Torn (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"Torn" (בתרגום חופשי לעברית: "קרועה") הוא שיר שנכתב על ידי סקוט קאטלר, אן פרבן ופיל ת'ורנאלי והיה לאחד משירי הפופ הפופולריים ביותר בשנות ה-90. השיר עוסק בהשלכות של שברון לב ובייסורים הרגשיים והקונפליקט הפנימי שחווים לאחר סיומה של מערכת יחסים רומנטית.

השיר הוקלט לראשונה בשנת 1993 בדנית (בשם "Brændt", שמשמעותו בדנית הוא "שרוף") על ידי הזמרת הדנית ליס סורנסן, ובהמשך בשנת 1995 על ידי להקת הרוק האמריקאית של קאטלר ופרבן "אדנאסוואפ" (Ednaswap), ובהמשך בשנת 1996 על ידי הזמרת האמריקאית-נורווגית טרינה ריין.

הגרסה של השיר שזכתה להצלחה הרבה ביותר היא גרסת הכיסוי של הזמרת האוסטרלית נטלי אימברוליה אשר פורסמה במהלך שנת 1997. גרסת הכיסוי של אימברוליה הופקה על ידי ת'ורנאלי והגיעה למקום הראשון במצעד הסינגלים במדינות בלגיה, קנדה, דנמרק, איסלנד, ספרד ושוודיה, וכמו גם בשלושה מצעדי בילבורד בארצות הברית. לאורך השנים נמכרו ברחבי העולם מעל לארבעה מיליון עותקים פיזיים של גרסת הכיסוי של אימברוליה.

הגרסה המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Torn"
סינגל בביצוע Ednaswap
מתוך האלבום Ednaswap
יצא לאור 1995
סוגה רוק אלטרנטיבי
שפה אנגלית
אורך 4:23
חברת תקליטים איסט וסט
כתיבה סקוט קאטלר, אן פרבן, ופיל ת'ורנאלי
הפקה סקוט קאטלר ומאט הייד

השיר נכתב בשנת 1991 על ידי סקוט קאטלר ואן פרובן בשיתוף פעולה עם המפיק פיל פיל ת'ורנאלי כשיר סולו אשר היה אמור להיות מבוצע בראש ובראשונה על ידי אן פרבן. פרבן וקאטלר הקימו בשנת 1993 את הלהקה "אדנאסוואפ" והם נהגו לבצע את השיר בהופעות חיות, אך הם לא פרסמו הקלטה רשמית של עד שנת 1995.[1] בשנת 1995 הלהקה הייתה הראשונה שפרסמה את הגרסה האנגלית הראשונה של השיר באלבום הבכורה של הלהקה. בהמשך הלהקה פרסמה גם מספר וריאציות ורמיקסים של השיר.

גרסתה של ליס סורנסן בדנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוקלט לראשונה בשנת 1993 בדנית (בשם "Brændt", שמשמעותו בדנית הוא "שרוף") על ידי הזמרת הדנית ליס סורנסן. השיר נכלל באלבומה "Under starne et sted" ("אי שם מתחת לכוכבים"). השיר הפך במהרה ללהיט בדנמרק. היה זה המפיק המוזיקלי פול ברון שהציע לסורנסן לכלול את השיר באלבום החדש שלה. המילים הדניות של השיר נכתבו על ידי אליזבת גרלוף נילסן.[2][3]

גרסתה של טרינה ריין[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה השנייה של השיר הוקלטה ב-1996 על ידי הזמרת האמריקאית-נורווגית טרינה ריין והיא נכללה באלבומה השני "Beneath My Skin". הגרסה של ריין הגיעה למקום ה-10 במצעד הנורווגי. לצורך קידום הגרסה של ריין הופק גם וידאו קליפ.

גרסתה של נטלי אימברוליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Torn"
סינגל בביצוע נטלי אימברוליה
מתוך האלבום Left of the Middle
יצא לאור 27 באוקטובר 1997
סוגה פופ רוק, רוק אלטרנטיבי[4]
שפה אנגלית
בי-סייד
  • "Sometimes"
  • "Frightened Child"
  • "Contradictions"
  • "Diving in the Deep End"
אורך 4:04 דק'
חברת תקליטים RCA, BMG
כתיבה סקוט קאטלר, אן פרבן, ופיל ת'ורנאלי
הפקה פיל ת'ורנאלי

בשנת 1997 הזמרת והשחקנית האוסטרלית נטלי אימברוליה, אשר עבדה באותה העת יחד עם המפיק המוזיקלי פיל ת'ורנאלי, ביצעה גרסת כיסוי לשיר עבור אלבום הבכורה שלה "Left of the Middle" אשר פורסם לראשונה בשנת 1997. הגרסה של אימברוליה הוקלטה בקילבורן שבלונדון יחד עם דייוויד מונדיי (גיטרה ראשית), ת'ורנאלי (גיטרת בס, גיטרות קצב), צ'אק סאבו (תופים), הנרי בינס, סאם הארדקר (תכנות תופים) וקתרינה לסקאניץ' (שירת רקע). בהפקת גרסת הכיסוי של אימברוליה היה מעורב גם נייג'ל גודריץ'.

