טום ג'ונס (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טום ג'ונס
Tom Jones
מבוסס על קורות טום ג'ונס עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי טוני ריצ'רדסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי טוני ריצ'רדסון, מייקל בלקון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ון אוסבורן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה אנטוני גיבס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אלברט פיני
George A. Cooper
פטר בול
אנג'לה באדלי
ג'ואן גרינווד
מארק דיגנאם
וילפריד לוסון
רייצ'ל קמפסון
פרדה ג'קסון
Jack Stewart
לין רדגרייב
ג'ק מקגורן
אדית אוונס
יו גריפית'
סוזאנה יורק
ג'וליאן גלובר
דיאן סילנטו
דייוויד טומלינסון
ג'ויס רדמן
דייוויד וורנר
ג'ון מופאט עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'ון אדיסון עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום וולטר לסלי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Woodfall Film Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1963 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 128 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה, סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט הרפתקאות, דרמה תקופתית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,000,000 דולר אמריקאי
הכנסות $11,922,000
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טום ג'ונס (באנגלית: Tom Jones) הוא סרט הרפתקאות בריטי משנת 1963, עיבוד לרומן של הנרי פילדינג "קורות טום ג'ונס" (1749), בכיכובו של אלברט פיני בתפקיד הראשי. הסרט היה אחד הקומדיות הפופולריות ביותר, זכה לשבחי הביקורת וזכה בארבעה פרסי אוסקר. טוני ריצ'רדסון ביים והמחזאי ג'ון אוסבורן כתב את התסריט לסרט. סגנונו הקומי של הסרט הוא יוצא דופן. סצינות הפתיחה מבוצעות כסרט אילם, לעיתים השחקנים שוברים את הקיר הרביעי כשהם מסתכלים ישירות אל המצלמה ופונים אל קהל הצופים, עד כדי כך שגיבור הסרט, טום ג'ונס, שם לב למצלמה והוא ניגש ומכסה את העדשות בכובעו.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל ברצף של תמונות כסרט אילם בהם בעל האחוזה אולוורת'י (ג'ורג' דיוויין) שחוזר לביתו משהות ארוכה בלונדון, מוצא במיטתו תינוק בן יומו. הוא משער שהסַפָּר שלו מר פרטרידג' ואחת המשרתות ג'ני ג'ונס הביאו לעולם את התינוק בפרץ של תאווה. האדון מגרש את השניים מאחוזתו ומחליט לגדל את הילד טום ג'ונס כבנו.

טום (אלברט פיני) גדל לגבר צעיר תוסס, יפה תואר וטוב לב, ומאוד פופולרי בקרב הבנות. עם זאת לבו נתון אך ורק לאישה אחת, סופי וסטרן (סוזאנה יורק) המשיבה לו אהבה. טום נחשב ממזר ולא יכול היה לשאת לאישה בת טובים. גם סופי צריכה להסתיר את רגשותיה בעוד דודתה (אדית אוונס) ואביה (יו גריפית) מנסים לשכנע אותה להינשא לגבר מתאים יותר - שאותו היא שונאת.

גבר צעיר זה הוא בליפיל (דייוויד וורנר) אחיינו של אולוורת'י, בנה של אחותו האלמנה בריג'יט (רייצ'ל קמפסון). למרות מוצאו האצילי הוא אדם רע-לב וצבוע, אין בו את החמימות והיושר שיש בטום. כאשר ברידג'יט מתה, בליפיל שם ידו על מכתב שנועד לעיני אחיה בלבד. מה שכתוב במכתב זה מתגלה רק בסוף הסרט. אחרי מות אימו, בליפיל ושני המורים שלו ת'ווקאם (Thwackum) וסקוור מנסים לשכנע את אדון האחוזה שטום הוא נבל. אולוורת'י נותן לטום מעט כסף ובצער שולח אותו אל העולם לחפש את מזלו.

במסעותיו עובר טום הרפתקאות רבות. הוא חוטף מכות ומאבד את ההכרה כשהוא מגן על שמה הטוב של אהובתו סופי. הוא נשדד ומאבד את כל כספו. נמלט מגבר אירי קנאי המאשים אותו בניהול רומן עם אשתו. משתתף בקרב חרבות קטלני. פוגש את מי שלכאורה הם אביו ואמו, מר ומרת ווטרס. יותר מאוחר הוא גם שוכב עם גברת ווטרס. בסצנה מפורסמת טום וגברת ווטרס יושבים זה מול זו בחדר האוכל של הפונדק, ואוכלים ארוחה דשנה כשהם מתבוננים זה בזו בתאווה.

בינתיים, זמן קצר אחרי גירושו של טום, סופי בורחת מביתה כדי להימלט מחיזוריו של בליפיל המתועב בעיניה. לאחר שהחמיצו זה את זה בפונדק אפטון הם מגיעים בנפרד ללונדון. טום מושך את תשומת לבה של ליידי בלסטון (ג'ואן גרינווד) אצילה הוללת בת יותר מ-40. היא עשירה, יפה ובלתי מוסרית, טום נכנס למיטתה ברצון ומקבל גמול נדיב על שירותיו. בסופו של דבר טום מגיע לכלא טייברן וגזר דינו הוא תלייה. בליפיל הוא זה ששלח אנשים כדי שיפלילו אותו במעשה שוד וניסיון רצח.

אולוורת'י מגלה את המכתב המסתורי בו מתברר שטום אינו בנה של ג'ני ג'ונס, אלא הוא בנה הלא חוקי של אחותו ברידג'יט. מכיוון שבליפיל הכיר את תוכן המכתב, ובכל זאת ניסה להרוס את אחיו למחצה, הוא מגורש בבושת פנים ומנושל מן הירושה. אולוורת'י משיג לטום חנינה, אך זה כבר הובל אל הגרדום. כשהחבל מונח על צווארו מגיע האדון וסטרן, חותך את החבל ומוביל את טום אל סופי. לטום ניתנה רשות לחזר אחרי סופי בברכתו של אביה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהצילומים לסרט נעשו ברחוב קאסל בעיר ברידג'ווטר שבסאמרסט. חברת הסרטים "בריאנסטון פילמס" סירבו להפיק את הסרט בצבעים, והוא מומן על ידי החברה האמריקאית יונייטד ארטיסטס.[1]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס האוסקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכייה
מועמדות

הסרט "טום ג'ונס" הוא הסרט היחיד שעבורו היו שלוש שחקנית מועמדות לפרס האוסקר בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר. אך אף אחת משלושתן לא זכתה בפרס, שאותו קיבלה מרגרט רת'רפורד על תפקידה בסרט "אנשים חשובים ביותר".

פרס באפט"א[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכייה
מועמדות

פרס גלובוס הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכייה
מועמדות

פרסים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוג מבקרי הקולנוע של ניו יורק
  • השחקן הטוב ביותר (אלברט פיני)
  • הבמאי הטוב ביותר (טוני ריצ'רדסון)
  • הסרט הטוב ביותר
פסטיבל הסרטים של ונציה
Writers' Guild of Great Britain
  • התסריט הטוב ביותר לקומדיה (ג'ון אוסבורן)
פרס גראמי
  • פסקול מקורי לסרט קולנוע (ג'ון אדיסון)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ p.xiv Mayer, Geoff Guide to British Cinema Greenwood Publishing Group, 2003