הורנבלואר - ימאי וג'נטלמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הורנבלואר - ימאי וג'נטלמן
Hornblower
מבוסס על Mr. Midshipman Hornblower, Lieutenant Hornblower, Hornblower and the Hotspur עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמת מלחמה היסטורית-ימית
יוצרים ססיל סקוט פורסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אנדרו גריב
שחקנים יואן גריפית'
רוברט לינדזי
ג'יימי באמבר
פול מקגאן
ג'ונתן קוי
פרסים פרס אמי למיני-סדרה הטובה ביותר
פרס סטלייט למיני-סדרה הטובה היותר
ארץ מקור בריטניהבריטניה בריטניה
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 8 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
חברת הפקה מרידיאן
הפצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 100 דקות
שידור
רשת שידור ITV ו-A&E
רשת שידור בישראל הערוץ הראשון
תקופת שידור מקורית 7 באוקטובר 19986 בינואר 2003
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הורנבלואר - ימאי וג'נטלמןאנגלית: Hornblower) היא מיני-סדרת דרמה היסטורית-ימית בריטית-אמריקאית המבוססת על סדרת הרומנים של סי. אס. פורסטר וגיבורה הוריישיו הורנבלואר. הסדרה שודרה בשמונה חלקים בין השנים 1998 ל-2003, זכתה בשני פרסי אמי, למיני-סדרה הטובה ביותר ולעריכה הטובה ביותר במיני-סדרה ובפרס סטלייט למיני-סדרה הטובה ביותר.

בתפקיד הראשי בסדרה כיכב יואן גריפית' ולצדו שיחקו שחקנים בולטים רבים בהם רוברט לינדזי, ג'יימי באמבר, פול מקגאן, ג'ונתן קוי, דייוויד וורנר, ניקולס ג'ונס, דייוויד רינטול, פיליפ גלניסטר, דניס לוסון, איאן מקניס, סמואל וסט, שרי לונגי, גרג וייז, פיטר ווהן ורונלד פיקאפ.

פרקים ועלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

The Even Chance[עריכת קוד מקור | עריכה]

שודר ב-7 באוקטובר 1998, בארצות הברית שודר בשם The Duel

הוריישיו הורנבלואר, בנו של רופא, מתחיל ב-1793 את שירותו כפרח קצונה באוניית הקו של הצי הבריטי, "אה"מ ג'סטיניאן". הוא סובל מהתעמרות מצד עמיתו ג'ק סימפסון, פרח קצונה בכיר וכשקצה נפשו בכך מזמין את סימפסון לדו-קרב על אף סיכויו הנמוכים לאור מומחיותו של סימפסון בקליעה. קלייטון, עמית נוסף של הורנבלואר, חש כי הוא אחראי למצב ובבוקר המתוכנן של דו-הקרב הולם בהורנבלואר, גורם לאובדן הכרתו ויוצא לדו-קרב במקומו. בקרב נהרג קלייטון וסימפסון נפצע, כשהוא משוכנע שהורנבלואר התחמק מהעימות.

הורנבלואר עובר ל"אה"מ אינדפטיגבל" בפיקודו של קפטן פיליו ומצטיין תחת אש. לאחר טביעת "אה"מ ג'סטיניאן" מצטרף לצוות גם סימפסון. במהלך המרדף וההשתלטות אחר האונייה הצרפתית "פפילון" שהטביעה את ג'סטיניאן, מנסה סימפסון לרצוח את הורנבלואר, וכן נוטש את חבר הצוות קנדי. הורנבלואר מתאושש ונוטל פיקוד על הספינה הצרפתית לאחר שמפקדיו הבכירים נהרגים, הספינה בפיקודו נחלצת לעזרת "אה"מ אינדפטיגבל" לאחר שזו הותקפה על ידי פריגטות צרפתיות, הורנבלואר פוקד לא להוריד את הדגל הצרפתי מתורן ספינתו על מנת להתחזות ולהתגנב בסמוך לכוח הצרפתי ומצליח להביא בכך להכנעתו ולהצלת "אה"מ אינדפטיגבל".

