דימיטריס סרוואקוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דימיטריס סרוואקוס
Δημήτρης Σαραβάκος
סרוואקוס, 2009
סרוואקוס, 2009
מידע אישי
לידה 26 ביולי 1961 (בן 62)
אתונה, יוון
גובה 1.72 מטר
עמדה קשר התקפי / חלוץ
מועדוני נוער
1976 – 1977 פאניוניוס
מועדונים מקצועיים כשחקן*
שנים מועדונים הופעות (ש)
1977 – 1984
1984 – 1994
1994 – 1996
1997 – 1998
סך הכול:
פאניוניוס
פנאתינאיקוס
א.א.ק. אתונה
פנאתינאיקוס
142 (35)
252 (125)
47 (21)
2 (0)
443 (181)
נבחרת לאומית כשחקן
1982 – 1994 יוון 78 (22)
* הנתונים מתייחסים למשחקי הליגה בלבד

דימיטריס סרוואקוסיוונית: Δημήτρης Σαραβάκος; נולד ב-26 ביולי 1961 באתונה) הוא כדורגלן עבר יווני, ששיחק בעמדות הקשר ההתקפי והחלוץ.

סרוואקוס, שזכה לכינוי או מיקרוס (ביוונית: O Μικρός, "הילד"), נחשב לאחד מגדולי הכדורגלנים היוונים בכל הזמנים. הוא החל את הקריירה בגיל צעיר במדי פאניוניוס, ועד מהרה מיצב עצמו כאחד משחקניה המוכשרים של יוון. הוא עבר לפנאתינאיקוס בגיל 23 ושיחק במדיה במשך עשור שלם, בו הפך לאחד מסמליו של המועדון וזכה להצלחה אישית וקבוצתית. לאחר שתי עונות מוצלחות בא.א.ק. אתונה, חזר לעונת פרישה בפנאתינייקוס.

סרוואקוס הוא מגדולי הכובשים בנבחרת יוון, עם 22 כיבושים ב-78 הופעות במדיה. כמו כן, הוא ייצג אותה כקפטן במונדיאל 1994. לאורך הקריירה זכה סרוואקוס, בין היתר, בשמונה אליפויות יוון, שמונה גביעים ושלושה תוארי הסופר קאפ היווני. כמו כן הוא זכה בתוארי מלך השערים של גביע אופ"א, מלך השערים של הליגה היוונית וארבע פעמים רצופות מלך השערים של הגביע היווני.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאניוניוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרוואקוס החל את דרכו בקבוצת הנוער של פאניוניוס, וכבר בגיל 16 עלה לקבוצה הבוגרת. את הופעת הבכורה שלו בליגת העל היוונית ערך ב-26 בדצמבר 1977, במהלכה של עונת 1977/1978, כשהיה בן 16 בלבד, במפגש מול אגלאו. הייתה זו הופעתו היחידה באותה העונה. בעונה לאחר מכן כבר רשם תשע הופעות ליגה, וזכה עם קבוצתו בגביע היווני הראשון בתולדותיה, לאחר ניצחון 1–3 במשחק הגמר על א.א.ק. אתונה, בו לא שותף. עונה לאחר מכן ערך את הופעת הבכורה האירופית שלו, בניצחון הביתי 0–1 על גטבורג במסגרת גביע אירופה למחזיקות גביע.

