סאבנאוטיקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סאבנאוטיקה
Subnautica
כללי
תאריך הוצאה macOS, Windows
23 בינואר 2018
PS4, Xbox One
4 בדצמבר 2018
Switch, פלייסטיישן 5, Series X/S
14 במאי 2021
סוגה משחק פעולה-הרפתקאות, משחק הישרדות
פיתוח Unknown Worlds Entertainment עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה לאור Unknown Worlds Entertainment עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, קוריאנית, יפנית, דנית, ספרדית, פורטוגזית ברזילאית, אוקראינית, בולגרית, שוודית, הולנדית, וייטנאמית, הונגרית, איטלקית, פולנית, גרמנית, צרפתית, צ'כית, רוסית, טורקית, סינית מפושטת, פינית, ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה Subnautica עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק יוניטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מצבי משחק משחק וידאו למשתתף יחיד עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות Microsoft Windows, Xbox One, נינטנדו סוויץ', פלייסטיישן 4, macOS, פלייסטיישן 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סאבנאוטיקה הוא משחק וידאו בעולם פתוח, מסוגת אקשן, הרפתקה והישרדות שפותח ופורסם על ידי "Unknown Worlds Entertainment". במשחק השחקן יכול לחקור את האוקיינוס שעל פני כוכב הלכת החייזרי 4546B, לאחר שספינת החלל שלו, ה"אורורה", מתרסקת על פני הכוכב. כדי לשרוד, השחקן חייב לצבור משאבים, למצוא אוכל ולהרוג חיות שונות שנמצאות על פני הכוכב.

המשחק יצא לאור בגישה מוקדמת (Early Access) עבור Microsoft Windows בדצמבר 2014, עבור macOS ביוני 2015, ועבור Xbox One במאי 2016. הוא יצא לאור בינואר 2018 עבור Microsoft Windows ו-macOS, ועבור Xbox One ו-PlayStation 4 בדצמבר 2018. הגרסאות ל-Playstation5, ל-Nintendo Switch ול-Xbox Series X/S יצאו לאור רק במאי 2021.

נכון לינואר 2020 כ-5 מיליון עותקים של המשחק נמכרו. בשל ההצלחה פותח משחק המשך המכונה "סאבנאוטיקה: מתחת לאפס", והוא יצא לאור ב-14 במאי 2021.

המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

סאבנאוטיקה הוא משחק המתרחש בסביבת עולם פתוח ומשוחק מנקודת מבט של גוף ראשון. השחקן משחק את ריילי רובינסון, השורד היחיד מהתרסקות ספינת החלל "אורורה", כשהוא תקוע על כוכב שרובו אוקיינוס בשם 4546B.

המטרה העיקרית של המשחק היא לחקור את האוקיינוס ולשרוד את הסכנות שבו, תוך השגת חפצים וחומרים והגעה למקומות במפה, לשם התקדמות העלילה. השחקן יכול לאסוף משאבים מהעולם ולבנות בעזרתם כלים בסיסיים וכלי שיט שמסייעים לו להתקדם.

השחקן צריך גם לקיים אינטראקציה עם עולם החי שנמצא על כוכב הלכת.[1][2][3]

רוב המשחק משוחק מתחת לפני הים, אך בעולם נמצאים גם שני איים שניתן לחקור אותם והשחקן יכול גם לחקור את שרידי ספינת ה"אורורה".

למשחק מחזור יום ולילה מדומה שמשפיע על תנאי ראות.

עם תחילת משחק חדש, על השחקנים לבחור מצב קושי מבין ארבעת המצבים הבאים:

  • במצב הישרדות, השחקן צריך לדאוג למד החמצן שלו, למד הרעב ולמד הצמא. אלו משפיעים על מד הבריאות שלו, וכשזה מתרוקן - השחקן מת, מתחדש (Respawns) וחלק מהחפצים שהיו לו במלאי נאבדים.
  • מצב חופשי דומה מאוד למצב הישרדות אך בו אין מד צמא ומד רעב.
  • מצב הארדקור הוא מצב שמרחיב את מצב הישרדות והופך אותו לקשה יותר. במצב זה המשחק כולל "Permadeath": מצב בו כאשר השחקן מת - הוא לא מתחדש וקובץ המשחק נמחק.
  • במצב יצירתי כל המאפיינים המגבילים שיש על השחקן, כגון מד החמצן והבריאות מוסרים, כל השרטוטים אינם נעולים, והשחקן יכול ליצור ללא צורך באיסוף משאבים. בנוסף, כל הכלים שהשחקן משתמש בהם אינם צריכים מקור אנרגיה כדי לפעול.