הורנבלואר מאותגר על ידי סימפסון לדו-קרב נוסף, במהלכו סימפסון מקדים לירות לפני תחילת האות בניגוד לחוקי הדו-קרב ופוצע את הורנבלואר. כעת הורנבלואר רשאי לירות בזמנו החופשי בסימפסון שמתחנן על נפשו אך בוחר להימנע מכך. סימפסון תוקף את הורנבלואר בסכין אך קפטן פיליו שעקב אחר המתרחש מרחוק יורה בו והורגו.

The Examination for Lieutenant[עריכת קוד מקור | עריכה]

שודר ב-18 בנובמבר 1998, בארצות הברית שודר בשם The Fire Ships

הורנבלואר משרת ב"אה"מ אינדפטיגבל" תחת פיקודו של קפטן פיליו שמודיע לו על כוונתו לשלוח אותו למבדקי קצונה לקראת קבלת דרגת לוטננט. ברקע ספרד ניתקה את בריתה עם בריטניה, הצטרפה לצרפת ואוניות שלה החלו לתקוף ספינות בריטיות ולשים מצור על הספקה לגיברלטר. בספינת הספקה אחת שהותקפה והוטבעה היה קפטן פוסטר, קצין מעוטר ועז רוח אך נוטל סיכונים גדולים. האינדפטיגבל מצליחה למשות את פוסטר מלב ים.

המצור מביא לצמצום מנות המחיה של צוות הספינה ולמותו של מלח ותיק מצפדינה. באנטינג, אחד מאנשי הצוות הזוטרים גונב מזון, נתפס על ידי הורנבלואר ומוענש במלקות והשפלה פומבית.

לאונייה מצטרף מר טאפלינג, איש השירות הדיפלומטי, הורנבלואר מוביל משלחת עם טאפלינג לחוף אוראן שבאלג'יריה העות'מאנית על מנת לקנות מזון לשבירת המצור. בחוף מתברר כי העיר סובלת ממגפת הדבר מה שמחייב את הורנבלואר וצוותו לשהות בהסגר במשך שלושה שבועות על מנת לא לסכן את שאר הצי. במהלך העמסת מים לספינה, מתעמתים אנשי הצוות עם כוחות ספרדיים, באנטינג מנסה לערוק ומכריח את הורנבלואר לירות בו למוות. בחזרה לספינה מתעמת הורנבלואר עם קפטן פוסטר שמתעקש לקחת מזון טרי על אף הסיכון הכרוך בכך.

ההסגר מסתיים לאחר שמתברר שאף אחד מאנשי הצוות לא נדבק. הורנבלואר יוצא למבחן הקצונה שלו ולחרדתו מתברר לו כי אחד הבוחנים הוא קפטן פוסטר, כשנראה שהוא עומד להיכשל במבחן, הדי התפוצצויות מחרידים את הנמל ומתברר כי ספינת הבערה חדרה למעגן ומאיימת להשמיד את ספינות הצי. הורנבלואר ופוסטר מסכנים את נפשם, עולים לספינת הבערה ומצליחים להסיתה. במהלך המשימה מציל הורנבלואר את חייו של פוסטר. הורנבלואר חוזר לאינדפטיגבל ללא שהועלה לדרגת לוטננט וממשיך לשרת כיד ימינו של קפטן פיליו.

The Duchess and the Devil[עריכת קוד מקור | עריכה]

שודר ב-24 בפברואר 1999.

הורנבלואר מוביל מתקפה מוצלחת על האונייה הצרפתית "לה רב" ומקבל משימה מקפטן פיליו לפקד על האונייה ולהוביל אותה לנמל באנגליה וכן להעביר מסר סודי למפקדת הצי. הוא מצטרף לארוחה חגיגית בבית מושל גיברלטר בה הוא פוגש בדוכסית מוורפדל ומתברר לו כי היא תצטרף אליו במסע.