סרוואקוס החל לתפוס מקום של קבע בסגל של פאניוניוס, ובעונת 1980/1981, בגיל 19 בלבד, כבר הפך לשחקן הרכב קבוע בקבוצה. עונת 1981/1982, תחת המאמן פאנוס מרקוביץ' שהעלה אותו לקבוצה הבוגרת וחזר לקבוצה באותה העונה, הייתה לעונת השיא של סרוואקוס במועדון. הוא כבש 13 שערים ב-31 הופעות ליגה, וסייע לקבוצתו לסיים את העונה במקום השביעי בטבלה, מיקום השיא שלה בתקופתו של סרוואקוס בקבוצה. בזכות יכולתו הגבוהה בעונה זו אף זכה לזימון בכורה לנבחרת יוון. בשתי העונות הבאות נלחמה הקבוצה נגד הירידה, ובסיומה של עונת 1983/1984 נאלצה להתמודד מול פאס יואנינה במשחק פלייאוף נגד הירידה. המשחק הגיע להכרעה בהארכה, ובדקה ה-104 העלה סרוואקוס את קבוצתו ליתרון ראשון במשחק. פאניוניוס ניצחה בסיום 0–2 ונותרה בליגה הבכירה. הייתה זו העונה האחרונה של סרוואקוס במועדון, שנפרד מפאניוניוס בגיל 23 ולאחר שבע עונות בקבוצה הבוגרת, בהן כבש 35 שערי ליגה ב-142 הופעות, ונחשב לאחד מהכישרונות הצעירים הבולטים בכדורגל היווני.

פנאתינייקוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת עונת 1984/1985, הצטרף סרוואקוס לאלופה המכהנת, פנאתינאיקוס. הקישור של פנאתינייקוס לקראת העונה החדשה כלל, בין היתר, את ולימיר זייץ שהצטרף מדינמו זאגרב, ואת חואן רמון רוצ'ה הארגנטינאי שהרכיבו קישור יצירתי, שסייע לסרוואקוס לנצל את היכולות ההתקפיות שלו. בעונת הבכורה שלו במועדון לא הצליח סרוואקוס להוביל את הקבוצה לתארים, לאחר שסיימה כסגנית האלופה ונעצרה בחצי גמר הגביע. עם זאת, היה סרוואקוס שותף מרכזי בהעפלתה של פנאתינייקוס עד לחצי גמר גביע אירופה לאלופות. לאחר שעברה את פיינורד בסיבוב הראשון וגברה 1–2 על לינפילד בבית במשחק הראשון של שמינית הגמר, נקלעה פנאתינייקוס לפיגור 0–3 לאחר פחות מחצי שעה במשחק הגומלין. סרוואקוס, בשערו הראשון באירופה, צימק את התוצאה בדרך לשוויון 3-3 בסיום, שהעלה את פנאתינייקוס לשלב הבא. ברבע הגמר כבש סרוואקוס בפנדל את שער הניצחון על גטבורג בחוץ. בגומלין הביתי, במצב של 1–2 לגטבורג, כבש סרוואקוס שוב מהנקודה הלבנה את שער השוויון ששלח את קבוצתו לחצי הגמר. בשלב זה נכנעה פנאתינייקוס 0–5 בסיכום שני מפגשים לליברפול.

את עונת 1985/1986 פתחה פנאתינייקוס עם הדחה כבר בסיבוב הראשון של גביע אופ"א, עם הפסד חוץ 1–2 לטורינו, ושוויון 1-1 ביתי. את שני שעריה של הקבוצה בצמד המשחקים כבש סרוואקוס. בליגה כבש סרוואקוס 15 שערים, מאזן זהה לזה של העונה שעברה, ושוב סיים כסגן מלך שערי הליגה, בדרך לזכייתה של פנאתינייקוס באליפות יוון. סרוואקוס תרם גם לזכייתה של הקבוצה בגביע היווני, שהשלים עבורה זכייה בדאבל המקומי, לאחר שכבש את השער המכריע בגומלין חצי הגמר מול א.א.ק. אתונה, והוסיף צמד בגמר בו הביסה פנאתינייקוס את אולימפיאקוס 4-0 בדרבי היריבות הנצחיות. עונה לאחר מכן שוב נהנתה פנאתינייקוס משער של סרוואקוס באירופה, אך הודחה עם הפסד 2–4 בסיכום שני מפגשים מול הכוכב האדום בלגרד כבר בסיבוב הראשון של גביע אירופה לאלופות. על אף שכבש 13 שערי ליגה וסיים פעם נוספת כסגן מלך השערים, לא הצליח סרוואקוס לסייע לקבוצתו לזכות בתארים באותה העונה.

