מעלולה

מעלולה
معلولا
האזור הנוצרי של מעלולה
האזור הנוצרי של מעלולה
האזור הנוצרי של מעלולה
מדינה סוריהסוריה סוריה
מחוז מחוז ריף דמשק
גובה 1,500 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 2,762 (1 בינואר 2004)
קואורדינטות 36°32′48″N 33°50′39″E / 36.54667°N 33.84417°E / 36.54667; 33.84417
אזור זמן UTC +2

מעלולהערבית: مَعْلُولَا, נכתבת בארמית: מעלולא, ܡܥܠܘܠܐ, ) היא עיירה הממוקמת במחוז ריף דמשק שבסוריה. היא נמצאת כ-40 ק"מ צפונית לדמשק, מתחת לצלע הר קלמון בגובה של למעלה מ-1,500 מטרים. עד לפרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, הייתה ידועה כאחד משלושת מקומות היישוב האחרונים (האחרים אל-שרקה (בח'עה, بخعة)(אנ') וג'ובעדין (جبّعدين)(אנ')) בהם דיברו עדיין ארמית מערבית חדשה.

מוצא השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעלולה או מעלולא, משמעותו בארמית: מקום גבוה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכפר נמצא כ-40 ק"מ צפונית-צפונית מזרחית לדמשק, וידוע כי קיים כבר מהמאה העשירית לפני הספירה. הכפר שוכן בפתחו של עמק צר, בין קירות סלע תלולים אשר סייעו להגן על היישוב מפני פולשים. אף שרשמית, השפה המדוברת היא ערבית, כבשאר סוריה, מרבית התושבים היו דוברי ארמית מערבית. שלושת רבעי מתושבי הכפר היו יוונים-קתולים.

שנות השבעים של המאה העשרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות השבעים של המאה העשרים הוקמו בכפר ובקרבתו מחנות אימונים של מספר ארגוני טרור, שפעלו נגד ישראל. כך למשל פעל במקום מחנה של "החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין" המחנה נקרא על שם השהיד תייסיר אבו סנינה (تيسير أبو سنينة).[1] המחנות נועדו ללוחמים בודדים וננקט בהם מידור מלא. כל לוחם הגיע עם כינוי ואף מאמן, אן מתאמן אחר לא הכיר את הפרטים האישיים.

היזמה לשימור השפה הארמית במעלולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 הקימה ממשלת סוריה פרויקט לשימור השפה הארמית, במעלולה.[2]

מלחמת האזרחים בסוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד לפרוץ מלחמת האזרחים בסוריה היו בכפר כעשרים כנסיות, מסגד אחד ו-2 מנזרים (מנזר סנט מאר סארקיס ומנזר מאר טקלה).

ב-4 בספטמבר 2013 פרץ קרב מעלולה, בין כוחות המורדים (בעיקר אנשי חזית א-נוסרה) שתקפו את העיירה לבין חיילי צבא סוריה שהיו מוצבים בכניסה לעיירה. ארגון חזית א-נוסרה המקושר לאל-קאעידה התמקמו בגבעות הסובבות את הכפר כבר במרץ 2013 ומאז הטרידו את האוכלוסייה הנוצרית של הכפר. באותו היום משאית תופת שהונהגה בידי מחבל ממוצא ירדני התפוצצה בעמדת ביקורת של הצבא הסורי בכניסה למעלולה, והיוותה את תחילתה של מתקפה על הכפר מצד לוחמי חזית א-נוסרה. הלוחמים השתלטו על נקודת הביקורת בעודם הורגים שמונה חיילים ומנטרלים 2 טנקים. חיל האוויר הסורי ערך שלוש פשיטות. עד לסוף היום המורדים השתלטו על מרבית העיירה.[3].

