אריך צייזל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריך צייזל

אריך צייזלגרמנית: Erich Zeisl, בשמו העברי: ברוך[1];‏ 18 במאי 190518 בפברואר 1959) היה מלחין יהודי-אמריקאי ממוצא אוסטרי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לימודים וראשית קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צייזל נולד למשפחה יהודית מן המעמד הבינוני בווינה, בן לקמילה (פייטלר) וזיגמונד צייזל.[1] הכישרון המוזיקלי שגילה בגיל צעיר אִפשר לו להתקבל לאקדמיה למוזיקה של וינה (בניגוד לרצון הוריו) בגיל 14, אז התפרסם שירו הראשון. בשנותיו באקדמיה למד אצל ריכרד שטהר, יוזף מרקס והוגו קאודר. הוא זכה בפרס ממשלתי על מוזיקה לרקוויאם בשנת 1934, אבל מוצאו היהודי הִקשה עליו להשיג עבודה ולהוציא את יצירותיו לאור. לאחר האנשלוס ב-1938 נמלט, תחילה לפריז, שם החל לעבוד על אופרה המבוססת על "איוב", ספרו של יוזף רות, ומשם לניו יורק.

קריירה בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמשך עבר להוליווד, שם עסק בכתיבת מוזיקה לסרטים, אך חש מבודד וסלד מדרישות מעסיקיו. בין הסרטים שלהם כתב מוזיקה "הדוור מצלצל פעמיים" (1946), ו"אבוט וקוסטלו פוגשים את האיש הבלתי-נראה" (1951).

סגנונו של צייזל היה טונאלי בעיקרו ושמרני בהשוואה לבני-זמנו כמו ארנולד שנברג, וכיוון שכך לא סתר לגמרי את ציפיות ההלחנה לסרטים, אבל הוא שאף למשהו אחר. בשלב אחד הוזמן לערוך את המוזיקה להצגת במה, שחרגה מאוד מן הדיוק, על חייו של צ'ייקובסקי, "שיר ללא מילים". מצוקתו לנוכח העיבוד שנדרש לבצע למוזיקה כזאת (יחד עם התלאות שמלחינים מהגרים באמריקה היו קורבנות להן באותו זמן) ניכרת בבירור במכתב שכתב לחבר בשנת 1945: אפילו מיו, סטרווינסקי, טנסמן, נאבקים בקשיים. בלה בארטוק מת בניו יורק מרעב! [...] בשנה שעברה תזמרתי אופרטה של צ'ייקובסקי שסיפקה מחיה לשמונה חודשים, אבל למה להכניס בכוח את צ'ייקובסקי לאופרטה? [...] לשום מלחין אין חשיבות כאן.

מכל מקום, במשך הזמן הצליח צייזל למצוא משרות אקדמיות ופנאי להלחנה בסגנונו הוא. יצירותיו אלה כוללות מגוון מוזיקה קאמרית, קונצ'רטו לפסנתר, קונצ'רטו לצ'לו שנכתב בשביל גרגור פיאטיגורסקי, ומוזיקה למקהלה, סולנים ותזמורת למזמור תהילים צ"ב בעברית, שאותו הכתיר בשם Requiem Ebraico ("רקוויאם עברי"), שנכתב בשנת 1944–1945, לזכר אביו. וריאציות לתזמורת המבוססות על שיר חג המולד It Came Upon A Midnight Clear. האופרה שלו "איוב" לא הושלמה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]