אמדאוס (מחזה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמדאוס
Amadeus
כתיבה פיטר שאפר עריכת הנתון בוויקינתונים
מבוסס על מוצרט וסליירי עריכת הנתון בוויקינתונים
הצגת בכורה 2 בנובמבר 1979 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמדאוסאנגלית: Amadeus) הוא מחזה מאת פיטר שאפר, המציג ביוגרפיה בדיונית של המלחין וולפגנג אמדאוס מוצרט, תוך התמקדות ביריבות בין מוצרט לבין מלחין החצר אנטוניו סליירי. המחזה שימש השראה לסרט אמדאוס מאת מילוש פורמן משנת 1984, שגם עבורו כתב שאפר את התסריט. ההצגה עצמה, שעלתה לראשונה בשנת 1979, נוצרה בהשראת הטרגדיה הקצרה של פושקין: מוצרט וסליירי.

במחזה נעשה שימוש רב במוזיקה של מוצרט, סליירי ומלחינים אחרים בני התקופה. העלילה מתמקדת ביחסי הטינה בין מוצרט לבין סליירי המבוגר והמתקנא בכישרונו המתפרץ של מוצרט הגאון, מאבק שמוביל לאובדן השפיות, רצח והתאבדות. בסצינות המפתח של המחזה מופיעים הצגות הבכורה של האופרות של מוצרט: החטיפה מן ההרמון, נישואי פיגארו, דון ג'ובאני וחליל הקסם.

המחזה הועלה בארץ שלוש פעמים: בתיאטרון "הקאמרי" בשנת 1982, בתרגום דן מירון ובבימוי היי קילוס, בכיכובם של מיכאל ורשביאק בתפקיד מוצרט ועודד תאומי בתפקיד סליירי[1]; בתיאטרון הבימה בשנת 1994, בתרגום של גדי רול, בבימויו של מיכאל גורביץ' ובכיכובם של משה בקר ואלון אופיר; ושוב ב-2008 בתיאטרון הקאמרי בתרגום של דורי פרנס, בבימויו של עמרי ניצן, עם איתי טיראן בתפקיד מוצרט ויצחק חזקיה בתפקיד סליירי[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמדאוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]