השחר המוזהב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צלב-ורד של מסדר השחר המוזהב
סמואל לידל מקגרגור מת'רס בתחפושת של נסיך מצרי במהלך טקס לכבוד האלה איזיס
שלדת המגן של המשורר האירי ויליאם בטלר ייטס, חתן פרס נובל לספרות לשנת 1923, בהיותו חבר במסדר ההרמטי של השחר המוזהב. יש לשים לב לשמות המלאכים המפורטים בשלדת מגן זו, לעובדה שמגן דוד חרות על השלדה ולכינוי אותו ייטס בחר לעצמו: Demon est Deus Inversus (השטן הוא האל במהופך).

השחר המוזהבאנגלית: The Golden Dawn) או מסדר הרמטי של השחר המוזהב (Hermetic Order of the Golden Dawn) היה אגודת סתרים שהתמקדה בתורת הנסתר ומיסטיקה הרמטית שהתקיימה בבריטניה בין המחצית השנייה של המאה ה-19 ועד ראשית המאה ה-20. בין החברים הבולטים בה היו המשורר האירי ויליאם באטלר ייטס והמיסטיקן האנגלי אליסטר קראולי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייסדי האגודה, ויליאם רוברט וודמן, ויליאם ווין ווסטקוט וסמואל לידל מקגרגור מת'רס היו אקדמאים (וודמן ווסקוט היו רופאים), בונים חופשיים וחברים ב"חברת מסדר צלב הוורד באנגליה" (Societas Rosicruciana in Anglia (S.R.I.A)). תאי האגודה שהקימו דמו ללשכות הבונים החופשיים, אלא שבניגוד לבונים החופשיים, הם קיבלו גם נשים לשורותיהם.

האגודה התחלקה לשלושה מסדרים. "השחר המוזהב", שנתן את שמו לאגודה כולה, שעסק בלימוד קבלה והגעה למודעות דרך ארבעת היסודות, אסטרולוגיה וקלפי טארוט. המסדר השני, "הפנימי" שנקרא בלטינית Rosae Rubeae et Aureae Crucis (ורד האודם וצלב הזהב) עסק בקסם, פאראפסיכולוגיה, מסע אסטראלי ואלכימיה. המסדר השלישי היה של ה"מפקדים הסודיים" (Secret Chiefs), ישויות קסומות אדירות כוח ששלטו במסדר ללא נוכחות גופנית, שליטתם התבטאה באמצעות ראשי המסדר השני (ה"צ'יפים").

כללי המסדר התגלו בכתב מוצפן ב-1887 בעיזבונו של הבונה החופשי קנת מקנזי ופוענחו על ידי ויליאם ויין וסטקוט וסמואל לידל מקגרגור מת'רס. בכתבים היה מוצפן גם שמה של מיסטיקנית גרמניה בשם אנה שפרנגל, שסייעה להם בתרגום ובהבנת הדברים.

ב-1888 הוקם בלונדון מקדש לאלה המצרית איזיס-אורניה לקיום טקסי המסדר, כפי שנמסרו בכתבים המוצפנים. באותה עת היה קיים רק המסדר הראשון, שההוראות לגביו התקבלו מן "המפקדים העליונים" בתיווכה של המדיום שפרנגל, אולם הקשר עמה נפסק ב-1891 באופן פתאומי. ב-1892 הודיע מת'רס שהמפקדים העליונים יצרו עמו קשר ישיר ומסרו את הטקסים והנהלים שאפשרו את הקמתו של המסדר הפנימי. וסטקוט התנגד ליצירת המסדר הפנימי וניתק כל קשר עם המסדר. פילוג נוסף אירע כאשר אליסטר קראולי פרש ב-1910 מהמסדר לאגודת סתרים אחרת בשם OTO, תוך שהוא מגלה חלק מסודות מסדר השחר המוזהב, דבר שגרם לקרע בינו ובין מת'רס.

בשנות ה-90 של המאה ה-19 היו במסדר מאות חברים והייתה לו השפעה על תפיסות של התקופה הוויקטוריאנית. היה קשר בין המסדר ובין ההתעוררות הגואה בציבור אחר מופעים על-חושיים, כגון מופעי היפנוזה, תקשורת עם המתים באמצעות מדיום, העלאת רוחות באוב ועוד. בשל הזיקה ל"קסם מצרי", טקסים מצריים ואסתטיקה מצרית עורר המסדר עניין באגיפטולוגיה בפרט ובארכאולוגיה בכלל בקרב שכבות נרחבות בציבור הבריטי של התקופה.

למסדר הייתה השפעה של ממש על אישים רבים בתקופה הוויקטוריאנית, גם אם רשמית לא היו חברים בשורותיו. כך למשל ג'ון רונלד רעואל טולקין, ק.ס. לואיס (מחבר "דברי ימי נרניה")[1] וארתור קונאן דויל (מחבר "שרלוק הולמס")[2].

מוראות מלחמת העולם הראשונה הביאו את המסדר לקיצו. דת הכישוף הנאו-פגנית ויקה היא המשך של מסורות ששורשן בשחר המוזהב.

