אבולוציה מתכנסת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עצמות הכנף של פטרוזאור, עטלף וציפור - שלושה יצורים שהתפתחה אצלם בנפרד תעופה. עצמות האצבע של הפטרוזאורים בולטות מחוץ לרקמת העור שלהם. עצם הבוהן של העטלף בולטת אך נפרדת משלוש העצמות המחזיקות את הכנף שהתארכו ועצמות העופות אינן בולטות מעל הנוצות והאצבעות נעלמו.
הדמיון הפיזי (בצורת המקור והממדים) וההתנהגותי (אופן התעופה והתזונה) הרב בין הקוליברי הנראה למעלה והצופית הנראית למטה מקורו באבולוציה מתכנסת
למעלה ממשפחת הצנופיים שהתפתחו מיצורים דמויי נדל (מרבי-רגל) למטה כדורית שהתפתחה מיצור דמוי שרימפס (סרטנאים)

אֵבוֹלוּצְיָה מִתְכַּנֶּסֶת (Convergent evolution) היא התפתחות מאפיינים דומים באופן שטחי, אצל יצורים ממוצא שונה ובאופן בלתי תלוי זה בזה. אבולוציה מתכנסת נוצרת כאשר על יצורים שאינם קרובים זה לזה מבחינה סיסטמטית פועלים לחצי ברירה חזקים ודומים. ככל שסביבת החיים קיצונית יותר, וככל שחולף זמן רב יותר שבמהלכו חשופים היצורים לתנאי הסביבה הקשים, כך רב הסיכוי להיווצרות של התכנסות בתכונותיהם והן נעשות דומות. בעינוף נכללת האבולוציה המתכנסת תחת הגדרת ההומופלסיה.

אבולוציה מתכנסת נבדלת מאבולוציה מתבדרת, שבה מין מתפצל למינים שונים כשנוצרות בקבוצות שונות תכונות המתרחקות זו מזו עם הזמן.

סוג מסוים של התכנסות אבולוציונית היא התכנסות מורפולוגית, שבה צורת הגוף, או איברים מסוימים, של יצורים שונים נהיית דומה בשל לחצי ברירה דומים. לאיברים השונים ש"מתכנסים" ונהיים דומים בצורתם ותפקודם קוראים מבנים אנלוגיים, לעומת מבנים הומולוגיים שמוצאם זהה, אך בשל לחצי ברירה שונים, השתנו במהלך האבולוציה.

דוגמאות לאבולוציה מתכנסת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבולוציה מתכנסת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]