בויוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בויוס
Boyoz
בויוס
בויוס
מאכלים
סוג מאפה
מטבח המטבח היהודי ספרדי, המטבח הטורקי
מוצא איזמיר, טורקיה
ממציא יהדות ספרד
מרכיבים עיקריים קמח, שמן חמניות, טחינה, תרד, בשר

בויוס או בויוז הוא מאפה טורקי ממקור יהודי ספרדי,[1][2] המזוהה בפרט עם העיר איזמיר, טורקיה.

בימינו, נותרה איזמיר העיר היחידה שבה מכינים את הבויוס באופן מסחרי ובהתאם למתכון המקורי כפי שפותח בידי יהודי העיר, והוא נמכר בה בדוכנים כאוכל רחוב. בקרב תושבי העיר נחשב הבויוס לאחד מסמלי העיר ולכמיהה לשוב אליה כשהם נמצאים הרחק ממנה[3]. הבויוס בגרסתו הפופולרית ביותר[דרוש מקור] באיזמיר הוא ללא מילוי, אולם ניתן גם להוסיף לו מלית בשר או גבינה או תרד.

מקובל להגיש את הבויוס לצד תה שחור וביצה קשה עם פלפל שחור.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט כל המקורות מסכימים כי מקורו של הבויוס במטבח היהודי ספרדי. מקור המאכל בקהילה היהודית שהתיישבה באימפריה העות'מאנית לאחר שגורשה מספרד בשנת 1492. היהודים התיישבו במספר רב של ערים עות'מאניות בולטות בתקופה, וביניהן בלטה במיוחד איזמיר כאחד היעדים העיקריים. הסברים אלה נתמכים על ידי נוכחותו של מאפה דומה מאוד במסורות הקולינריות של מדינות אחרות שהושפעו מהתרבות הספרדית כדוגמת ארגנטינה, צ'ילה, פרו ומקסיקו, שבהן הבולוס פופולריים במיוחד בקרב יהודים ספרדיים, לרוב עם מילוי גבינה ותרד. הן בספרדית של תקופת הרנסאנס והן בשפת הלאדינו פירוש המילה בולוס הוא "צרור, חבילה".[1][2]

עד לאחרונה, כל האופים שהכינו בויוס באיזמיר היו בני הקהילה היהודית של העיר, והאופים הנוכחיים הוכשרו כולם על ידי אברהם אוסטה, ששמו מהדהד עד היום בסלוגנים השיווקיים שאומצו על ידי חלק מהאופים הללו, המשווקים את ה"בויוס של אברהם אוסטה".

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצק הבויוס עשוי מתערובת של קמח, שמן חמניות ומעט טחינה. לאחר שמערבבים את המרכיבים השונים, לשים את העיסה ביד, מגלגלים אותה לכדור ומניחים אותו בצד למשך שעתיים. לאחר מכן משטחים את העיסה לרוחב צלחת ומשאירים אותה שוב לנוח. לאחר מכן לשים את הבצק שוב ופותחים אותו פעם נוספת, ואז יוצרים ממנו גליל ומשאירים אותו לנוח למשך מספר שעות. כאשר העיסה עדיין רכה אך עומדת להתפצל לחתיכות, בוצעים ממנה כדורים קטנים, מכניסים לשורות של מחבתות קטנות ומשרים בשמן צמחי בין חצי שעה לשעה. לאחר מכן, העיסה מקבלת צורה אליפטית במרקם שמזכיר מילפיי. לאחר מכן מכניסים את הכדורים הקטנים על מגש לתנור בטמפרטורה גבוהה מאוד עם מלית של גבינה או תרד או ללא מלית כלל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בויוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Nathan, Joan. King Solomon's Table.
  2. ^ 1 2 Marks, Rabbi Gil. The Encyclopedia of Jewish Food.
  3. ^ Özge Şengelen, A city's identity: Izmir and its delicious street flavors, Daily Sabah, ‏2022-10-11 (באנגלית אמריקאית)