עלילת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתרחש בסוף המאה ה-22. הספינה "אורורה" היא ספינת חלל עמוק שנשלחה על ידי תאגיד ענק שנקרא "אלטרה" למסע ארוך לגבולות החלל הידוע. מטרתה המוצהרת של הספינה הייתה לבנות חלק ממערך שיאפשר נסיעה מהירה בחלל, אך הייתה לה גם מטרה משנית נוספת שלא הייתה ידועה לרוב הצוות, והיא - להציל את צוות הספינה "דגאסי" שהתרסקה על כוכב הלכת "4546B" כעשור לפני כן. כאשר האורורה מתקרבת לכוכב הלכת, היא מותקפת על ידי קרן אנרגיה שמגיעה מפני כוכב הלכת. קרן האנרגיה פוגעת קשות בספינה, וחלק מהצוות שלה מספיקים להגיע לתאי מילוט, רגעים לפני שהספינה מתרסקת על פני כוכב הלכת. אחד מחברי הצוות שמצליחים להימלט הוא ריילי רובינסון, הדמות שאותה השחקן משחק. לאורך המשחק ריילי מקבל תשדירי רדיו מתאי מילוט אחרים שהצליחו לנחות, אבל כשהוא מגיע אליהם הוא מגלה שכולם מתו בדרכים שונות, מה שמותיר את ריילי כשורד יחיד. ריילי לומד ששלושה אנשים מצוות הספינה "דגאסי" שרדו את ההתרסקות והצליחו להקים מספר בסיסים על פני כוכב לכת, אך לאחר זמן מה שניים מהשורדים מתו והשלישי מונח כמת.

ריילי לומד גם על קיומו של גזע שנקראים "הקודמים" ("Precursor") - גזע עתיק ומתקדם ביותר שהגיע ל-4546B כ-1,000 שנים קודם לכן בחיפוש אחר תרופה למחלה הנקרא "קהארה". הקודמים גילו את הקהארה במהלך מחקר של כוכב לכת אחר, וכתוצאה מכישלון בנוהלי הבידוד שהם החילו על הכוכב - המחלה התפשטה לכוכבי לכת אחרים והרגה כ-140 מיליון פרטים.

הקודמים תרו אחר תרופה למחלה באלפי כוכבי לכת עד שהם הגיעו לכוכב הלכת 4546B, שם הם מצאו לווייתנית מסוג "קיסרית ים" שמייצרת אנזים שיכול לרפא את הקהארה. הלווייתנית שהם מצאו הייתה מבוגרת מכדי לייצר את האנזים בכמות גבוהה מספיק, והביצים היחידות שהיא הטילה לא בקעו (לאחר מכן מתגלה כי הלווייתנית החליטה במודע לא לאפשר לביצים לבקוע, כדי שהקודמים לא יפגעו בצאצאיהּ). הקודמים בנו מספר מתקני מחקר על פני כוכב הלכת בניסיון לחקור את הלווייתנית ולגרום לביציה לבקוע. בניסיון לחקור את תהליך בקיעת הביצים של קיסרית הים - הקודמים לקחו מלווייתנית מסוג "דרקון ים" את ביציה, אך האמא הרסה את מתקן המחקר בו נמצאו הביצים, כשהיא משחררת, מבלי משים, את הקהראה לפני כוכב הלכת.

הקודמים נסו מכוכב הלכת, והפעילו מתקן שיאכוף את הבידוד של כוכב הלכת. מתקן זה יורה בכל ספינה שמנסה לצאת או להיכנס לכוכב הלכת, ומתברר שהוא הגורם להתרסקות הדגאסי והאורורה. ניתן להשבית את המתקן, אך יכול לעשות זאת רק אדם שלא נדבק בקהארה (כך הוא למעשה מוכיח למתקן כי אין יותר סכנה של הפצת המחלה).

