זאופו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זאופו
Zaofu
סמל זאופו
סמל זאופו
מדינה / טריטוריה ממלכת האדמה
מושל סו בייפונג
סדר כניסה אוטונומיה


מיקומה של העיר זאופו בדרום-מערב ממלכת האדמה

זאופו[א] (נהגה כצַאוֹפוּ; באנגלית: Zaofu; בכתב סיני: 市皂阜) היא עיר בדיונית המופיעה בסדרת הטלוויזיה המונפשת "האגדה של קורה" ובספרי הקומיקס של הזיכיון. העיר מעוצבת בסגנון אר דקו, וייחודית בנוף הסדרה.

העיר היא אוטונומיה בדרום-מערב ממלכת האדמה משמשת כביתם של "שבט המתכת" והייתה לעיר האחרונה שנכבשה במהלך סדרת הכיבושים של קובירה, אך שוחררה לאחר מספר ימים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייסוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחמישים שנה לאחר סיום מלחמת מאה השנים[ב], רכשה סו בייפונג, בתה הצעירה של טוף בייפונג, כשפית המתכת הראשונה[ג], ויחד עם האדריכל הצעיר בטאר, עבדו השניים על פיתוח העיר ובהמשך אף הפכו לזוג, כשסו משמשת כמנהיגת העיר[ד] ובטאר כמהנדס והאדריכל הראשי. טוף בייפונג הייתה נוהגת לבקר בעיר המתכת עד שנעלמה[1].

הלוטוס האדום[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך חיפושיהם אחר כשפי אוויר חדשים ברחבי העולם[ה], הגיעו אווטאר קורה וחבורתה לזאופו על מנת לפגוש את אופל, בתה של סו וכשפית אוויר. באותו זמן קיבלה קורה הודעה כי חבורת פושעים אנרכיסטים בשם "מסדר הלוטוס האדום" מתכננים לפגוע בה אך סו הצהירה כי ”זאופו היא העיר הבטוחה ביותר בעולם”[1].

במהלך הלילה הסתננו חברי הלוטוס האדום לזאופו וניסו לחטוף את קורה בשנתה אך משהתגלו נאלצו לברוח ללא האווטאר. סו החלה בחקירה של כל תושבי העיר במטרה למצוא את מי שסייע לפושעים להיכנס לעיר. לבסוף התגלה כי זהו היה אייווי ורואה, החוקר בעצמו ואיש סודה של סו אשר העביר את הפושעים דרך מנהרה מתחת לביתו, דרכה לבסוף נמלט גם הוא[2].

לאחר שמסדר הלוטוס האדום שבו את כשפי האוויר החדשים הגיעה קורה על מנת להיכנע ולגרום לשחרורם בעוד שסו גייסה את צבא שבט המתכת אשר חיכו למרגלות מקום המפגש של קורה עם הפושעים[3], ומשהתגלה כי קורה רומתה הם החלו לתקוף ובסופו של קרב ארוך, נכלאו כל הפושעים[4].

עלייתה של קובירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מותה של מלכת האדמה וסירובה של סו ליטול את מושכות הנהגת הממלכה על כתפיה, עזבה בת חסותה קובירה יחד עם בטאר בנה של סו וכמה מעשירי העיר וחלק מהכוח הצבאי והחלו להשליט סדר ברחבי הממלכה[5].

במהלך שלוש השנים שלאחר מכן הגדילה קובירה את צבאה והשתלטה בהדרגה על כל הערים בממלכה. זאופו הייתה העיר האחרונה שלא נכבשה וקובירה החילה מצור על העיר ולאחר כישלון ניסיון ההתנקשות בה, וכישלון האווטאר לחסל אותה, כבשה קובירה את זאופו ובכך השלימה את כיבושיה בממלכת האדמה[6].

לאחר תבוסת קובירה בקרב רפאבליק סיטי מונתה סו בחזרה להנהגת העיר[7].

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאוגרפיה ומבנה העיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאופו ממוקמת בעמק השוכן בדרום-מערב ממלכת האדמה וזורמים בה שני נהרות מים. העיר ברובה עשויה ממתכת והיא מחולקת לשישה אזורים נפרדים; מרכז העיר במרכז וסביבו חמישה שכונות שמסתעפות אליו. חלקי העיר קשורים ביניהם דרך תשתית מסילת רכבת הפועלת על ידי מנועים מכניים[1][8].

נוף עירוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסל בדמותה של טוף בייפונג במרכז העיר.