בעונת 1987/1988 כשלה פנאתינייקוס בליגה, כאשר סיימה חמישית בלבד, עם חמישה שערי ליגה בלבד לסרוואקוס. עם זאת, הצליחה הקבוצה לזכות בגביע היווני, כאשר סרוואקוס מסיים כמלך שערי המפעל עם עשרה שערים, כולל השער הראשון במשחק הגמר מול אולימפיאקוס בפנדל. פנאתינייקוס ניצחה לבסוף 3–4 בדו-קרב פנדלים, אחרי שוויון 2-2 בתום ההארכה. כמו כן, היה סרוואקוס לחלק משמעותי מהעפלתה של פנאתינייקוס עד לרבע גמר גביע אופ"א. בסיבוב הראשון, לאחר ניצחון 0–2 בבית, כבש סרוואקוס מול אוסר במשחק החוץ, בו הפסידה פנאתינייקוס 2–3 אך עלתה עם 3–4 בסיכום. בסיבוב הבא היה סרוואקוס למצטיין בצמד המשחקים מול יובנטוס, כאשר כבש את שער הניצחון בבית כבר בדקה השישית עם בעיטה מחוץ לרחבה (1-0 בסיום), והעלה את קבוצתו ליתרון 0–1 בסטאדיו אולימפיקו, בדרך להפסד 2–3 ולהעפלה בזכות חוק שערי חוץ. בשמינית הגמר נקלעה פנאתינייקוס לפיגור 0–5 בחוץ מול בודפשט הונבד, אך סרוואקוס הגיב עם צמד שקבע 2–5 בסיום. במשחק הגומלין התעלתה פנאתינייקוס עם ניצחון 1–5, ועלתה עם 6–7 בסיכום, לא מעט בזכות צמד שערי החוץ של סרוואקוס. ברבע הגמר נעצרה פנאתינייקוס מול קלאב ברוז'. סרוואקוס כבש את השער הראשון במשחק הביתי שהסתיים בשוויון 2-2, אך עם הפסד 0–1 בגומלין, סיימה פנאתינייקוס את דרכה במפעל. סרוואקוס סיים את הטורניר כמלך השערים עם שישה כיבושים, בצוותא עם כובש שער הניצחון של ברוז', קנת ברייל לארסן.

לפני תחילת עונת 1988/1989 ניסתה אולימפיאקוס לבצע מחטף והציעה לסרוואקוס סכום עתק בכדורגל היווני של אותה התקופה, אך הוא בחר להישאר בקבוצתו. עם זאת, גם בעונה הזו לא הצליח סרוואקוס להביא את כושר ההבקעה שלו לידי ביטוי בליגה, ושוב כבש חמישה שערים בלבד, כאשר פנאתינייקוס סיימה שלישית. גם באירופה סיים סרוואקוס עונה ללא כיבוש כאשר קבוצתו הודחה על ידי צסק"א סופיה כבר בסיבוב השני של גביע אירופה למחזיקות. בטורניר הגביע היווני הפגין סרוואקוס יכולת גבוהה, זכה בפעם השנייה ברציפות בתואר מלך שערי המפעל עם שבעה כיבושים, בהם השער שקבע את התוצאה במשחק הגמר, בו גברה פנאתינייקוס 1–3 על קבוצת נעוריו של סרוואקוס, פאניוניוס. הייתה זו זכייה שנייה ברציפות, שלישית במדי פנאתינייקוס ורביעית בסך הכול לסרוואקוס בגביע.