במהלך המשחק ריילי מקבל תשדירי רדיו מספינת חלל בשם "סאנבים" (קרן שמש), שבאה ל-4546B במטרה להציל את מי ששרד את התרסקות האורורה. ריילי לא יכול לתקשר עם הסאנבים ולהזהיר אותה לגבי מתקן אכיפת הבידוד ולכן כאשר היא מתקרבת לכוכב היא נורית ומתרסקת. ישנה גם אפשרות לכבות את מתקן אכיפת הבידוד לפני שהסאנבים מגיעה. במקרה כזה הסאנבים מודיעה ברדיו שהיא לא יכולה להתקרב לכוכב הלכת בגלל שדה אסטרואידים שנמצא לידו.

קיסרית הים, שרוצה לשחרר את צאצאיה לחופשי, מתקשרת עם ריילי טלפתית ומכווינה אותו למיקום מתקן הכליאה בו היא נמצאת. היא מספקת לריילי את המידע לגבי תהליך בקיעת הביצים, הוא עוקב אחר הוראותיה, הביצים בוקעות והלוויתנים שבוקעים משחררים את האנזים המרפא לסביבה. ריילי נרפא ומשבית את מתקן אכיפת הבידוד. הוא בונה טיל בריחה ומצליח לצאת מהכוכב. בזמן שהטיל יוצא מהכוכב, קיסרית הים מתקשרת עם ריילי פעם אחרונה ונפרדת ממנו.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הוכרז על ידי Unknown Worlds Entertainment ב-17 בדצמבר 2013.[1] צ'רלי קליבלנד הוכרז כבמאי וכמתכנת הראשי, ויו ג'רמי הוכרז כמפיק.[4] את המוזיקה למשחק הלחין סיימון צ'ילינסקי.[5]

קליבלנד הושפע רבות ממיינקראפט, שלדעתו "שינה את תעשיית המשחקים" ו"זרק את כל המשחקים הרגילים שסבבו סביב אתגרים והתקדמות". היציאה לאור של מיינקראפט חפף עם השחרור של המשחק Natural Selection 2 - משחק נוסף מבית Unknown Worlds Entertainment. קבוצת הפיתוח של המשחק הייתה מאוכזבת, רצתה לנסות משהו חדש והחליטה לפתח את סאבנאוטיקה.[6] קליבלנד הושפע גם מצלילה, מהפילמוגרפיה של ג'יימס קמרון, ולפיו גם מ"רק התחושה של לחקור את מעמקי האוקיינוס העמוק, האפל, היפה והנורא. אני מרגיש כאילו אני חוקר, כמעט אסטרונאוט, שאני לא יודע מה אמצא".[7] קליבלנד לא ראה את המשחק כמשחק הישרדות בהתחלה אלא כמשחק חקר.[7]

קליבלנד הושפע גם מהירי בבית הספר היסודי סנדי הוק. קליבלנד רצה שהמשחק החדש יהיה חסר אלימות[8], ולכן צוות הפיתוח החליט שבמשחק לא יהיו כלי נשק.[9]

במשחק אין משימות או קווסטים - דברים שבדרך כלל נמצאים במשחקי ווידאו. זו הייתה החלטה מכוונת של צוות הפיתוח.[10] קליבלנד בחר לעשות כך לאחר שקרא חיבור מאת ג'יימי צ'נג שיישם רעיונות דומים במשחק שלו Don't Starve.[10]