מקורם של "הכתבים המוצפנים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר תאוריות הועלו בקשר למקורם של הכתבים המוצפנים שהיוו את התשתית ליצירת אגודת הסתרים

  • פסאודואפיגרפיה שנוצרה על ידי וסטקוט עצמו לבדו או יחד עם קנת מקנזי (שבעזבונו נמצאו).
  • יצירה גרמנית במקורה, שמבטאת חוקים של מסדר גרמני סודי, נצר למסדר צלב-הוורד ששם הקוד שלו או של מפקדו הסודי היה "שפרנגל".
  • הכתבים המוצפנים הם כתבים עתיקים אמיתיים של חברת מסדר צלב הוורד באנגליה, שעברו בסודיות בין חברי המסדר עד שבשלה העת להתגלותם.
  • הכתבים המוצפנים הם בעצם תקנון של מסדר יהודי-בווארי (Die Goldene Dammerung) עתיק וסודי. היהודים הקימו את המסדר כיוון שהבונים החופשיים לא קיבלו לשורותיהם יהודים. לפי תאוריה זו הגברת שפרנגל הייתה יהודייה והיא נרצחה בגרמניה לאחר יצירת הסניף הבריטי.

תפיסה ושיטה מאגית-פילוסופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשי השחר המוזהב טענו כי כל מסורות הקסם, הכישוף, המיתוסים והדת של כל התרבויות בעולם הן ביטוי משובש במידה זו או אחרת של אמת קדומה מאוחדת שהייתה נחלתם של חכמים נבחרים. כיוון שאמת קדומה זו כוללת ידע רב עוצמה אודות העולם המציאותי והאלוהי, חוקיו ודרכי הפעולה בו, הוא עלול להיות מסוכן בשימוש לא נאות או על ידי אנשים לא ראויים. לכן נשמר הידע בחשאי, הועבר בדרך של היכרות אישית בין מורה לתלמיד, לאחר שעמד המורה על מידתו הרוחנית של התלמיד והוצפן במסרים נסתרים שהועברו דרך מיתוסים ופולחנים שונים, כל עם לפי רמתו. בעת המודרנית, האמינו ראשי המסדר, בשלו התנאים לשחזר את הידע הקדום, כי האנושות הגיעה לשלב התפתחותי המאפשר לה ליהנות סוף סוף מן התבונה.

הדרך להבין את המסרים השונים הטמונים בתרבויות השונות היא על ידי שחזור של המערכת הסמלית המקורית. זאת ניתן לעשות על ידי יצירת שיטה מאורגנת של התאמת סמלים. מקור חשוב לשיטה, מקור טהור ולא משובש הוא תורת הקבלה. מקור שני היה קלפי הטארוט. במקביל נבנתה מערכת המגדירה את הכוחות המאגיים השונים ואת שלבי ההתפתחות הרוחנית שעל התלמיד לעבור כדי להשתמש בהם.

בבסיס שיטת התאמת הסמלים ניצב עץ הספירות הקבלי, המחבר עשרה עיגולים הנקראים "ספירות", המבטאות כל אחת רובד בהופעת האלוהות. בין עיגולי הספירות מחברים 22 נתיבים לפי אותיות הא"ב העברי. לכל נתיב מותאמת משמעות מיסטית. לפי תורת השחר המוזהב, זהו המבנה הקומפקטי, הטהור והמדויק ביותר של המציאות ואליו קיימת התאמה סמלית של קלפי טארוט, בעזרתה ניתן לפענח את המסרים ולפעול פעולה מאגית.

כדי להתאים את קלפי הטארוט לעץ הספירות, הכניסו אנשי השחר המוזהב שינויים בקלפי הטארוט הצרפתיים שהיו מוכרים עד אז. הם הצדיקו את התיקונים בכך שבמהלך הדורות נכנסו בחפיסה טעויות ושיבושים של מעתיקים. חברי השחר המוזהב, יצרו חפיסת קלפי טארוט חדשה שנבנתה על פי עץ הספירות ושיטת ההתאמות. לא שרד אף עותק של חפיסת המסדר, בין אם כי לא התקיימה חבילה שלמה מעולם[3], ובין אם בגלל סיבות כמו הקפדה על חשאיות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "מעבר מהאלכימיה לטארוט של ימינו". בתוך: נצר רות. הקוסם, השוטה והקיסרית. מודן. עמ' 126–129
  • King, Francis, ed. (1997). Ritual Magic of the Golden Dawn: Works by S. L. MacGregor Mathers and Others. Destiny Books. ISBN 0-89281-617-1
  • Israel Regardie, Cris Monnastre, Carl Llewellyn Weschcke, The Golden Dawn : A Complete Course in Practical Ceremonial Magic ISBN 0-87542-663-8
  • R.A. Gilbert, Golden Dawn Companion ISBN 0-85030-436-9
  • R. A. Gilbert, The Golden Dawn : Twilight of the Magicians ISBN 0-85030-278-1
  • Ellic Howe, The Magicians of the Golden Dawn: A Documentary History of a Magical Order 1887-1923 ISBN 0-87728-369-9
  • Darcy Kuntz (Editor), Complete Golden Dawn Cipher Manuscript
  • Darcy Kuntz, The Golden Dawn Source Works : A Bibliography
  • Darcy Kuntz (Editor), Golden Dawn Sourcebook
  • Mary K. Greer, Women Of The Golden Dawn ISBN 0-89281-516-7
  • Mary K. Greer & Darcy Kuntz, The Chronology of the Golden Dawn ISBN 1-55818-354-X
  • Israel Regardie, What You Should Know About the Golden Dawn ISBN 1-56184-064-5
  • Darcy Kuntz, The Golden Dawn Court Cards (Golden Dawn Studies No 5) ISBN 1-55818-336-1
  • Aleister Crowley, The Autohagiography of Aleister Crowley

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השחר המוזהב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]