יציע העיתונות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יציע העיתונות
סוגה ספורט
יוצרים דני ענבר, ירון טלפז
מנחים ניב רסקין, טליה סלנט, יהונתן כהן, מאיר איינשטיין, רון קופמן, רז זהבי
משתתפים רון קופמן, שלמה שרף, ארי שמאי, אלי סהר, אלי אוחנה, אייל ברקוביץ'
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
מספר עונות 19
הפקה
אורך פרק 45 דקות
שידור
רשת שידור ספורט 5
תקופת שידור מקורית 2004–הווה
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb

יציע העיתונות היא תוכנית ספורט ישראלית מבית ערוץ הספורט, שמשודרת לאחר חדשות הספורט. בתוכנית משתתפים פרשנים שונים, ועולים בה נושאים שונים שעל סדר היום של חדשות הספורט.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית מבוססת על פורמט של סדרה אמריקאית בשם "Pardon The Interruption" של רשת ESPN. על הבאת הפורמט מארצות הברית היו אחראים דני ענבר וירון טלפז ששימשו באותן שנים כמנהלי התוכן של הערוץ. לדבריהם הם ציפו שהתוכנית תהיה מקבילה לפורמט האמריקאי: דעתנית, רגועה ושלווה. מהר מאוד גילו את ההפך והתוכנית מאופיינת בוויכוחים רבים, שפה בוטה, צעקות והתפרצויות לדברי אחד של השני. עם זאת הוסיפו השניים, שהם לא ציפו שהתוכנית תזכה לאהדה רבה מהציבור ולהד תקשורתי כה גדול.

התוכנית זכתה מראשיתה למדרוג גבוה, ביחס לתוכנית בערוץ ספורט, והיא נחשבת לאחת מתוכנית הדגל של ערוץ הספורט.

יציע העיתונות שודרה לראשונה בעונת המשחקים 2004/2005 במתכונת של תוכנית אחת לשבוע. מעונת המשחקים 2005/2006 ואילך שודרה התוכנית במתכונות שונה, שני שידורים בשבוע, בימי שני וחמישי בשעה 23:40 מיד לאחר המהדורה המרכזית של חדשות הספורט.

לאור הצלחתה הרבה של התוכניות החליט ערוץ הספורט לעלות תוכניות "ספין אוף" (תוכניות בת) רבות כגון: "שבת ביציע" ו"יורו ביציע". בעונת המשחקים 2014/2015 תוכנית הספין אוף "היציע" שודרה כמעט על בסיס יומי (למעט בימים שלישי ושישי בהם לא שודרה). בעונת המשחקים 2015/2016 חזרה "יציע העיתונות" למתכונת של שני שידורים בשבוע[1].

בשנת 2020 מאז פרוץ משבר מגפת הקורונה התוכנית הוחלפה בתוכנית לילה יומית חדשה במתכונת דומה בשם אולפן הלילה.

בספטמבר 2022 התכנית חזרה לשידור ומשודרת בימים שני וחמישי. את הגרסה המחודשת מגיש רז זהבי לצד הפאנליסטים הוותיקים - קופמן, שרף, אוחנה וברקוביץ'.

מבנה התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית דרכה, עסקה התוכנית בביקורת תקשורת הספורט בישראל לצד נושאי ספורט אקטואליים, אולם בעונות הבאות התמקדה בעיקר בנושאים אקטואליים. בכל תוכנית דנים חברי הפאנל בנושאים אקטואליים בתחום הספורט הישראלי והעולמי. לכל נושא, שמדי פעם מתקיים עם אורח מתחום הספורט ומראיינים אותו על הנושא הספציפי, יש זמן קצוב שבסופו נשמע צלצול פעמון, שמשמעותו הפסקת הנושא הנדון ומעבר לנושא הבא, וכך הפורמט למעשה מצביע על כך שהנושאים בתוכנית הם לא פתורים, לא מעשית ולא בדרך תרבות הדיון, שבה לא ייצא צודק ולא ייצא טועה, ועל כן הנושא המדובר עשוי להפסיק ממש באמצע, אף בשיא הוויכוח.

