באנגלית). נבדק ב-2023-02-09.
  2. ^ Stewart, Ashleigh. "How lungs delivered by drone saved an Ontario man's life". CBC News.
  3. ^ "Drones deliver blood to prevent maternal death in Botswana UN News". news.un.org (באנגלית). 2021-05-30. נבדק ב-2023-02-09.
  4. ^ Okiror, Samuel (2021-05-04). "'Gamechanger': Uganda launches drone delivering HIV drugs to remote islands". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2023-02-09.
  5. ^ "UK's Royal Mail aims to open up to 50 drone routes for rural deliveries". Engadget (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2023-02-09.
  6. ^ "Drone companies are preparing to deliver coronavirus vaccines in rural U.S." Washington Post (באנגלית אמריקאית). ISSN 0190-8286. נבדק ב-2023-02-09.
  7. ^ "Matternet taps UPS to deliver medical samples via drone". VentureBeat (באנגלית אמריקאית). 2019-03-26. נבדק ב-2023-02-09.
  8. ^ "Israel Plans Massive Drone Delivery Test; Over 20 Drones From Five Different Firms To Fly Over A Single Urban Airspace". Latest Asian, Middle-East, EurAsian, Indian News (באנגלית אמריקאית). 2021-02-05. נבדק ב-2021-05-28.
  9. ^ "In Ghana, Drones Are Turning Out to Be a Key Tool for Transporting COVID-19 Tests". Global Citizen (באנגלית). נבדק ב-2020-06-03.
  10. ^ "Zipline begins drone delivery of COVID-19 test samples in Ghana". CNBC (באנגלית). נבדק ב-2020-04-20.
  11. ^ "Zipline delivers 79,800 medical products via drone". Graphic Online (באנגלית בריטית). נבדק ב-2020-07-24.
  12. ^ Bateman, Tom (6 ביוני 2021). "Drone delivery of vaccine doses speeds up COVID-19 vaccinations in remote areas of Ghana". Euronews. ארכיון מ-2021-06-11. נבדק ב-11 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "Covid in Scotland: Drones to carry Covid samples". BBC News. 23 בפברואר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  14. ^ "NHS trials using drones to deliver chemotherapy drugs". BBC News (באנגלית בריטית). 2022-07-05. נבדק ב-2022-07-18.
  15. ^ Jamal, Sana. "Foodpanda collaborates with ST Engineering on drone food delivery trials". Gulf News.
  16. ^ "Food delivery via drones to soon take off in Pakistan". Channel News Asia.
  17. ^ "ROYAL MAIL PARTNERS WITH CONSORTIUM TO BECOME FIRST UK PARCEL CARRIER TO USE A DRONE TO DELIVER A PARCEL – DroneExpos" (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-01-29.
  18. ^ "Drones Going Postal – A Summary of Postal Service Delivery Drone Trials". unmannedcargo.org. 27 ביוני 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "USPS Drone Delivery CNBC". YouTube. 22 אפר' 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ Kerr, Simeon (2014-02-10). "UAE to develop fleet of drones to deliver public services". Financial Times. נבדק ב-2023-09-06.
  21. ^ "Aerial ID card renewal: UAE to use drones for government services". Reuters (באנגלית). 2014-02-10. נבדק ב-2023-09-06.
  22. ^ Lorenzo Franceshi-Bicchierai (24 ביוני 2014). "FAA Clarifies That Amazon Drones Are Illegal". Mashable. נבדק ב-9 באוקטובר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ David Pierce, Delivery drones are coming: Jeff Bezos promises half-hour shipping with Amazon Prime Air, The Verge, ‏2013-12-02
  24. ^ "Watch The First Slurpee Delivery By Drone". Popular Science. 22 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ "Pizza Pie in the Sky - A Brief History of Using Drones to Deliver Pizzas". UnmannedCargo.org (באנגלית אמריקאית). 2016-09-28. נבדק ב-2017-03-17.
  26. ^ "Domino's Partners With Flirtey For Pizza Drone Delivery". ZDNet. 25 באוגוסט 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ Marco Margaritoff, Boeing's New Cargo Drone can Carry 500 Pounds, The Drive, ‏2018-01-11 (באנגלית)
  28. ^ "Zipline - Lifesaving Deliveries by Drone". flyzipline.com. נבדק ב-2020-10-25.
