דגל אוסטריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
דגל אוסטריה
Flagge Österreichs'
סוג הדגל דגל אזרחי, דגל הצי האזרחי דגל אזרחי, דגל הצי האזרחי
יחס אורך/גובה 2:3
הונף לראשונה 1230, הוחזר לשימוש ב-1 במאי 1945
מוטיבים עיצוביים טריבנד בורדו-לבן-בורדו
שם המעצב פרידריך השני מבבנברג
גרסאות נוספות
דגל מדיני וצבאי, דגל הצי המדיני והצבאי דגל מדיני וצבאי, דגל הצי המדיני והצבאי

דגל אוסטריה (גרמנית: Flagge Österreichs) הוא דגל בעיצוב טריבנד אופקי המורכב משלושה פסים בצבע אדום, לבן ואדום. הדגל אומץ על ידי פרידריך השני מבבנברג, שהיה דוכס אוסטריה במאה ה-13.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיצובו הבסיסי של הדגל, מפורט תחת סעיף 1 תת-סעיף 8a של החוקה האוסטרית הקובע כי ”צבעי הרפובליקה האוסטרית הם אדום-לבן-אדום. הדגל מורכב משלושה פסים אופקיים רחבים וזהים, כאשר האמצעי לבן, והעליון והתחתון אדומים”.[1]

תבנית עיצובו של הדגל
תבנית עיצובו של הדגל

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוכסות אוסטריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידריך השני מקבל את הדגל מידיו של הקיסר היינריך השישי

לאחר תבוסת הנוצרים בקרב קרני חיטין, וכתגובה לכיבוש ממלכת ירושלים וכיבוש ירושלים בידי צבאותיו של צלאח א-דין, יצאו הנוצרים למסע הצלב השלישי ובמסגרתו יצא גם לאופולד החמישי מאוסטריה, אשר השתתף במסע בעקבות הזמנתו של האפיפיור קלמנס השלישי.[2] לפי המסורת, עיצובו של הדגל הומצא על ידי לאופולד החמישי אשר היה מעורב בקרב עז, ככל הנראה במצור על עכו במהלך אותו מסע צלב.[2] לאחר הקרב, מעילו היה מגואל כולו בדם. כשהוריד את חגורתו הוא נוכח לראות שחלק המעיל שהיה תחתיה נותר נקי מדם. הוא כל כך הושפע מהמראה עד שהחליט לאמץ אותו בתור דגל הדוכסות.[3][4] על פי אותה מסורת נשמר המעיל המגואל בדם במשך למעלה מ-400 שנה בכנסיית "Maria auf der Had" אולם לאחר פלישת הטורקים בשנת 1683 אבדו עקבותיו.[2] על פי סברה אחרת הוענק הדגל ללאופולד החמישי בידי המלך היינריך השישי בעקבות אותו הקרב.[5]

העדות הראשונה לשימוש בעיצובו של שלט האצולה האוסטרי ובדגל היא מתקופתו של פרידריך השני, דוכס אוסטריה, משנת 1230.[5] פרידריך ניסה להשיג עצמאות גדולה יותר מהקיסרות הרומית הקדושה, אשר שלטה במרכז אירופה, והוא עשה זאת על ידי עיצוב מחדש של שלט האצולה שלו בצורה הדומה לעיצוב הדגל הנוכחי.[4] עם שקיעתה של שושלת בבנברג עברה השליטה על הדוכסות לידיה של שושלת הבסבורג אולם השימוש במוטיב הפסים לציון הדוכסות נמשך.

הקיסרות הרומית הקדושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנס המלכותי של הקיסרות הרומית הקדושה.
מימין במאה ה-14 ומשמאל במאות 15 - 19
דגל צבאי דגל הקרב של האימפריה הרומית הקדושה

דוכסות אוסטריה הייתה חלק מתוך האימפריה הרומית הקדושה אשר התקיימה בין המאה ה-10 ועד לשנת 1806. לקיסרות לא היה דגל לאומי אלא הצבעים שחור וזהב שימשו כצבעי הקיסר[6] והופיעו בנס המלכותי של הקיסר: עיט שחור על רקע זהב. עיצובו של הנס שונה מעט בסוף המאה ה-13 או בתחילת המאה ה-14 כאשר מקור העיט וטלפיו נצבעו באדום. מתחילת המאה ה-15 הפך העיט לדו-ראשי.[7] אולם, השימוש בדגל האדום-לבן-אדום לציונם של נחלאותיו האוסטריות של הקיסר הרומי הקדוש נמשך, הן כדגל והן כמטען בשלטים ההרלדיים.