סגנון התוכניות דומה לתוכניות העבר "פופוליטיקה" ו"בטריבונה". אופיים של חברי הפאנל, הידועים ביכולת הוויכוח וחדות לשונם, ומשתתפים אחרים בעלי סגנון כוחני שהובאו לדיונים, הן כמרואינים והן כמשתתפי דעה, יוצרים אווירה תוססת ורוויה בהתלהטות יצרים, כאשר המנחה לא תמיד יכול להשתלט על הוויכוח ואף כמה פעמים הוויכוח חורג מהנורמה המקובלת לתוכנית טלוויזיה.

נושאי התוכנית משתנים בהתאם לנושאים אקטואליים בספורט הישראלי והעולמי. עם זאת היו כמה נושאים קבועים בתוכנית:

  • עצבים - פינה הפותחת את התוכנית שבה אומר כל חבר בפאנל (פרט למנחה) מה עיצבן אותו השבוע.
  • לוזונליג - פינה שבה חברי הפאנל מסקרים את מחזור הליגה האחרון שהתקיים בליגת העל בכדורגל. שם זה נקרא על שם ראש יושב ראש ההתאחדות לכדורגל אבי לוזון.
  • קופליג - פינה שבה חברי הפאנל מסקרים את מחזור הליגה האחרון שהתקיים בליגת העל בכדורסל. שם זה נקרא על שם ראש יושב ראש איגוד הכדורסל אבנר קופל.
  • היציע מהמר - פינה בה חברי הפאנל מהמרים מה תהיה התוצאה במשחקי ליגת הכדורגל הישראלית במחזור הקרוב. בפינה זו משתתפים חברי הפאנל בתחרות, ובסוף העונה הפאנליסט שצדק במספר הרב ביותר זוכה בגביע.
  • הכל בקונטרול - פינה שבה אומר כל חברי הפאנל (פרט למנחה) מה עיצבן אותו השבוע בכל נושא שהוא לא ספורט. בעבר נקראה פינה זו "צרבת", "צא לפנסיה" ו"נמאס לי".
  • לילה טוב - פינה הסוגרת את התוכנית שבה חברי הפאנל דנים בנושאים אקטואליים שלא דווקא בספורט לדוגמה, נושאי פוליטיקה, תוכניות ריאלטי, רכילות ועוד.

משתתפי התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפאנל כלל את המנחה הראשי של התוכנית ניב רסקין (עמיחי שפיגלר שימש כמנחה המשני) ואת הפרשנים רון קופמן, שלמה שרף, צביקה שרף (פרט השנים שבהן אימן), אלי אוחנה, ואלי סהר. בין פרשני התוכנית שהשתתפו בה בתקופות קצרות יחסית נמצאו שמות כמו אריה מליניאק (מהעונה הראשונה עד החמישית), אייל ברקוביץ'[2], אפי בירנבוים (עונה רביעית), גברי לוי (שימש כפרשן בתוכנית חודשיים בעונה הרביעית וביקש לעזוב בטענה שהשיח בתוכנית אלים), אמנון אברמוביץ' (עונה הראשונה) ומודי בר-און (החל מהעונה האחת עשר)[3].

לעיתים מצטרפים לפאנל אנשי תקשורת ספורט ואנשי ספורט אחרים למשך תוכנית אחת כדי להחליף את חברי הפאנל, או כדי להוסיף עוד דעות לתוכנית. רוני בראון (עונה ראשונה ושנייה), אריה מלניאק (עונה שלישית) ורון קופמן (עונה שלישית עד שישית) שימשו כמנחים מחליפים לרסקין וארי שמאי (עונה ראשונה ושנייה), אייל ברקוביץ (עונה שלישית), איציק זוהר (עונה שלישית), שלמה צורף (עונה רביעית), מולי קצורין (עונה רביעית) ואמנון אברמוביץ' (עונה תשיעית) שימשו כפרשנים.

