ליאון סורוז'ון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליאון סורוז'ון
Леон Суружон
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 30 בינואר 1913
נובי פאזאר, ממלכת בולגריה ממלכת בולגריהממלכת בולגריה
פטירה 28 בינואר 2007 (בגיל 93)
בריסל, בלגיהבלגיה בלגיה
תקופת הפעילות מ-1930 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת בולגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כינור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאון שבתאי סורוז'וןבולגרית: Леон Сабитай Суружон; ‏30 בינואר 1913, נובי פאזאר, ממלכת בולגריה28 בינואר 2007, בריסל, בלגיה) היה מוזיקאי ומורה למוזיקה יהודי-בולגרי אשר מרכז פעילותו היה בבולגריה ובבלגיה, פרופסור באקדמיה הלאומית הבולגרית למוזיקה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בנובי-פאזאר לשבתאי שהיה סוחר אמיד ולאסתר פעילה ציונית חברת ויצו. ב-1919 עברה המשפחה לסופיה בירת בולגריה. בילדותו למד נגינת כינור ביחד עם אחיו. בהמשך, בראשית שנות ה-30 של המאה ה-20 סיים את הקונסרבטוריון של פראג, שב לבולגריה ומונה לקונצרטמייסטר של תזמורת האופרה והבלט הלאומיים בסופיה. הוא יצא לפריז ללימודים גבוהים באקול נורמל סופרייר, ושם למד ניצוח אצל ג'ורג'ה אנסקו. בראשית שנות ה-40 שב לסופיה. בתקופת מלחמת העולם השנייה, לאחר החלת החוק להגנת האומה, נשלח סורוז'ון לעבודות כפייה. לאחר המלחמה שב לעבודתו המוזיקלית.

מ-1949 לימד מוזיקה ונגינת כינור באקדמיה הלאומית הבולגרית למוזיקה, בהמשך כיהן כפרופסור, ובין 19591962 כיהן כדיקן פקולטה. סורוז'ון נחשב לאחד המורים המובילים במדינה בתחומו והכשיר דורות של מורים למוזיקה. סורוז'ון השתתף בקונצרטים במדינות רבות ובכללן פולין, צ'כיה, צרפת, ברית המועצות ובהמשך רוסיה, סין, ישראל, קובה, בלגיה וספרד.

בראשית שנות ה-80 של המאה ה-20 הגיע סורוז'ון לאנטוורפן בבלגיה עם קבוצת נגנים ומוזיקאים בולגריים וערך מסע הופעות, אשר בעקבותיו חילק את זמנו בין בולגריה לבלגיה, ולימד גם במכון למוזיקה בבריסל.

ליאון סורוז'ון הלך לעולמו ב-2007 בבריסל בירת בלגיה, והובא לבקשתו לקבורה במולדתו, בולגריה.[1] היה נשוי לפסנתרנית קטיה קזנג'ייבה, אחייניתה של דורה גאבה. אחותו סולטנה סורוז'ון הייתה ציירת נודעת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הלך לעולמו ליאון סורוז'ון, באתר news.bg (בבולגרית)