פיני זהבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיני זהבי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1942 (בן 82 בערך)
נס ציונה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה פנחס זהבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פנחס (פיני) זהבי (נולד ב-24 באוגוסט 1942), הוא סוכן כדורגלנים ישראלי. זהבי היה מעורב בכמה מן העסקאות הגדולות של העברת שחקנים ידועים בין המועדונים הגדולים בעולם, ונחשב לאחד הסוכנים החשובים בענף. בקיץ 2017 היה זהבי מעורב בהעברה היקרה ביותר בתולדות הכדורגל, זו של ניימאר לפריז סן-ז'רמן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהבי נולד בנס ציונה שם הכיר בגיל צעיר את יעקב שחר, לימים הבעלים של מכבי חיפה. כמו שחר, אף הוא שיחק כדורגל בסקציה נס ציונה, ואף אימן נערים, כל זאת עד שהתגייס לצבא. לאחר שחרורו מצה"ל החל ללמוד כלכלה באוניברסיטה, אך נטש לאחר כשנה. זהבי החל לעבוד כעיתונאי ספורט בחדשות הספורט, בידיעות אחרונות, בו שידרג באופן ניכר את מדור הספורט, ושנים לאחר מכן, עבד גם בחדשות. כמו כן, היה הבעלים והעורך של מגזין הספורט "גול", ושותף ב'סמי בורקס'. תוך כדי עבודתו העיתונאית, אשר נמשכה עד 1988, זהבי יצר קשרים, אשר התבררו בהמשך כמועילים, עם דמויות חשובות בעולם הכדורגל. בין אלה נכללים גריים סונס וקני דלגליש. בנוסף, יצר קשרים עם דמויות ציבוריות ועם אנשי עסקים. כמו כן, ארגן את בואן של מספר קבוצות מחו"ל למשחקי ידידות בישראל, ובואן לווה ביחסי ציבור מקדימים.

קריירה כסוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

העברות ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההעברה הראשונה בה היה לזהבי חלק, נערכה ב-1979, ובמהלכה עבר אבי כהן ממכבי תל אביב לליברפול תמורת 200,000 פאונד, שערכם כיום (2023) כמעט מיליון פאונד. ב-1980 ארגן את השאלתו של השחקן היהודי-בריטי (ולימים סוכן כדורגל) בארי סילקמן ממנצ'סטר סיטי למכבי תל אביב (בה השחקן לא הותיר חותם). בשנת 1990 זהבי היה מעורב בעסקת העברתו של רוני רוזנטל מסטנדרד לייז' לליברפול, אותה אימן אז דלגליש.

התרחבות הפעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שנות ה-90 התרחבה פעילותו של זהבי. באותה תקופה נפתחה הליגה האנגלית ביתר שאת בפני אירופה, בייחוד כאשר הוקמה הפרמייר ליג. בנוסף, גברה מאוד נדידת כדורגלנים מן הגוש המזרחי מערבה. יחד עם גידול במספר ההעברות, גדלו מאוד גם סכומי הכסף הכרוכים בכך. תחום נוסף בו שגשגה פעילותו של זהבי היה העברת כדורגלנים מדרום אמריקה, ביניהם מרסלו סאלאס, לאירופה. גם שורשיו וקשריו בישראל הובילו לכמה עסקאות, למעשה, פיני זהבי היה מעורב ברבות מעסקאות המעבר של שחקני כדורגל ישראלים באי הבריטי. וכך, בנוסף לאבי כהן ולרוזנטל, זהבי היה מעורב בהעברת אייל ברקוביץ', תחילה לסאות'המפטון, אותה אימן אז סונס, ואחר כך לווסטהאם יונייטד. זהבי היה מעורב גם בעסקאות העברה אחרות הנוגעות לקבוצות ישראליות. כך היה מעורב בהעברת השוער פרדרג ראיקוביץ' למכבי תל אביב באוגוסט 2015. הקשרים שנוצרו בווסטהאם הביאו לשתי עסקאות גדולות יותר בהן היה זהבי מעורב: העברת ריו פרדיננד מאותה קבוצה ללידס יונייטד ב-2000, תמורת 18 מיליון פאונד, ושנתיים אחר כך העברת אותו שחקן למנצ'סטר יונייטד תמורת 30 מיליון פאונד. העמלה של זהבי באותה עסקה עמדה על 1,130,000 פאונד. באותה תקופה זהבי היה מעורב בכמעט כל ההעברות הגדולות של מנצ'סטר יונייטד, כמו זו של יאפ סתאם ללאציו תמורת 16.5 מיליון פאונד, ב-2001, או של חואן סבסטיאן ורון בכיוון ההפוך, תמורת 28.1 מיליון פאונד, באותה שנה.