בינואר 2024 חשף רז זהבי בתוכנית יש מצב בשישי שחברי פינת התקשורת של התוכנית נדב צנציפר, רן בוקר ועדי רובינשטיין הם חברי הפאנל החדשים של יציע העיתונות, והם מופיעים בתוכניות של ימי שני, בעוד ביום חמישי מופיע הפאנל ה"קלאסי" (רון קופמן, אלי אוחנה וצביקה שרף).

תוכניות ספין אוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הצלחת התוכנית החליט ערוץ הספורט לשדר תוכניות ספין אוף (תוכניות בת) ליציע העיתונות, הן כאשר מדובר בפגרת המשחקים בעונת הספורט, והן בימים בה לא משודרת התוכנית. התוכניות אמנם קרויות בשם שונה אך הפורמט נשאר אותו הדבר.

  • בין עונת המשחקים 2004/2005 לבין עונת המשחקים 2005/2006 עלתה התוכנית "קיץ ביציע" בהנחיית מירי נבו והפרשנים רון קופמן ושלמה שרף.
  • בעונת המשחקים 2006/2007, עלתה התוכנית "היציע המרכזי" בהנחיית ניב רסקין והפרשנים רון קופמן ושלמה שרף. בתוכנית זו סיקרו את מחזור הליגה הישראלית שחלף.
  • במונדיאל 2010 עלתה תוכנית הבידור "מונדיאל ביציע". את התוכנית הנחה דוד ליפשיץ (הכותב הראשי של ארץ נהדרת) ולצידו ישבו אנשי בידור מובילים כדוגמה טל פרידמן, איל קיציס, אלי פיניש, מריאנו אידלמן ועוד. בתוכנית הביאו זווית קומית ייחודית עם פינות וכתבות צבע ייחודיות והומוריסטיות.
  • בשנת 2010 עלתה תוכנית זהה לתוכנית "היציע המרכזי" אך בשם שונה "שבת ביציע". את התוכנית הנחה נתן זהבי עם הפרשנים רון קופמן, אלי אוחנה ושלמה שרף.
  • ביורו 2012 עלתה התוכנית "יורו ביציע" שבו סיקרו את יורו 2012. את התוכנית הנחה עמיחי שפיגלר והפרשנים שהיו לצידו הם אבי מלר, שלמה שרף ואלי אוחנה.
  • בעונת המשחקים 2012/2013 עלתה שוב התוכנית "שבת ביציע". את התוכנית מנחה עמיחי שפיגלר ולצידו הפרשנים רון קופמן, שלמה שרף ומשה פרימו.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן ביקורות רבות ומשונות כנגד התוכנית וחברי הפאנל, הן חיוביות, והן שליליות. לטענת המבקרים, מנחה התוכנית, לא מצליח להשתלט על חברי הפאנל ורק "מחמם את האווירה" ו"מרים להנחתות". עם זאת יש הטוענים שזה מה שעושה את התוכנית למעניינית, תוססת וקצבית. פרשני הפאנל זוכים לביקורות קשות על השיח האלים, הוויכוחים התמידיים, השפה הבוטה והצעקות שגורמות לצופים לא להבין על מה מדובר. בנוסף, האורחים שבאים להתראיין לא מצליחים לסיים את דבריהם וקוטעים אותם באמצע, או שבלי סיבה משתלחים עליהם. עם זאת יש גם הטוענים שזה מה שמושך את הצופים לתוכנית. לטענתם, הצופים לא מחפשים תוכנית ספורט רגילה, מעוניינים שהתוכנית "תרוץ", לא ידברו על אותו נושא זמן רב. בנוסף טוענים, שהאקשן, הוויכוחים אחד עם השני, וההתבטאויות החריפות של חברי הפאנל מבדרות ומשעשעות את הצופים. למרות זאת מדי פעם השיח גולש לדיבורים אשר אינם קשורים לנושא עליו אמורים לדבר, דבר שפעמים רבות מאכזב את מרבית הצופים.

