מוזיאון השואה של וירג'יניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוזיאון השואה של וירג'יניה
Virginia Holocaust Museum
חזית מוזיאון השואה של וירג'יניה עם קרון רכבת המשא הנאצי, האותנטי, בכניסה למוזיאון.
חזית מוזיאון השואה של וירג'יניה עם קרון רכבת המשא הנאצי, האותנטי, בכניסה למוזיאון.
מידע כללי
סוג מוזיאון שואה
כתובת 2000 East Cary Street, Richmond, Virginia
מיקום וירג'יניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים Jay Ipson (אנ')
אל רוזנבאום (אנ')
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1997
תאריך פתיחה רשמי 1997
קואורדינטות 37°31′51″N 77°25′34″W / 37.5309°N 77.4261°W / 37.5309; -77.4261
https://www.vaholocaust.org/
מפה
מיקום מוזיאון השואה של וירג'יניה השוכן בריצ'מונד (וירג'יניה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוזיאון השואה בווירג'יניה ( The Virginia Holocaust Museum - VHM) הוא מוזיאון ציבורי להיסטוריה, השוכן בריצ'מונד, וירג'יניה. המוזיאון מתאר את השואה באמצעות סיפוריהם האישיים של קורבנותיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סם שולמן, ברקע תמונתו כמתנדב על אניית המעפילים פרזידנט וורפילד היא אקסודוס-1947. ב-מוזיאון השואה של וירג'יניה, ריצ'מונד, 2003

מוזיאון השואה של ווירג'יניה נפתח לראשונה בשנת 1997, נוסד על ידי מארק פטר, דבורה בן דוד, ג'יי איפסן (אנ') ואל רוזנבאום (אנ'). [1] המוזיאון הוקם בתחילה בבניין בית ספר ישן בין 5 מבנים ליד בית הכנסת היכל בית אל של ריצ'מונד, והפך לאטרקציה במסגרת טיולי סביבה של בתי הספר. בתוך שנים ספורות, נפח הביקורים במוזיאון גדל מאוד כך שנדרש היה למצוא מקום גדול יותר לטיפול במספר ההולך וגדל של המבקרים וקבוצות בתי הספר. האספה הכללית של ווירג'יניה הציעה להעתיק את המוזיאון אל מחסן חברת הטבק האמריקאית בריצ'מונד. בעזרת איש הקונגרס האמריקאי אריק קנטור מווירג'יניה ולאחר מאמצים רבים לשיקום המבנה ושחזורו, ביום השואה, 2003 נחנך מוזיאון השואה המורחב של ווירג'יניה.

באותה שנה נחנכה במוזיאון התערוכה "משואה לתקומה". תערוכה זו מתארת את פועלם של המתנדבים היהודים האמריקאים שהתנדבו להפליג על אניות המעפילים כדי לחלץ את שארית הפלטה מאירופה ולהביא כמה שיותר יהודים לא"י. אניות מעפילים אלו נקראו הצי הסודי של היהודים הן נרכשו על ידי המוסד לעליה ב' בארצות הברית. סם שולמן היה אחד המתנדבים היהודים שהפליגו על 3 אניות מעפילים. אקסודוס-1947, העצמאות וקיבוץ גלויות.

מוזיאון השואה בווירג'יניה צמח בהתמדה מאז 2003, וכעת מבקרים בו בממוצע מעל 150,000 מבקרים בכל שנה. המוזיאון הוא נקודת ציון חשובה בטיולי סביבה בווירג'יניה, תלמידי חטיבות הביניים ותיכונים מ־100 בתי ספר ויותר מהווים כ-70% מהבקרים במוזיאון מדי שנה.

בשנת 2015 המוזיאון החל בפעילות נרחבת של שיפוצים ובפרויקט חידוש התערוכות המתמשכות. מאחר, שחלק גדול מתערוכות הקבועות מעולם לא עודכנו מאז פתיחת המוזיאון בשנת 2003. פרויקט חידוש פני המוזיאון, משרת 2 מטרות. לעדכון את המידע הכלול בתצוגות המוזיאון בעובדות ובנתונים שנחשפו במשך השנים ועד לאחרונה, במקביל לעדכון זה, עדכון אמצעי התצוגה באמצעים העומדים בסטנדרטים מודרניים. הנהלת המוזיאון מקווה שהשיפוצים הללו יסתיימו עד סוף שנת 2020.