במהלך המסע נתקלים הורנבלואר וצוותו בצי הספרדי, הם מנסים לשווא להסתוות לצרפתיים אך נכשלים ונלקחים בשבי, רגע לפני מעביר הורנבלואר את החבילה עם המסר לדוכסית בתקווה שעלייה לא יערכו חיפוש. בכלא הספרדי פוגש הורנבלואר בעמיתו משכבר הימים קנדי שמצבו אובדני. האנטר, אחד מהמלחים הבריטים מנסה לארגן בריחה מהירה בעוד הורנבלואר מנסה להניא אותו מכך ומבקש ממנו להמתין לשעת כושר לאחר תכנון מדוקדק. בינתיים הוא זוכה למפגשים עם הדוכסית ומתחוור לו כי מדובר בשחקנית מתחזה, היא מבטיחה לו שהיא לא בגדה בבריטים, לא הסגירה את המסר הסודי וסך הכל רצתה למצוא דרך לשוב לאנגליה. ניסיון הבריחה החפוז נכשל ואף על פי שלא עמד מאחוריו לוקח הורנבלואר אחריות על המעשה ונשלח לצינוק. לאחר שיוצא ממנו חוזה הורנבלואר יחד עם שוביו בקרב ימי בין ה"אינדפטיגבל" ואונייה ספרדית, במהלך הקרב עולה האונייה הספרדית על שרטון ומתחילה לטבוע תוך כדי סופה שמשתוללת. הורנבלואר מארגן סירת הצלה תוך שהוא מבטיח למפקד הכלא דון מסרדו שלא ינצל את ההזדמנות להימלט. הורנבלואר מצליח להציל כמה מאנשי הצוות הספרדים וחובר ל"אינדפטיגבל". הוא עומד בהבטחתו לדון מסרדו וחוזר לכלא, שם הוא מתבשר כי השלטונות הספרדיים החליטו לשחרר אותו בזכות גבורתו בהצלת המלים הספרדיים. בשובו ל"אינדפטיגבל" מוסר לו קפטן פיליו כי מפקדת הצי הבריטי החליטה להעלות אותו לדרגת לוטננט ללא צורך במבחנים בזכות גבורתו בהסתת ספינת הבערה מאוניות הצי.

The Frogs and the Lobsters[עריכת קוד מקור | עריכה]

שודר ב-2 באפריל 1999, בארצות הברית שודר בשם The Wrong War

על קפטן פיליו מוטלת המשימה להוביל לנחיתה בצרפת של כוחות צרפתיים המבקשים להחזיר את שלטון המלוכה וכוח חמוש בריטי הנלווה אליהם. לפני מימוש התוכנית מתברר כי שליח בריטי שנשא את פרטי התוכנית נרצח והמסמכים נגנבו ממנו, החשד הוא שמרגלים צרפתיים אחראים לכך ויביאו לסיכול הצלחת התוכנית. על אף הסיכון מחליטים הבריטים להמשיך בתוכנית עם שינוי יחיד ובמסגרתו האונייה של פיליו תמשיך לפטרל לאורך החוף אם יהיה צורך לחלץ את הכוחות.

לאחר הנחיתה כובשים הכוחות הצרפתיים כפר שהיה בעבר תחת שלטונו של ראש המשלחת הצרפתי, הוא מחליט להעניש את התושבים שאימצו את רוח המהפכה הצרפתית ומבצע שורה ארוכה של הוצאות להורג בגיליוטינה. הורנבלואר שמתלווה אליו נחרד מהמעשים, מצליח להציל ילד קטן מהגורל האכזר, זוכה להכרת תודה מאחותו מארייט והשניים מתאהבים. את הכוחות המלוכניים מכתרים כוחות המהפכה, הורנבלואר ומארייט נמלטים לכיוון הכוחות הבריטים אך מארייט נהרגת לפני הגעה לחוף מבטחים.

Mutiny[עריכת קוד מקור | עריכה]

