בונה אירופי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןבונה אירופי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכרסמים
תת־סדרה: דמויי בונה
משפחה: בוניים
סוג: בונה
מין: בונה אירופי
שם מדעי
Castor fiber
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בונה אירופי בפולין

בונה אירופי (שם מדעי: Castor fiber) הוא מין של מכרסם ממשפחת הבוניים, ואחד משני מינים של בונה שחיים כיום. הבונה מבלה את רוב זמנו במים ונפוץ בקרבת מקורות מים באירופה ואסיה. הבונה כמעט ונכחד מכל אירופה וכיום הוא מין מוגן ברוב מדינות אירופה. הבונה נחשב למין חשוב בגופי מים בגלל יכולתו לווסת את זרימת המים על ידי בניית סכרים. הבונים חיים במושבות על איים דמוי כיפה.

מבנה הגוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

משקלו של בונה בוגר ממוצע הוא 21 ק"ג ואורכו כמטר אחד (כולל זנב באורך 30 ס"מ), אם כי נצפו גם בונים גדולים יותר במשקל של עד 40 ק"ג. זהו המכרסם הגדול ביותר באירופה. גופו של הבונה כבד ורגליו קצרות ואינן מותאמות להליכה, לכן הוא מבלה את רוב זמנו במים. פרוותו של הבונה עמידה בפני מים ואצבעותיו מחוברות בקרום. הבונה מסוגל לצלול במשך כ-15 דקות, מכיוון שבאותו זמן אוטם שסתום את אזניו וחטמו. זנבו של הבונה הוא קשיח ודמוי משוט, ומשמש לו כ"הגה". כמו לכל המכרסמים, גם לבונה זוג שיניים קדמיות חזקות וגדולות, שעל הבונה להשתמש בהן ללא הפסק על מנת שלא יגדלו יתר על המידה. לבונה יש טופר מיוחד על האצבע השנייה של הרגל האחורית על מנת לנקות את פרוותו.

אורח חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבונים הם יצורים חברתיים, וחיים במושבות שמכילות לרוב מספר גדול של משפחות. כל משפחה חיה ב"קן" העשוי ממוטות וענפים. ככל שגילו של הקן רב יותר, כך הוא יהיה גדול יותר, מכיוון שהבונים מגדילים אותו עם הזמן. רוחבם של הקנים הגדולים ביותר שנמצאו היה 6 מטרים, וגובהם הגיע ל-2 מטרים.

הבונים אינם שוקעים בשנת חורף, אך פעילותם בעונה הקרה מצטמצמת. באביב ממליטה נקבת הבונה בין שניים לחמישה צאצאים. הבונים הם יצורים ליליים. הבונה הוא צמחוני וניזון מענפים קטנים, עלים צעירים, צמחים ימיים, פירות וכל סוג של מזון צמחי שהוא מוצא בשטח חיותו, המזון המועדף עליו הוא עלים של ערבה וצפצפה. טורפיו של הבונה הם הזאבים והדובים.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבונה האירופי היה בעבר הבונה נפוץ ביותר באירופה הצפונית והמרכזית. עם זאת, ציד ממושך של הבונים בשל פרוותם ובשל סגולות רפואיות שיוחסו לבלוטות הריח שלהם, גרמו כמעט להכחדתו מנופי אירופה. כיום מנסים ארגוני הסביבה להחזיר את הבונים לסביבתם האירופית הטבעית, והם נפוצים כיום בצרפת, בלגיה, שווייץ, נורווגיה וגרמניה. הבונה נכחד בבריטניה כבר במאה ה-16, אך כיום ישנו רצון להקים מושבות בונים בסקוטלנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בונה אירופי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בונה אירופי באתר הרשימה האדומה של IUCN