ג'קרטה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
SieBot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: szl:Dżakarta
MelancholieBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: yo:Jakarta
שורה 208: שורה 208:
[[vi:Jakarta]]
[[vi:Jakarta]]
[[war:Jakarta]]
[[war:Jakarta]]
[[yo:Jakarta]]
[[zh:雅加达]]
[[zh:雅加达]]
[[zh-min-nan:Jakarta]]
[[zh-min-nan:Jakarta]]

גרסה מ־23:23, 28 בנובמבר 2009


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרים ריקים [ מחוז, מיקוד ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ קידומת, שנת צפיפות, נפה, שנת מטרופולין, שנת אוכלוסייה, כתובית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ג'קרטה
Daerah Khusus Ibukota Jakarta
סמל ג'קרטה
סמל ג'קרטה
סמל ג'קרטה

דגל העיר|דגל ג'קרטה]]
דגל ג'קרטה
מדינה / טריטוריה אינדונזיה
ראש העיר Fauzi Bowo
שפה רשמית אינדונזית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 22 ביוני 1527 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 750.28 קמ"ר
גובה 4 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 8,579,263 (2020)
 ‑ במטרופולין 18,924,470
 ‑ צפיפות 11,315.7 נפש לקמ"ר
קואורדינטות 6°08′00″S 106°45′00″E / 6.1333°S 106.75°E / -6.1333; 106.75
אזור זמן UTC +7
http://www.jakarta.go.id
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'קרטה הינה הבירה והעיר הגדולה ביותר באינדונזיה. העיר ממוקמת בחופו הצפוני של האי ג'אווה. נכון ל-2007, מתגוררים בעיר כ-9 מיליון תושבים ושטחה כ-650 קמ"ר.

היסטוריה

במקום בו ממוקמת העיר הייתה התיישבות כבר במאה החמישית לספירה. התיישבות הראשונה באזור זה היה נמל קלאפה שהיה ממוקם במוצא נהר הקילוונג אל הים. הנמל שנבנה במקום היה הנמל המרכזי של הממלכה ההינדית סונדה. המלך ההינדי התיר לפורטוגזים במאה ה- 16 לבנות במקום נמל.

ב- 1527 נכבשה העיר על יד פאטחילה (או פלטחאן), ששינה את שם העיר ב- 22 ביוני באותה שנה מ"קלאפה" לג'קרטה (שפירושה: מנצחת ומלאת שפע) בשפת יאווה. תאריך זה נחשב "יום הולדתה הרישמי" של העיר.

ב- 1619 כוחות חברת הודו המזרחית ההולנדית בהנהגת יאן פיטרסזון קואן כבשו את העיר וקראו לה בטוויה - שמה של הולנד בלטינית. באטוויה הייתה הבירה של המושבה ההולנדית של איי הודו המזרחית. ב- 1811 כבשו הבריטים את העיר, ושלטו בה במשך חמש השנים בהם שלט נפוליאון בהולנד. לאחר תום מלחמות נפוליאון השיבו הבריטים את השליטה בעיר להולנד.

ב- 1942 במלחמת העולם השנייה כבשה יפן את העיר, וקראה לה בשנית ג'קרטה, על מנת לרכוש את אהדת התושבים המקומיים. לאחר הפסדה של יפן במלחמה, הכריזה אינדונזיה עצמאות ב- 17 באוגוסט 1945, אולם הולנד כבשה את העיר מחדש. לבסוף, לאחר מלחמת העצמאות של אינדונזיה, זכתה אינדונזיה בעצמאות בשנת 1949 וג'קרטה הפכה לבירת המדינה העצמאית.

ג'קרטה שבנויה ליד נהרות מוצפת באופן תדיר, אבל ב-4 בפברואר 2007 כשלושת רבעים של הבירה הוצפו בעקבות הצפת הנהרות ופריצת סכר, ויותר מ-300 אלף תושבים נאלצו לעזוב את בתיהם. [1]

ממשל מקומי

ג'קרטה מנוהלת על ידי מושל (ולא על ידי ראש עירייה). העיר מחולקת לחמישה רבעים מנהליים

תחבורה

יש מספר רכבות החוצות את העיר אולם אין בהם די כדי לספק את צורכי האוכלוסייה - דבר המביא לצפיפות יתר ברכבות. גם מערכות האוטובוסים והמוניות אינן עומדות בעומס. כיום נבנות בעיר שתי מערכות מונורייל על מנת להקל את העומס.

חינוך

בג'קרטה נמצאות מספר אוניברסיטאות:

ספורט

קבוצת הכדורגל הפופולרית ביותר בג'קרטה היא פרסייה ג'קרטה שמגרשה הביתי הוא אצטדיון לבאק בולוס.

האצטדיון הגדול בג'קרטה הוא אצטדיון גלורה בונג קארנו בו 100,000 מקומות ישיבה, והוא אחד האצטדיונים הגדולים בעולם.

בילויים

למרות היותה בירת המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, מציעה ג'קרטה מרכזי קניות ענקיים ומקומות רבים לבילוי לילי. בין מרכזי הקניות הגדולים שניתן לבקר בהם נמצאים: PLAZA INDONESIA - מרכז קניות ענק, המורכב ברובו מחנויות יוקרה של מעצבים (GUCCI, YSL וכו'), אך ניתן למצוא גם דברים במחירים הגיוניים יותר. כמו כן קיימות מסעדות שונות גם ברחבי הקניון עצמו, וגם בקומה התחתונה ביותר, שם קיים ריכוז של מספר מסעדות אחת לייד השנייה. PASARIA GRANDE - מרכז קניות שכולו בעצם בית כלבו אחד, המכיל מותגים רבים. כאן ניתן למצוא מבצעים רבים, מכירות וכו'. RATU PLAZA - מרכז חניות האלקטרוניקה של ג'קרטה. מי שכבר היה במרכזים כאלו בהונג-קונג וסינגפור לא ממש ייתרשם, אבל עדיין, מקום טוב לקניות אלו בג'קרטה.

מבחינת מקומות לבילוי ליילי, ניתן למצוא את ה-DRAGON FLY - מקום עם הופעות, מוזיקה מערבית, ומקומיים רבים. במקום קיים בר דיי גדול, ובחלקו האחורי קיימת מסעדה ובר נוסף, שם המוזיקה קצת יותר שקטה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


תבנית:Link FA