סרוואקוס זכה עם פנאתינייקוס באליפות השנייה בקריירה בעונת 1989/1990. הוא תרם 11 שערי ליגה ב-24 הופעות לזכייתה של הקבוצה בתואר, ועל אף שקבוצתו הודחה בחצי גמר הגביע, סיים סרוואקוס כמלך שערי המפעל בפעם השלישית ברציפות. הוא כבש שלושער לרשתה של אולימפיאקוס בגומלין חצי הגמר, אך תוצאת הסיום, שוויון 3-3, לא הספיקה לפנאתינייקוס כדי לחזור מההפסד 1–2 במשחק הראשון. בעונה זו חלק סרוואקוס את התואר עם לאיוס דטארי מאולימפיאקוס, שכבש צמד בגמר והשתווה לסרוואקוס עם שמונה כיבושים. באירופה, כבש סרוואקוס שלושה שערים בדו-קרב מול סוונסי סיטי, שהסתיים בתוצאה 5–6 בסיכום שני המפגשים, אך לא הצליח לסייע לקבוצתו מול דינמו בוקרשט, שהביסה אותה 1–8 בסיכום שני מפגשי הסיבוב השני. בעונה זו החל שיתוף הפעולה ההתקפי הפורה בין סרוואקוס לחלוץ הפולני, קשישטוף ואז'יחה, שהגיע מאלופת פולין, רוך חוז'וב. עונה לאחר מכן, חיזקה פנאתינייקוס את שליטתה בליגה היוונית ושמרה על תואר האליפות, כאשר הצמד סרוואקוס-ואז'יחה תופס את שני המקומות הראשונים בטבלת מלך השערים. סרוואקוס, שכבש 23 שערי ליגה באותה העונה, סיים כמלך השערים של הליגה היוונית בפעם היחידה בקריירה. פנאתינייקוס השלימה זכייה בדאבל באותה העונה, עם זכייה בגביע היווני. סרוואקוס סיים בפעם הרביעית ברציפות כמלך שערי המפעל עם עשרה כיבושים. הוא לא שותף במשחק הראשון בצמד משחקי הגמר מול אתינייקוס, שהסתיים בניצחון קבוצתו 0–3. הוא עלה כמחליף בגומלין, וכבש את שער השוויון של קבוצתו בדרך לניצחון 1–2 בסיום. באירופה כבש סרוואקוס את השער היחיד של פנאתינייקוס שהודחה בסיבוב הראשון של גביע אירופה לאלופות על ידי לך פוזנן.

בעונת 1991/1992 קבע סרוואקוס שיא קריירה אישי של שערי ליגה בעונה אחת, כאשר כבש 24 שערים ב-33 הופעות וסיים כסגן מלך שערי הליגה. פנאתינייקוס כשלה לשמור על תואר האליפות וסיימה שלישית בלבד, ובנוסף הודחה ברבע גמר הגביע על ידי אולימפיאקוס. בגביע אירופה לאלופות, כבש סרוואקוס את השער הראשון לזכות קבוצתו מול גטבורג בשמינית הגמר, בדרך לניצחון 0–2. בגומלין בחוץ נקלעה פנאתינייקוס לפיגור באותה התוצאה, אך צמד של סרוואקוס קבע שוויון 2-2 ושלח את הקבוצה לשלב הבתים. פנאתינייקוס סיימה את שלב הבתים ללא ניצחון ועם שער זכות אחד בלבד, וסיימה את דרכה באירופה. עונה לאחר מכן החמיץ סרוואקוס חלקים גדולים של העונה תחת המאמן איביצה אוסים. הוא שותף ב-14 מחזורי ליגה בלבד וכבש רק פעמיים, כאשר קבוצתו מחמיצה את הזכייה באליפות בהפרש נקודה מא.א.ק. אתונה. סרוואקוס לא שותף גם בגמר הגביע היווני, בו גברה פנאתינייקוס 0–1 על אולימפיאקוס. בפתיחת עונת 1993/1994, עונתו העשירית והאחרונה במועדון, כבש סרוואקוס את השער היחיד במשחק הסופר קאפ היווני מול א.א.ק. אתונה, והוביל את פנאתינייקוס לזכייה בתואר. בסך הכול כבש סרוואקוס 12 שערי ליגה ב-25 הופעות, כאשר קבוצתו סיימה שוב כסגנית האלופה. הוא לא שותף בגמר הגביע היווני, בו ניצחה קבוצתו בפנדלים את א.א.ק. אתונה, בדרך לזכייה שישית של סרוואקוס עם פנאתינייקוס בגביע. הוא כבש שלושה שערים בארבעה משחקים באותה העונה בגביע אירופה למחזיקות גביע, ממנו הודחה פנאתינייקוס בשמינית הגמר על ידי באייר לברקוזן.

