אייפון 4

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף IPhone 4)
אייפון 4
iPhone 4
מידע כללי
סוג סדרת דגמי טלפון חכם עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן אפל
תאריך הפצה

מקורי: 7 ביוני 2010

ישראל: 24 בספטמבר 2010
תאריך הפסקת שיווק 10 בספטמבר 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה אייפון עריכת הנתון בוויקינתונים
הקודם בסדרה אייפון 3GS עריכת הנתון בוויקינתונים
הבא בסדרה אייפון 4s עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע טכני
מערכת הפעלה 7.1.2 iOS
מעבד אפל A4
נפח אחסון 8GB,16GB,32GB
זיכרון זיכרון נדיף בנפח 512MB
מסך Retina, ברזולוציה 640×960 פיקסלים גדולה פי 4 מהדור הקודם.
קלט מסך מגע, כפתור השתקה, עוצמת קול, מיקרופון, כפתור השהיה, לחצן הבית
מצלמה 5 מגה פיקסל
סוללה סוללת ליתיום בקיבולת 1420 mAh
רשת GSM (אייפון דור שני),
UMTS (החל מדור שלישי), CDMA (דור רביעי, גרסת Verizon)
קישוריות Bluetooth 2.1 + EDR, Wi-Fi
מידות
רוחב 58.6 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 115.2 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
עובי 9.3 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
משקל 137 גרם
צורה מלבנית
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אייפון 4אנגלית: iPhone 4) הוא טלפון חכם בעל מסך מגע של חברת אפל והדור הרביעי בסדרת האייפונים שלה. המכשיר הוכרז ב-7 ביוני 2010 בכנס ה-WWDC של חברת אפל שנערך בסן פרנסיסקו והוצע למכירה בחנויות ב-24 ביוני 2010 בארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה ויפן.

ההבדל הבולט ביותר בין האייפון 4 לקודמיו הוא העיצוב החדש שלו, אשר משלב מסגרת נירוסטה, המשמשת כאנטנה חיצונית לקליטה טובה יותר, וצורה מרובעת, בניגוד לצורה המעוגלת של קודמיו. לאייפון 4 מעבד A4 של אפל וזיכרון נדיף בנפח 512MB, כפול מקודמו, אייפון 3GS. מסך המכשיר בגודל 3.5 אינץ', עם תאורת LED אחורית. רזולוציית המסך היא 960X640 פיקסלים, המכונה גם "תצוגה רשתית", וזוהי הצפיפות הגבוהה ביותר שהייתה עד אז במכשיר סלולרי. כמו כן קיים הבדל נוסף והוא מצלמה של 5 מגה פיקסל עם מבזק LED (בשונה מן הדורות הקודמים).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אב הטיפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני השקתו הרשמית של האייפון 4, הודלפו לתקשורת שני אבות טיפוס של המכשיר, בניגוד לנוהל של אפל לשמירה על תהליך פיתוח חשאי. עד להופעת אבות הטיפוס, היו שמועות רבות בנוגע למפרטו החדש של המכשיר, שאומתו כנכונות. ב-19 באפריל 2010, דיווח אתר Gizmodo על אב טיפוס של אייפון חדש אותו רכשו עבור 5000$. אב הטיפוס אבד לעובד אפל בבר ברדווד סיטי, קליפורניה. זמן קצר לאחר פרסומו של אתר Gizmodo על אב טיפוס שרכש, אפל ביקשה את הטלפון חזרה, ו-Gizmodo החליט לשתף פעולה והחזיר לאפל את המכשיר.

השקת המכשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

האייפון 4 הוכרז ב-7 ביוני 2010, והיה זמין לרכישה מוקדמת ב-15 ביוני בארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה ויפן. עקב הביקוש הגדול, חלק מחנויות אפל השהו את תהליך המכירה. במכירה המוקדמת נרשמה כמות מכירה גדולה יחסית לדורות הקודמים, כ-600,000 הזמנות ב-24 השעות הראשונות של המכירה. הגרסה הבאה אחרי האייפון 4, גרסת אייפון 4S רשמה כמות מכירות גבוהה יותר - כמיליון וחצי מכשירים בשלושת ימי המכירה הראשונים. מכירה רשמית של המכשיר החלה ב-24 ביוני 2010 באותן מדינות.

האייפון 4 הושק בתוניסיה על ידי חברת אורנג' המקומית, בקוריאה הדרומית הושק על ידי חברת KT ב-10 בספטמבר. בישראל, הושק על ידי פרטנר תקשורת, סלקום ופלאפון ב-24 בספטמבר[1], בתאילנד ב-23 בספטמבר על ידי DTAC AIS המקומית, במלזיה ב-26 בספטמבר, בדרום אפריקה ב-22 בספטמבר על ידי Vodacom ו-MTN המקומיות, ובווייטנאם ב -30 בספטמבר על ידי Vinaphone ו-Viettel המקומיות.