מטרת המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת מוזיאון השואה של וירג'יניה, ללמד את הקהילה המקומית, על הטרגדיות של העם היהודי בשואה, לתעד ולשמר את זיכרון השואה ואת מעשי הזוועה של מלחמת העולם השנייה. באמצעות תערוכות, תוכניות לימוד, הקרנות סרטים וקטעי וידאו דוקומנטריים. המוזיאון משתמש בהיסטוריה של רצח העם היהודי ובכלל רצח עם כדי ללמד את הסכנות של דעות קדומות ואדישות.

תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיילים ובני המקום הגרמנים צופים בבית כנסת ליטאי העולה בלהבות, 9 ביולי 1941
קרונות משא גרמנים ששימשו את הנאצים ברייך השלישי להובלת יהודים להשמדה. בין השנים 1939–1945

תערוכות הליבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תערוכות הליבה ממוקמות בקומה הראשונה של המוזיאון ומספרות את תולדות השואה. ככל שהמבקרים מתקדמים במסלול התערוכות - ובכרונולוגיה דרך אירועי השואה - הם מקבלים הצצה לחורבן השיטתי של יהדות אירופה. 300 הממצאים והעדויות של ניצולי שואה מקומיים, פורשים למבקרים את ההיסטוריה של השואה ומייצגים את המציאות המוחשית של הניצולים במהלך השואה.

קרון משא גרמני אותנטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 רכש מוזיאון השואה של וירג'יניה "קרון משא גרמני" אותנטי, ששימש במהלך הרייך השלישי את הנאצים והציב אותו בחזית הכניסה למוזיאון. אלכסנדר לבנשטיין (אנ'), ניצול שואה מקומי החי בריצ'מונד, מימן וסייע למוזיאון להביא את הקרון לריצ'מונד וירג'יניה. [2] למבקרים במוזיאון ניתנת האפשרות להיכנס לקרון המשא הגרמני הזה ולדמיין את התנאים בהם הועברו היהודים, נרדפי הנאצים, ברכבות להשמדה.

הסאגה של משפחת אפ - איפסן[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז תערוכות הליבה של המוזיאון עומדת הסאגה של משפחה יחידה, האיפסנים. תערוכת משפחת "איפסן" חולקת את חוויית משפחתם של ניצולי שואה החיים בריצ'מונד וירג'יניה. התערוכה מספרת את סיפורם של משפחת איפסן, את כליאתם בגטו קובנה ואת העובדה שאם המשפחה ובנה בן ה-6 היו היחידים שנצלו מבין 5,000 יהודי העיר שהובלו להשמדה. ההורים ובנם יעקב אפ (מאוחר יותר שינה את שמו ג'יי איפסן - "Ipson)" הצליחו להימלט לכפר ליטאי נידח באזור ובמשך כ-6 חודשים הסתתרו בבור לשימור תפוחי אדמה. התערוכה מדגישה את הסכנות הבלתי פוסקות שהיו ליהודים במהלך השואה.

אולם המשפט במשפטי נירנברג[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפטי נירנברג היו המשפטים הבינלאומיים הראשונים של פושעי המלחמה הנאצים הבכירים. ככאלה, הם שימשו כמקור עיקרי למסמכים ועדויות למחקר המוקדם של השואה. במוזיאון נמצאת תערוכה קבועה בה הוקם שיחזור מלא, במידות אחד לאחד, של אולם "המשפט מספר 600 בהיכל הצדק, בו התקיימו משפטי נירנברג". התערוכה מעניקה למבקרים אפשרות לראות, לבלות ולחוש את ההתרחשויות שהתקיימו במהלך הדיונים בתי הדין הצבאיים הבינלאומיים, ולחוות את חומרת המעשים עליהם נשפטו הצוררים הנאצים. [3] תערוכת אולם המשפט של נירנברג נפתחה לציבור על ידי מושל וירג'יניה טים קיין במהלך טקס באפריל 2008. [4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקסודוס-1947 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Al Rosenbaum, co-founder of Virginia Holocaust Museum, dies". Richmond Times-Dispatch. נבדק ב-2016-02-05.
  2. ^ "Holocaust Museums's Nazi boxcar an Endangered Artifact nominee". RVANews (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2016-02-05.
  3. ^ "Nuremberg: Courtroom re-created in museum | JournalNow.com". 2012-08-26. אורכב מ-המקור ב-2012-08-26. נבדק ב-2016-02-04.
  4. ^ "Gov. Kaine Opens Exhibit about Nuremberg Trials | Richmond.com". 2011-08-07. אורכב מ-המקור ב-7 באוגוסט 2011. נבדק ב-22 בנובמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)