סודות ושקרים (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סודות ושקרים
Secrets & Lies
בימוי מייק לי
הופק בידי סיימון צ'נינג ויליאמס (אנ')
תסריט מייק לי
עריכה ג'ון גרגורי
שחקנים ראשיים טימותי ספול
ברנדה בלתין
פיליס לוגן
מריאן ז'אן-בפטיסט
קלייר ראשברוק
מוזיקה אנדרו דיקסון
צילום דיק פופ (אנ')
מדינה בריטניה
חברת הפקה Thin Man Films
חברה מפיצה Film Four Distributors (בריטניה) October Films (ארצות הברית)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה מאי 1996 (קאן)
24 במאי 1996 (בריטניה)
27 בספטמבר 1996 (ארצות הברית)
משך הקרנה 142 דקות[1]
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 4.5 מיליון דולר
הכנסות 13.4 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו secretsandlies
פרסים
  • פרס דקל הזהב
  • מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סודות ושקריםאנגלית: Secrets & Lies) הוא סרט דרמה בריטי משנת 1996 שכתב וביים מייק לי. בסרט משתתפים אנסמבל שחקנים המופיעים בקביעות בסרטיו של מייק לי. מככבת בו מריאן ז'אן-בפטיסט בתפקיד הורטנס, צעירה שחורה החיה בלונדון אופטומטריסטית במקצועה, שנמסרה לאימוץ בהיותה תינוקת והיא מנסה להתחקות אחרי משפחתה. היא מגלה שאמה הביולוגית סינתיה, בגילומה של ברנדה בלתין, היא אשה לבנה ממעמד הפועלים ולה משפחה שאינה מתפקדת. קלייר ראשברוק מגלמת את רוקסן, בתה השנייה של סינתיה. טימותי ספול ופיליס לוגן משחקים בתפקיד אחיה וגיסתה של סינתיה, ולהם סודות משלהם המשפיעים על חיי היום-יום של המשפחה.

"סודות ושקרים" היה מועמד לפרס דקל הזהב בפסטיבל הקולנוע בקאן בשנת 1996. הוא זכה בשלושה פרסים בהם פרס השחקנית הטובה ביותר לבלתין ובפרס דקל הזהב. הסרט זכה לשבחי המבקרים וכן זכה בפרסי קולנוע רבים בהם פרס גויה לסרט האירופי הטוב ביותר ופרס חוג מבקרי הקולנוע של לונדון (LFCC) לסרט הטוב של השנה. בטקס ה-50 של פרסי הבאפט"א זכה הסרט בפרס "הסרט הבריטי הטוב ביותר" ו"התסריט המקורי הטוב ביותר". הוא גם היה מועמד לחמישה פרסי אוסקר. בלתין זכתה על הופעתה בפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר בסרט דרמה.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מגולל את סיפורה של הורטנס קמברבאץ', בחורה שחורה מצליחה, אופטימטריסטית במקצועה הגרה בלונדון. היא אומצה בילדותה ואחרי מות אמה המאמצת, היא מבקשת למצוא את אמה הביולוגית. אחרי שהיא הוזהרה על ידי רשויות הרווחה על הקשיים שעלולים להתעורר בחיפוש אמה, היא ממשיכה לחקור בנושא ומשתוממת לנוכח העובדה שאמה הביולוגית היא לבנה. בכל זאת היא אינה נרתעת ומבקשת לדעת יותר על עברה. האמא, סינתיה פרלי, היא אשה קשת יום ממעמד הפועלים. הורטנס וסילביה נפגשות, ומאוחר יותר הורטנס פוגשת גם את אחיה של סינתיה, מוריס פרלי, צלם במקצועו, אשתו מוניקה, ואת בתה של סינתיה, רוקסן, עובדת ניקיון של העירייה.