שודר ב-24 במרץ 2002

הפרק נפתח בקינגסטון שבג'מייקה שם הושם הורנבלואר במעצר ועומד למשפט בגין מרד. הוא זוכה לביקור של קומודור פיליו ומסביר לו את הנסיבות שהביאו למצבו. שישה חודשים קודם לכן מונה הורנבלואר ללוטננט שלישי ב"אה"מ רנאון" בפיקודו של קפטן ג'יימס סויר, גיבור קרב הנילוס. האונייה נקראת למשימה באיים הקריבים שם עלייה להשמיד מצודה ספרדית שמאיימת על נתיבי הסחר הבריטים. במהלך המסע מתגלה אופיו האכזרי והפרנואידי של קפטן סויר, הוא פוקד להלקות את אחד הקצינים ומציב את הורנבלואר במשמרות כפולות ומשולשות, כשהעונש על הירדמות בהן הוא מוות. הורנבלואר והקצינים הבכירים הנוספים באונייה, לוטננט ראשון (סגן מפקד האונייה) באקלנד, לוטננט שני בוש ולוטננט רביעי קנדי מתכנסים בחשאי ומגיעים למסקנה כי סויר אינו כשיר לפקד על האונייה ועליהם להדיחו. הובס, מנאמניו של הקפטן, מודיע לו על היעדרות הקצינים, וסויר המשוכנע שתחזיותיו הפרנואידיות התגשמו פוקד על חיפוש אחר הקצינים המורדים. במהלך החיפוש מועד ספק מוכשל סויר ומאבד את הכרתו. לאחר שקפטן סויר מתאושש מושמים הורנבלואר, בוש וקנדי במעצר. האונייה מתקרבת למצודה הספרדית ועל אף שמתחוור כי תותחי הספינה לא יוכלו להגיע לפגוע במצודה היא פותחת באש עלייה, הספרדים מגיבים באש מדויקת שגורמת נזק ומאיימת להשמיד את האונייה הבריטית. רב המלחים מת'יו משחרר את הקצינים הכלואים והם משכנעים את הרופא להכריז על קפטן סויר כלא כשיר לפיקוד. באקלנד תופס את הפיקוד אך מתגלה כחדל אישים, הקצינים האחרים מצליחים להסיג את האונייה מטווח התותחים הספרדיים.

Retribution[עריכת קוד מקור | עריכה]

שודר ב-25 במרץ 2002

בג'מייקה הורנבלואר ובאקלנד עומדים במפני משפט צבאי באשמת המרד. בפלאשבק לאירועים חצי שנה קודם לכן, מציעים הורנבלואר וקנדי לתקוף בחשאי את המצודה הספרדית דרך היבשה על אף הסתייגותו של באקלנד. אחד המלחים מוביל עריקה המונית ומנסה לשכנע את הובס להצטרף אליו אך הוא מסרב. למחרת מתברר לצוות כי 33 מלחים ערקו במהלך הלילה. כוח המשימה לכיבוש המצודה בפיקודם של בוש והורנבלואר מגלה כי כל המלחים העריקים נרצחו על החוף. מתברר כי האחראים לרצח הם עבדים מורדים, מורדים אלו השתלטו על הסירות עימם נחתו הכוחות הבריטים ולקחו את השומרים כבני ערובה, הם מפליגים לעבר "אה"מ רנאון" ומבקשים מבאקלנד לסגת בטענה שהמאבק באי אינו מעניינם של הבריטים. באקלנד מסרב, מאבד את עשתונותיו ופוקד לירות במורדים, ירי זה נשמע במצודה וגורם לכוחות הספרדים להיכנס לכוננות. הבריטים בהנהגתו של בוש מסתערים על המצודה, בעוד הורנבלואר מוביל כוח דרך מנהרות מתחת למצודה, בדיוק כשנראה שהכוח הבריטי של בוש מכותר, מצליחים הורנבלואר וחבריו לפוצץ את כותלי המצודה ולהכניע את הספרדים. הבריטים מטווחים מהמצודה את האוניות הספרדיות ומביאים לכניעתו של המפקד הספרדי וכוחותיו שנלקחים בשבי. במהלך ההפלגה חזרה נמלטים השבויים הספרדים ומנסים לשווא השתלט על הספינה, בקרב שמתפתח נהרג קפטן סויר, והקצינים בוש וקנדי נפצעים באורח קשה.

במהלך המשפט הצבאי מאשים באקלנד את הורנבלואר כי הוא זה שדחף את קפטן סויר וגרם לפציעתו, הוא קורא להובס להעיד בעניין, אך להפתעתו הובס מציין כי לא ידוע לו מי דחף את הקפטן. על מנת לנקות מחשד את הורנבלואר מתוודה קנדי הגוסס כי הוא זה שדחף את הקפטן.

קומודור פיליו מציע לעמיתיו השופטים לא לתלות את הורנבלואר אלא לקדמו. פיליו נפגש עם הורנבלואר ומוסר לו כי הוחלט לשנות את שמה של אחת מספינות השלל הספרדיות ל"אה"מ רטריביושן" וכי הורנבלואר מונה למפקדה.

