מארק קסוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

מארק קסוביץ'אנגלית: Marc Elliot Kasowitz; ‏נולד ב-28 ביוני 1952) הוא עורך דין יהודי מארצות הברית המשמש כעורך דינו הפרטי של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ.

ראשית דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק קסוביץ' נולד בשנת 1952 בעיר ניו הייבן שבמדינת קונטיקט, להורים יהודים שהיגרו לארצות הברית מפולין. בצעירתו למד היסטוריה אמריקאית באוניברסיטת ייל ובשנת 1974 קיבל תואר B A. למד משפטים בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת קורנל, וסיים לימודיו בשנת 1977. בשנת 1978 התקבל ללשכת עורכי הדין של מדינת ניו יורק.

עורך דין צמרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנותיו הראשונות כעורך דין עבד קסוביץ' בחברת עורכי הדין Mayer Brown (אנ'), שהיא חברת ענק, ה-15 בגודלה בארצות הברית, ולה סניפים בערים הראשיות של ארצות הברית ועשרות סניפים ברחבי העולם ובהם היא מעסיקה כ-1,500 עורכי דין. בשנת 1993 פרש קסוביץ', יחד עם 18 עורכי דין נוספים, מן החברה והקימו את חברת עורכי הדין Kasowitz Benson Torres (אנ'). לחברה, שמושבה בעיר ניו יורק, סניפים בערים מרכזיות אחדות בארצות הברית והיא מעסיקה 350 עורכי דין. החברה מתרכזת במשפט מסחרי ובתביעות דיבה וקניין רוחני,

בשנת 1993, לאחר הפיגוע הראשון במגדלי התאומים, שהתבצע בחניון התת-קרקעי של המגדלים על ידי חבורה אסלאמית קיצונית ובו נהרגו בו 6 אנשים ומעל 1,000 נפצעו, הגישו משפחות הנפגעים תביעות נזיקין נגד רשות הנמלים של ניו יורק בעילת רשלנות. מרק קסוביץ ייצג את הרשות, אך בסופו של דבר בית המשפט מצא אותה חייבת בדין. כמו כן יצג בשנת 2017 את מנחה הטלוויזיה ביל או'ריילי שנחשד בהטרדות מיניות.

עורך דינו של דונלד טראמפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך עשרות שנים משמש קסוביץ' כעורך דינו הפרטי של דונלד טראמפ. הוא ייצג את טראמפ בהליכי הגירושין שלו וכאשר במשך מספר פעמים לאורך הקריירה של טראמפ נקלעו חברות בבעלותו לחדלות פירעון הוא ייצג אותו בהליכי פשיטת רגל. טראמפ יסד את "אוניברסיטת טראמפ" שבמסגרתה הועברו סמינרים בנושאי נדל"ן. נגד המיזם ונגד טראמפ עצמו הוגשו מספר תובענות ייצוגית וכן תביעה ממחלקת החינוך של מדינת ניו יורק באשמת שימוש בלתי חוקי בשם "אוניברסיטה" והונאת הלקוחות. קסוביץ' ייצג בהן את טראמפ והתביעות הסתיימו, לאחר בחירתו של טראמפ לנשיאות, בפשרה שבמסגרתה הסכים טראמפ לשלם 25 מיליון דולר לסטודנטים ולמדינת ניו יורק. במהלך מסע הבחירות לנשיאות ב–2016 הועלו נגד טרמפ האשמות של התנהגות לא הולמת כלפי נשים. כאשר התפרסמה כתבה בניו יורק טיימס על תביעות הנשים על הטרדות מיניות על ידי טראמפ, שלח קסוביץ מכתב לעיתון ובו דרש "ביטול והתנצלות מלאים ומיידיים".

ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שטראמפ זכה בבחירות לנשיאות ארצות הברית שנערכו ב-8 בנובמבר 2016, הגיעה קהילת המודיעין האמריקאית, בדו"ח שפרסמה, למסקנה כי ממשלת רוסיה התערבה בבחירות באמצעות הפצת מידע מוטעה של חדשות מזויפות ברשתות החברתיות, לצד שימוש בטרולים באינטרנט. הפעולה נועדה, לדעת קהילת המודיעין, לפגוע בסיכוייה של הילרי קלינטון להיבחר לנשיאות ולגרום לבחירתו של טראמפ. תחילה דחה הנשיא הנבחר טראמפ את דו"ח, ואמר כי הדמוקרטים מגיבים בכך על הפסדם בבחירות, ותקף את קהיליית המודיעין. מנהיג הרוב הרפובליקני, מיץ' מקונל, הביע אמון בקהילת המודיעין ותמך בביצוע חקירה בנושא וזו החלה רשמית ב-24 בינואר 2017. ב-20 במרץ 2017 הודיע ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, כי הבולשת הפדרלית חוקרת את המעורבות הרוסית בבחירות, כולל תיאום פוטנציאלי בין ממשלת רוסיה לקמפיין של טראמפ. ב-9 במאי 2017 פיטר טרמפ את קומי מתפקיד ראש הבולשת. בעקבות פיטוריו, החליט סגן התובע הכללי, רוד רוזנשטיין, למנות תובע עצמאי לחקירת העניין, וראש ה-FBI שקדם לקומי, רוברט מולר, נתמנה לשמש כתובע עצמאי ומיוחד. ב-8 ביוני 2017 העיד קומי בפני ועדת המודיעין של הסנאט. בעדותו האשים קומי את טראמפ וממשלו כשקרנים ואמר שהנשיא עודד אותו לסגור את החקירה הפלילית של יועצו לביטחון לאומי לשעבר, מייקל פלין. עוד קודם לכן, ב-24 במאי, הודיע טראמפ כי עורך דינו הפרטי מארק קסוביץ' ייצג אותו, כעו"ד חיצוני, בחקירת קשרי הקמפיין שלו עם רוסיה במהלך מערכת הבחירות לנשיאות.

במהלך עדותו של קומי לא פרסם טראמפ כל תגובה, אך למחרת מתן העדות פרסם שורה של ציוצים שבהם האשים את קומי במתן עדות שקר בהיותו תחת שבועה. הוא חזר על טענתו באותו יום במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם אורחו, נשיא רומניה, ואף טען כי דבריו של קומי הוכיחו כי לא הייתה כל קנוניה משותפת בין מטה מערכת הבחירות שלו לממשלת רוסיה.

מאחר שקומי אמר בעדותו כי הוא ביקש להדליף את תזכיר השיחות שלו עם טראמפ, בגלל שחשש שטראמפ עשוי לשקר בנוגע לאופי השיחות, תקף קסוביץ' את קומי על ההדלפה ובמסגרת מתקפת הנגד של ממשל טראמפ, שאותה הוביל קסוביץ', הוגשה תלונה למשרד המשפטים על כך שקומי הדליף שיחה חסויה עם הנשיא.[1] בתגובה פרסם העיתון "וושינגטון פוסט" ב-10 ביוני כי קסוביץ' עצמו מקיים קשרים הדוקים עם אנשים בצמרת השלטון הרוסי. העיתון דיווח כי בין הלקוחות של קסוביץ' נמצא גם אולג דריפסקה, אוליגרך רוסי הידוע בקרבתו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כן מסר העיתון כי קסוביץ' מייצג גם את "סבארבנק", הבנק הלאומי הגדול ביותר ברוסיה.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]