בשנת 1804 הכריז נפוליאון בונפרטה על כינונה של הקיסרות הצרפתית הראשונה. ובמהלך העשור שלאחר מכן, בתקופה שנקראה בשם המלחמות הנפוליאוניות שונו פניה הפוליטיים של אירופה. הקיסרות הרומית הקדושה חדלה מלהתקיים ופרנץ השני משושלת הבסבורג הכריז על נחלתו כאימפריה האוסטרית ומעתה נקרא פרנץ הראשון מאוסטריה.

גם צבעי האדום והלבן היו משמעותיים באותה התקופה. כאשר השתתפה האימפריה הרומית הקדושה במסעי הצלב, דגל קרב הונף לצד הנס האימפריאלי השחור-צהוב. דגל זה, הידוע בשם צלב גאורגיוס הקדוש היה צלב לבן על רקע אדום - הצבעים ההופכיים אשר בשימוש בדגל אנגליה.[7]

האימפריה האוסטרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגל הדו-צבעי אשר שימש את השושלת ההבסבורגית מהמאה ה-17 ועד לשנת 1918.
דגל ימי לאומי דגל הצי האוסטרי האזרחי 1786 - 1869, והצי האוסטרי הצבאי 1869 - 1914

עם קריסתה של הקיסרות הרומית הקדושה בשנת 1806, הוקמה על חורבותיה האימפריה האוסטרית אשר הייתה למעשה, לאחר מאות שנים יחידה עצמאית ולה דגל לאומי רשמי, הוא הדגל האדום-לבן-אדום. הבחירה במוטיב באדום-לבן-אדום הייתה ברורה, קשירת האימפריה החדשה לגבורתו של לאופולד החמישי בקרבות מסע הצלב בעודו מוכתם בדמם של הכופרים (המוסלמים).[2] בנוסף לו, הונפו גם צבעי השושלת השליטה - בית הבסבורג כציון לשלטון האוסטרי. אף על פי שהדגל המציג את הצבעים המלכותיים לא היה בשימוש נפוץ, כונתה האימפריה בעקבות השימוש בצבעים הללו לעיתים בשם "המלוכה השחורה-צהובה".[8] הטריבנד האדום-לבן-אדום הוסיף להיות הדגל של האימפריה, ואף כמוטיב מרכזי בשלט האצולה המלכותי של האימפריה.

בשנת 1786 נקבע דגל טריבנד אדום-לבן-אדום אשר הושחת בסמל האוסטרי המוכתר על הפס הלבן בשליש הפנימי של הדגל כדגל הצי האזרחי. דגל זה הפך לדגל הצי הקיסרי האוסטרי בשנת 1869 ועד לשנת 1914.

במהלך שנות קיומה של האימפריה האוסטרית ניסו שליטיה לבצע רפורמות חוקתיות, אולם הכישלון ביישום הרפורמות החליש את האימפריה ואף גרם להסכם הפשרה אשר הוביל לממלכה הדואלית האוסטרו-הונגרית בשנת 1867 תחת שלטונו של פרנץ יוזף, ומתן מעמד שווה לטריטוריות ההונגריות באימפריה החדשה.

האימפריה האוסטרו-הונגרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל מדיני וצבאי, דגל הצי המדיני והצבאי דגל האימפריה האוסטרו-הונגרית (צבאי ומדיני)
דגל מדיני וצבאי, דגל הצי המדיני והצבאי דגל האימפריה האוסטרו-הונגרית (אזרחי)

דגל האימפריה האוסטרו-הונגרית היה למעשה דגל מחולק לשני חלקים, הראשון היה הטריבנד האוסטרי בצבעי אדום-לבן-אדום, והשני הטריקולור הונגרי בצבעי אדום-לבן-ירוק, ושניהם הוטענו בסמלי הממלכות בהתאמה.

הרפובליקה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפובליקה האוסטרית הראשונה הוקמה על חורבותיה של האימפריה האוסטרו-הונגרית. הרעיון אשר עמד בפניהם של המחוקקים אשר הכריזו על הדגל האוסטרי כדגל הלאומי הייתה יצירת אנטיתזה למלוכה השחורה-צהובה של בית הבסבורג והמשכיות של ההיסטוריה המפוארת של אוסטריה מימיו של בבנברגר. הדגל הוכרז כדגל הלאומי ב-12 בנובמבר 1918 בפני הפרלמנט אשר התכנס בווינה.

האוסטרופאשיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל מפלגת חזית המולדת האוסטרית
דגל אוסטריה, 1934-1938 (צבאי ומדיני)

לאחר שהקנצלר אנגלברט דולפוס הפך את אוסטריה לדיקטטורה בפועל במאי 1933, דגל אוסטריה המדיני הוטען בעיט דו-ראשי, בדומה לעיט האוסטרו-הונגרי, והחליף את סמל הרפובליקה. במקביל, מפלגת חזית המולדת האוסטרית הוקמה והפכה לתנועה הלאומית של הדיקטטורה ודגלה, דגל אוסטריה המוטען במרכזו בצלב הקביים ועם שברון ירוק, הוכרז בחוק כ"שקול ערך" לדגל הלאומי האוסטרי.

האנשלוס וגרמניה הנאצית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל מדיני ואזרחי דגל המפלגה הנאצית 1920 - 1945 ודגל גרמניה הנאצית 1935 - 1945

ב-13 במרץ 1938 סופחה אוסטריה לרייך השלישי בצעד שנקרא אנשלוס, ודגלה בוטל והוחלף בדגל צלב הקרס הנאצי אשר הוכרז כדגל הרייך ב-15 בספטמבר 1935 כשנה לאחר מותו של נשיא הרייך פאול פון הינדנבורג וקידומו העצמי של היטלר למדרגת פיהרר.

דגל צלב הקרס עוצב בידי היטלר עצמו בקיץ 1920 כדגל התנועה[9]: דגל אדום עם דסקה לבנה ומרכזה צלב קרס שחור. הבחירה בשילוב הצבעים שחור-לבן-אדום לא הייתה מקרית, הצבעים הללו שימשו את דגל האימפריה הגרמנית והיוו ”את ההרמוניה המזהירה ביותר בעולם”.[10] אך בנוסף לקשר ההדוק בין הצבעים האימפריאליים, לצבעי הדגל הנאצי הייתה משמעות נוספת; בספרו של היטלר מיין קמפף מוסבר כי ”באדום אנו רואים את הרעיון החברתי של התנועה, בלבן את הרעיון הלאומי, בצלב ־הקרס את שליחות המאבק למען ניצחון האדם הארי”.[11]

הגרסה הימית לדגל צלב הקרס כללה את הדסקה הלבנה מוזחת לשמאל בעבור כלי שיט אזרחיים אשר הפליגו תחת דגל הרייך וכדגלון החרטום בעבור ספינות המלחמה של הקריגסמרינה (הצי הנאצי).[12]

עם נפילתו של המשטר הנאצי וסיום מלחמת העולם השנייה באירופה, נכבשו שטחי גרמניה ואוסטריה על ידי כוחות בעלות הברית ואוסטריה לארבעה אזורי כיבוש. החוק הראשון שהעבירה מועצת השליטה המאוחדת היה ביטולם והחלפתם של כל החוקים הנאצים ובכללם איסור הנפתם והצגתם של דגלים וסמלים נאציים, תהליך הדה-נאציפיקציה.[13] הצגתם של דגלים נאציים נחשבת עד היום בלתי חוקית ברוב ארצות המערב ובייחוד בגרמניה.

הרפובליקה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיחוד האירופאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל האיחוד האירופי

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגל אוסטריה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [חוקת אוסטריה - סעיף 1 תת-סעיף 8a
  2. ^ 1 2 3 4 ד"ר פטר דיאם, אדום, לבן ואדום במשך מאות שנים סיפורם האמיתי של הצבעים האוסטרים. (בגרמנית)
  3. ^ דגל אוסטריה באתר Lotus (באנגלית)
  4. ^ 1 2 מקורותיו של דגל אוסטריה באתר דגלי העולם (באנגלית)
  5. ^ 1 2 דגל אוסטריה באתר בריטניקה (באנגלית)
  6. ^ Carol P.Shaw, Flags (1994). Collins Gem, p. 92 (באנגלית)
  7. ^ 1 2 האימפריה הרומית הקדושה (962 - 1806) באתר דגלי העולם (באנגלית)
  8. ^ המלוכה השחורה-צהובה באתר דגלי העולם (באנגלית)
  9. ^ יליאם ל. שיירר, עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי, 1976, עמ' 36
  10. ^ ויליאם ל. שיירר, עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי, 1976, עמ' 36-37
  11. ^ מצוטט אצל שיירר, עמ' 37
  12. ^ ממשלת הרייך הגרמני - הוראה בדבר דגל הצי של הרייך (20 בדצמבר 1933) (בגרמנית)
  13. ^ מועצת השליטה המאוחדת - חוק מס' 1. ביטולם של החוקים הנאצים (30 באוגוסט 1946) (באנגלית)