איןציקלופדיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
SieBot (שיחה | תרומות)
מ רובוט משנה: eo:Neciklopedio
שורה 18: שורה 18:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
אינציקלופדיה נוסדה ב[[ינואר]] [[2005]] כחלק סאטירי של ויקיפדיה, במקור כתגובה להתרחבותיהם הגוברת של דפי ה[http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bad_jokes_and_other_deleted_nonsense בדיחות גרועות ושטויות מחוקות אחרות] של ויקיפדיה (המקבילה האנגלית ל[[ויקיפדיה:הומור]]). היא לא פורסמה בוויקיפדיה עצמה, אך צברה עוד ועוד מאמרים סאטיריים בנושאים רבים.
איןציקלופדיה נוסדה ב[[ינואר]] [[2005]] כחלק סאטירי של ויקיפדיה, במקור כתגובה להתרחבותיהם הגוברת של דפי ה[http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bad_jokes_and_other_deleted_nonsense בדיחות גרועות ושטויות מחוקות אחרות] של ויקיפדיה (המקבילה האנגלית ל[[ויקיפדיה:הומור]]). היא לא פורסמה בוויקיפדיה עצמה, אך צברה עוד ועוד מאמרים סאטיריים בנושאים רבים.


אינציקלופדיה צמחה במהירות אל מעבר לגבולותיה המקוריים; ב-[[26 במאי]], [[2005]], הוכרז כי אינציקלופדיה תהיה חלק מחברת [[ויקיה]]. כתוצאה מכך, רישיונה ושמה המקורי לא השתנו. כמו בוויקיות האחרות, את כל המאמרים שלה ניתן להוריד בחינם מה[[אינטרנט]]. נכון ל[[מרץ]] [[2007]], באיןציקלופדיה קיימים יותר מ-22,000 ערכים המכסים מגוון רחב של נושאים, ונרשמו מעל ל-13.2 מיליון כניסות לאתר.
אינציקלופדיה צמחה במהירות אל מעבר לגבולותיה המקוריים; ב-[[26 במאי]], [[2005]], הוכרז כי אינציקלופדיה תהיה חלק מחברת [[ויקיה]]. כתוצאה מכך, רישיונה ושמה המקורי לא השתנו. כמו בוויקיות האחרות, את כל המאמרים שלה ניתן להוריד בחינם מה[[אינטרנט]]. נכון ל[[מרץ]] [[2007]], באיןציקלופדיה קיימים יותר מ-22,000 ערכים המכסים מגוון רחב של נושאים, ונרשמו מעל ל-13.2 מיליון כניסות לאתר.

גרסה מ־21:40, 7 במאי 2007

איןציקלופדיה (תרגום חופשי מאנגלית של Uncyclopedia), "האנציקלופדיה החופשית מתוכן שכל אחד יכול לערוך", היא פרודיה קומית על ויקיפדיה, אף על פי שאיןציקלופדיה מציגה טענה הפוכה. האתר הפרטי נוסד בינואר 2005 בידי ג'ונתן הואנג ושותף נוסף שבחר להישאר אנונימי.

המשימה הבלתי רשמית של איןציקלופדיה היא לספק נקודת מבט סאטירית (באנגלית Satirical Point of View או בקיצור SPOV) לחיים, כפרודיה על מדיניות "נקודת המבט הנייטרלית" של ויקיפדיה. הפורמט החופשי של ויקי מסיט אותה לעתים קרובות ממטרה זו, כאשר מאמרים הומוריסטיים ולא בהכרח סאטיריים נכתבים בכל נושא אפשרי. האתר הוצף בהומור מסוגים שונים ומשונים, וחילק עצמו בהתאם לקטגוריות משונות ולפעמים גם מקוריות בוולגריות שלהן, כמו למשל קטגוריית הומור שנאת הנשים הילדותי.