בעיר קיים מגוון רחב של מבנים, החל מגורדי שחקים גבוהים ועד למבנים דלי קומות. בליבה של העיר ניצב פסל בדמותה של טוף בייפונג, כשפית המתכת הראשונה ואמה של סו בייפונג[1].

מעטפת הגנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעטפת הפלטינה נסגרת על זאופו מידי לילה לצורכי הגנה.

לכל אחד מששת חלקי העיר ישנה מעטפת הגנה מפלטינה (המתכת היחידה שאינה בת כישוף), המעטפת נסגרת ועוטפת את כל אחד מחלקי העיר בנפרד עם רדת הלילה. לאחר כיבוש העיר על ידי קובירה פורקה מעטפת ההגנה ושימשה ליצירת מגה-רובוט אשר שימש לתקיפת רפאבליק סיטי[9].

שלטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשפחת בייפונג קשר מרכזרי עם זאופו; סו בייפונג היא מייסדת העיר יחד עם בטאר בייפונג ומנהיגת העיר.כמו כן העיר שואבת השראה מטוף בייפונג כשפית המתכת הראשונה.בתמונה סמל משפחת בייפונג.

זאופו היא עיר-מדינה ריבונית עם מערכת חוקים עצמאית, בראשה עומדת סו בייפונג כמנהיגה יחידה, אך לא אבסולוטית בכך שהיא כפופה לחוקי זאופו (מונרכיה חוקתית)[10].

למרות היות זאופו ממוקמת בשטח ממלכת האדמה ומוגדרת חלק ממנה, היא מתנהגת כאוטונומיה נפרדת אשר איננה כפופה לשלטון המרכזי; כך היא העניקה מחסה לצוות האווטאר לאחר שהוכרזו כאויבי הממלכה על ידי מלכת האדמה[5].

סו בייפונג קיימה שיתוף פעולה רציף עם נשיא הרפובליקה המאוחדת של ארבעת האומות, אך למרות זאת היא העסיקה את ווריק, מדען שהיה מבוקש על ידי הרפובליקה, ולא הסגירה אותו[1][11][12].

צבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף למעטפת ההגנה מפלטינה, בכל עת נערכים סיורי אבטחה של משמר העיר בכל אחד מחלקי העיר וכפופית להוראותיה של סו. בין אנשי המשמר נמנים כשפי מתכת וכשפי אש[2], אנשי המשמר נחשבים לכשפים הטובים ביותר בממלכה. לאחר מות מלכת האדמה, עזבה קובירה עם חלק גדול מהצבא את זאופו על מנת להשליט חוק וסדר ברחבי הממלכה[5].

פלילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איווי עוזרה של סו, היה מסוגל לגלות דבר שקר בעזרת יכולת כשפות אדמה מיוחדת[ו] ושימש כחוקר פלילי[1].

תרבות ודמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב תושבי העיר הם במעמד הביניים ולרוב לבושים בגלימות ירוקות וציפוי מתכת על קצות הבגד בצוואר ובזרועות.

זאופו היא עיר מתקדמת במגוון תחומים; מאמנות פיסול בכשפות מתכת וריקודי בלט ועד החדשנות הטכנולוגית הרבה שבה. רוב תושבי העיר הם במעמד הביניים ולרוב לבושים בגלימות ירוקות וציפוי מתכת על קצות הבגד בצוואר ובזרועות. כמו כן, בשונה משאר השליטים בעולם האווטאר, סו ושאר נושאי תפקידי השלטון לבושים בסגנון דומה לשאר האזרחים[1][13].

למרות היותה אוטונומיה נפרדת ממלכת האדמה, סמלה של זאופו דומה לזה של ממלכת האדמה[ז][1] דבר שיכול ללמד על רגשי השייכות של אזרחי העיר כמו גם העובדה שהם לבושים בצבע ירוק[1] המזוהה עם ממלכת האדמה[13] והתייחסותה של קובירה לכיבוש העיר ככזה שיאחד את הממלכה תחת שלטונה[5].

השפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקומו הגאוגרפי של זאופו הושפע מאגם לואיז בפארק הלאומי באנף, אלברטה שבקנדה.

זאופו מעוצבת ברובה בסגנון אר דקו, וייחודית בנוף הסדרה[14][15][16]. מיקומו הגאוגרפי של זאופו הושפע מאגם לואיז בפארק הלאומי באנף, אלברטה שבקנדה[16].