בבית משפחת ברלי נראה שקיימים מתחים בין רוקסן וסינתיה. שתיהן מתוסכלות ועולות זו לזו על העצבים. גם אצל מוריס ומוניקה מתגלים קשיים ומתחים. מוניקה מצטיירת כבוטה וכעוסה, אבל בהמשך מתברר שהיא סובלת מכאבי מחוזר קשים. אחר כך היא מלאת חרטה ומנסה להתפייס עם מוריס. היחסים בין מוריס ואחותו אינם תקינים אף הם, השניים מרגישים נבוכים כשהם יחד. אבל כולם מצפים לחגוג את יום ההולדת של רוקסן. סינתיה מכנה את מוריס בחיבה "אחי הקטן" ותמיד שואלת אותו מתי הוא מתכוון להתגלח. מתברר שסינתיה מצליחה לשרוד איכשהו בעזרתו הכספית של מוריס.

הורטנס מתקשרת לסינתיה ומבקשת את 'סינתיה רוז פרלי', ואז היא מתחילה לדבר על התינוקת 'אליזבת פרלי' שנולדה ב-1968. סינתיה מבינה שהורטנס היא בתה אותה מסרה לאימוץ, ומנתקת את השיחה. הורטנס עדיין נחושה בדעתה לגלות עוד פרטים אודות המשפחה. היא מתקשרת שוב לסינתיה ומשכנעת אותה להיפגש. כשהשתיים נפגשות סינתיה חושבת שנפלה טעות. הורטנס משכנעת אותה לשבת ולשתות אתה כוס תה, ואז היא מראה לה את המסמכים שבידה. סינתיה מתחילה לבכות ואומרת שהיא מתביישת. הורטנס רוצה לדעת מי היה אביה, אבל סינתיה מסרבת לענות.

עם הזמן הורטנס וסינתיה מתיידדות, רוקסן שמה לב שאמה יוצאת מדי פעם אבל אינה יודעת לאן היא הולכת. סינתיה מספרת להורטנס על מסיבת יום ההולדת שעורכים לרוקסן. היא שואלת את מוריס אם היא יכולה להביא אתה למסיבה "חברה מהעבודה". בהסכמתו סינתיה מזמינה את הורטנס למסיבה, אבל הורטנס חוששת לבוא. למרות זאת הורטנס מקבלת את ההזמנה ומתכוונת להציג את עצמה כחברה לעבודה של סינתיה. היום המיועד לברביקיו מגיע, מוניקה משתדלת לתת לכולם הרגשה שהם רצויים. סיניתיה מעירה הערות נוקבות על הבית, ודואגת שמוניקה תשמע אותם. היא מעירה על כך שמוניקה מבזבזת כספים במקום להביא ילד לעולם. מוריס אומר לרוקסן שיש לה ראש טוב והיא יכולה ללמוד בקולג'. רוקסן לא מתייחסת לדבריו ברצינות. כולם יושבים לאכול, ומתחילים לשאול את הורטנס שאלות רבות על עבודתה. הורטנס מתחמקת מתשובות ברורות ואומרת שהיא עורכת מחקר רפואי.

אחרי שרוקסן מכבה את הנרות על עוגת יום-ההולדת, סינתיה מתנהגת בעצבנות לא מוסברת. היא פולטת את העובדה שהורטנס היא בתה. כולם מבטלים את דבריה וטוענים שהיא שתתה יותר מידיה. אחרי שמתברר שזו האמת רוקסן מזועזעת ויוצאת מיד מן הבית. מוריס הולך בעקבותיה, ומוצא אותה בתחנת אוטובוס. הוא מנסה לשכנע אותה לחזור ולדבר עם אמה. כשהיא חוזרת, סינתיה מבקשת את סליחתה. היא מתחילה להסביר שנכנסה להריון כשהייתה בת 15, ושאביה שלח אותה ללדת ולמסור את התינוק. היא לא ציפתה מעולם שהבת תבוא לחפש אותה. אחר כך סינתיה מאשימה את מוניקה באנוכיות. מוריס מגלה שמוניקה אינה יכולה ללדת, ואז הוא מתפרץ ואומר שכל חייו הוא מנסה לגרום אושר לאנשים, והוא אינו יכול לסבול יותר את העובדה ששלוש הנשים שהוא אוהב יותר מכל "שונאות זו את זו". הורטנס רוצה ללכת אבל מוריס עוצר בעדה ואומר לה שהוא מעריץ את אומץ לבה, על נכונותה לגלות את העבר ולשאת בתוצאות. סינתיה מספרת לרוקסן שאביה היה סטודנט לרפואה אמריקאי שאותו פגשה בחופשה בבנידורם. יום אחד הוא פשוט קם נעלם.

