פרנקי הולך להוליווד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Frankie Goes to Hollywood)
פרנקי הולך להוליווד
להקת פרנקי הולך להוליווד בלונדון
להקת פרנקי הולך להוליווד בלונדון
מקום הקמה ליברפול עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ליברפול, אנגליה
תקופת הפעילות 1980–1987; 2004 – 2007;
סוגה סינת'-פופפאנק פופפופ רוק
חברת תקליטים ZTT רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
www.frankiesay.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
הולי ג'ונסון
Sonia Mazumder
Paul Rutherford
Brian Nash
Jed O'Toole
Peter Gill
Mark O'Toole
Ryan Molloy עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנקי הולך להוליוודאנגלית: Frankie Goes to Hollywood) היא להקת סינת'-פופ, פאנק פופ, פופ רוק שהוקמה בשנת 1980 בעיר ליברפול באנגליה, אך רק בשנת 1982 גובש ההרכב שהביא להצלחתה כעבור שנה.

הרכב הלהקה כלל את הזמר הולי ג'ונסון, פיטר גיל, מרק או'טול, בריאן נאש ופול ראת'רפורד. הלהקה הורכבה מהצמד הולי ג'ונסון הזמר ופול ראת'רפורד שהיה לו תפקיד מיוחד בהרכב - קולות רקע ורקדן. הולי ופול היו הומוסקסואלים מוחצנים ופרובוקטיביים, שאר חברי הלהקה היו מוזיקאים סטרייטים, וכך נוצר חיבור בין הומואים לסטרייטים, אמנות גבוהה ופורנוגרפיה, רומנטיקה ובוטות, כל הצרופים הללו יצרו בהמשך את ההצלחה הגדולה של הלהקה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1983 יצא הסינגל הראשון של הלהקה ושמו Relax. הסינגל שלמעשה היה תקליטון לא עורר בתחילה רעש גדול. במצעד הבריטי של מכירות התקליטונים הוא דשדש במקום ה33, עד שיום אחד שדר רדיו "נבהל" הוא ניסה להקשיב למילים של רילקס והוא זועזע כי השיר הכיל מסרים מיניים בוטים וגם עטיפת התקליטון הייתה בוטה לטעמו, השדר נשבע לא לנגן שוב את השיר רילקס ומאותו רגע השיר הפך ללהיט. רילקס הגיע אל המקום הראשון במצעד הסינגלים הבריטי ושהה שם חמישה שבועות. המפיק טרבור הורן לקח את הלהקה תחת חסותו והחתים אותם בחברת התקליטים ZTT, ושיווק את פרנקי הולך להוליווד באופן אגרסיבי תוך שימוש במיניות בוטה, גרסאות ארוכות לסינגלים, חולצות ובהן מסרים או ציטוטים של הלהקה[1] וקליפים מושקעים. אחרי רילקס, יצא הסינגל שני שבטים, Two Tribes ושהה במקום הראשון במצעד הסינגלים הבריטי במשך תשעה שבועות, אל הסינגל התלווה קליפ אלים במיוחד בו נראו שחקנים המגלמים את נשיאי ברית המועצות וארצות הברית רונלד רייגן וקונסטנטין צ'רניינקו מתקוטטים עד התפוצצות כדור הארץ, הקליפ הותר לשידור בשעות הלילה המאוחרות בלבד בטלוויזיה הבריטית, (בישראל בשנות השמונים הוא שודר רק פעם אחת ובמהדורה מצונזרת של דקה בלבד במסגרת התוכנית עד פופ שהנחה אהוד מנור.) הסינגל השלישי של הלהקה נקרא "כוחה של אהבה", והוא שהה שבוע אחד במקום הראשון במצעד הסינגלים הבריטי. הקליפ של השיר צולם בישראל (בקליפ לא נראים חברי הלהקה) והוא תיאר את הולדתו של ישו. השיר יצא בסמוך לחג המולד הנוצרי. שמה של הלהקה שאול מכותרת בעיתון ישן: פרנקי הולך להוליווד! ומתחת לכותרת יש ידיעה על פרנק סינטרה שהגיע להוליווד כדי להשתתף בצילומי סרט קולנוע[2]