ב-11 בינואר 2011 הודיעה חברת Verizon האמריקאית במהלך אירוע מדיה כי הגיעה להסכם עם אפל ותתחיל למכור את האייפון 4 ברשת CDMA בארצות הברית, לאחר שהסתיים הסכם בלעדיות של אפל עם חברת AT&T. אייפון 4 ברשת CDMA החל להימכר ב-10 בפברואר 2011. האייפון שהושק ב-Verizon הגיע עם תכונת "נקודה חמה אישית" תכונה המאפשרת למשתמש להשתמש באייפון כמו נקודה חמה אלחוטית, עם עד 5 מכשירים לחיבור בבת אחת, שלאחר מכן הגיעה גם לאייפון ברשת GSM.

במהלך החשיפה הרשמית של האייפון 4S ב-4 באוקטובר 2011 הוכרז כי חברת Sprint האמריקאית תתחיל גם למכור את האייפון CDMA 4 ואייפון 4S בארצות הברית. ב-6 בפברואר 2014 פורסם כי אפל מתכננת להחזיר את מכשיר האייפון 4 לפסי הייצור, ולהשיק אותו מחדש במספר מדינות.

חומרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצלמת האייפון 4

המסך של האייפון 4 מיוצר על ידי LG תחת חוזה בלעדיות עם אפל. הוא כולל תאורת LED אחורית, מסך מגע קיבולי עם צפיפות פיקסלים של 326 פיקסלים לאינץ (ppi) על 3.5 אינץ (8.9 ס"מ), 960 × 640 לתצוגה. למסך יש יחס ניגודיות של 800:1. עד שנת 2012 המסך היה עם הרזולוציה הטובה ביותר שקיימת בטלפון סלולרי.

לאייפון 4 מצלמה קדמית ברזולוציית VGA באיכות 0.3 מגה פיקסל, ומצלמה אחורית ברזולוציית HD באיכות 5 מגה פיקסל עם מבזק LED. המצלמה האחורית מסוגלת להקליט וידאו HD ב-720p. למצלמה זו זום X5.

האייפון 4 הציג חיישן גירוסקופי המאתר שלושה צירי תאוצה זוויתיים סביב שלושה צירים, מה שמאפשר חישוב מדויק של תנועת האייפון. הגירוסקופ משלים את מד התאוצה, חיישן שקיים מאז האייפון המקורי, אשר מזהה האצה של המכשיר, לחיצות, או רטט לאורך אחד משלושה צירים (X, Y ו-Z). הנתונים המשולבים של התאוצה לבין הגירוסקופ מספקים מידע מפורט ומדויק על התנועה של המכשיר סביב ציר המרחב.

האייפון 4 מופעל על ידי שבב A4 של אפל עם קצב שעון של 1GHz וכמו כל דגמי האייפון הקודמים, מיוצר על ידי סמסונג. לאייפון 4 זיכרון נדיף בנפח 512MB, פי 2 מהדור הקודם.

האייפון 4 משתמש בכרטיס Micro-SIM הקטן יותר מכרטיס רגיל של טלפון סלולרי. ברשת ה-CDMA, לעומת זאת, הטלפון מתחבר לרשת באמצעות ESN. כל הדגמים הקודמים השתמשו בכרטיסי SIM רגילים.

כמו בדגמים הקודמים, נפח האחסון במכשיר נשאר 16GB או 32GB. רק באייפון 4S, שהוא שדרוג לאייפון 4, הוגדל גם ל-64GB.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסגרת הנירוסטה

מידות האייפון 4 צומצמו יחסית לקודמו האייפון 3GS, גובהו 4.5 אינץ' (110 מ"מ), רוחבו 2.31 אינץ' (59 מ"מ), ועומקו 0.37 אינץ' (9.4 מ"מ)[2], מה שהפך את האייפון 4 למכשיר דק יותר ב-24% מקודמו, אייפון 3GS. סטיב ג'ובס טען דאז כי האייפון 4 הוא "הטלפון החכם הדק ביותר על פני כדור הארץ".

האייפון 4 הציג עיצוב חדש לאחר שלושת הדורות הקודמים שהיו עם עיצוב זהה. מסביב לקצה של המכשיר מסגרת נירוסטה כולל כפתורי ווליום עם צורה חדשה בציפוי נירוסטה, ושלוש אנטנות חיצוניות עם שני חריצים בגרסת ה-GSM של הטלפון, אחד בפינה השמאלית התחתונה, ואחד בחלק העליון אשר מחלקים את ביצועי האנטנה לשניים: החלק השמאלי של האנטנה משמש ל-Bluetooth, Wi-Fi, ו-GPS והחלק התחתון משמש כאנטנה עבור קישוריות GSM ו-UMTS.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכשיר כולל מספר יישומי מערכת: מסרונים, לוח שנה, תמונות, גישה ל-YouTube, צפייה במניות, שירות מפות, נתוני מזג אוויר, שעון, מחשבון, פתקים, הגדרות, Appstore ו-iTunes. זאת בנוסף לארבעת היישומים המהותיים במכשיר - הטלפון, הדוא"ל, הדפדפן ספארי ויישום ה-iPod.

ניתן לרכוש ולהתקין יישומים ומשחקים נוספים במכשיר דרך AppStore (ראו למשל Angry Birds). תוכני מוזיקה ניתן לרכוש דרך iTunes.