אחרי זמן מה העניינים נרגעים. הורטנס מגיעה לבקר בבית של סינתיה ורוקסן. הורטנס מספרת שתמיד רצה אחות קטנה. ורוקסן אומרת שהיא תשמח להציג אותה כאחותה למחצה, למרות שיידרשו הסברים. שלוש הנשים יושבות בחצר הבית ושותות תה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעשיית הסרט בנושא אימוץ הושפע לי מאנשים קרובים אליו שהיה להם קשר לאימוץ.[2] בראיון ציין לי שכבר שנים רבות הוא רוצה ליצור סרט בדיוני שבוחן את הקשיים שבאימוץ. הוא אומר גם שרצה להציג את הדור החדש של האנשים השחורים הצעירים המשתחררים מסטריאוטיפים של הגטו. אלו הם נקודות הפתיחה של הסרט שבו חוקרים שורשים וזהות.[2]

רבים מהשחקנים העובדים בקביעות עם מייק לי השתתפו בסרט בהופעת קמע. רובם כלקוחות של מוריס המצטלמים אצלו בסטודיו. בין השחקנים מופיעים פיטר וייט בתפקיד אב בצילום משפחתי, גארי מקדונלד כמתאגרף. אליסון סטדמן בעלת כלב, ליז סמית' בעלת חתול, השחקנית הבריטית שילה קילי, פיל דייוויס גבר בחליפה, אנתוני או'דונל איש שאינו חש בנוח, רות' שין אישה צוחקת, והמוזיקאית מיה סוטריו (אנ') בתפקיד אשה מאורסת.

חלקים מהסרט "סודות ושקרים" צולמו בווייטהאוס ויי בפרבר סאות'גייט שבלונדון. אמנם הקרדיט לכתיבת התסריט ניתן למייק לי, אבל רובו של הסרט בנוי מאלתורים. לי סיפר לכל אחד מהשחקנים על תפקידיהם, ונתן להם ליצור טקסט משלהם. הסצנה בה סינתיה מבינה שהיא אכן אמה של הורטנס צולמה בטייק אחד במשך קצת יותר משבע דקות. ברנדה בלתין לא ידעה מראש שהורטנס היא שחורה, מה שגרם לתגובה שלה בסצנה להראות אותנטית יותר.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאתו לאקרנים זכה הסרט לשבחים רבים. באתר Rotten Tomatoes קיבל הסרט דירוג חיובי מ-94% מהמבקרים, המבוסס על 36 סקירות בציון ממוצע של 8.7 מתוך 10.[3] באתר Metacritic קיבל הסרט ציון של 91 מתוך 100 המבוסס על 27 סקירות.[4]

