ג'יימס מתיו ברי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "ג'יימס בארי" מפנה לכאן. לערך העוסק ברופא ג'יימס בארי, ראו ג'יימס בארי (רופא).
ג'יימס מתיו ברי
James Matthew Barrie
לידה 9 במאי 1860
קירימויר, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 ביוני 1937 (בגיל 77)
מרילבון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה James Matthew Barrie עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קירימויר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת אדינבורו, Dumfries Academy, The Glasgow Academy, Forfar Academy עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות The Little White Bird, קרייטון המרשים, The Little Minister, פיטר וונדי, The Old Lady Shows Her Medal עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1883–1937 (כ־54 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ רוברט לואיס סטיבנסון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Mary Ansell עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מסדר ההצטיינות עריכת הנתון בוויקינתונים
jmbarrie.co.uk
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס מתיו בריאנגלית: James Matthew Barrie;‏ 9 במאי 186019 ביוני 1937) היה סופר ומחזאי בריטי ממוצא סקוטי הידוע בעיקר כמחבר המחזה והספר "פיטר פן".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברי נולד בכפר קירימוּיר שבסקוטלנד, למשפחה ענייה. קיימת השערה כי הוא סבל מגמדות פסיכוסוציאלית בעקבות הזנחה מתמשכת של אמו לאחר מות אחיו. לאמו הייתה השפעה רבה עליו, והיא דחפה אותו ללימודים. לאחר גמר לימודיו בתיכון החל ללמוד באוניברסיטת אדינבורו.

בגיל 23 החל בקריירה עיתונאית וספרותית, ולאחר שכמה ממאמריו ראו אור, החל בקריירה של עיתונאי עצמאי בערים נוטינגהאם ולונדון. יצירותיו הספרותיות הראשונות היו רשימות על כפר ילדותו, ותיאור חוויות יום-יום דרך עיניהן של דמויות שונות. מאוחר יותר פרסם ספרים ומחזות.

באביב של שנת 1896 פגש בגני קנסינגטון שבלונדון שלושה אחים ממשפחת לואלין דייוויס (בהמשך נולדו עוד שני אחים במשפחה) איתם פיתח מערכת יחסים חמה והחל לספר להם סיפורים שהמציא על פיות ועל הרפתקאות הילד פיטר פן, שברח מבית-הוריו וסירב לגדול. השם לקוח משמו של הבן השלישי של סילביה לואולין דייוויס, פיטר (1897–1960). לאחר מות אימם סילביה מסרטן, קיבל ברי עליהם משמורת משותפת עם סבתם ולמעשה אימץ אותם.

לאחר שאחדים מסיפורי פיטר התפרסמו במסגרת ספרו "הציפור הלבנה הקטנה", ובעידודם של הילדים, כתב ברי מחזה המבוסס על סיפורים אלה. באביב של שנת 1904 סיים את כתיבתו, וב-27 בדצמבר הועלתה הצגת הבכורה של המחזה בלונדון. המחזה, שהציג בין השאר ילדים עפים באוויר וקרבות מבוימים של שודדי ים, זכה להצלחה מידית. בשנת 1911 עיבד ברי את סיפור המחזה לספר, "פיטר וונדי"; זהו הספר המוכר לנו היום בתור "פיטר פן". המחזה הוצג ברחבי העולם מאות פעמים ופיטר פן הפך לסמל לילדות. לאחר כתיבת פיטר פן המשיך ברי לכתוב ספרים ומחזות. ב-1913 קיבל תואר אצולה מידי המלך ג'ורג' החמישי. בשנת 1928 קיבל תואר רקטור של כבוד מאוניברסיטת אדינבורו.

זמן קצר לאחר הצגת מחזהו האחרון "הנער דוד" (המספר על נעוריו של דוד המלך) מת ברי בלונדון ב-19 ביוני שנת 1937.

בשנת 2004 יצא הסרט "למצוא את ארץ לעולם לא" שהציג עיבוד חופשי לסיפור מפגשו של ברי עם ילדי משפחת לאולין-דייוויס, אשר הוביל ליצירת פיטר פן. בסרט ברי מגולם על ידי ג'וני דפ, שהיה מועמד לפרס אוסקר על משחקו בסרט זה.

האללהאקבריז[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1887, ייסד ברי קבוצת קריקט חובבנית בשם "אללהאקבריז". מקור השם הוא במחשבה מוטעית שפירוש הביטוי "אללה אקבר" (אלוהים גדול) בערבית הוא "Heaven help us" (שאלוהים יעזור לנו). הקבוצה פעלה במשך כשלושים שנה ובין חבריה, שלא נודעו כשחקני קריקט מוצלחים במיוחד, היו ארתור קונאן דויל, ג'רום ק. ג'רום, א"א מילן, פ. ג'. וודהאוס, רודיארד קיפלינג והרברט ג'ורג' ולס.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס מתיו ברי בוויקישיתוף