קובץ:Uncyclopedia logo.png
לוגו תפוח האדמה של איןציקלופדיה

במובנים מסוימים, האתר מהווה פרודיה על עצמו, כמו למשל העובדה שהוא כולל בדיחות פנימיות על עצם קיומו. דוגמה לכך הוא הערך I burning your dog, שלועג לדף ההנחיות הכלליות של האתר, ובפרט להנחיה המייעצת לכותבים שלא להסתפק בעובדות קצרות כמו "טימי הוא טיפש", אלא לפרט ולכתוב משהו בסגנון "ב-1982, צוות לעניין הכריז על טימי כטיפש". המאמר מנתח את המילים I burning your dog (אני לשרוף את הכלב שלך) בשלל דרכים מקוריות, והוא כולל אפילו תמונה רלוונטית בסגנון חידת מיהו מהו.

למרות טבעה המשוחרר של איןציקלופדיה שבמסגרתו גם ונדליזם יכול להתפרש כדבר חיובי, האיןציקלופדיה עצמה סובלת מהתקפות ונדליות, בדומה למיזמי ויקי אחרים. ההתקפות כוללות דפים שלמים שמרוקנים, פרסומות שמוכנסות והבעות תמיכה באג'נדות מסוימות (לדוגמה, הפצת הערות אנטישמיות). אף על פי שהמדיניות של איןציקלופדיה בכל הקשור למאמרים שאינם ערוכים כיאות היא סלחנית במידה רבה, אנשי המנהלה שלה נחשבים ליעילים מאוד בהסרת כל מה שאינו עומד בסטנדרטים שלהם, ובהרחקת ונדליסטים ומפריעים אחרים.

אנשי איןציקלופדיה טוענים כי המאמץ הנדרש לכתיבת מאמר אחד באיכות טובה באיןציקלופדיה יכול להיות מתואר כזהה ואף עולה על המאמץ שנדרש ליצירתו של מאמר עובדתי בוויקיפדיה. לטענתם, הומור טוב יכול להיות יותר קשה להפקה ממידע טוב, מכיוון שקיימים סוגים של עובדות נכונות או מקובלות בציבור, אך לא קיים בהכרח סוג של בדיחה אוניברסלית.

מפת ישראל בראי איןציקלופדיה

שינוים מויקיפדיה לאיןציקלופדיה

השינוים:

  • ערך מומלץ-ערך מופלץ
  • הידעת?-איןלדעת/הידעת
  • היו בהיסטוריה-איןחדש/היום לפני
  • חדשות ואקטואליה-איןדבר/היום בחדשות

היסטוריה

איןציקלופדיה נוסדה בינואר 2005 כחלק סאטירי של ויקיפדיה, במקור כתגובה להתרחבותיהם הגוברת של דפי הבדיחות גרועות ושטויות מחוקות אחרות של ויקיפדיה (המקבילה האנגלית לויקיפדיה:הומור). היא לא פורסמה בוויקיפדיה עצמה, אך צברה עוד ועוד מאמרים סאטיריים בנושאים רבים.

אינציקלופדיה צמחה במהירות אל מעבר לגבולותיה המקוריים; ב-26 במאי, 2005, הוכרז כי אינציקלופדיה תהיה חלק מחברת ויקיה. כתוצאה מכך, רישיונה ושמה המקורי לא השתנו. כמו בוויקיות האחרות, את כל המאמרים שלה ניתן להוריד בחינם מהאינטרנט. נכון למרץ 2007, באיןציקלופדיה קיימים יותר מ-22,000 ערכים המכסים מגוון רחב של נושאים, ונרשמו מעל ל-13.2 מיליון כניסות לאתר.

תוכן

ערכיה של איןציקלופדיה הם ברובם המכריע דימיוניים, מבוססים בצורה חופשית על המציאות ומכוונים לפרודיה. לדוגמה, הערך האיןציקלופדי העוסק באלגוריתם טוען שאלגוריתם הוא מושג המתאר את "אל גור תופס קצב" (כי המילה "אלגוריתם" מורכבת לכאורה מן המילים "אל גור" ו"רית'ם" שמשמעותה "קצב"). הערך העוסק באל גור מציג הודעת שגיאה פיקטיבית והצעה לאל גור להמציא מחדש את האינטרנט ולנסות שנית.

