זאהיר (דמות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זאהיר
Zaheer
תוכנית טלוויזיה האגדה של קורה
הופעה ראשונה "שאיפת אוויר" (2014)
הופעה אחרונה "מעבר לכל דמיון" (2014)
מספר הופעות 13
יוצרים מייקל דנטה דימרטינו ובריאן קונייצקו
גילום הדמות הנרי רולינס עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב הנרי רולינס
דיבוב בשפה העברית גדי לוי
מידע
סטטוס בכלא
מין זכר
תואר ראש מסדר הלוטוס האדום
שיוך הלוטוס האדום
נטייה רע
מומחיות אמנות לחימה
כוחות כשפות אוויר (מאז האיחוד ההרמוני), תעופה (מאז סוף ספר שלישי)
דמויות קשורות
חברים פְּלִי, מִינְג־הואה, גאזן, אונלק
אויבים אווטאר קורה, טנזן, צוקו,, צוות אווטאר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זָאהִיראנגלית: Zaheer; מהשורש زهر בערבית, המייצג הארה, בינה ופריחה) הוא דמות בדיונית מסדרת הטלוויזיה המונפשת "האגדה של קורה". הדמות, פרי יצירתם של מייקל דנטה דימרטינו ובריאן קונייצקו, דובבה במקור על ידי הנרי רולינס ואילו בעברית דובבה על ידי גדי לוי. זאהיר הוא האנטגוניסט הראשי בעונה השלישית באגדה של קורה, ראש הארגון האנרכיסטי "הלוטוס האדום" שהפך לכשף אוויר בעקבות המיזוג ההרמוני, הראשון בהיסטוריה שפיצח את יכולת התעופה של גורו להימה, הרעיל ופצע קשות את אווטאר קורה.

דיבוב ויצירת הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן והמדבב גדי לוי דיבב את דמותו של זאהיר בעברית

במהלך הפקת הספר השלישי של האגדה של קורה, היוצרים מייקל דנטה דימרטינו ובריאן קונייצקו נענו לשיחת טלפון מהשחקן היהודי אמריקאי הנרי רולינס אשר היה מעוניין לגלם את תפקידו של של זאהיר, כאשר הוא שאל שאלות אחדות בנוגע לתפקיד בטרם שלבי הליהוק ומבחני הבד[1]. השניים ציינו כי רולינס לקח על עצמו את התפקיד בכובד ראש, ואף היה מבולבל כאשר היה עליו לבטא את הרובד הקומי בדמות במהלך הפרק "זכרונות" בעונה הרביעית[2].

זאהיר היה האנטגוניסט הראשון אשר שרד את העונה בה היה האיום העיקרי[א], החלטה שדימרטינו וקונייצקו קיבלו בשלב מוקדם בהפקה, זאת על מנת שישתמשו בו בעונה האחרונה. השחקנית ג'נט וארני (אנ'), שדיבבה את דמותה של אווטאר קורה, הזכירה כי בעת הקלטת הפרק "מעבר לכל דמיון", רולינס הקליט את חלקו בפינה חשוכה בחדר, מה שגרם לו להיראות מאיים בפניה של וארני זאת על מנת כדי לעורר במציאות את החשש של קורה (וארני) מזאהיר (רולינס)[3].

בדיבוב העברי דובב זאהיר על ידי המדבב הישראלי גדי לוי[4].

ביוגרפיה דמיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו המוקדמות עד לכליאתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצעירותו זאהיר הצטרף למסדר חשאי בשם "הלוטוס האדום", שהוקם על ידי ז'אי באו שפרש מ"מסדר הלוטוס הלבן" שעל פי משנתו כשל בתפקידו בכך שחבר לאווטאר ויצא מהמחתרת לאחר סיום מלחמת מאה השנים[5][6]. לעומת הלוטוס הלבן שדאג לשמירה על האיזון בעולם, "הלוטוס האדום" היה ארגון אנרכיסטי שדגל בביטול מוסד השלטון ויצירתה של אנרכיה עולמית[5].