Loyalty[עריכת קוד מקור | עריכה]

שודר ב-5 בינואר 2003

הסרט נפתח בשנת 1803, קפטן הורנבלואר מפקד על "אה"מ רטרביושן" בשעה שבשורות על סיום המלחמה עם צרפת מגיעות. בתקופת השלום, הורנבלואר מורד בדרגה חזרה ללוטננט, קציני האונייה וצוותה שוהים בבריטניה ומשתכרים חצי מהמשכורת שקיבלו בימי מלחמה. במהלך שנה זו, הורנבלואר מתקשה לשלם את חובותיו לבעלת הבית שלו ובמקביל מתאהב בבתה מריה.

הורנבלואר נקרא לאדמירל פיליו וממונה לפקד על "אה"מ הוטספור" ולצאת למשימת ריגול אחר נפוליאון בונפרטה בצרפת, הוא מגייס לצוותו את לוטננט בוש כסגנו וכן פקודיו ממשימות קודמות בהם רב המלחים מת'יו והמלח סטיילס שעל אף חוסר ידיעותיו בתחום מתמנה לטבח הספינה. במהלך ההפלגה לצרפת עולה באש המטבח, על אף הכחשותיו, סטיילס מואשם ברשלנות ובסיכון האונייה וצוותה ונידון למלקות. בהגיעם לחוף מסתווה הורנבלואר לדייג צרפתי ומאתר מחנה צבאי של צבא נפוליאון המתכונן לפלישה. לאחר מרדף הוא מצליח לחזור לאונייתו, להפליג לבריטניה ולהזהיר את הצי הבריטי. הצי מגיע לחופי צרפת ומתכנן מתקפה על הכוחות הצרפתיים, הורנבלואר נשלח עם הכוח שלו לפגוע באתתים, אך נלכד עם פקודיו. בשבי מתחוור לו כי האירי וולפי, אחד מקציני ספינתו, הוא למעשה משתף פעולה עם הצרפתים, כמו כן מתברר לו כי היה זה וולפי שהצית את מטבח הספינה במטרה לחבל במשימת הצי. במקביל כוח הנחיתה העיקרי הבריטי בפיקודו של קפטן המונד נוחת אך מייד מכותר על ידי וולפי והצרפתים. וולפי מסמן לכוח הימי הבריטי שהנחיתה הצליחה ועם התקרבות האוניות האנגליות מתחילים הצרפתים להפגיזם. הורנבלואר ואנשיו מצליחים לברוח מהשבי, מארגנים תקיפה נועזת על המצודה הצרפתית ומפוצצים אותה. בדרכם חזרה הם נתקלים בוולפי ובקפטן המונד ומתברר להם שגם המונד האירי בגד וחבר לצרפתים. המונד פוקד על הריגתו של הורנבלואר, אך הוא ניצל כשכוח נחתים בפיקודו של בוש מגיע לעזרתו. בשובו לאנגליה מבקש הורנבלואר את ידה של מריה.

Duty[עריכת קוד מקור | עריכה]

שודר ב-6 בינואר 2003

הורנבלואר נישא למריה, ומיד לאחר מכן נשלח למשימה לאתר אוניית צי שנעדרה לאחר שפטרלה לחוף צרפת. הוא ובוש חושפים מזימה של הצרפתים בסיוע וולפי, לפלוש לבריטניה דרך אירלנד ומסכלים אותה.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבור צילומי הסדרה נבנתה במיוחד ב-1996 הפריגטה "גרנד טורק", על מנת לדמות אונייה מדרגה שישית בריטית עם שלושה תרנים מתקופת המלחמות הנפוליאוניות. אונייה זו שימשה לייצוג "אה"מ אינדפטיגבל" (HMS Indefatigable), ספינתו של קפטן פיליו בה עושה הורנבלואר את צעדיו הראשוניים כפרח קצונה. צילומים נוספים התבצעו על "אה"מ ויקטורי", אוניית מלחמה בריטית מקורית מהמאה ה-18. בנוסף נבנו 11 דגמים בגדלים שונים לצורכי סצנות קרבות ימים.

אתרי הצילומים כללו את ארמון ליבדיה ביאלטה, הים השחור, פורטוגל ואתרים באנגליה בהם פלימות', קורנוול, דבון.[1][2]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A&e's Horatio Hornblower Thrives In Water, סאן סנטינל, 4 באפריל 1999
  2. ^ 1 2 Down to the sea again, לוס אנג'לס טיימס, 2 בדצמבר 2003