גרסת הכיסוי של אימבורליה הפכה ללהיט גדולה באותה השנה ברחבי העולם.

אימברוליה הייתה מועמדת לפרס גראמי על השיר בקטגוריית הופעת הפופ הנשית הטובה ביותר, אך הפסידה לסלין דיון אשר זכתה בפרס בזכות השיר "My Heart Will Go On". בווידאו קליפ שהופק על מנת לקדם את גרסת הכיסוי של אימברוליה כיכבה אימברוליה יחד עם השחקן הבריטי ג'רמי שפילד.

בשנת 2001 אימברוליה הקליטה גם גרסה אקוסטית של השיר עבור MTV Unplugged.

הסינגל הפיזי של גרסת הכיסוי של אימברוליה מכר לאורך השנים מעל ל-4 מיליון עותקים ברחבי העולם, כולל מעל למיליון עותקים בבריטניה לבדה.[5] בבריטניה הסינגל דורג במקום ה-85 ברשימת הסינגלים הנמכרים ביותר בבריטניה בכל הזמנים.[6]

בארצות הברית גרסת הכיסוי של אימברוליה הגיעה למקום הראשון במצעד ה-Hot 100 Airplay ונשאר שם במשך 11 שבועות רצופים. עם זאת, כתוצאה מהכללים שמונעים משירים שלא פורסמו כסינגלים פיזיים להופיע במצעד הבילבורד הוט 100, השיר לא כיכב במצעד במהלך התקופה בה השיר היה בשיא הפופולריות שלו בארצות הברית.

הווידאו קליפ לגרסה של אימבורליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הווידאו קליפ שהופק לקידום גרסת הכיסוי של נטלי אימברוליה שצולם ב-25 באוקטובר 1997 והוא בוים על ידי הבמאית הקנדית אליסון מקלין.[7] השיר כלל שילוב של קטעי וידאו בה אימברוליה שרה את מילות השיר וכמו גם קטעי וידאו בהם מככבת אימברוליה יחד עם השחקן הבריטי ג'רמי שפילד. במהלך הפזמון האחרון צוות צילום מפרק את קירות הדירה בה, וחושף שמדובר בסט צילומים. בסוף הווידאו קליפ אימברוליה רוקדת במהלך סולו הגיטרה בעוד ש"עולמה" מתפורר סביבה.[8]

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים (1997–1998)
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 3
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 2
איסלנד הפלייליסט 1
אירופה אירופה הוט 100 2
איטליה מצעד הסינגלים האיטלקי 3
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 4
ארצות הברית בילבורד הוט 100 42
מצעד השירים העכשוויים למבוגרים 4
מצעד 40 השירים למבוגרים 1
מצעד שירי הרדיו 1
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 2
גרמניה GfK – טופ 100 4
דנמרק היטליסטן 1
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 3
הונגריה Rádiós Top 40 6
יוון IFPI Greece 4
נורווגיה VG-lista 6
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 5
ספרד PROMUSICAE 1
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 2
פינלנד המצעדים הפיניים הרשמיים 8
צרפת SNEP 4
קנדה מצעד הסינגלים של RPM 1
מצעד השירים העכשוויים למבוגרים 1
שוודיה סוורייטופליסטן 1
שווייץ המצעד השווייצרי 2

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסת הכיסוי של אימברוליה נכללה לאורך השנים במספר סדרות טלוויזיה כשהבולטת שבהן הייתה סדרת הטלוויזיה האמריקאית מכושפות, בפרק "I've Got You Under My Skin".

זה היה השיר הראשון אותו ביצעה ביחד להקת הבנים הבריטית-אירית ואן דיירקשן בשנת 2010 בתוכנית X Factor. ההרכב יבצע את השיר שוב בנובמבר 2015 בתוכנית הרדיו לייב לאונג' של ערוץ הרדיו BBC Radio 1, הפעם כרביעייה לאחר שזאין מאליק פרש מהלהקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Flinner, Amanda. "Interview with Phil Thornalley". songfacts. נבדק ב-13 בינואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Nygaard, Kristian Dam (17 באוגוסט 2018). "Lis Sørensen-sang blev et verdenshit: Hun fik ikke en krone" [Lis Sørensen song became a world hit: She did not receive a single dime]. BT (בדנית). נבדק ב-27 ביוני 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Ferro, Charles (14 בפברואר 1998). Pride, Dominic (ed.). "Global music pulse". Billboard: 61. נבדק ב-27 ביוני 2020. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ Prato, Greg (10 במרץ 1998). "Left of the Middle - Natalie Imbruglia : Songs, Reviews, Credits, Awards". AllMusic. נבדק ב-30 בנובמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Best Selling Singles Of All Time". everyHit.com. נבדק ב-17 בפברואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Ami Sedghi (4 בנובמבר 2012). "UK's million-selling singles: the full list". Guardian. נבדק ב-4 בנובמבר 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "Alison Maclean: Re-calibrating Rhythm as a Director | LBBOnline". www.lbbonline.com (באנגלית). נבדק ב-8 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ True, Everett (3 ביוני 2014). "Australian anthems: Natalie Imbruglia – Torn". The Guardian. נבדק ב-2 בינואר 2017. {{cite news}}: (עזרה)