במהלך השנים הראשונות פגש את פְּלִי, כשפית בעירה שהייתה נתונה למרותו של מצביא אכזר שרצה להשתמש בכוחותיה לצרכיו. זאהיר שחרר אותה, לימד אותה כיצד לשלוט בכוחותיה ושכנע אותה להצטרף ללוטוס האדום. בין השניים נוצרה מערכת יחסים רומנטית שלא פסקה עד לשארית חייהם. במסדר הוא הכיר את שלושת חבריו; מִינְג־הואה, גאזן ואונלק ולאחר מות אווטאר אנג, ניסו הוא וחבריו, לחטוף את קורה, גלגול האווטאר החדש על מנת שיוכלו לחנכה כבר מילדותה על פי משנתם האנרכיסטית ואף להשתמש בה על מנת שהיא תפתח את שערי הרוחות ותחבר בין העולמות. טונראק, אביה של קורה, יצר קשר עם צוקו, סוקה, וטנזן - בנו של אנג שמת כמה שבועות קודם, ויחד הם לכדו את הפושעים וכלאו אותם בבתי כלא מיוחדים ברחבי העולם, ורק אונלק, הצ'יף של שבט המים הצפוני ואחיו של טונראק, הצליח להתחמק מהאשמה[5][7].

בריחה מהכלא וחידוש הלוטוס האדום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האגדה של קורה#ספר שלישי - שינוי

כשבועיים לאחר אירועי המיזוג ההרמוני, בהם קורה וראאבה ניצחו את אונלק ווואטו, קיבל זאהיר, יחד עם אלפי חסרי כשפות ברחבי העולם, יכולות כשפות אוויר שבאמצעותם הצליח להימלט מהכלא לאחר 17 שנה[ב]. לאחר שנמלט מיהר לחלץ את שאר חבריו, את גאזן, מינג-הואה ופלי[ג]. כשזאהיר וחבריו באו לחלץ את פגי, התפתח קרב בין חברי מסדר הלוטוס האדום לבין שליט האש צוקו, הצ'יף טונראק, ודסנה ואסקה - שליטי שבט המים הצפוני. אך בסופו הצליחו חברי המסדר להימלט יחד עם פגי[5].

זאהיר מגלח את ראשו ומגיע לאי אייר המקדש, הוא מציג את עצמו לאיקי, מילו וקאיה בתור "יורו" שמצרפים אותו לאימונים יחד עם שאר כשפי האוויר החדשים, זאהיר מתגלה ככשף מצטיין ומקבל הערכה ממילו. כשקאיה הודיעה שבכוונתם להצטרף אל טנזן במקדש האוויר הצפוני, שואל זאהיר האם האווטאר שם אך מתאכזב לקבל תשובה שלילית. באותו לילה, זהיר שוטט בחדר העבודה של טנזן, שם הוא מצא תליון המכיל שיר שנכתב על ידי המאסטר גורו לאימה. כשאיקי נכנסת לחדר היא מצהירה שאיש אינו מורשה להיכנס חדר מלבד אביה, זאהיר התנצל, ואמר שהוא סובל מנדודי שינה, כשנשאל מה הוא קורא הוא הסביר שזהו שיר של גורו להימה, שאותו כינה כשף האוויר החכם ביותר שחי אי פעם. השיחה שלהם נקטעה בעקבות הגעתה של קאיה, שאמרה לאחיינית שלה לחזור למיטה והחלה לתחקר את זאהיר על מקור ידיעותיו הנרחבות בהיסטוריה של אומת האוויר, זאהיר ענה שתמיד העריץ את תרבות נוודי האוויר אך קאיה מזהה אותו והחל להתפתח קרב שאליו הצטרפו שני חיילים של הלוטוס הלבן כשבסופו זאהיר מצליח להימלט יחד עם התליון של גורו להימה.