ב-6 בספטמבר הצבא הסורי שלח תגבורות, לרבות טנקים ורכבים קרביים משוריינים, על מנת לכבוש מחדש חלקים מהעיירה. התגבורת הצבאית השתלטה מחדש על עמדת הביקורת בכניסה לעיירה וב-7 בספטמבר הלחימה התחדשה משהצבא הסורי תקף מחנות של חזית א-נוסרה בגבעות הסובבות את העיירה.

ב-8 בספטמבר דווח כי כוחות חזית א-נוסרה השתלטו על כל מעלולה, לאחר שלוחמים נוספים הצטרפו אליהם ואילצו את הצבא הסורי לסגת. במהלך היום נהרגו 18 לוחמים ומאה נפצעו. תושביה הנוצריים של העיירה התלוננו כי הותקפו וכי אנשי א-נוסרה הרגו כמה נוצרים שסירבו להתאסלם.[4] בנוסף, דווח כי כנסייה אחת הועלתה באש וכי נוצרים רבים קיבלו איומים על חייהם אם לא יתאסלמו. בשלב זה, רבים מתושבי העיירה נמלטו ממנה מחשש לחייהם.[5].

ב-9 בספטמבר כוחות הצבא הסורי תקפו מחדש את עמדות אנשי חזית א-נוסרה בגבעות המקיפות את העיירה. בינתיים דווח כי מתוך 3,300 מתושבי העיירה נותרו 50 בלבד, לאחר שמרבית תושבי העיירה נמלטו. כנסייה נוספת הובערה באש בחלק המערבי של הכפר. ב-10 בספטמבר, כוחות חזית א-נוסרה הכריזו כי ייסוגו מהעיירה בתנאי כי צבא סורי לא ייכנס לעיירה. ביום המחרת המורדים טרם נסוגו ובתוככי העיירה נמשכו קרבות בין הצבא הסורי למתנגדיו. ב-11 בספטמבר התקשורת הממשלתית בסוריה דיווחה כי צבא סוריה השתלטו על חלק גדול מהעיירה וב-15 בספטמבר 2013 השלטונות הסוריים דיווחו רשמית כי מעלולה בטוחה.

ב-3 בדצמבר דווח כי הכפר נכבש מחדש בידי כוחות האופוזיציה, שבמהלך הכיבוש נטלו בשבי 12 נזירות מהמנזר האורתודוקסי היווני במקום. הן שוחררו לבסוף במרץ 2014, אך ארגוני האסלאם הקיצוני המשיכו לשלוט בכפר תוך מאמץ להכחדת השפה הארמית שהייתה מדוברת בכפר.[6][7].

בשנת 2019 דֻווח ש"80% מתושבי מעלולה כבר אינם דוברי ארמית, ו-20% הנותרים הם בני יותר מ-60.[8]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מעלולה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ الجبهة الديمقراطية لتحرير فلسطين החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, באתר camp.ahlamontada.net, الجبهة الديمقراطية لتحرير فلسطين, العمليات النوعية الفدائية الفلسطينية - : החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין פעולות גרילה פלסטיניות ספציפיות, ‏23 אוגוסט 2009 (בערבית)
  2. ^ محمد خضر- מוחמד חאדר (דמשק), مركز تعليمي لإعادة إحياء اللغة الآرامية في سوريا - מרכז חינוכי להחייאת השפה הארמית בסוריה, באתר الجزيرة نت, ‏5/12/2007 (בערבית)
  3. ^ בגלל המלחמה בסוריה: הארמית נכחדת
  4. ^ נוצרים סורים טוענים שהמורדים הכריחו אותם להמיר דתם
  5. ^ נוצרים בסוריה: "העולם שכח אותנו"
  6. ^ דאעש מציגים: מלחמת חורמה בשפת הגמרא
  7. ^ האם לוחמי 'דאעש' מכחידים את שפתו של ישו?
  8. ^ AFP (2019-05-29). "הכפר הסורי שמנסה להציל את השפה הארמית". Ynet. נבדק ב-2023-11-10.