האם תל אביב בוערת?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האם תל אביב בוערת? (60 שעות לסואץ)
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי קובי ייגר
הופק בידי יעקב שטיינר, אלכס מסיס, שלמה נוימן, יצחק אגדתי
תסריט אלכס מימון, אמנון אחי נעמי, קובי ייגר
עריכה אילו אנדרולט
שחקנים ראשיים גדעון שמר
אביבה מרקס
מוטי ברכאן
מוזיקה יוחנן זראי
צילום מנפרד תומאס
מדינה ישראלישראל ישראל
הקרנת בכורה 1967
משך הקרנה 100 דקות
שפת הסרט עברית
הכנסות 114,000 צופים בישראל
דף הסרט ב־IMDb

האם תל אביב בוערת? (או – 60 שעות לסואץ) הוא סרט קולנוע ישראלי בשחור-לבן שיצא לאקרנים זמן קצר לאחר מלחמת ששת הימים בבימויו של קובי ייגר, עם אלכס פלג, גאולה נוני ומוטי ברכאן בתפקידים הראשיים.

התסריט הוא ארבעה סיפורים המתרחשים סביב מלחמת ששת הימים. בסרט משובצים קטעים דוקומנטריים מהאירועים הקשורים במלחמה זו – גמאל עבד אל נאצר נואם, צבא מצרי נכנס לסיני, קטעי עיתונות, אזרחים חופרים שוחות בערים, מטוסי אויב מופלים ועוד. צה"ל תמך בהפקת הסרט בו השתתפו חיילים, טנקים, זחל"מים ומטוסים.

זה הסרט העלילתי הראשון על מלחמת ששת הימים שיצא לאקרנים בתקופת האופוריה שלאחר המלחמה וזכה לפיכך להצלחה מסחרית גדולה.

את פסקול המוזיקה הלחין יוחנן זראי ומשובצים בו שני שירים: – "מנדלבאום" בביצועה של עדנה גורן ו"שיבוא, שיבוא" בביצוע הדודאים (המלווה באקורדיון על ידי אלכס וייס). שני השירים הם למילותיו של יורם טהר לב.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נחום (אלכס פלג) צופה בחזרה למחזה האנטי-מלחמתי "ליסיסטרטה" בו משתתפת חברתו רחל (גאולה נוני). אווירת מלחמה שוררת סביב והם מטיילים אחר כך בירושלים ועוברים ליד העמדות המאוישות בקו הגבול. נחום הוא סטודנט ממשפחה אשכנזית עשירה ורחל היא בת להורים תימנים עניים ממוסררה.
    הם שוכבים בחדרו של נחום ומופרעים על ידי שליח שמוסר לנחום צו גיוס. בתחילת המלחמה מונחתת יחידתו של נחום במסוקים בעורף מתחם אום כתף, שם מתחולל קרב קשה עם נפגעים. הפצועים מועברים להדסה עין כרם, שם עובדת רחל כאחות במיון. אחד הפצועים אומר לה שנחום נהרג והיא יושבת באבל עם הוריה. נחום מנסה להתקשר איתה כאשר הוא עובר דרך בירושלים בדרך לרמת הגולן, אך לשווא. הוא שורד קרב קשה בגולן וחוזר לרחל. הם מטיילים בעיר העתיקה, בכותל המערבי ובהר הבית.
  • סרן יונתן אלמוג (גדעון שמר) הוא טייס בחיל האוויר הישראלי. הוא גר עם אשתו דניאלה (עליזה רוזן) וילדיהם בקיבוץ דפנה. לאחר פגיעה בגב כתוצאה מנחיתת אונס הוא מקורקע.
    אלמוג מגיע לבסיס חיל האוויר ומתווכח עם מפקד בטייסת שלו (עזריה רפפורט) המסרב לשבצו לתפקיד קרבי אלא לקצין מבצעים במשרד. יונתן המתוסכל מגיע בלילה לדיסקוטק, שם נמצאת עמדה להתרמת דם. הוא פוגש שם עם עיתונאית יפה בשם אן ג'ונסון (אביבה מרקס), מתרשם מיופייה והיא מנסה לדלות ממנו ידיעות, אך לשווא.
    במהלך המלחמה היא נפגשת אתו שוב ומתרשמת שהוא אכן טייס קרב פעיל. היא נוסעת לקיבוץ דפנה המופגז, נפגשת עם דניאלה שמספרת לה את האמת על יונתן. יונתן מועבר לביר חסנה, שם הוא מתנדב להטיס מ"פ (רפי טיילור) בפייפר לפלוגתו הנמצאת בשטח אש והוא עושה זאת בהצלחה.
  • דוד ליפשיץ (מישה אשרוב) יושב במרפסת עם אשתו (נאוה שאן) וחברו אהרון (אברהם רונאי). הם משוחחים על האפשרות למלחמה. אורי (מוטי ברכאן) מתקלח ואומר שהולך לדיסקוטק ואביו מוכיח אותו על חוסר התייחסותו למצב הביטחון המורכב. בדיסקוטק אורי רוקד עם בחורות (אביבה פז וגבי אלדור) והזמרת עדנה גורן שרה את השיר "מנדלבאום".
    עם פרוץ המלחמה שומע אורי את סיסמת יחידתו ברדיו ומתגייס. לפני היציאה לקרב מופיעים בפניהם הדודאים ששרים עם החיילים את השיר "שיבוא, שיבוא".
    בקרב פוגע אורי בבזוקה בטנק מצרי אך נפגע קשות. חברו (חיים בנאי) מפנה אותו אך אורי מת. דוד לפשיץ ממשיך במלחמה כמחלק מים. הם עוברים ליד שבויים מצרים ודוד מורה לנהג (רולף ברין) לעצור כדי לתת להם מים.
  • ז'ק (ראלף סווין), מתנדב משווייץ, מגיע לישראל אך לא מוצא היכן להתגייס. בקפה אלדין ביפו הוא פוגש את בק (פול מקניל), מתנדב מאירלנד, שעובד כעת בחלוקת דואר לאחר שרוב הדוורים גויסו. הם מנסים להגיע בטרמפים ליחידות צה"ל. הם מבחינים בטנק פגוע וז'ק עולה עליו עם הגיטרה ומתחיל לשיר. בק מצלם אותו, אך דורך בטעות על מוקש ונהרג.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
אלכס פלג נחום
גאולה נוני רחל
מישה אשרוב דוד ליפשיץ
נאוה שאן גב' ליפשיץ
מוטי ברכאן אורי ליפשיץ
אברהם רונאי אהרון
גדעון שמר יונתן אלמוג טייס בחיל האוויר
אביבה מרקס אן ג'ונסון עיתונאית
עליזה רוזן דניאלה אשתו של יונתן
עזריה רפפורט סא"ל חיים מפקד טייסת
פול מקניל בק מתנדב
ראלף סווין ז'ק מתנדב
חיים בנאי לוחם
אביבה פז נערה בדיסקוטק
גבי אלדור בחורה בדיסקוטק
עדנה גורן זמרת
הדודאים בתפקיד עצמם
רולף ברין נהג

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]