תנועת הצופים והצופות של בהרט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תנועת הצופים והצופות של בהרט
מדינה הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון ניו דלהי עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים Hirday Nath Kunzru, Vivian Bose, Madan Mohan עריכת הנתון בוויקינתונים
יושב ראש Dr. Anil Jain עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1950–הווה (כ־74 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Indira Gandhi Award for National Integration עריכת הנתון בוויקינתונים
www.bsgindia.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תנועת הצופים והצופות של בהרט (Bharat Scouts and Guides) היא ארגון הצופים והצופות הלאומי של הודו, ארגון הצופים הגדול מבין כלל צופי הודו ואחד מארגוני הצופים הגדולים בעולם. המטה הלאומי של BSG מוכר על ידי משרד הנוער והספורט של ממשלת הודו.[1]

תנועת הצופים נוסדה בהודו בשנת 1909 כסניף בחו"ל של ארגון הצופים של בריטניה והפכה לחברה בארגון הצופים העולמי ב-1938. הצופות הבנות בהודו החלו פעילותן בשנת 1911 והיו בין החברות המייסדות של אגודת המדריכות והצופות העולמית ב-1928, אשר כללו גם את בנגלדש ופקיסטן של ימינו באותה תקופה. ה-BSG כולל 3,835,094 צופים (נכון לשנת 2021)[2][3] ו-1,286,161 צופות (נכון לשנת 2005).[4][5]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צופים בנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צופים בדלהי

תנועת הצופים נוסדה רשמית בהודו הבריטית בשנת 1909, והחלה לפעול לראשונה בבית הספר לבנים בישופ קוטון בבנגלור. פעילות תנועת הצופים עבור הודים ילידים החלה על ידי השופטת ויויאן בוזה, מאדן מוהן, הרידיאנת קונצרו, ג'יריגה שנקר בג'פאי, אנני בסנט וג'ורג' ארונדיל, בשנת 1913. לפני תאריך זה, פעילות הצופים הייתה פתוחה רק לצופים בריטים וזרים. הפעילות הייתה מיועדת בשנים הראשונות רק לבני נוער, כאשר ב-1916 נפתחה פעילות גם לשכבות גיל צעירות, ואחר כך לשכבות גיל בוגרות ב-1918.

בשנת 1916, סגן נציב המשטרה הבכיר של קולקטה, ג'ון סקינר ווילסון, הציג את צופיות לבני הנעורים כספר לימוד בבית הספר לאימונים של המשטרה בקולקטה. קולונל וילסון נידב את שירותיו לנציב הצופים המחוזי, אלפרד פיקפורד, ובשנת 1917 הפך לעוזר ראש הצופים של שבט הצופים בכנסיית המיסיון הישנה. יחד נאבקו השניים על קבלתם של נערים הודים לתנועת הצופים, שעדיין לא היו יכולים להצטרף לתנועה עקב צו ממשלת הודו, משום ש"הצופים עשויים לאמן אותם להפוך למהפכנים". זמן קצר לאחר מכן שימש ווילסון כמנהל הצופים האזורי, וירש את פיקפורד כנציב המחוז במאי 1919 כאשר פיקפורד הועלה לדרגת נציב הצופים הראשי להודו.