כל מתכנת המתמצא במערכת יכול לפתח יישום המתאים לאייפון, להעבירו לבחינה לאנשי אפל, ואם עבר את אישורם היישום עולה לאתר וכל משתמש יכול להוריד אותו על פי התנאים שסוכמו. חלק מהיישומים ניתן להוריד בחינם וחלק מהיישומים עולים כסף (בסכומים שונים ליישום). עבור כל הורדה מקבל המתכנת סכום כסף כפי שסוכם עם אנשי אפל. אפשרות זו הביאה לכך, שנכון לינואר 2011, עומדים מאות אלפי יישומים לרשות בעל האייפון. בין היישומים הפופולריים ניתן למנות סינכרון עם חשבונות דואר רשת ועם תוכנת ה-Outlook, השתלטות מרחוק על המחשב האישי של בעל האייפון ויכולות (מוגבלות) של משיכת קבצים. בחלק מהיישומים ניתנת גרסה פשוטה בחינם (לעיתים משולבות בה פרסומות) ורק עבור הגרסה המורחבת ונטולת הפרסומת יש לשלם.

חלק מהבנקים פיתחו יישום שמאפשר ללקוחותיהם גישה לחשבון שלהם וביצוע פעולות בחשבון (כולל מסחר בניירות ערך בבורסה) באמצעות האייפון.

קיימות אפליקציות חינמיות כמו סטנזה ו-iBooks המאפשרות קריאת ספרים אלקטרוניים על המכשיר ובכך הופכות אותו גם לקורא אלקטרוני.

הכתיבה של אפליקציות למכשיר נעשית באמצעות שפת התכנות Objective c ובסביבת הפיתוח Xcode, שבמערכות ההפעלה של מחשבי אפל. באופן הזה מחייבת אפל את המתכנתים לקנות את מחשביה ואת מערכת ההפעלה שלה. אפל חוסמת כל דרך ליצור אפליקציות למכשיר באמצעות סביבות פיתוח שמתרגמות את הקוד לשפת התכנות Objective c. מהלך זה חוסם ניסיונות של חברות לפתח כלי פיתוח חלופיים לאייפון כדוגמת monotouch של חברת נובל, שנועד לאפשר למתכנתי דוט נט ליצור אפליקציות למכשיר, או Flash CS5 iPhone שנועד לפתח אפליקציות לאייפון באמצעות פיתוח אדובי פלאש.[4]

Siri[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייפון 4S הציג מערכת קולית חדשה בשם "Siri" המאפשרת למשתמש לתת פקודות קוליות למכשיר האייפון, והוא יגיב להן ויבצע אותן במידת הצורך. לדוגמה, ניתן לשאול את האייפון "what time is it?"(מה השעה?) והאייפון יגיב "it is 2:00 o'clock."(השעה שתיים בדיוק). בנוסף, "Siri" יכולה להכתיב טקסט כגון הודעות טקסט או מיילים, וניתן לבקש ממנה להשיב להם. פקודות אלה יכולות להשתנות במידה רבה ומאפשרות שליטה כמעט בכל הפונקציות שבאייפון. ניתן להשתמש בשפה טבעית בעת השימוש במערכת הקולית, והיא תבין, תיישם ותגיב. העובדה שהמערכת זמינה רק באייפון 4S, הובילה האקרים לפרסם דרך חוקית להתקין את Siri גם באייפון 4, זאת על ידי שרת אישי שיכין המשתמש דרך מכשיר 4S, וכך יוכל לאפשר גם לאייפון 4 להתחבר לשרתי אפל.

מערכת הפעלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייפון 4 הוכרז עם מערכת ההפעלה iOS 4. בין היתר גרסה זו הוסיפה לאייפון 4 ריבוי משימות, תמונות רקע ותוכנת שיחות וידאו FaceTime.

אביזרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיסוי ה-Bumper

ה-Bumper הוא כיסוי מגומי ופלסטיק המקיף את הקצה של האייפון 4 ונועד לפתור את הבעיות הקליטה הנובעות מכך שהאנטנה נמצאת מחוץ למכשיר. החלק הפנימי של הכיסוי עשוי מגומי סינתטי והחלק החיצוני עשוי מפלסטיק. כיסוי ה-Bumper מספק הגנה על קצוות המכשיר, ובמידה פחותה יותר, על המסך. הכיסוי אינו מכסה את החלק הקדמי או האחורי של הטלפון, אף על פי שהוא מעלה את המכשיר מעט למעלה כדי לספק הגנה על חלקים אלה. אפל מוכרת לאייפון 4 כיסוי זה בשישה צבעים: שחור, כחול, ירוק, כתום, ורוד ולבן, ואילו בארצות הברית הוא חולק בחינם על מנת לפתור את בעיות הקליטה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אייפון 4 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עומרי לוי, השקה מנומנמת : ה-iPhone 4 בישראל, באתר ynet, 24 בספטמבר 2010
  2. ^ בהשוואה לאייפון 3GS בעל גובה של 4.55 אינץ' (116 מ"מ), רוחב 2.44 אינץ' (62 מ"מ), ועומק- 0.48 אינץ' (12 מ"מ)