מצוד אחרי האווטאר והפלת השלטון בבה סינג סה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאהיר חובר לשלושת חבריו הכשפים מלאי העוצמה ויחד הם יוצאים מריפבליק סיטי לעבר היער, שם זאהיר עושה מדיטציה לעולם הרוחות ופוגש את אייווי, איש סודה של סון ביינפונג, ראשת העיר זאופו ומגלה לזאהיר שקורה נמצאת בעיר. בסיועו של אייווי הארבעה חודרים לעיר שהוגדה "כ"בטוחה ביותר בעולם"[ד] ומנסים לחטוף את קורה בשנתה, הדבר מתגלה על ידי מאקו ובולין שקוראים לעזרה וכך הארבעה נאלצים להתבצר מאחורי אגם לבה מלאכותי שיוצר גאזן, זאהיר יוצר ערפל והארבעה בורחים בסיוע של אייווי מהעיר אך כשקורה כבר לא בידם.

לאחר הימלטות החבורה מהעיר, נפגשים זאהיר ואייווי בעולם הרוחות, שם זאהיר משליך את אייווי ל"ערפל הנשמות"[ה] מתוך מטרה להשמיד ראיות.

קורה, שהשיגה יחד עם חבריה את מקום הימצאו של אייווי ועובדת פגישתו עם זאהיר, עושה אף היא מדיטציה לעולם הרוחות, שם זאהיר מלמד אותה על העבר ואידאולוגיה של מסדר הלוטוס האדום, הוא גם מספר לה לראשונה עובדת חברותו של דודה אונלאק במסדר הלוטוס האדום. לאחר דו השיח שלהם, זאהיר מספר לחבריו בעולם הגשמי על מקום הימצאות גופה הגשמי של קורה, השלושה ממהרים לשם אך כשקורה חוזרת לגופה הגשמי היא מגלה שהיא נחטפה יחד עם מאקו ובולין, על ידי חיילי ממלכת האדמה אשר הקדימו את הלוטוס האדום.

המסדר בראשות זאהיר עושים דרכם אל בירת ממלכת האדמה, בה סינג סה. הם קובעים פגישה עם מלכת האדמה שבמהלכה הם גוברים על שומריה, וזאהיר רוצח אותה על ידי שאיבת האוויר מריאותיה, ובכך מפיל את העיר בה־סינג־סה. הלוטוס האדום משחררים את כל האסירים ושוברים את החומות המפרידות בין חלקי העיר.

הקרב במקדש האוויר הצפוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הפלת השלטון בעיר בה סינג סה, זאהיר וחבורתו יוצאים צפונה אך מקדש האוויר הצפוני, הוא פותח בקרב נגד טנזן ואף מגלה סיפוק מכך שיוצא לו להילחם ב"מאסטר אמיתי לכשפות אוויר", זאהיר מתקשה להילחם בטנזן לבדו, אך בעזרתם של גאזן ומינג-הואה, השלושה מצליחים השלושה לגבור על המאסטר. לאחר ההשתלטות על המקדש, הוא מוסר הודעה לקורה דרך מכשיר הרדיו, שאם לא תסגיר את עצמה לידיו הוא ישמיד את כל כשפי האוויר החדשים, וברגע שהיא תהיה בידיו כשפי האוייר ישוחררו. לאחר התייעצות עם שליט האש צוקו קורה מחליטה להסגיר את עצמה ומגיעה לפגישת ארבע עיניים עם זאהיר על גבי צוק, לאחר שקורה נכבלת היא מגלה שזאהיר שיקר לה, והכוחות בראשות טונראק והאחיות ביינפונג, שהסתתרו למרגלות הצוק, עלו לפסגת הצוק והחלו לתקוף את חברי הלוטוס האדום. במהלך הקרב, נהרגת פלי, אהובתו של זאהיר. כשנראה שידם של טונראק והאחיות ביינפונג על העליונה, זאהיר מדקלם את השיר מהתליון של גורו להימה, ומפיל את גופו מהצוק כשהוא אוחז בקורה, לאחר כמה שניות הוא מתרומם באוויר ונמלט עם קורה האזוקה.

