דן זסלבסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דן זסלבסקי
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 12 במאי 1931
גבעת ברנר, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 באוגוסט 2018 (בגיל 87) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית עלמין תל רגב, חיפה
עיסוק נציב המים
מדען ראשי של משרד האנרגיה
דיקן הפקולטה להנדסה חקלאית בטכניון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דן זסלבסקי (12 במאי 1931 - 8 באוגוסט 2018) היה מהנדס קרקע ומים ישראלי. שימש כנציב המים, מדען ראשי של משרד האנרגיה, פרופסור ודיקן הפקולטה להנדסה חקלאית בטכניון שבחיפה וראש המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי. עסק בפיתוח שיטות לניצול אנרגיית השמש ושיטות להתפלה.[1][2]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זסלבסקי נולד בקיבוץ גבעת ברנר לדוד וחיה וגדל החל מגיל 3 ברחובות. בבגרותו שהה תקופה קצרה בקיבוץ. כשביקש ללמוד הנדסה חקלאית או הנדסה אזרחית, והדבר לא הסתייע, עזב את הקיבוץ. זסלבסקי למד לתואר ראשון בהנדסה אזרחית עם התמחות בהנדסת מים (סיום ב-1955) ולתואר שני בתחום הנדסת מים וקרקע (סיום ב-1957) בפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון. את לימודי הדוקטורט עשה בנושא פיזיקה של הקרקע באוניברסיטת מדינת איווה (אנ') בארצות הברית (סיום ב-1960). התגורר בחיפה בשכונת נווה שאנן ותקופות קצרות בארצות הברית. כמו כן גר זמן מה ברחובות, בירושלים ובהולנד.

זסלבסקי שרת בארגון ההגנה, אך סייע לאצ"ל להעביר נשק לחוף מהאלטלנה. נלחם במלחמת הקוממיות בקרבות בבית עפה בדרום ובמקומות נוספים. במלחמת ששת הימים, לחם ברמת הגולן ושרת בחטיבה 8. פיקד על פלוגת החרמ"ש שהשתתפה בכיבוש הכפר זעורה. בהמשך, כשנהרג מפקד הפלוגה השנייה בגדוד, פיקד על שתי פלוגות גם יחד עמן הגיע עד קוניטרה. במלחמת יום הכיפורים לחם בסיני מסגרת אוגדה 162. לאחר המלחמה, גויס ושרת כמפקד המילואים של תח"ש (תורת חיל שריון). סייע לגייס את מיטב המוחות בטכניון למאמץ הטכנולוגי, שיזם לאחר המלחמה. בין המיזמים: מחקר טכני גדול על מהלך המלחמה. השתתף בין השאר בפיתוח שריון ריאקטיבי נגד מטען חלול, העשן מהמפלט, אחסנה יבשה, מרגמה קטנה לשימוש טנקים (מרגמת 60 מילימטר) ופרץ דרכים טכנולוגיות רבות.[3]

זסלבסקי היה מהנדס ואיש אקדמיה בטכניון. החל מ-1971 שימש בתפקיד פרופסור מלא בטכניון בפקולטה להנדסה חקלאית. העמיד אחריו דורות רבים של מהנדסים, חוקרים ואנשי מקצוע בתחום החקלאות, הקרקע, הבנייה, המים והאנרגיה.

היה היזם, הממציא והרוח החיה מאחורי המיזם של דרכי הביצות או כבישי הפלסטיק בבלוזה: הכבישים נבנו במשך כמה חודשים בסיוע של מומחי מיכון חקלאי מהפקולטה להנדסה חקלאית בטכניון וכן בסיוע של מתנדבים רבים שחלקם היו חיילים ששרתו במקום והתנדבו בסוף השרות הצבאי שלהם לעבוד במשך תקופה נוספת במיזם.

דחף ללא לאות מיזמים שונים בתחום המים וההתפלה. עסק במיזמים שעדיין לא הושלמו כמו: המבוע, ארובת שרב[4] ומיזמים רבים אחרים. נשא בתפקידים שונים: דיקן פקולטה, המדען הראשי במשרד האנרגיה (1983–1985), נציב המים (1992–1993). שימש ראש המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי (2004-2007), ויועץ בשיחות מדיניות רבות, שחלקן חשאיות, עם בעלי ברית ומול אויבים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זסלבסקי היה נשוי, אב לשלושה וסב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בלעדי: פרופסור דן זסלבסקי "הגיע הזמן לסיים את עידן הדלק", באתר www.tashtiot.co.il
  2. ^ ממאמריו של זסלבסקי באתר News1
  3. ^ "קצינים גבוהים היו באים לתרגילים שביצענו". נעמוש / הרמה הסורית / מלחמת ששת הימים. 2014-10-24. נבדק ב-2018-08-12.
  4. ^ דן זסלבסקי, איך מייצרים חשמל מפירות השמש בלילה?, באתר ynet, 20 בספטמבר 2007