בסך הכול בעשר עונות במדי פנאתינייקוס, הפך סרוואקוס לאחד מסמליו של מועדון הפאר, זכה לאהדה רחבה ביציעי הקבוצה, וזכה בשלוש אליפויות, שישה גביעים ושני תוארי סופר קאפ. בתקופה זו כבש 125 שערי ליגה במדי המועדון, ב-252 הופעות.

א.א.ק. אתונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת עונת 1994/1995, לאחר שחוזהו בפנאתינייקוס לא חודש, עבר סרוואקוס בן ה-33 לא.א.ק. אתונה. הופעתו הראשונה במשחק רשמי הייתה במוקדמות ליגת האלופות, במשחק הביתי מול גלאזגו ריינג'רס. סרוואקוס הוביל את א.א.ק. לניצחון 0–2 עם צמד שערים אישי, ולאחר ניצחון 0–1 בגומלין, הפכה הקבוצה מאתונה לקבוצה היוונית הראשונה בהיסטוריה שמעפילה לשלב הבתים של ליגת האלופות. סרוואקוס שיחק בכל ששת משחקיה של הקבוצה בשלב הבתים, אותם סיימה הקבוצה במקום האחרון בטבלת הבית עם שלושה שערי זכות בלבד וללא ניצחונות. בליגה רשם סרוואקוס עונה מרשימה עם 21 שערי ליגה בשלושים הופעות, וסיים כסגן מלך שערי הליגה באותה העונה. א.א.ק. סיימה את העונה במקום החמישי בטבלת הליגה, והעפילה לגמר הגביע היווני, שם פתח סרוואקוס בהרכב מול קבוצתו הקודמת, פנאתינייקוס, ושיחק לאורך כל המשחק וההארכה. סרוואקוס החמיץ פנדל במחצית הראשונה, כאשר בתוך ההארכה נכנעה א.א.ק. לפנדל של פנאתינייקוס, שניצחה 0–1 בסיום. עונה לאחר מכן לא הצליח סרוואקוס למצוא את הרשת ב-17 הופעות ליגה, וזכה עם קבוצתו בגביע היווני השמיני בקריירה שלו, על אף שלא שותף בניצחונה של הקבוצה 1–7 על אפולון סמירני (אז בשם אפולון אתונה) במשחק הגמר.

בתום העונה, ולאחר שתי עונות במועדון, כיבדה הנהלת הקבוצה את בקשתו של סרוואקוס והוא שוחרר מחוזהו בקבוצה.

לקראת עונת 1997/1998, ולאחר עונה שלמה מחוץ למגרשים, חזר סרוואקוס לפנאתינייקוס לעונת פרישה, בה ערך שתי הופעות ליגה בטרם פרש ממשחק פעיל בגיל 37. בשנת 2013 חזר למועדון, בתפקיד שנוצר במיוחד בשבילו, תפקיד היועץ האסטרטגי.

נבחרת יוון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרוואקוס החל את הקריירה הבינלאומית עוד כשחקנה של פאניוניוס, כאשר ערך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת יוון ב-1 בדצמבר 1982, תחת המאמן חריסטוס ארכונטידיס. הוא נכנס כמחליף לעשרים דקות בהפסד הביתי של יוון 1–3 לשווייץ במשחק ידידות. את שער הבכורה שלו בנבחרת כבש כשנה לאחר מכן, בהופעתו השישית במדיה והשלישית שלו במוקדמות יורו 1984. סרוואקוס כבש את השער היחיד בניצחונה הביתי של יוון 0–1 על לוקסמבורג, ב-14 בדצמבר 1983.