ברוכים הבאים להיכל התענוגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1984 יצא התקליט הכפול "ברוכים הבאים להיכל התענוגות" שזכה להצלחה רבה. מבקרי המוזיקה היו חלוקים באשר לתרומתה האמיתית של פרנקי לעולם המוזיקה. היו שטענו שמדובר בבועה, בתרגיל מבריק ביחסי ציבור עם רמיזות פורנוגרפיות בוטות במיוחד. לעומתם, היו שטענו שהתקליט ברוכים הבאים להיכל התענוגות הוא מופתי, הוא יוצר שילוב בין בוטות לרכות, השיר "כוחה של אהבה" והביצוע של פרנקי לשירה המפורסם של דיון וורוויק "האם אתם מכירים את הדרך לסן חוזה?" העידו על איכויות הקול הנדירות של הולי ג'ונסון ועל הייחוד המוזיקלי של הלהקה. בנוסף התעוזה שגילתה הלהקה בכך ששילבה באלבום ביצועים חדשים ושונים מאוד מהמקור לשתי קלאסיקות:[3]"War" ו-[4]"Born to Run" הוסיפו לבאז שעוררה הלהקה, שנחשבה לתופעה יוצאת דופן בתולדות המוזיקה. למרות שהאלבום המקורי יצא ב-1984 והלהקה התפרקה בשנת 1987. בשנת 2010 יצא האלבום במהדורה שונה והוא הכיל חמישה שירים חדשים אשר לא הופיעו באלבום המקורי[5]

היחס אל הלהקה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל הלהקה זכתה להצלחה בעיקר בדיסקוטקים ובין מבקרי המוזיקה, ניתן לציין את אהוד מנור אשר הציג את פרנקי כבובת קש של טרבור הורן וכבועה, בתוכניתו עד פופ אשר שודרה ב-1985. לעומתו יואב קוטנר דווקא העריך את פרנקי וציין שהתקליט ברוכים הבאים להיכל התענוגות הוא אחד התקליטים החשובים שיצאו ב-1984 ובכלל והוא הרבה להשמיע את שירי הלהקה בגלי צה"ל. השדרנית שוש עטרי השמיעה גרסאות ארוכות ומיוחדות של שירי הלהקה בתוכנית חדש חדיש ומחודש, שאותה הנחתה עם העורך טוני פיין ברשת ג' באמצע שנות השמונים. שוש עטרי היא גם זאת שבשנת 1986 השמיעה בהשמעת בכורה עולמית את הסינגל הראשון של פרנקי מתוך התקליט ליברפול,"Rage Hard". היא הייתה בטוחה שמדובר באירוע היסטורי עבור עולם המוזיקה.

ליברפול, תקליט האולפן השני והאחרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1986 הלהקה הוציאה את תקליטה השני, "ליברפול", התקליט לא עורר רעש והמכירות דשדשו. הסינגל הראשון מתוך התקליט - זעם אדיר, היה מחווה של הלהקה למשורר הוולשי דילן תומאס. אחרי ליברפול הלהקה לא הקליטה יותר תקליטים ולמעשה הפסיקה לפעול ב-1987.

לאחר הפירוק ניהל מנהיג הלהקה קרב משפטי ממושך עם חברת התקליטים ZTT החברה טענה שלמעשה היא זאת שהמציאה את פרנקי והשקיעה בה ולכן חברי הלהקה חייבים להיות חתומים רק בחברת התקליטים .ZTT הולי ג'ונסון זכה במשפט וכך למעשה הוכיח את עצמאות של חברי הלהקה וכישרונם בזכות עצמם.

בשנת 1993 חשף הולי את עובדת היותו חולה איידס, ובדיעבד השיר רילקס קיבל משמעות נוספת ומצמררת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר עם חולצות לדוגמה.
  2. ^ מקור שם הלהקה
  3. ^ השיר נכתב על ידי נורמן ויטפלד וברט סטרונג ונחשב לשיר מחאה נגד מלחמת ווייטנאם הוא בוצע לראשונה ב-1969 על ידי להקת הפיתויים וב-1970- הוא זכה לביצוע של אדווין סטאר
  4. ^ שיר הנושא מתוך האלבום השלישי של ברוס ספרינגסטין מ-1975
  5. ^ ברוכים הבאים להיכל התענוגות גרסת 2010