מסדר הלוטוס האדום משיג רעל שמכריח את הגוף של קורה להיכנס למצב אווטאר, זאת על מנת להרוג אותה כשהיא במצב האווטאר וכך להשמיד למעשה את מחזור גלגול הנשמות של האווטאר. הם כמעט מצליחים, אך קורה משיבה מלחמה ובאותו הזמן זמן הקרב כשפי האוויר מצליחים לברוח ובעזרתם קורה מצליחה לגבור על זאהיר ולכלוא אותו.

לאחר כליאתו השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האגדה של קורה#ספר רביעי - איזון

לאחר שנכלא, הקדיש זאהיר את זמנו בשהייה בעולם הרוחות. כעבור זמן, אווטאר קורה באה לבקרו וביקשה שיסייע לה להיכנס לעולם הרוחות, דבר שלא עלה בידה מאז הקרב איתו כתוצאה מהפרעת דחק פוסט-טראומטית המתאפיינת בפלאשבקים מהקרב. זאהיר מסייע לקורה להיכנס לעולם הרוחות והיא אף מוסרת לו תודה בסוף המפגש.

בפרק "מעבר לכל דמיון", כחלק מסיפורו של בולין הוא מופיע בתור גרסה הומוריסטית תוך שהוא מנהל דו-שיח עם אמון, אונלאק והרוח וואטו[8][9].

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לאנטגוניסטים הקודמים בסדרה, זאהיר מצטייר כנבל סימפתי הרבה יותר, זאת מכיוון שאין הוא חתר להשגת כוח שלטוני, אלא להפך, הוא חתר להעניק חופש לכלל בני האדם והרוחות. בתחילת הספר השני דומה היה כי הוא אף מהסס להשתמש בכוח קטלני ללא צורך. זאהיר הוא הנבל הראשון בסדרה, שנראה מקיים מערכת יחסים רומנטית, ובנוסף גם קיים קשרי ידידות חזקים עם חבריו למסדר הלוטוס האדום, מינג-הואה וגזאן. עוד בטרם נהפך לכשף אוויר, זאהיר התפרסם לא רק בבקיאותו באמנויות לחימה אלא גם ביכולתו להקסים או לתמרן אנשים באופן ורבלי[10], מה שמיתג אותו כמסוכן באותה מידה כמו חבריו הכשפים למסדר.

למרות תכונות אלו, זאהיר לא בחל באמצעיים למימוש מטרותיו האנרכסטיות, כולל התנקשויות במנהיגי העולם. לקראת סוף העונה, זאהיר מראה צד אכזרי קיצוני ביותר באישיותו כשהוא מאיים לחולל טבח בכל אומת נוודי האוויר החדשים.

משנכלא מחדש בסוף העונה השלישית, נדמה כי זאהיר השלים עם מאסרו המתחדש, וכאשר קורה מגיעה לבקרו בעונה הרביעית הוא נראה נינוח ושליו. האינטליגנציה של זאהיר מוכיחה עצמה כמכריעה בשלב זה של שיקומה קורה מהפרעת דחק פוסט-טראומטית, כשהיא מתגברת על החרדה שלה ממנו וניצבת מולו פנים מול פנים. זאהיר רואה את העזרה שלו לקורה כדי שהיא תוכל להתמודד מול קובירה, כדרך לכפר במידה מסוימת על התנקשותו במלכת האדמה הו-טינג (Hou-Ting), מעשה שהביא להשתלטותה של קובירה על אימפריית האדמה. וההחלפה של המונרכיה בדיקטטורה.

יכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנות לחימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאהיר שימש כראש מסדר הלוטוס האדום עוד לפני שקיבל את יכולת הכשפות, ועל אף שלא הרבה ידוע על יכולותיו בלחימה שאיננה נעזרת בכשפות סביר להניח שהוא היה לוחם בכיר.

