ויקיפדיה:מועדונים/מועדון החלל הוויקיפדי/בחזית המדע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כאן המקום לידיעות בנושא חלל ואסטרונומיה.
כל פעם תופיע בעמוד הראשי ידיעה אחת, כשמוסיפים ידיעה חדשה יש להעביר את הישנה לארכיון הידיעות

ארכיון ידיעות[עריכת קוד מקור]

שיגור המשימה.
שיגור המשימה.
הדמיית חללית הדרגון עוגנת ב-ISS.
הדמיית חללית הדרגון עוגנת ב-ISS.

חללית הדרגון שוגרה למשימת הניסוי השנייה שלה
22.5.2012
חללית הדרגון, פרי פיתוחה של חברת החלל הפרטית ספייס איקס מיסודו של היזם אלון מאסק, שוגרה הבוקר, ה-22 במאי 2012, 08:33 UTC, למשימת הניסוי השנייה שלה במסגרת תוכנית COTS. החללית שוגרה על גבי משגר פאלקון 9, גם הוא פרי פיתוחה של ספייס איקס, שהייתה זו טיסתו השלישית, מ-LC-40 בנמל החלל קייפ קנוורל, פלורידה. חללית הדרגון שוגרה כשבתוכה כ-520 ק"ג מטען המיועד לצוות תחנת החלל הבינלאומית, בה צפויה החללית לעגון ב-25 במאי. באם תושלם העגינה בהצלחה, תהפוך הדרגון לחללית הפרטית הראשונה שעגנה בתחנת החלל הבינלאומית, ולחללית האמריקאית הראשונה לעגון בה מאז עזיבת המעבורת אטלנטיס את התחנה במאי 2011 עם סיום משימת STS-135 - המשימה שסיימה את עידן מעבורות החלל.

תוכנית COTS של נאס"א היא תוכנית לעירוב חברות פרטיות בתחום אספקת החלל, עם דגש על אספקת תחנת החלל הבינלאומית בעקבות פרישת מעבורות החלל במאי 2011. עם תושלם משימה זו בהצלחה, צפויה חללית הדרגון להיכנס לשירות פעיל כבר השנה.

הידיעה באתר נאס"א


משגר וגה
משגר וגה

משגר הלוויינים וגה ביצע טיסת בכורה מוצלחת
13.02.12
בבסיס החלל האירופי קורו בגיאנה הצרפתית נבחן לראשונה המשגר הקל וגה של סוכנות החלל האירופית. וגה מיועד לשיגור מטענים בין 300 ל-2500 ק"ג ומתייחד בכך שהוא מכניס את הלווינים שהוא משגר ישירות למסלול ללא צורך בתיקונים. המשגר פותח במקביל בשבע מדינות- בלגיה, צרפת, איטליה, הולנד, ספרד, שוודיה ושוויץ. כעת יש לסוכנות משגרים לכל סוגי השיגורים; קל -וגה, בינוני- סויוז וכבד- אריאן 5.

לידיעה באתר סוכנות החלל האירופית

השוואת גודל של כוכבי הלכת למאדים, כדור הארץ וללוויני קפלר-20
השוואת גודל של כוכבי הלכת למאדים, כדור הארץ וללוויני קפלר-20

אסטרונומים גילו שלושה כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש הקטנים ביותר עד כה
11.01.12
אסטרונומים שהשתמשו בנתונים מטלסקופ החלל קפלר גילו שלושה כוכבי הלכת המקיפים את הננס האדום KOI-961. והמסות שלהם הן 0.78, 0.73 ו 0.57 פעמים רדיוס כדור הארץ. הקטן ביותר הוא בגודל דומה לשל מאדים.

כל שלושת כוכבי הלכת סלעיים כמו כדור הארץ, אבל הם בעלי מסלול קרוב לכוכב שלהם. מה שאומר שהם חמים מדי מכדי להחשב באזור ישיב- האזור שבו מים נוזליים יכולים להתקיים. מתוך יותר מ -700 כוכבי לכת שאושרו רק מעטים הינם סלעיים.
הידיעה באתר נאס"א.

