המרגל שחזר מן הכפור (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המרגל שחזר מן הכפור
The Spy Who Came in from the Cold
כרזת הסרט המרגל שחזר מן הכפור
כרזת הסרט המרגל שחזר מן הכפור
כרזת הסרט המרגל שחזר מן הכפור
מבוסס על הספר "המרגל שחזר מן הכפור" מאת ג'ון לה קארה
בימוי מרטין ריט עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ננלי ג'ונסון
תסריט פול דן, גאי טרוספר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה לואיס לפלר
שחקנים ראשיים ריצ'רד ברטון
קלייר בלום
סיריל קיוזאק
אוסקר ורנר
מוזיקה סול קפלן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אוסוואלד מוריס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Salem Films Limited עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 16 בדצמבר 1965 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 112 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט ריגול, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המרגל שחזר מן הכפוראנגלית: The Spy Who Came in from the Cold) הוא סרט ריגול בריטי משנת 1965 על תקופת המלחמה הקרה בבימויו של מרטין ריט עם ריצ'רד ברטון, קלייר בלום ואוסקר ורנר בתפקידים הראשיים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלק לימאס (ריצ'רד ברטון), מנהל רשת הריגול הבריטית במערב ברלין ממתין בצ'ק פוינט צ'ארלי לסוכן שלו שאמור להגיע מברלין המזרחית. הסוכן עובר את המחסום המזרחי באופנים אך מחוסל לפני שמגיע למעבר הגבול.

לימאס נקרא ללונדון על ידי ראש הריגול הבריטי המכונה "קונטרול" (סיריל קיוזאק). הוא מאוכזב מכך שרוב סוכניו נתגלו ו"קונטרול" מציע לו להתפטר ולמצוא עבודה כספרן. לימאס אינו יודע כי הכל מבוים על ידי "קונטרול". הוא לא מוצא עניין בעבודתו אף שהוא פוגש בספריה את הספרנית הצעירה והנאה נאן פרי (קלייר בלום) שהיא חברת המפלגה הקומוניסטית בבריטניה והיא מתאהבת בו.

לימאס מדוכא ומתחיל לצרוך אלכוהול. לאחר שהוא מתקיף בעל מכולת הוא נכלא לשלושה חדשים. בצאתו מהכלא פוגש אותו "במקרה" סוכן מזרח גרמני בשם אש (מייקל הורדרן), מזמין אותו לארוחת צהרים דשנה ומציע לו לערוק למזרח ברלין.

בלום נפגש עם "קונטרול" ועוזרו ג'ורג' סמיילי (רופרט דייוויס) ושם נמסר לו כי למעשה ישמש מרגל כפול שמטרתו להפליל את הנס פטר מונדט (פטר ואן אייק) דרך סגנו היהודי פידלר (אוסקר ורנר). לימאס טס להולנד ושם נחקר על ידי סוכן נוסף בשם פיטרס (סם וונמייקר) שמחליט שיש לו עדות נגד מונדט ועובר איתו למזרח גרמניה. לימאס נפגש עם פידלר וזה משתכנע שמונדט הוא סוכן כפול. בינתיים אוסר מונדט את לימאס אך המצב מתהפך כשפידלר מזמן בית משפט פנימי נגד מונדט באשמה של סוכן כפול.

סמיילי משכנע את נאן לטוס למזרח ברלין במימון המפלגה במסגרת חילופי תרבויות. היא מובאת למשפט ובעדותה היא נשברת ומודה כי נסיעתה מומנה על ידי רשת הריגול הבריטי. לאחר עדותה נשבר לימאס ומודה כי מטרת שליחותו היא להפליל את מונדט. מונדט משתחרר ופידלר נאסר.

לימאס שומע בתאו כי מפתח הדלת מסתובב הוא פותח את הדלת ופוגש בחוץ את מונדט שמתוודה לפני כי הוא סוכן בריטי וכל מטרת המבצע בו נלכד לימאס הייתה לטהר אותו ולסלק את פידלר.

למקום מובאת נאן ומונדט מספק להם מכונית. הם מוסעים לכיוון חומת ברלין שם מחכה להם איש של מונדט המדריך אותם איך להגיע לחומה ולעלות עליה. מצד שני מחכה להם סמיילי. לימאס לא יודע שמונדט ירצה לחסל אותם. לימאס מטפס על החומה ומושך את נאן. המלווה יורה קודם בה והיא צונחת. לימאס נמצא בראש החומה וסמיילי מפציר בו לרדת לצד המערבי אך לימאס חוזר לנאן ונורה גם הוא.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד ברטון היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר, הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לעיצוב ההפקה הטוב ביותר.

ריצ'רד ברטון זכה לפרס באפטא לשחקן הבריטי הטוב ביותר בתפקיד ראשי, אוסקר ורנר היה מועמד לפרס באפט"א לשחקן הזר הטוב ביותר. כן זכה הסרט לפרס באפט"א על העיצוב האמנותי, הצילום והבימוי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]