מעטפת ההגנה של זאופו עוצבה על ידי בריאן קונייצקו בהשראת בית התפילה הבהאי בדלהי שבהודו.

מעטפת ההגנה של זאופו עוצבה על ידי בריאן קונייצקו בהשראת בית התפילה הבהאי בדלהי שבהודו[16][17].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כך על פי שם הפרק השישי בעונה 4 של האגדה של קורה - "הקרב על זאופו"[1]
  2. ^ במהלך המלחמה פלשו כוחות אומת האש לממלכת האדמה והובסו כעבור 100 שנים על ידי אווטאר אנג. אווטאר - אדם בעל תפקיד שומר האיזון בעולם והיחיד בעולם בעל יכולת לשלוט בארבעת הכשפויות. להרחבה ראו אווטאר: כשף האוויר האחרון (זיכיון)#העולם של אווטאר
  3. ^ וידידתו של אווטאר אנג
  4. ^ ראו #שלטון
  5. ^ לאחר אירועי המיזוג ההרמוני בו נפתח שער רוחות חדש בעולם ופתיחת השערים בין העולמות על ידי אווטאר קורה החלו להופיע כשפי אוויר חדשים ברחבי העולם וצוות האווטאר יצאו למסע ברחבי ממלכת האדמה לאיתורם.
  6. ^ אותה יכולת שהייתה קיימת גם לטוף בייפונג
  7. ^ בשינוי הצבע הירוק לצבע אפור

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 מייקל דנטה דימרטינו, האגדה של קורה - עונה 3 פרק 5 (שבט המתכת), באתר ניקלודיאון, ‏11 ביולי 2014
  2. ^ 1 2 ג'ושוע המילטון, האגדה של קורה - עונה 3 פרק 8 (האימה שבפנים), באתר ניקלודיאון, ‏25 ביולי 2014
  3. ^ ג'ושוע המילטון, האגדה של קורה - עונה 3 פרק 11 (האולטימטום), באתר ניקלודיאון, ‏15 באוגוסט 2014
  4. ^ טים הדריק וג'ושוע המילטון, האגדה של קורה - עונה 3 פרק 13 (רעל הלוטוס האדום), באתר ניקלודיאון, ‏22 באוגוסט 2014
  5. ^ 1 2 3 4 ג'ושוע המילטון, האגדה של קורה - עונה 4 פרק 5 ("האויב בשער"), באתר ניקלודיאון, ‏31 באוקטובר 2014
  6. ^ טים הדריק, האגדה של קורה - עונה 4 רק 6 (הקרב על זאופו), באתר ניקלודיאון, ‏7 בנובמבר 2014
  7. ^ מייקל דנטה דימרטינו, האגדה של קורה - עונה 4 פרק 13 (תחנה אחרונה), באתר ניקלודיאון, ‏19 בדצמבר 2014
  8. ^ מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו וחואקים דוס סנטוס, האגדה של קורה: ספר שלישי: שינוי – אמנות סדרת האנימציה, ארצות הברית: דארק הורס קומיקס, 21 בינואר 2015, עמ' 72
  9. ^ korranation, KORRA NATION, Tumblr
  10. ^ קייטי מאטילה, האגדה של קורה - עונה 3 פרק 6 ("פצעים ישנים"), באתר ניקלודיאון, ‏18 ביולי 2014
  11. ^ ג'ושוע המילטון, האגדה של קורה - עונה 3 פרק 4 (בסכנה), באתר ניקלודיאון, ‏11 ביולי 2014
  12. ^ מייקל דנטה דימרטינו, האגדה של קורה - עונה 3 פרק 9 ("המארב"), באתר ניקלודיאון, ‏1 באוגוסט 2014
  13. ^ 1 2 zaofu, The Art of the Story (באנגלית)
  14. ^ מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו וחואקים דוס סנטוס, האגדה של קורה: ספר שלישי: שינוי – אמנות סדרת האנימציה, ארצות הברית: דארק הורס קומיקס, 21 בינואר 2015, עמ' 71
  15. ^ thebunget, Art Deco architecure in Zaofu, The Bunget Arts & Culture, ‏2019-11-24 (באנגלית)
  16. ^ 1 2 3 מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו ויואקים דוס סנטוס., פרשנות "שבט המתכת" (עונה 3 פרק 5), 2 בדצמבר 2014
  17. ^ מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו,, פרשנות "הקרב על זאופו" (עונה 4 פרק 6), 10 במרץ 2015