סכימה של פעולת המקפות
סכימה של פעולת המקפות

חלליות GRAIL הגיעו לירח
1.01.12
GRAIL היא משימה לחקר הירח כחלק מתוכנית דיסקברי של נאס"א. שתי החלליות מתוכננות לנוע במבנה אחת אחרי השניה במרחק קבוע ולמפות את שדה הכבידה של הירח כדי שיהיה ניתן לקבוע את הרכבו הפנימי. לאחר מסע של יותר משלושה חודשים, GRAIL-A נכנסה למסלול סביב הירח ב-31 בדצמבר 2011 ו-GRAIL-B נכנסה למסלול יום לאחר מכן, ב-1 בינואר 2012.
הידיעה באתר נאס"א

הגשושית פובוס-גרנט התרסקה באוקיינוס השקט
16.01.12
לאחר יותר מחודשיים במסלול, הגשושית הרוסית פובוס-גרנט, ששוגרה ב-8 בנובמבר 2011, התרסקה ב-15 בינואר באוקיינוס השקט, כ-1,250 ק"מ מערבית לצ'ילה. פובוס-גרנט שוגרה במטרה לחקור את פובוס, ירחו של מאדים ולהחזיר מפניו דוגמאות קרקע אל כדור הארץ. פובוס-גרנט נשאה על גביה גם את הגשושית הסינית יינגהו-1 שהייתה אמורה להיכנס למסלול סביב מאדים ולחקור אותו משם. לאחר שיגור שני הגשושיות מקוסמודרום בייקונור שבקזחסטן הייתה פובוס-גרנט אמורה לבצע מספר בעירות מנוע שהיו מוציאות אותה ואת יינגהו-1 ממסלול סביב כדור הארץ אל עבר מאדים. בעקבות כשל בגשושית לא בוצעו הבעירות והגשושיות נשארו במסלול נמוך סביב כדור הארץ כאשר מסלולה דועך בכל הקפה. ב-15 בינואר, בסביבות השעה 17:45 UTC, נפלה הגשושית אל האוקיינוס השקט לאחר שככל הנראה רוב חלקיה נשרפו בעת החדירה לאטמוספירה.

דגם של הגשושית פובוס-גרנט
דגם של הגשושית פובוס-גרנט
מטאוריט אחר שנמצא במרוקו
מטאוריט אחר שנמצא במרוקו

נמצא מטאוריט שמקורו במאדים
20.01.12
מטאוריט שמקורו במאדים נמצא במרוקו. המטאוריט נחת ביולי 2011 ונמצא כחצי שנה לאחר מכן. לזמן הקצר בין נחיתת המטאוריט לגילויו ישנה חשיבות גדולה מכיוון שהמטאוריט לא "הזדהם" זמן רב בכדור הארץ. זהו המטאוריט החמישי ממאדים שהתגלה, כשבערך אחת ל-50 שנה מתגלה מטאוריט כזה. מכיוון שעד כה לא הובאו דגימות קרקע ממאדים לכדור הארץ, המטאוריטים הם מקור חשוב לחקר הגאולוגיה של מאדים. ההשערה המקובלת היא שחלקי סלע ממאדים הושלכו לחלל בעקבות פגיעת אסטרואיד ענק בחצי הכדור הצפוני של מאדים.

הידיעה ב-Universe Today


הסוף? אולי בעוד כ-4 מיליארד שנה
02.06.12

שמי הלילה של כדור הארץ בעוד כ-3.75 מיליארד שנה. גלקסיית אנדרומדה (משמאל) מתחילה להתנגש-להתמזג עם גלקסיית שביל החלב.
שמי הלילה של כדור הארץ בעוד כ-3.75 מיליארד שנה. גלקסיית אנדרומדה (משמאל) מתחילה להתנגש-להתמזג עם גלקסיית שביל החלב.


אסטרונומים של נאס"א הודיעו ב-31.05.12 כי הם יכולים לחזות את האירוע הקוסמי הבא שישפיע על גלקסיית שביל החלב, על מערכת השמש וייתכן שגם על החיים בכדור הארץ: התנגשות גלקסיית אנדרומדה השכנה בגלקסייה שלנו.

מתצפיות שבוצעו על ידי טלסקופ החלל האבל מתברר כי גלקסיית אנדרומדה, הנמצאת במרחק של כ-2.5 מיליון שנות אור מאיתנו, עתידה להתנגש בגלקסיית שביל החלב בעוד כ-4 מיליארד שנה. למרות ההתנגשות, האסטרונומים מעריכים כי מערכת השמש, כולל כדור הארץ (והחיים על פניו - אם עדיין יתקיימו), לא יינזקו, אך אולי ישנו את מיקומם בגלקסייה החדשה שתיווצר.

הידיעה באתר נאס"א

ידיעות נוספות בארכיון