צ'לסי ופורטסמות'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 זהבי היה מעורב מאוד בהשתלטותו של רומן אברמוביץ' על צ'לסי, ובהחתמת מספר גדול של כוכבים בולטים בשורותיה. זהבי, שנחשב למקורב לאברמוביץ', הרוויח, על פי האומדן, כחמישה מיליון פאונד בהעברות של צ'לסי, שהסתכמו ב-111 מיליון פאונד בקיץ של אותה שנה. לזהבי היה מגע הדוק גם עם מועדון כדורגל פורטסמות'. הוא היה מעורב בהעברתם של אייל ברקוביץ' (2004) ושל יעקובו איגביני (2003) לשורותיה, כאשר האחרון עבר אליה ממכבי חיפה אשר בבעלות שחר, ועוד. ביולי 2005 זהבי תיווך בהעברת יעקובו למידלסבורו, ואף כאן קיבל מיליוני פאונד כעמלה. ב-2006 זהבי היה מעורב ברכישת פורטסמות' על ידי אלכסנדר גאידמק, בנו של ארקדי גאידמק, וזאת לאחר שסייע לאב לרכוש את בית"ר ירושלים. זהבי היה מעורב בעסקאות נוספות של הקבוצה האמורה, כולל, ביוני של אותה שנה, הבאת אברהם גרנט כמנהל טכני. בהמשך זהבי היה מעורב ברכישת גלן ג'ונסון מצ'לסי (אוגוסט 2007), במכירת סאלי אלי-מונטארי לאינטר (2008) תמורת 12.7 מיליון פאונד, ברכישת טל בן חיים הבלם (2009) ועוד. בשנת 2010 התברר כי המועדון, שנכנס בינתיים לקשיים כספיים, חב לזהבי יותר משני מיליון פאונד.

בשנת 2008 הוא היה קשור להעברתו של רנה לימה למכבי חיפה.

עסקאות כדורגל אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהבי היה מעורב בהעברתם של קרלוס טבס וחבייר מסצ'ראנו מקורינתיאנס הברזילאית לווסטהאם יונייטד.

ביולי 2015 פיני זהבי הוביל קבוצת משקיעים שרכשה את רויאל מוסקרון-פרוולץ מליגת העל הבלגית. בתחילת ספטמבר 2020 שכר מנור סלומון את שירותיו של זהבי כסוכן.

ההעברות הגדולות בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2017 זהבי היה אחד מהאחראים להעברת ניימאר מברצלונה לפריז סן-ז'רמן בעסקה כוללת שעלותה כ-500 מיליון יורו, ודמי ההעברה לבדם הסתכמו ב-222 מיליון יורו. בינו לבין אביו של השחקן (שהוא גם סוכנו), נערכו כמה פגישות, כולל פגישה כמה חודשים לפני סגירת מה שנחשבה להעברת השחקן היקרה בכל הזמנים. בקיץ 2022 זהבי שימש כסוכן בעסקה בה הועבר רוברט לבנדובסקי מבאיירן מינכן לברצלונה.

בשנת 2023 זהבי היה אחד מהאחראים להעברת ניימאר מפריז סן-ז'רמן לאל-הילאל הסעודית, בעסקה כוללת שעלותה כ-300 מיליון יורו.

עסקים אחרים וחייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהבי חולק עם אלי עזור את הבעלות על חברת צ'רלטון, אשר מחזיקה בזכויות שידור בישראל של שידורי ספורט שונים. כן יש לו חלק בבעלות על חברה ארגנטינית העוסקת בספורט מוטורי. זהבי אלמן מאשתו הראשונה ונשוי בשנית לטלי זהבי, ולו שני ילדים ממנה ועוד שניים מהנישואים הראשונים. אחיו היה פרופסור יזהר זהבי, מבכירי הקרדיולוגים בישראל.[1][2] בבעלותו דירה בצפון תל אביב, אך הוא מרבה להתגורר בלונדון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]