מאמרים מסוימים מלווים בתמונות המתארות את נושא המאמר בצורה קומית מעצם הווייתן, או לחילופין תמונות שנוצרו על ידי המשתמשים על מנת לתאר את הנושא בדרך אבסורדית.

איןציקלופדיה כוללת גם בדיחה שחוזרת על עצמה, כאשר בראשם של מאמרים רבים מופיע ציטוט פיקטיבי המיוחס לאוסקר ויילד, שיכול להיות ציטוט אמיתי שעוות מעט כפרודיה על שימוש מופרז בציטוטים, או ציטוט בעל אופי פרוע המנוגד לחלוטין לסגנונו של אוסקר ויילד. קיים גם הלקסיקון המלא של ציטוטיו הדימיוניים של אוסקר ויילד, שהוא אחד מן המיזמים של איןציקלופדיה, הכוללים גם את un-מילון ("מילון" הכולל ערכים בני שורה אחת, פרודיה על "ויקימילון") ואת un-חדשות ("המקור החדשותי על קראק", פרודיה על "ויקיחדשות").

מנכ"ל מיקרוסופט, המיליארדר סטיב באלמר שאיים "לרצוח את גוגל", הוא נושאה של בדיחה פנימית חוזרת נוספת. בערכים המופיעים תחת הקטגוריה רשימת החיסול של סטיב באלמר, מופיע משפט המציין כי סטיב באלמר נשבע לרצוח את נושא המאמר. קטגוריה בעלת אופי דומה בשם דברים שלג'ורג' בוש לא אכפת מהם מבוססת על ציטוטו של הזמר קניה וסט, "לג'ורג' בוש לא אכפת מאנשים שחורים".

מאפיינים נפוצים

תמונה מתוך הערך העוסק ב"ג'ינגס דביליניו ערבוש" המלווה בכיתוב "להקת בוש".

חגי העמוד הראשי

האיןציקלופדיה העברית

לוגו הגפילטע פיש של האיןציקלופדיה העברית

האיןציקלופדיה העברית היא אחת מן האיןציקלופדיות בשפה שאינה אנגלית הפועלות במסגרת אתר משל עצמן, כחלק מן המיזם ויקיה. ההתייחסות בה לאיןציקלופדיה באנגלית, Uncyclopedia, היא בשם "אנציקלופדיה".

האיןציקלופדיה העברית נוסדה ב-5 בדצמבר, 2005, כשהערך האיןציקלופדי הראשון עוסק בקצב אלגוריתמי. את "ציטוטיו" של אוסקר ויילד מחליפים ציטוטיו הפיקטיביים של שבתאי צבי. קיינציקלאפעדיע, האיןציקלופדיה ביידיש, נוסדה כשנה לאחר מכן.

קישורים חיצוניים


איןציקלופדיה בשפות אחרות:
ar: العربية ويكيبيدي
ca: Català Valenciclopèdia
da: Dansk Spademanns Leksikon
de: Deutsch Uncyclopedia.de
el: Ελληνικά Ανεγκυκλοπαίδεια
en: English Uncyclopedia
es: Español Inciclopedia
fi: Suomi Hikipedia
fr: Français Désencyclopédie
he: עברית איןציקלופדיה
hu: Magyar Unciklopédia
it: Italiano Nonciclopedia
ja: 日本語 アンサイクロペディア
la: Latina Necyclopædia
nl: Nederlands Onziclopedie
no: Norsk Ikkepedia
pl: Polski Nonsensopedia
pt: Português Desciclopédia
ru: Русский Абсурдопедия
sv: Svenska Psyklopedin
yi: יידיש קיינציקלאָפעדיע
zh-tw: 中文(正體) 偽基百科
zh: 中文 伪基百科
meta: UnMeta Uncyclomedia Foundation
info: Babel Index