כדרך לעקוף את החוק הממשלתי, נוסדו הצופים של בנגל, עם מטרות ושיטות זהות. ארגוני צופים נפרדים רבים החלו לצוץ, אגודת הצופים ההודית, שנוסדה ב-1916, שבסיסה במדראס ובראשה אנני בסנט וג'ורג' ארונדיל; הצופים של מייסור; צופי ואדודארה; הצופים של ניזאם בהיידראבאד; אגודת הצופים של Seva Samiti (אגודת השירות לעילוי האנושות), נוסדה בשנת 1917 על ידי Madan Mohan Malaviya ו-Hridayanath Kunzru ובסיסה באללהאבאד; הצופים הנ"ל של בנגל וכנראה אחרים. ועידה התקיימה בקולקטה באוגוסט 1920 שבה ערך וילסון עצרת צופים, וכתוצאה מכך שלח המשנה למלך הודו הזמנה ללורד באדן-פאוול, שהיה אז הצופה הראשי של העולם, לבקר בהודו. לורד וליידי באדן-פאוול הגיעו לבומביי בסוף ינואר 1921 לסיור קצר בתת-היבשת לפני שעזבו את קולקטה לרנגון. אלפרד פיקפורד ליווה אותם והפך לאחד מחבריהם הקרובים. התוצאה של ביקור זה הייתה איחוד של כל ארגוני הצופים פרט לאגודת הצופים של Seva Samiti לתוך אגודת הצופים בהודו. בשנת 1922 חזר פיקפורד לאנגליה ומונה לנציב מעבר לים של אגודת הצופים במטה בלונדון, ומטרתו לצרף נערים הודים לתוכנית הושגה.[6]

בשנת 1938 עזבו מספר חברים את אגודת הצופים בהודו לאחר גל של לאומיות. הם הקימו - יחד עם אגודת הצופים Seva Samiti וארגון הצופים הלאומי של הודו שזה עתה נוסד - את אגודת הצופים של הינדוסטן, ארגון הצופים והצופות המשותף הראשון בהודו.[7] באותה שנה הפכה אגודת הצופים בהודו לחברה בארגון העולמי של תנועת הצופים.

צופות בנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת הצופות הבנות הראשונה נוסדה בג'בלפור בשנת 1911 בבית הספר קריסט צ'רץ'. התנועה גדלה מיד: ב-1915 היו יותר מחמישים קבוצות עם מספר חברות של למעלה מ-1,200, כולן נרשמו ישירות בתנועת הצופות הבנות של בריטניה וכולן היו מוגבלות לבנות ממוצא אירופי בלבד. קבוצות אלו הקימו את איגוד הצופות והמדריכות של כל הודו בשנת 1916. באותה שנה נפתח הארגון גם לבנות הודיות.[8][9]

ג'ון סקינר ווילסון, שבאותה תקופה היה בכיר במשטרה במקביל להתנדבותו בתנועת הצופים, סיפק הסעות לעצרות של הצופות הבנות.

הבנות עצמן אף פעם לא היו בטוחות לגמרי אם הן מעדיפות לנסוע בניידות משטרה או במשאית המהומות. הראשונים הסתירו אותם מעיני הציבור, אבל היו לוהטים מאוד; האחרונים, בהיותם כלובים ממתכת מורחבת, היו קרירים יותר, אך הזכירו את גן החיות של כלכותה!

בשנת 1928, "אגודת הצופות של כל הודו" הצטרפה לאגודת המדריכות והצופות העולמית כאחת מהחברות המייסדות שלה. חברות זו חודשה בשנת 1948 לאחר עצמאותה של הודו וחלוקתה.[9]

תנועת הצופים והצופות של בהרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטה הלאומי של הצופים והמדריכים בהרט, דלהי

בשנים הראשונות שלאחר עצמאותה של הודו פוליטיקאים מובילים, כולל ג'ווהרלאל נהרו, מאולנה אבול קלאם אזאד ומנגל דאס פאקווסה, כמו גם מנהיגי הצופים ניסו לאחד את הצופים והצופות של הודו. הצלחה ראשונה הייתה המיזוג של אגודת הצופים בהודו ושל אגודת הצופים של הינדוסטאן ויצרו את הצופים והצופות של בהרט ב-7 בנובמבר 1950. כשנה לאחר מכן, ב-15 באוגוסט 1951, הצטרפה לארגון החדש הזה "אגודת הצופות של כל הודו".[8]

בשנת 1959, ועידת הצופים העולמית ה-17 בניו דלהי התארחה על ידי ה-BSG. מרכז הצופות הבינלאומי Sangam בפונה, מהראשטרה, הודו, נפתח ב-1966. הרעיון למרכז עולמי רביעי זה מתוארך לשנת 1956 כאשר הוא פותח במהלך ישיבת נציבות בינלאומיות של אגודת המדריכות והצופות העולמית בניו דלהי.

