האוהל האדום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האוהל האדום
The Red Tent
מידע כללי
מאת אניטה דיאמנט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה סנט מרטין פרס עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1997 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-312-35376-6
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האוהל האדום הוא רומן היסטורי מאת אניטה דיאמנט שפורסם ב-1997. הספר מספר בגוף ראשון את סיפורה של דינה בת יעקב. היא דמות משנית בתנ"ך, אך המחברת הרחיבה את סיפורה.[1] שם הספר מתייחס לאוהל בו חייבות נשות שבט יעקב על פי ההלכה הקדומה למצוא מקלט בזמן מחזור או לידה, ובו הן מוצאות תמיכה ועידוד הדדיים מאמהותיהן, אחיותיהן ודודותיהן.

הספר תורגם ל-25 שפות, נמכר במיליוני עותקים (מתוכם מאה אלף עותקים בישראל) ועובד לסדרת טלוויזיה.[2]

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינה פותחת את הסיפור בתיאור השידוך של לאה אמה לאביה יעקב, וכן בתיאור הרחבת המשפחה כשיעקב התחתן גם עם רחל אחותה של לאה, והשפחות זלפה ובלהה.

דינה זוכרת שישבה באוהל האדום עם אמה ודודותיה, ריכלה על אירועים מקומיים וטיפלה בעבודות הבית. מספר דמויות נוספות שאינן נראות בתיאור התנ"כי מופיעות כאן, כולל רותי אשתו השנייה של לבן ובניה.

על פי הספר דינה עבדה כמיילדת ביחד עם אמה החורגת רחל. באחת מהפעמים כאשר דינה הולכת עם רחל ליילד בעיר שכם פגשה את בנו של מלך העיר והשניים התאהבו, וכשהבחינה אימו בהתאהבותם דרשה שיינעלו בחדרו ויממשו את אהבתם.

על פי הספר בניגוד למתואר במקרא, דינה ובן המלך שכבו בהסכמה מלאה ולא התבצע אונס. לפי התיאור של התנ"ך בבראשית לד, דינה "נטמאה" על ידי נסיך שכם הקדומה, למרות שלפי הספר הוא מאוהב באמת בדינה. הוא גם מציע מוהר המתאים לבני המלוכה. אחיה שמעון ולוי שלא מרוצים מהאהבה בין הנסיך לאחותם אומרים בבוגדנות לאנשי שכם שהחתונה מותנית בכך שהנסיך ואנשיו יעברו את טקס ברית המילה היהודי בכדי לאחד את אנשי שכם עם שבט יעקב. אנשי שכם מסכימים, וזמן קצר לאחר שהם מבצעים את הברית, כשהם סובלים מכאבים, הם נרצחים על ידי אחיה של דינה ומשרתיהם, שחוזרים לבית יעקב יחד עם דינה.

באוהל האדום, דינה באמת אוהבת את הנסיך והופכת ברצון לכלתו. היא נחרדת ומוכת צער מההשתוללות הרצחנית של אחיה. לאחר שקללה את אחיה ואביה היא בורחת למצרים יחד עם רה-נפר שהייתה אשת מלך שכם. במהלך המסע גילתה דינה כי היא נושאת ברחמה את פרי אהבתם שלה ושל בנו של מלך שכם, וכשסיפרה על כך לרה-נפר הוחלט כי רה-נפר תהיה אימו של היילוד ודינה מניקתו. לימים במצרים דינה חזרה לעסוק כמיילדת והפכה לשם דבר. באחד מן הימים נקראה דינה ליילד את בנו של מלך מצריים הלוא הוא יוסף אחיה, השניים נפגשו וכשהבינה דינה כי המלך הוא אחיה מפגש זה היה מרגש וכואב נפגשית ורגישות בעבורה מאחר שהזכיר לה את עברה הכואב בכנען. כעבור זמן מה הגיע יוסף לביתה של דינה וביקש שתבוא עימו לבית יעקב אביהם הגוסס, לאחר הסכמתה הפליגו השניים מבלי שדינה תזדהה על ידי אביה ומשפחתה. לאחר פטירתו של אביהם שבו השניים למצרים ושם נפטרה דינה בשיבה טובה ובשקט נפשי.

פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר היה כיכב ברשימת רבי-המכר של הניו יורק טיימס[3][4] על פי הביקורת של לוס אנג'לס טיימס, "על ידי מתן קול לדינה, אחת הדמויות השותקות של ספר בראשית, הרומן מתייחס לנשים שאולי הרגישו מחוץ להיסטוריה המקראית. הוא חוגג עם אמהות ובנות את מסתורי מחזור החיים." [5] ה-Christian Science Monitor (אנ') כתב כי הרומן "מעלה באוב את העולם העתיק של שיירות, רועי צאן, חקלאים, מיילדות, עבדים ובעלי מלאכה. דיאמנט מציגה תיאור מרתק של סיפור שיש לו תהודה נצחית."[6]

דיוק היסטורי והקשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור בנוי על הסיפור המקראי. עם זאת, אין קשר בין הסיפור לתנ"ך או לאמת ההיסטורית.

דיאמנט מודה שאין ראיות לכך שבארץ ישראל בעת העתיקה השתמשו באוהל מחזור (אנ'), אם כי היא מתארת זאת כמאפיין נפוץ בתרבויות פרה-מודרניות אחרות, כמו גם בתרבויות מודרניות מסוימות.[7][8]

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האוהל האדום (מיני סדרה)

Lifetime (אנ') עיבד את הרומן למיני-סדרה בת שני חלקים (אנ'), שהוצגה לראשונה ב-7 וב-8 בדצמבר 2014.[9] את דינה מגלמת רבקה פרגוסון. את לאה מגלמת מיני דרייבר, ורייצ'ל מגולמת על ידי מורנה בקארין.[10]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האוהל האדום, באתר OCLC (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Book Review: The Red Tent". Blue Rectangle. אורכב מ-המקור ב-2011-07-08. נבדק ב-2010-06-23.
  2. ^ האוהל האדום אניטה דיאמנט, מטר
  3. ^ Holt, Patricia (באוקטובר 2001). "The Red Tide". Ms. Magazine. אורכב מ-המקור ב-2014-12-23. נבדק ב-2014-12-10. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "The Red Tent - Reading Guide - Book Club Discussion Questions". LitLovers.com. נבדק ב-2016-09-09.
  5. ^ Dwass, Emily (2000-04-24). "A Biblical Woman's Tale That Won Readers' Hearts". Articles.latimes.com. נבדק ב-2016-09-09.
  6. ^ Rubin, Merle (1998-01-27). "Memory and Imagination Reclaim the Past". The Christian Science Monitor. נבדק ב-2014-11-29.
  7. ^ Nieves, Evelyn (5 בינואר 2017). "In Nepal, a Monthly Exile for Women". New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "The Red Tent: Notes for Reading Groups" (PDF). Allen & Unwin. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2012-05-06. נבדק ב-2013-03-21.
  9. ^ "'The Red Tent' will reportedly become a Lifetime miniseries". CSMonitor.com. 2014-05-13. נבדק ב-2016-09-09.
  10. ^ Elavsky, Cindy (27 ביולי 2014). "Celebrity Extra". King Features. נבדק ב-26 באוגוסט 2014. {{cite news}}: (עזרה)