יהודה אשש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודה אשש
לידה 2 באוגוסט 1965 (בן 58)
ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ירושלים
תקופת הפעילות מ-1990
עיסוק זמר-יוצר, כותב ומלחין, נגן בס, נגן גיטרה וכלי נגינה אתניים. מרצה, מעצב סאונד, עיבוד מוזיקלי והפקת מוזיקה לטלוויזיה ולאומנים מקומיים ובינלאומיים, בעל אולפן הקלטות
סוגה מוזיקת עולם, רוק, פופ ומוזיקה ישראלית
כלי נגינה גיטרה בס, גיטרה אקוסטית גיטרה חשמלית, עוד, סאז, תופים וכלי הקשה
חברת תקליטים YA Music
שיתופי פעולה בולטים איתי אנגל, משה חבושה, אילנה אליה, הרווי ברוקס, דני סנדרסון, אהוד בנאי, דוד ד'אור, איציק קלה
בת זוג דגנית אשש
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יהודה אשש (נולד ב-2 באוגוסט 1965, ד' באב ה'תשכ"ה) הוא זמר-יוצר, כותב ומלחין, נגן בס, נגן גיטרה וכלי נגינה אתניים. מרצה, מעצב סאונד, מעבד מוזיקלי ויוצר מוזיקה לטלוויזיה לקולנוע ולאומנים ויוצרים מקומיים ובינלאומיים. בעל אולפן הקלטות המתמחה בסוגת מוזיקת עולם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשש נולד בירושלים. אביו חיים היה חבר באגד ואימו הלן עבדה בשקם בירושלים. למד בבית הספר היסודי "יפה נוף" בבית הכרם ובתיכון "בית חינוך". בתיכון הקים את הלהקה המקורית הראשונה שלו "מתח גבוה", שבה ניגן בס ושר. לפני הגיוס הופיע כנגן בס בתיאטרון החאן בירושלים. בשירותו הצבאי שירת בימ"ח חיל ההנדסה הישראלי.

לאחר השחרור נסע לארצות הברית, טייל ברחבי המדינה, והגיע לפילדלפיה, שם למד בקולג' לאומנויות Art Institute. לאחר שנה עבר לפורט לודרדייל שבפלורידה והמשיך את לימודיו בתחום הפקת מוזיקה ועיצוב סאונד לטלוויזיה וקולנוע. במסגרת לימודיו הפיק עצמאית את אלבומו הראשון "כסף קטן", שירים שכתב על החוויות בארצות הברית. אחד המרצים בקולג', שהשפיעו עליו רבות, הוא אד משל, מפיק מוזיקלי שקיבל את פרס גראמי על הקלטת האלבום ובו השיר Hotel California של האיגלס.

בסיום לימודיו הצטרף ללהקת רוק מאזור פאלם ביץ', Brother Grimm, כנגן בס. הלהקה ניגנה בסגנון הגראנג', רוק אלטרנטיבי אמריקאי של שנות התשעים. הלהקה ניגנה בעיקר ברחבי פלורידה, והשתתפה בפסטיבלי מוזיקה בדייטונה, במיאמי ובניו אורלינס. באמצע שנות ה-90 עבר עם הלהקה לפילדלפיה, שם הקים אולפן הקלטות והפיק מוזיקה לאמנים מקומיים בתחום ההיפ הופ. בפילדלפיה הקליט את אלבומו השני "יודה והיורדים", שירים מקוריים בעברית על הרהורי חזרה לארץ. האלבום זכה להשמעות ברדיו הישראלי, במיוחד השיר "מלאכים". בסוף שנות ה-90 חזר לישראל, והצטרף ללהקת אדרבה, הרכב אתני ישראלי מקורי, מהראשונים בארץ לשלב מוטיבים אתניים במוזיקה. החברות בלהקת "אדרבה" החזירה את יהודה לשורשים ולאהבה לצלילים של כלי נגינה מזרחיים, והוא החל לנגן גם על עוד, סאז, סאזבוש וכלי הקשה מן המזרח.