ביקורת קשה ביותר מופנית כלפי הפרשן רון קופמן על שפתו האלימה והבוטה ואופיו הכעסני. במהלך התוכנית רון קופמן נוהג להשתלח קשות הן באנשי ספורט, הן בפוליטיקאים והן בחרדים שאל האחרונים לפעמים ללא קשר לספורט. מספר גבוה של תביעות בסכומי כסף גבוהים ותלונות הוגשו כנגדו וכנגד ערוץ הספורט. התביעה הזכורה ביותר שהוגשה נגדו הייתה בשנת 2009 שבה ההתאחדות לכדורגל תבעה אותו בסכום של 1.5 מיליון שקל, על כך שלטענתם אמר דברים שקריים והסית את הציבור כנגד ההתאחדות. מספר פעמים הושעה קופמן על ידי הערוץ מהתוכנית: לאחר שכינה את יושב ראשות ההתאחדות לכדורגל, איצ'ה מנחם, "מפגר" לאחר שהתבא כנגד אחד הרבנים בבית שמש "אתה יורק עלינו ואני משתין עלייך", לאחר שכינה את השר אלי ישי "פרימיטיב וכולרע" ולאחר שכינה את הכנסת "אגם של חרא" ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו "חלאה"[4]. ב-17 במאי 2019 הושעה קופמן מהתוכנית ומערוץ הספורט בכלל ביחד עם הפרשן אבי רצון לאחר שבמהלך התוכנית באחד הנושאים השניים התעמתו בצורה בוטה וקולנית ואף חדרו לפרטים אישיים ללא כל קשר לנושא שעליו היו אמורים לדבר במשך נושא שלם, הקטע של הנושא אף נחתך בסרטון של אותו הפרק באתר ערוץ הספורט. חמישה חודשים לאחר מכן קופמן חזר לערוץ הספורט אך לתוכניות אחרות בערוץ ולא ליציע העיתונות.

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראשיתה התוכנית זכתה לרייטינג גבוה והצלחה רבה. התוכנית הצליחה למשוך את קהל הצופים והתקשורת לענפי ספורט שונים שפעם לא נהגו להתעניין כדוגמה טניס, כדוריד, כדורעף. בנוסף, אנשים רבים מעלים לאינטרנט חיקויים רבים של משתתפי התוכנית.

חברי הפאנל הפכו להיות ידועים בציבור עקב התוכנית והוזמנו לתוכניות אירוח כדוגמת "מועדון לילה", "הלילה עם ליאור שליין", "יאיר לפיד" ועוד. בסדרה "מסודרים" השתתפו כל חברי התוכנית באחד הפרקים שסיקרו את המשחק של "הפועל קריית אונו". בסדרת בובה של לילה זכו כל אחד מחברי התוכנית לחיקוי משלו. כל אחד מחברי התוכנית החל להנחות תוכניות הספורט ברדיו בתחנות השונות עקב פרסומם בתוכנית.

הפרשן רון קופמן זכה לפרסום גדול עקב שפתו הבוטה ודמותו הרגזנית. הוא השתתף כפאנליסט קבוע בתוכנית "הספסל האחורי", השתתף בתוכנית "פעם בחיים", זכה לחיקוי בתוכנית ארץ נהדרת, החל להנחות את התוכנית "מתמסרים" בערוץ הספורט, להשתתף בתוכניות אחרות בערוץ, לפרשן משחקי ספורט מטעם הערוץ וגם להנחות תוכניות ספורט ואקטואליה בתחנות הרדיו השונות ואף מדי פעם גם להגיש בעצמו מהדורות של יציע העיתונות.

בשנת 2009 השיקה חברת yes את התוכניות "תרבות רעה" שמבוססת על אותו פורמט, אך נושאים הנידונים בתוכנית הם נושאי תרבות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]