טירול

טירול (מדינה)
Tirol
סמל טירול
סמל טירול
סמל טירול
דגל טירול
דגל טירול
דגל טירול
טירול
מדינה אוסטריהאוסטריה אוסטריה
מושל גינטר פלאטר
רשות מחוקקת הלנדטאג של טירול עריכת הנתון בוויקינתונים
ערים במדינה 9 מחוזות, עיר-מחוז אחת
בירת המדינה אינסברוק
על שם מחוז טירול עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 12,648 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 757,634 (1 בינואר 2020)
קואורדינטות 47°16′00″N 11°24′00″E / 47.266666666667°N 11.4°E / 47.266666666667; 11.4 
אזור זמן UTC+1
https://www.tirol.gv.at/

לחצו כדי להקטין חזרה

פורארלברגטירולמזרח טירולזלצבורגקרינתיהבורגנלנדוינהשטיריהאוסטריה עיליתאוסטריה תחתיתאיטליהסלובניהגרמניהקרואטיהסלובקיהצ'כיההונגריהליכטנשטייןשווייץימת קונסטנץ
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טירולגרמנית: Tirol) היא אחת ממדינות אוסטריה, השוכנת במערב אוסטריה. שכנותיה הן: במערב פורארלברג, במזרח קרינתיה ומדינת זלצבורג, בצפון בוואריה שבגרמניה ובדרום איטליה. מדינת טירול מתחלקת לשני חלקים: צפון טירול ומזרח טירול. שני החלקים מופרדים על ידי מדינת זלצבורג, והמרחק ביניהם הוא כ-10–20 ק"מ. יחד עם מחוז טרנטינו - אלטו אדיג'ה האיטלקי, היא מיוצגת באיחוד האירופי בשם האזור האירופאי טירול-דרום טירול-טרנטינו (בגרמנית: Europaregion Tirol-Südtirol-Trentino, באיטלקית: Euregio Tirolo-Alto Adige-Trentino).

טירול הוא חבל הררי, המהווה חלק משרשרת הרי האלפים. ההר הגבוה ביותר הנמצא במזרח טירול הוא גרוסגלוקנר שברכס הרי הוהה טאורן, המתנשא לגובה של 3,798 מ' ומהווה את הנקודה הגבוהה ביותר באוסטריה. ההר הגבוה ביותר בצפון טירול הוא הווילדשפיצה 3,768 מ' (wildspitze). בירת טירול היא אינסברוק, שהיא גם העיר הגדולה ביותר בה והחמישית בגודלה באוסטריה. העיר ידועה באוניברסיטה שלה, במיוחד בזכות טכניקות הרפואה המתקדמות שלה. ערים גדולות נוספות במדינה הן קופשטיין, שוואץ, רויטֶה, ליינץ ולאנדֶק. טירול נודעת בעיקר בשל אתרי הסקי הרבים שלה המושכים מדי שנה תיירים רבים. בין מוקדי התיירות היותר פופולריים ניתן למנות את האתרים בקיצביהל, בסן אנטון ובסרפהאוס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר הייתה מדינת טירול רוזנות באימפריה הרומית הקדושה, בזמן המלחמות הנפוליאוניות נכבשה בידי בוואריה ופרצה ההתקוממות בטירול שהונהגה בידי הפונדקאי אנדריאס הופר, אולם ההתקוממות נכשלה והופר הוצא להורג. לאחר מכן עברה לאימפריה האוסטרית ולבסוף דוכסות באימפריה האוסטרו-הונגרית. עד למלחמת העולם הראשונה כללה טירול בתוכה את דרום טירול, שכיום מהווה את אחד ממחוזות איטליה. לאחר שדרום טירול עבר לשלטון איטליה, נותרה טירול מבותרת לשני חלקים: מזרח טירול וצפון טירול, הנחשבים כמדינה פדרלית אחת.

לאחר תום מלחמת העולם השנייה הוכללה צפון טירול באזור הכיבוש האמריקאי ומזרח טירול באזור הכיבוש הבריטי[1].

חלוקה מינהלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טירול מחולקת ל-9 מחוזות (Bezirke) כולל עיר סטטוטורית (אנ') אינסברוק:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של טירול (בגרמנית, באיטלקית ובאנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]