בתחילת שנות ה-2000 הצטרף ללהקה בינלאומית "Jungle Bean", בה ניגנו מוזיקאים מישראל, הממלכה המאוחדת וקמרון. הלהקה ניגנה מוזיקת עולם המשלבת צלילים אפריקאיים עם מוטיבים מערביים. בשנת 2001 הלהקה ניגנה ברחבי אנגליה בפסטיבלי מוזיקת עולם כמו Real World. ב-2002 הקליט את אלבומו השלישי "סיהרא" באולפן הפרטי שהקים בירושלים ופעיל עד היום (2022). האלבום מורכב משירים מקוריים שכתב והלחין. בהרכב המוזיקלי חברים מוזיקאים ירושלמים שהצטרפו גם להופעות ברחבי הארץ. ב-2002 הצטרף כמרצה למכללת ספיר שבנגב, שם לימד את יסודות ההפקה המוזיקלית במגמת הנדסה ועיצוב סאונד. במקביל המשיך להקליט ולהפיק מוזיקה באולפן הפרטי. את האלבומים של משה חבושה, הפייטן הירושלמי, את אלבומה הראשון של יסמין לוי, זמרת לאדינו, אלבום שזכה לביקורות נלהבות בעולם וזכה להוצאה מחודשת בספרד. שיתוף פעולה פורה עם אורי אדלר וחבורת נהורא שהניב ארבעה אלבומים. שיתף פעולה עם אהרון ויונתן רזאל. כתב מוזיקה לסרטי סטודנטים בכיכובו של חנן סביון.

ב-2006 השלים את אלבומו הרביעי "Seven Steps", המורכב מיצירה מקורית אינסטרומנטלית בסוגת מוזיקת עולם. באלבום זה אשש מנגן על עוד, סאז, ג'ומבוש, גיטרות, כלי הקשה ובס, ומארח את מיטב הנגנים בארץ. ב-2008 הקים עם אלעד גבאי, נגן הקנון והפייטן, את להקת אתניקה, וביחד הפיקו את האלבום Ethnic Vibes עם מוזיקאים מובילים בסוגת המוזיקה האתנית בישראל, כמו אליהו דגמי על הסאז וניר סרוסי אמן הכינור. האלבום יצא בלייבל הישראלי התו השמיני. משנת 2008 עד היום כותב אשש מוזיקה לסרטים דוקומנטריים ולסרטים בטלוויזיה ובקולנוע. השתתף וניגן בסרט מכתוב של חנן סביון וגיא עמיר ובסרט הרכבת הקלה של עמוס גיתאי. כתב מוזיקה לסרטים של העיתונאי איתי אנגל והבמאי ערן בן שבת בתוכניות טלוויזיה שונות כמו עובדה וזמן אמת. לערוץ כאן כתב והפיק את את התכנית "זמן אמת".

בשנת 2014 החל בשיתוף פעולה עם הזמרת אילנה אליה, ובשנת 2018 הפיק באולפנו את האלבום שלה "אהבה בתענוגים". משנת 2008 מקליט את שיריו בעברית ובאנגלית כסינגלים שאפשר לשמוע ולרכוש בחנויות מוזיקה מקוונות. בשנת 2018 החל לנגן עם הרווי ברוקס, נגן בס שניגן בשנות השישים עם בוב דילן, מייק בלומפילד, הדלתות ועוד. ביחד הפיקו, באולפן הפרטי של אשש, אלבום שיצא ב-2021. באלבום שיתפו פעולה עם אהוד בנאי ודני סנדרסון. בשנת 2018 החל שיתוף פעולה עם "מרכז חיבה" להפקת עשרות פיוטים מכל העדות. במסגרת זו שיתף פעולה עם איציק קלה, דוד דאור, אביהו מדינה ועוד.

כיום באולפנו הפרטי שבירושלים, אשש כותב, מפיק ומעבד מוזיקה לאמנים ויוצרים, לסרטים וטלוויזיה. הוא מופיע עם להקתו ברחבי הארץ ובעיקר בכיכר המוזיקה שבירושלים. מרצה במוזיאון המוזיקה העברי בירושלים על מוזיקת עולם וכלי נגינה מן המזרח.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשוי לדגנית ולהם שתי בנות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]