סמל נוודי האוויר
סמלם העתיק של נוודי האוויר

כשפות אוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

את היכולת לכשף אוויר קיבל זאהיר בזמן שהותו הראשונה בכלא, בעקבות המיזוג ההרמוני שגרם לאלפי לא כשפים לקבל כוחות כשפות אוויר. כשהגיע זאהיר למקדש האוויר בלטו כישוריו בכשפות שהיו חריגים יחסית למי שזה עתה קיבל יכולות אלה, וכשהתגלתה זהותו הצליח להביס בעזרתה שלושה כשפים מיומנים לבדו. כשף האוויר היחיד שהיווה לו משקל ראוי היה טנזן, מאסטר בכשפות אוויר, שכדי לגבור עליו היה זקוק לעזרתם של חבריו למסדר.

ריחוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם עוד לפני התרחשות המיזוג ההרמוני, זאהיר היה בקיא בהיסטוריה ובתרבות של נוודי האוויר[11][12], וכבר בפרק הראשון של הספר השלישי, זאהיר מצטט לסוהרים שלו[13]:

הדחף הוא שקר, שאותו סיפר גוף מפוחד שקיווה שהוא טועה.

המקור באנגלית
Instinct is a lie, told by a fearful body, hoping to be wrong
גורו להימה

- ציטוט של גורו להימה, כשף אוויר, שהיה הראשון שגילה את יכולת הריחוף.

כשזאהיר בא לאי המקדש הוא נכנס לחדר של טנזן ולוקח תליון שהיה שייך לגורו להימה, בתליון היה כתוב המשפט:

וותר על חבליך הארציים, היכנס אל החלל, התרוקן והיה הרוח.

המקור באנגלית
Let go your earthly tether. Enter the void. Empty and become wind
גורו להימה

בסופו של הספר השלישי, לקראת שרימה את קורה שתסכים להגיע לצוק, הוא לוחש את המשפט מהתליון ולאחר מכן מפיל עצמו מהקרקע תוך כדי שהוא אוחז בקורה, וכעבור כמה שניות מתחיל לרחף באוויר ונמלט מהכוחות אשר באו לסייע לאווטאר.

מרגע זה ואילך, זאהיר לא הגביל את שימושו בכוח התעופה ואף בזמן שהותו בכלא ריחף באוויר תוך שהוא כבול לשלשלאות.

זאהיר הפך לאדם השני בהיסטוריה שהצליח לרחף מאז סגירת שערי הרוחות על ידי האווטאר הראשון, אווטאר וואן[ו][14].

מעבר לעולם הרוחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאהיר היה מודע לסיפורו של אווטאר וואן ולסגירת השערים. הוא גם ידע כיצד לעבור בין העולמות, את מפגשיו עם קורה ועם אייווי קיים בעולם הרוחות וגילה שליטה רחבה ביכולות המעבר שלו.

לאחר שנכלא, הקדיש זאהיר את זמנו בשהייה בעולם הרוחות ואף מסייע לקורה לעשות זאת. קורה אף מתפלאת עליו כיצד זה אפשרי משום שאיננה מבחינה באנרגיה רוחנית כלשהי שתסייע לו הקיימת בתא הכלא.

מראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאהיר מרחף באוויר בזמן שהוא כבול בשלשלאות בתא הכלא במהלך העונה הרביעית של הסדרה

עיניו של זאהיר הן בצבע ירוק זית, ושיערו שחור אפרורי, בתחילת הספר השלישי, נראה זאהיר בבגדי אסיר כששיערו ארוך והוא בעל זקן, אך לאחר השחרור הוא מגלח את ראשו ונשאר כך עד לכליאתו בסוף הספר השלישי. כשקורה מבקרת אותו במהלך הפרק "מעבר לכל דמיון", הוא נראה שוב בעל שיער אפרורי ולבוש בגדי אסירים, אך כשהוא עובר יחד עם קורה לעולם הרוחות גופו בעולם הרוחות נראה כפי שנראה בספר השלישי לפני כליאתו[15].