האומות המאוחדות בחרו בתנועת הצופים והצופות של בהרט כ"שליחי שלום" של כבוד על תרומתם המשמעותית והקונקרטית לשנת השלום הבינלאומית ב-1986.

שבט צופי מערב בומביי ה-18 של סטנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבט הצופים ה-18 במערב בומביי של סטנה הוא קבוצת הצופים הוותיקה ביותר הפועלת ברציפות בהודו.[10] הוא הוקם ב-1914, כאשר רוסטומג'י אדולג'י סטנה (1898–1954) נתקל בספר צופיות לבני הנעורים, שנכתב על ידי רוברט באדן-פאוול, מייסד תנועת הצופים. הוא התלהב מהספר והקים את אחת מקבוצות הצופים הראשונות של הודו לבנים ילידים. לפני כן, היו כמה קבוצות צופים, אבל הן היו בעיקר עבור הגולים הבריטים בהודו.

סטנה התנגד להצטרף לאחת מאגודות הצופים המתחרות ולרשום את קבוצתו עד שהצופיות הפכה פתוחה לכל ללא קשר לצבע, מעמד או אמונה. הוא כתב לבאדן-פאוול על אי התאמה זו. בשנת 1921 שונו התקנות וכולם הורשו להיות חלק מתנועת הצופים בהודו. שבט צופי מערב בומביי ה-18 פועל ברציפות מהיום שבו התחיל. אף אחת ממלחמות העולם או חלוקת הודו לא עצרה את הקבוצה מלפעול.

צופי ים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צופי הים וצופות הים היא קבוצת צופי הים הוותיקה ביותר הפועלת ברציפות בהודו. היא הוקמה מחדש בשנת 2000 על ידי Ocean Cadet Academy Nigdi/Pune, Maharashtra והשתייכה לתנועת הצופים והצופות של בהרט ב-18 בינואר 2022 כיחידת עזר.

הנרי ורינגטון סמית' באדן-פאוול KC (3 בפברואר 184724 באפריל 1921), הידוע בשם Warrington, היה אחיו של רוברט באדן פאוול ועורך דין אדמירליות בריטי, אמן ימי ושייט קאנו. רוברט, ביקש ממנו לכתוב מדריך לצופי הים. הוא כתב ספר על צופי ים ומילא תפקידים באגודת הצופים, שהוקמה על ידי אחיו. ביוני 1912 יצא לאור ספרו "צופיות ימית וימאות לבנים".

בשנת 2011, קבוצת צופי ים של ה-Corpo Nacional de Escutas הפורטוגזי שבסיסה באיים האזורים, קראה לכבודו ליאכטת המפרש באורך 16 מטרים שלהם, אלמירנטה וורינגטון באדן-פאוול. בשנת 2012, חזה מברונזה של ורינגטון נחשף על ידי אדוארד באדן-פאוול, נכדו הגדול של סר ג'ורג' באדן-פאוול, במטה הלאומי של אגודת הצופים בפארק גילוול באסקס.

תוכנית חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיאת הודו פרטיבה פטיל עם קבוצת צופים וצופות בשנת 2010
להקת צופי תל אביב בביקור אצל צופי הודו בניו דלהי

הארגון מתאר את מטרותיו במשימתו:

המשימה של הצופים היא לתרום לחינוך הצעירים, באמצעות מערכת ערכים המבוססת על ההבטחה והחוק של הצופים לסייע בבניית עולם טוב יותר שבו אנשים מגשימים את עצמם כיחידים וממלאים תפקיד בונה בחברה.[11]

יחידות הצופים והצופות נפרדות למרות שיש להן כמה פעילויות חינוכיות משותפות כמו ג'מבורי, עצרות וכנסים. בתוכנית הצופים משתתפים גם בנים וגם בנות בעלי יכולות שונות.