גרסאות גישה מוקדמת של סאבנאוטיקה יצאו לאור בפלטפורמת הגישה המוקדמת של סטים ב-16 בדצמבר 2014[11] וב-Xbox One Preview ב-17 במאי 2016.[12][13][14] בזמן גרסאות אלה, במשחק לא היו מכניקות רעב או צמא. לאחר שספגה ביקורת ראשונית קשה במקצת, קבוצת הפיתוח בחרה לכלול מערכת כזו ובסופו של דבר גילתה שהיא עוזרת לשחקנים להתמצא בשלבים המוקדמים של המשחק.[7] הגרסה המלאה של המשחק יצאה לאור ב-23 בינואר 2018 עבור מחשבים אישיים של Windows ו-macOS,[15][16] וב-4 בדצמבר 2018 עבור קונסולות PlayStation 4 ו-Xbox One.[17] גרסאות ה-Nintendo Switch, PlayStation 5 ו-Xbox Series X/S של המשחק ושל משחק ההמשך, שנקרא "סאבנאוטיקה: מתחת לאפס", יצאו לאור ב-14 במאי 2021.[18][19][20] "מתחת לאפס" יצא לאור בגישה מוקדמת ב-30 בינואר 2019.[21][22][23]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סאבנאוטיקה קיבל ביקורת חיובית לפני השחרור. איאן בירנבאום מ-PC Gamer תיאר את המשחק כ"מיינקראפט מתחת למים", והעיר כי "עם מפתח מנוסה ומגוון בלתי מוגבל של אוקיינוסים לשחק איתם, יידרש הרבה כדי שסאבנאוטיקה ישתבש. ככל שארגז הכלים הולך ומעמיק וצורתו הסופית של המשחק נקבעת, סאבנטיקה תהווה דוגמה ייחודית לדרכים שבהן הישרדות יכולה להיות מתוחה, מתגמלת ומהנה."[2] מארש דייוויס מאתר "Rock, Paper, Shotgun" שיבח את האופי המתגמל של חקר העולם של סאבנאוטיקה, אך מתח ביקורת על ה"שרירותיות" וחוסר האינטואיציה בחלק מהמתכונים במשחק.[24]

בעת ההשקה, המשחק קיבל "ביקורות חיוביות בדרך כלל" בכל הפלטפורמות לפי צובר הביקורות Metacritic. בן קרושו מאתר The Escapist's נתן לה ביקורת חיובית בדרך כלל, ואמר: "חקר מתחת למים הוא מושג מושך מטבעו: כל העולם החדש הזה מתגלגל לפניך, שנעשה יותר ויותר יפה בגלל העוינות המוחלטת שלו." הוא מתח ביקורת על המשחק באומרו שהוא "קצת לא אינטואיטיבי וקצת באגי".[25] מאוחר יותר, קרושו יציין את סאבנאוטיקה כמשחק השני האהוב עליו ב-2018.[26]