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות של זאהיר זכתה להערכה רבה על ידי מעריצים ומבקרים כאחד:

מקס ניקולסון מהאתר האינטרנט IGN, תיאר את זאהיר כ"אחד הנבלים המפחידים והאימתניים ביותר עד כה בתוכנית", תוך שהוא משבח את תפקודו כאנטגוניסט[16]. ניקולסון גם שיבח את הנרי רולינס וג'נט ווארני וציין שהדיאלוג בין קורה וזאהיר היה האהוב עליו בפרק "מעבר לכל דמיון", ושההסצנה מוכיחה עד כמה עוצמתית יכולה להיות סדרת אנימציה[17]. קווין טאש מהאתר Collider כתב כי "זאהיר הוא אולי המנהיג הטוב ביותר שהופיע אי פעם ביקום הזה", ושהוא מעלה הרבה נקודות טובות שאפילו גורמות לכמה מהגיבורים להטיל ספק בהשקפות עולמם[18].

הסצנה שבה זאהיר רוצח בחנק את מלכת האדמה במהלך הפרק "תחי המלכה" זכתה לתגובות נרגשות ולעיתים קרובות ואף מבוהלת מצד המבקרים. ניקולסון כינה את הסצנה "שומטת לסתות", ושהיה "מופתע מסצנת המוות המפורשת", אך גם ציין את החמלה שהפגין זאהיר לאזרח שסירב להיענות לבקשתו[19]. קנת' בראון מהאתר Blu-ray.com כתב כי סצנות הכשפות של זהיר בסצנה הזו הן "שטניות"[20]. מייק הופמן מהמגזין The Escapist כינה את הסצנה כ"נקודת מפנה" לסדרה, שבה קהל הצופים מגלים עד כמה זהיר באמת היה מסוכן, וגם דוגמה לכבוד שרכשו יוצרי התוכנית לקהל הצופים שלהם ללא קשר לגילם[21]. אוליבר סאווה, מאתר האינטרנט The AV Club של The Onion, כתבה שהייתה בהלם כשראתה את הסצנה, תיארה אותה כ"סצנה אכזרית שמראה עד כמה האגדה של קורה שונה מאווטאר: כשף האוויר האחרון" היא גם ציינה ש"הרגע הזה דוחף בחוזקה את האגדה של קורה מחוץ לטריטוריית הטלוויזיה לילדים לעבר קבוצת התכנים למבוגרים יותר", מתוך אמון של היוצרים ש"צופי הסדרה בוגרים מספיק כדי לראות אישה נחנקת בפירוט גרפי למדי, עם צילומי תקריב של המלכה מתנשפת בזמן שעיניה מתנפחות מכאב"[22].

רבים מהמבקרים התייחסו למורכבות בדמותו של זאהיר; זך בלומנפלד מהמגזין Paste ציינה ש"הוא הנבל המעורפל ביותר מבחינה מוסרית בכל יקום האווטאר"[23]. אוליבר סאווה מ-The AV Club ציינה שזאהיר היא דמות מפחידה דווקא משום שהיא לא טועה, שהרי מלכת האדמה שלטה בצורה ברוטלית, ניצלה את ניתניה בזמן שהם גוועו ברעב וחיו במצוקה[22]. מייק הופמן מ- The Escapist שיבח את המאמץ שנעשה כדי להציג את זאהיר כנבל "אנושי במיוחד", כשהוא ציין את העובדה שהוא (כמו גם אמון וקובירה) העלו טיעונים תקפים למעשיהם, כמו גם את מערכת היחסים האוהבת שלו עם פלי[21].

דירוגים של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

WatchMojo דירג את זאהיר כדמות הנבל הטובה ביותר בעשור השני של המאה ה-21[24].