סמל הצופים משלב גלגל עם עשרים וארבע חישורים, המכונה צ'אקרה אשוקה, שנלקח מעמוד האשוקה בסרנת, בצבעי הירוק והזעפרן של דגל הודו.

מדורים וענפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון מחולק לארבעה (שלושה בהתאמה) חלקים לפי גיל:[12]

ארנבים (בנים וגם בנות) - מגיל 3 עד 5

צופי בהרט
  • גורים - בנים, מגיל 5 עד 10
  • צופים - בנים, מגיל 10 עד 17
  • רוברס - בנים, בגילאי 17 עד 25
צופות בהרט
  • בולבולס - בנות, מגיל 5 עד 10
  • מדריכות - בנות, מגיל 10 עד 17
  • ריינג'רס - בנות, בגילאי 17 עד 25

בנוסף, ישנם ארבעה סניפים מיוחדים:[12]

אותות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האותות הגבוהים ביותר הם

  • למדור הגורים/בולבולס "פרס חץ הזהב"
  • עבור מדור הצופים/מדריכות פרס הצופה/מדריכה רשטראפאטי
  • עבור המדור Rover/Ranger פרס Rashtrapati Rover/Ranger[12]

מוטו הצופים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארנבים - המשיכו לחייך
  • גורים/בולבולס - עשו כמיטב יכולתכם
  • צופים/מדריכות - היו מוכנים!
  • רוברס/ריינג'רס - שירות

הבטחה צופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"On my honor I promise that I will do my best
To do my duty to God and my country
To help other people and
To obey the Scout law."

צופי הודו בחו"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנועת הצופים והצופות של בהרט מפעילה קבוצות צופים לאזרחים הודים גם בערב הסעודית, קטאר, עומאן, איחוד האמירויות הערביות ותימן.

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Scouting 'Sound the World, John S. Wilson, מהדורה ראשונה, בלנדפורד פרס 1959, עמוד 203.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Promotion of Scouting & Guiding". Department of Youth Affairs, Ministry of Youth Affairs and Sports. אורכב מ-המקור ב-14 באוגוסט 2014. נבדק ב-2014-08-13. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ WOSM's Membership Census | Scout Learning Zone, learn.scout.org
  3. ^ "Triennal review: Census as at 1 December 2010" (PDF). World Organization of the Scout Movement. אורכב מ-המקור (PDF) ב-8 במאי 2012. נבדק ב-13 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Membership". The Bharat Scouts and Guides. אורכב מ-המקור ב-20 במאי 2007. נבדק ב-13 בינואר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Honouring the oath: The beginning". The Hindu. 17 באוגוסט 2007. אורכב מ-המקור ב-19 באוגוסט 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Wilson, John S. (1959). Scouting Round the World (First ed.). Blandford Press. pp. 8–9.
  7. ^ "The Bharat Scouts and Guides". scoutsnguides.com. אורכב מ-המקור ב-10 בינואר 2007. נבדק ב-13 בינואר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ 1 2 "About us". The Bharat Scouts and Guides. נבדק ב-13 בינואר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ 1 2 World Association of Girl Guides and Girl Scouts (1997). Trefoil round the World. London: World Association of Girl Guides and Girl Scouts. ISBN 0-900827-75-0.
  10. ^ "The Group". Sethna's 18th West Bombay Scouts. 21 באוקטובר 2005. נבדק ב-4 במאי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Mission statement". The Bharat Scouts and Guides. נבדק ב-13 בינואר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ 1 2 3 "Youth training". The Bharat Scouts and Guides. אורכב מ-המקור ב-26 במרץ 2007. נבדק ב-13 בינואר 2007. {{cite web}}: (עזרה)