נכון לינואר 2020, יותר מ-5.23 מיליון עותקים נמכרו בכל הפלטפורמות, לא כולל עותקים בחינם שניתנו כחלק מקידום.[27]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה תוצאה הפניות
2018 פרסי ג'ויסטיק הזהב העיצוב הוויזואלי הטוב ביותר מועמדות [28][29][30]
עיצוב האודיו הטוב ביותר מועמדות
פרס פריצת דרך (Unknown Worlds) זכייה
משחק השנה למחשב זכייה
המשחק האולטימטיבי של השנה מועמדות
פרסי בחירת הגיימרים משחק האינדי האהוב על מעריצים זכייה [31]
2019 פרסי DICE הישג יוצא דופן בעיצוב משחק מועמדות [32]
פרסי האקדמיה הלאומית לסוקרי משחקי וידאו משחק השנה מועמדות [33]
אפקטים קוליים מועמדות
פרסי המשחק ה-15 של האקדמיה הבריטית נכס מקורי מועמדות [34]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Carlson, Patrick (17 בדצמבר 2013). "Natural Selection 2 developer Unknown Worlds announces ocean-based Subnautica". PC Gamer. אורכב מ-המקור ב-29 בינואר 2016. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Birnbaum, Ian (9 בינואר 2015). "Subnautica: Early impressions of Minecraft under the sea". PC Gamer. אורכב מ-המקור ב-29 בינואר 2016. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Jeremy, Hugh (בדצמבר 2013). "Subnautica: Descend into the Depths". Unknown Worlds Entertainment. אורכב מ-המקור ב-30 במרץ 2016. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Jeremy, Hugh (17 בדצמבר 2013). "The Crew of Subnautica". Unknown Worlds Entertainment. אורכב מ-המקור ב-17 באפריל 2016. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "About Unknown Worlds". Unknown Worlds Entertainment. אורכב מ-המקור ב-23 במרץ 2016. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Unknown Worlds (4 בדצמבר 2018). Making of Subnautica - Charlie Cleveland - Game Direction. YouTube. {{cite AV media}}: (עזרה)
  7. ^ 1 2 3 Shubhankar, Parijat. "Subnautica Interview – A Conversation About The Game's Console Launch, and More". Gaming Bolt. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Unknown Worlds (4 בדצמבר 2018). Making of Subnautica - Charlie Cleveland - Game Direction. YouTube. {{cite AV media}}: (עזרה)
  9. ^ MacLeod, Riley (אפריל 4, 2016). "Subnautica Developer Explains Why He Won't Add Guns To The Game". Kotaku. ארכיון מ-אפריל 7, 2016. נבדק ב-אפריל 20, 2022.
  10. ^ 1 2 Shepherd, Henry. "How Subnautica's community helped create an underwater world dying to be explored". PCGamesN. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Matulef, Jeffrey (17 בדצמבר 2014). "Natural Selection 2 dev's Subnautica is out now on Steam Early Access". Eurogamer. אורכב מ-המקור ב-29 בינואר 2016. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Santangelo, Nick (23 בדצמבר 2015). "Subnautica is now in development for Xbox One". XBLA Fans. אורכב מ-המקור ב-20 במרץ 2016. נבדק ב-20 במרץ 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "Subnautica Xbox Preview Releases on 17 May - Subnautica". Subnautica (באנגלית אמריקאית). 16 במאי 2016. אורכב מ-המקור ב-28 ביולי 2017. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  14. ^ "Subnautica (Xbox Game Preview) Is Now Available For Xbox One". Xbox Live's Major Nelson (באנגלית אמריקאית). 2016-05-16. אורכב מ-המקור ב-8 בפברואר 2018. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  15. ^ Chalk, Andy (9 בינואר 2018). "Subnautica will finally leave Early Access later this month". PC Gamer. אורכב מ-המקור ב-10 בינואר 2018. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ Nunneley, Stephany (24 בינואר 2018). "Underwater, open-world adventure game Subnautica has been released for PC". VG247. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ Fischer, Tyler (18 בנובמבר 2018). "'Subnautica' PS4 Release Date Revealed". Comic Book. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "All-new Subnautica: Below Zero gameplay revealed in State of Play". PlayStation.Blog (באנגלית אמריקאית). 2021-04-29. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ Kalina, David (14 במאי 2021). "Subnautica: Below Zero is Now Available for Xbox One and Xbox Series X/S". Xbox Wire. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "Subnautica for Nintendo Switch - Nintendo Game Details". Nintendo. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ Holt, Kris (18 באוגוסט 2020). "'Subnautica' arrives on Nintendo Switch in early 2021". Engadget. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ Romano, Sal (18 באוגוסט 2020). "Subnautica and Subnautica: Below Zero coming to Switch in early 2021". Gematsu. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ Shabana, Arif (30 בינואר 2019). "Subnautica: Below Zero Out Now as Early Access Title". IGN. אורכב מ-המקור ב-31 בינואר 2019. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  24. ^ Davies, Marsh (5 בינואר 2015). "Premature Evaluation: Subnautica". Rock Paper Shotgun. אורכב מ-המקור ב-20 באפריל 2016. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  25. ^ "Subnautica". YouTube. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ "2018 Best Worst and Blandest (Zero Punctuation)". YouTube. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ Valentine, Rebekah (14 בינואר 2020). "Subnautica has sold over 5m copies". GamesIndustry.biz. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ אתר למנויים בלבד Tom Hoggins, ‏Golden Joysticks 2018 nominees announced, voting open now, The Telegraph, 24 September 2018
  29. ^ Andronico, Michael (26 באוקטובר 2018). "Golden Joystick Awards: Vote for Ultimate Game of the Year". Tom's Guide. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  30. ^ Sheridan, Connor (16 בנובמבר 2018). "Golden Joystick Awards 2018 winners: God of War wins big but Fortnite gets Victory Royale". GamesRadar+. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  31. ^ "2018 Gamers' Choice Awards". Gamers' Choice Awards. 9 בדצמבר 2018. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  32. ^ Makuch, Eddie (10 בינואר 2019). "God Of War, Spider-Man Lead DICE Awards; Here's All The Nominees". GameSpot. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  33. ^ "Nominee List for 2018". National Academy of Video Game Trade Reviewers. 11 בפברואר 2019. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  34. ^ Fogel, Stefanie (14 במרץ 2019). "'God of War,' 'Red Dead 2' Lead BAFTA Game Awards Nominations". Variety (magazine). נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סאבנאוטיקה בוויקישיתוף