לאחר אותו הטורניר היה סרוואקוס שותף לארבעה טורנירי מוקדמות נוספים מהם כשלה הנבחרת להעפיל. לאחר שהיה שותף לטורנירי מוקדמות מונדיאל 1986 ומוקדמות יורו 1988, ובמהלכו של טורניר מוקדמות מונדיאל 1990, החליף סרוואקוס את ניקוס אנסטופולוס בתפקיד קפטן הנבחרת, תפקיד אותו נשא עד לדצמבר 1991. בסך הכול הוביל את יוון כקפטן 26 פעמים במהלך תקופה זו, בה נכשלה הנבחרת להעפיל גם ממוקדמות יורו 1992.

לאחר כשנתיים מחוץ לסגל הנבחרת וללא סרט הקפטן, חזר סרוואקוס לסגל תחת המאמן אלקטס פנאגוליאס, וכבש שער אחד בשתי הופעות במוקדמות מונדיאל 1994, מהם הצליחה יוון להעפיל לטורניר המונדיאל לראשונה בתולדותיה. הוא זומן על ידי פנאגוליאס לסגל היווני לטורניר הגמר בארצות הברית, והוביל אותה כקפטן להופעתה הראשונה אי פעם במסגרת המונדיאל, בה הובסה יוון 0–4 על ידי ארגנטינה. הייתה זו הופעתו היחידה בטורניר, והוא לא שותף בתבוסה 0–4 לבולגריה ובהפסד 0–2 לניגריה, שסיים את הטורניר החלש ביותר לנבחרת אירופית במסגרת המונדיאל.

כשלושה חודשים לאחר הטורניר, ב-7 בספטמבר 1994, ערך סרוואקוס את הופעתו האחרונה במדי יוון, בה ניצחה יוון 1–5 בחוץ את איי פארו במסגרת מוקדמות יורו 1996. סרוואקוס, שפתח עם סרט הקפטן, אף כבש את השער הראשון במשחק. בסך הכול ערך סרוואקוס 78 הופעות במדי יוון, מתוכן שלושים כקפטן, וכבש 22 שערים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דימיטריס הוא בנו של תנאסיס סרוואקוס, ששיחק אף הוא בפאניוניוס ובנבחרת יוון.

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאניוניוס
פנאתינייקוס
א.א.ק. אתונה

סטטיסטיקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה קבוצה ליגה בליגה
הופעות שערים
1977/1978 פאניוניוס יווןיוון ליגת העל היוונית 1 0
1978/1979 9 0
1979/1980 12 0
1980/1981 33 4
1981/1982 31 13
1982/1983 28 8
1983/1984 28 10
1984/1985 פנאתינאיקוס יווןיוון ליגת העל היוונית 23 15
1985/1986 29 15
1986/1987 23 13
1987/1988 26 5
1988/1989 25 5
1989/1990 24 11
1990/1991 30 23
1991/1992 33 24
1992/1993 14 2
1993/1994 25 12
1994/1995 א.א.ק. אתונה יווןיוון ליגת העל היוונית 30 21
1995/1996 17 0
1997/1998 פנאתינאיקוס יווןיוון ליגת העל היוונית 2 0
סך הכול בקריירה 443 181

נבחרת לאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבחרת יוון
שנה הופעות שערים
1982 2 0
1983 4 1
1984 5 0
1985 6 1
1986 9 2
1987 7 3
1988 10 1
1989 10 4
1990 8 6
1991 8 0
1992 9 2
1993 2 1
1994 6 1
סה"כ 78 22

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דימיטריס סרוואקוס בוויקישיתוף


נבחרת יווןמונדיאל 1994

1 מינו • 2 אפוסטולקיס • 3 קוליצידאקיס • 4 מנולאס • 5 קליצאקיס • 6 צאלוכידיס • 7 סרוואקוס • 8 ניופליאס • 9 מכלאס • 10 מיטרופולוס • 11 ציאנטאקיס • 12 מראנגוס • 13 קרגיאניס • 14 דימיטריאדיס • 15 קרקמאניס • 16 אלכסודיס • 17 חנצידיס • 18 קרטאידיס • 19 קופידיס • 20 אטמצידיס • 21 אלכסנדריס • 22 אלכסיו • מאמן: פנגוליאס

יווןיוון