מגזין IGN גם שיבח את סצנת הקרב האחרונה בין קורה לזאהיר בפרק "רעל הלוטוס האדום", וציין אותה כאחת מסצנות הקרב הטובות ביותר של 2014[25].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ השנייה הייתה קובירה שבסוף הספר הרביעי שרדה גם היא
  2. ^ הכלא הוצב על גבי צוק ונבנה במיוחד לכליאתו של זאהיר
  3. ^ לפי הסדר
  4. ^ כך הצהירה סון ביינפונג לקורה
  5. ^ אזור בעולם הרוחות המחולל שינויים פסיכולוגיים בקרב היצורים הבאים במגע עם הערפל שבו
  6. ^ קדם לו גורו לאימה, ובזמן שקדם לסגירת השערים נראה שכל נוודי האוויר מסוגלים לרחף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו, קייטי מאטילה: האגדה של קורה: ספר 3: שינוי, פרשנות אודיו לגרסת הבלו-ריי של עונה 3, פרק 6
  2. ^ מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו, קייטי מאטילה: האגדה של קורה: ספר 4: איזון, פרשנות אודיו לגרסת הבלו-ריי של עונה 4, פרק 8
  3. ^ מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו, קייטי מאטילה: האגדה של קורה: ספר 4: איזון, פרשנות אודיו לגרסת הבלו-ריי של עונה 4, פרק 9
  4. ^ האגדה של קורה, באתר www.ishim.co.il
  5. ^ 1 2 3 4 האגדה של קורה - עונה 3, באתר ניקלודיאון
  6. ^ הסיפור המלא של הלוטוס הלבן והתחלתו של הלוטוס האדום?!, סרטון בערוץ "Goblin Geek", באתר יוטיוב (אורך: 09:04)
  7. ^ 5 עובדות על מסדר הלוטוס האדום | האגדה של קורה, סרטון בערוץ "Goblin Geek", באתר יוטיוב (אורך: 04:11)
  8. ^ האגדה של קורה - פרק 47, באתר ניקלודיאון, ‏2014
  9. ^ Louis Kemner, Legend of Korra: 15 Facts You Didn't Know About Amon, CBR, ‏1 באפריל 2020
  10. ^ The Legend of Korra - Korra Creators: Book 4, Book 3 Finale & Game - IGN (באנגלית), נבדק ב-2022-09-07
  11. ^ זאהיר הוא הבן של אנג?! | 3 תאוריות מטורפות על הסדרה אווטאר?! | חלק א., סרטון בערוץ "Goblin Geek", באתר יוטיוב (אורך: 04:37)
  12. ^ זאהיר הבן האבוד של אנג? הוא נלחם נגד טנזן? האמת מאחורי אווטאר - חלק 2: תיאוריה, סרטון בערוץ "TheDevilScroll", באתר יוטיוב (אורך: 07:08)
  13. ^ Zaheer escapes!, סרטון בערוץ "ThelegendofKorraSnapshots", באתר יוטיוב (אורך: 02:34)
  14. ^ איך משיגים את יכולת הריחוף?, סרטון בערוץ "הלוטוס הכחולבן - ערוץ אווטאר", באתר יוטיוב (אורך: 14:28)
  15. ^ האגדה של קורה, עונה 4, פרק 8 "זכרונות", באתר ניקלודיאון
  16. ^ Max Nicholson, The Legend of Korra: Book Three Review, IGN, ‏2014-08-29 (באנגלית)
  17. ^ Max Nicholson, The Legend of Korra: "Beyond the Wilds" Review, IGN, ‏2014-11-28 (באנגלית)
  18. ^ Best Avatar and Legend of Korra Villains, web.archive.org, ‏2022-04-23
  19. ^ Max Nicholson, The Legend of Korra: "Long Live the Queen" Review, IGN, ‏2014-08-08 (באנגלית)
  20. ^ The Legend of Korra - Book Three: Change Blu-ray, נבדק ב-2022-08-13
  21. ^ 1 2 מגזין האסקפיסט
  22. ^ 1 2 The Legend Of Korra: “Long Live The Queen”, The A.V. Club, ‏2014-08-08 (באנגלית אמריקאית)
  23. ^ Zach Blumenfeld, The 20 Best Characters From The Avatar Universe, Paste Magazine, ‏2 במאי 2016
  24. ^ Top 10 Best Cartoon Villains of the 2010s, סרטון בערוץ "WatchMojo.com", באתר יוטיוב (אורך: 11:45)
  25. ^ IGN ISRAEL, 15 קרבות הטלוויזיה הגדולים של 2014, באתר IGN Israel, ‏5 בundefined 2015