הסרט נמצא במקום ה-40 ברשימת הסרטים הבריטיים הטובים ביותר של מכון הסרטים הבריטי (BFI).[5]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס קטגוריה זוכים ומועמדים תוצאה
פרס אוסקר השחקנית הטובה ביותר ברנדה בלתין מועמדות
שחקנית המשנה הטובה ביותר מריאן ז'אן-בפטיסט מועמדות
הבמאי הטוב ביותר מייק לי מועמדות
הסרט הטוב ביותר סיימון צ'אנינג ויליאמס מועמדות
התסריט המקורי הטוב ביותר מייק לי מועמדות
פרס האקדמיה האוסטרלית לקולנוע (AACTA) הסרט הזר הטוב ביותר סיימון צ'אנינג ויליאמס זכייה
פרס באפט"א לקולנוע השחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי טימותי ספול מועמדות
השחקנית הטובה ביותר בתפקיד ראשי ברנדה בלתין זכייה
השחקנית הטובה ביותר בתפקיד משנה מריאן ז'אן-בפטיסט מועמדות
הסרט הבריטי הטוב ביותר מייק לי
סיימון צ'אנינג ויליאמס
זכייה
הבמאי הטוב ביותר מייק לי מועמדות
הסרט הטוב ביותר מייק לי
סיימון צ'אנינג ויליאמס
מועמדות
התסריט המקורי הטוב ביותר מייק לי זכייה
פרס איגוד מבקרי הקולנוע של בוסטון השחקנית הטובה ביותר ברנדה בלתין זכייה
הבמאי הטוב ביותר מייק לי זכייה
פסטיבל הקולנוע בקאן השחקנית הטובה ביותר ברנדה בלתין זכייה
פרס דקל הזהב מייק לי זכייה
Prize of the Ecumenical Jury מייק לי זכייה
פרס סזאר הסרט הזר הטוב ביותר מייק לי מועמדות
פרס איגוד מבקרי הקולנוע של שיקגו השחקנית הטובה ביותר ברנדה בלתין מועמדות
הבמאי הטוב ביותר מייק לי מועמדות
הסרט הטוב ביותר n/a מועמדות
פרס גילדת הבמאים של ארצות הברית הצטיינות בבימוי בסרט קולנוע מייק לי מועמדות
פרס אמפייר השחקנית הטובה ביותר ברנדה בלתין זכייה
פרס האקדמיה האירופית לקולנוע הסרט הטוב ביותר סיימון צ'אנינג ויליאמס מועמדות
פרס חוג מבקרי הקולנוע של פלורידה השחקנית הטובה ביותר ברנדה בלתין מועמדות
פרס גלובוס הזהב השחקנית הטובה ביותר - סרט דרמה ברנדה בלתין זכייה
הסרט הטוב ביותר - דרמה n/a מועמדות
שחקנית המשנה הטובה ביותר - סרט קולנוע מריאן ז'אן-בפטיסט מועמדות
פרס גויה הסרט האירופי הטוב ביותר מייק לי זכייה
Humanitas Prize בקטגוריית סרט באורך מלא מייק לי זכייה
פרס Independent Spirit הסרט הזר הטוב ביותר מייק לי זכייה
Silver Ribbon (אנ') הבמאי הזר הטוב ביותר מייק לי זכייה
פרס חוג מבקרי הקולנוע של לונדון שחקן השנה טימותי ספול מועמדות
שחקנית השנה ברנדה בלתין זכייה
במאי השנה מייק לי זכייה
סרט השנה n/a זכייה
National Board of Review of Motion Pictures הסרט הטוב ביותר בעשירייה ראשונה n/a זכייה
פרס איגוד המבקרים האמריקני השחקנית הטובה ביותר ברנדה בלתין מועמדות
הבמאי הטוב ביותר מייק לי מועמדות
הסרט הטוב ביותר n/a מועמדות
פרס סטלייט השחקנית הטובה ביותר בסרט קולנוע ברנדה בלתין מועמדות
הבמאי הטוב ביותר מייק לי מועמדות
הסרט הטוב ביותר - דרמה סיימון צ'אנינג ויליאמס מועמדות
פרס גילדת שחקני המסך השחקנית הטובה ביותר ברנדה בלתין מועמדות
פרס Southeastern Film Critics Association השחקנית הטובה ביותר ברנדה בלתין מועמדות
פרס גילדת הכותבים של ארצות הברית התסריט המקורי הטוב ביותר מייק לי מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "SECRETS & LIES (15)". British Board of Film Classification. 12 באפריל 1996. נבדק ב-31 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 "Seven Questions For Mike Leigh, Director Of 'Secrets & Lies'". IndieWire. 27 בספטמבר 1996. נבדק ב-28 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Secrets & Lies (1996)". Rotten Tomatoes. נבדק ב-30 באוקטובר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Secrets & Lies at Metacritic
  5. ^ "Entertainment Best 100 British films - full list ",BBC