  29. ^ Giles, Martin. "Zipline launches the world's fastest commercial delivery drone". MIT Technology Review (באנגלית). נבדק ב-2018-10-12.
  30. ^ "A tiny Irish drone startup is delivering emergency cake, pizza, and medical supplies to Moneygall, the ancestral home of Barack Obama". Business Insider.
  31. ^ Sean Captain, Wing drones now deliver coffee and pastries for Virginia town, DroneDJ, ‏5 באפריל 2020
  32. ^ "Drone delivery launches in Southwest Virginia". vtx.vt.edu (באנגלית).
  33. ^ [Virginia town becomes home to nation’s first drone package delivery service, וושינגטון פוסט, ‏19 באוקטובר 2019
  34. ^ Mogg, Trevor (20 בספטמבר 2021). "Drone-delivery specialist Wing lifts lid on its unique aircraft". digitaltrends. digitaltrends. נבדק ב-20 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  35. ^ Jason Reagan, UPS Drone Delivers First-ever Prescriptions to Customers’ Homes, DRONELIFE, ‏2019-11-07 (באנגלית אמריקאית)
  36. ^ אסף גלעד, ‏חברת המשלוחים המעופפים של יריב בש משאירה מאחור אפילו את גוגל ואמזון, באתר גלובס, 30 באפריל 2022
  37. ^ "Manna Aero gets operator certificate from IAA".
  38. ^ Press (2020-06-12). "Swoop Aero triples Malawian fleet size to support COVID-19 response". sUAS News - The Business of Drones (באנגלית בריטית). נבדק ב-2021-01-29.
  39. ^ "Drones deliver vaccines to remote areas of the South Pacific in world-first trial". Create (באנגלית אמריקאית). 2018-12-13. נבדק ב-2021-01-29.
  40. ^ Spires, Josh (2020-06-24). "Swoop Aero receives Series A funding to deliver medical goods via drone". DroneDJ (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-01-29.
  41. ^ Valencia, Nick (22 בינואר 2015). "Drone carrying drugs crashes south of U.S. border". CNN. אורכב מ-המקור ב-24 בינואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  42. ^ Schmidt, Michael S. (22 באפריל 2015). "Airmail via Drones Is Vexing for Prisons". The New York Times. The New York Times. נבדק ב-23 באפריל 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  43. ^ Perez, Lindsay (27 בנובמבר 2013). "Drone tries to sneak contraband into Georgia prison". NBCNews.com. נבדק ב-28 בנובמבר 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  44. ^ Gallagher, Sean (27 בנובמבר 2013). "Drone crew caught attempting to deliver smokes to prison inmates". Ars Technica. נבדק ב-28 בנובמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  45. ^ Lally, Conor (25 ביוני 2014). "Remote control helicopter used to smuggle drugs into prison". The Irish Times. נבדק ב-25 ביוני 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  46. ^ "Airborne device crashes at Wheatfield Prison". RTÉ News. 25 ביוני 2014. נבדק ב-25 ביוני 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  47. ^ Feehan, Conor; Hutton, Brian (25 ביוני 2014). "Video: Remote control drone carrying drugs crash-lands at Wheatfield Prison". Irish Independent. נבדק ב-25 ביוני 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  48. ^ ליאור גוטמן, אודי עציון, בעקבות הקורונה: נתיבי איילון מתחילה במשלוחי תרופות ובדיקות ברחפנים, באתר ynet, 14 ביוני 2020
  49. ^ צפו בניסוי: עשרות רחפני משלוח בשמי חדרה, באתר ynet, 17 במרץ 2021
  50. ^ עמי רוחקס דומבה, מיזם נעמה מתקדם: בדרך לרשת רחפנים ארצית למשלוחים, באתר Israel Defense, ‏18 במרץ 2021
  51. ^ עמי רוחקס דומבה, השלב הרביעי של מיזם הרחפנים הלאומי יוצא לדרך, באתר Israel Defense, ‏22 בדצמבר 2021
  52. ^ יאן לנגרמן, ניסוי ראשון ב”מונית אווירית” בוצע בארץ כחלק ממיזם הרחפנים הלאומי, באתר גאדג'טי, ‏5 ביוני 2023