מפרץ פורטו

מפרץ פורטו
Golfe de Porto
אתר מורשת עולמית
מפרץ פורטו: הקאלאנקות של פיאנה, מפרץ ג'ירולאטה, שמורת סקנדולה
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית טבעי בשנת 1983, לפי קריטריונים 5, 8, 10
שטח האתר 118 קמ"ר
חלק מתוך מפרץ פורטו: הקאלאנקות של פיאנה, מפרץ ג'ירולאטה ושמורת סקנדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
מיקום קורסיקה, צרפת
סוג מפרץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע נוסף
מדינות באגן הניקוז צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 42°17′00″N 8°36′00″E / 42.283333333333°N 8.6°E / 42.283333333333; 8.6
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפרץ פורטוצרפתית: Golfe de Porto; בקורסיקאית: Golfu di Portu) הוא מפרץ בחלקה המערבי של קורסיקה, הידוע בנופיו ובמצוקיו הסלעיים. אזור המפרץ, הכולל את המפרץ עצמו, את הקאלאנקות של פיאנה, את מפרץ ג'ירולאטה הסמוך, ואת שמורת הטבע סקנדולה, הוכרז ב-1983 כאתר מורשת עולמית. בנוסף, מרבית אזור המפרץ נכלל בפארק טבע אזורי הגדול (Parc Naturel Régional de Corse), המהווה כ-40% משטחה של קורסיקה.

אזור המפרץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור המפרץ מיושב בדלילות, במספר כפרים קטנים, המחולקים מבחינה מנהלית לחמש קומונות. מצדו הצפון-מערבי של המפרץ ובכיוון השעון, הקומונות (ומספר התושבים בהן, מעודכן ל-2018) הן

  • Osani‏ (98 תושבים)
  • Partinello‏ (100 תושבים)
  • Serriera‏ (124 תושבים)
  • Ota‏ (542 תושבים)
  • Piana‏ (475 תושבים)

נהר פורטו נשפך למפרץ בקצהו המזרחי, היכן שנמצא הכפר פורטו (בתחום הקומונה של Ota), שצמח סביב תעשיית התיירות באזור, ובו נמל קטן.

האזור היה מיושב בדלילות לאורך ההיסטוריה עקב תנאי הקרקע וקשיים רבים. בחצי השני של המאה ה-16 סבל האזור מפשיטות של שודדי ים ברברים, שהוביל להקמה של מגדלי שמירה ג'נוביים בקורסיקה. שלושה מגדלים כאלה הוקמו באזור מפרץ פורטו, אך האזור המשיך לסבול מפשיטות אלה.

הקאלאנקות של פיאנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הקאלאנקות של פיאנה

קאלאנקות הן מפרצים צרים ותלולים הנוצרים לאורך החוף באזורים קרסטיים כתוצאה מהמסת הסלע, ונמצאים בעיקר לחופי הים התיכון בצרפת. הקאלאנקות של פיאנה (בצרפתית: Calanques de Piana, בקורסיקאית: Calanche di Piana) הן קבוצת קאלאנקות בצדו הדרומי של מפרץ פורטו. כביש צר ומתפתל מחבר את הכפרים פורטו ופיאנה ועובר דרך הקאלאנקות של פיאנה, המצוקים התלולים והסלעים הצבעוניים.

מפרץ ג'ירולאטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מפרץ ג'ירולאטה

מפרץ ג'ירולאטה (בצרפתית: Girolata, בקורסיקאית: Girulata) הוא מפרץ קטן בצד הצפוני של מפרץ פורטו. במרכזו נמצא הכפר ג'ירולאטה, כפר דייגים קטן שהגישה אליו אפשרית רגלית או באמצעות סירה.

שמורת הטבע סקנדולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שמורת סקנדולה

שמורת הטבע סקנדולה (בצרפתית: Scandola, בקורסיקאית: Scandula) ממוקמת בקצה המערבי של קורסיקה, בצד הצפוני של מפרץ פורטו. גבולות השמורה, שהוכרזה ב-1975, כוללים גם אזורים בים, ומשלבים הגנה על ערכי הטבע ביבשה ובים. נופי השמורה מתאפיינים בסלעים געשיים היוצרים מצוקים מרהיבים היורדים בתלילות אל הים. הביקור בשמורה אפשרי רק באמצעות סירה.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפרץ פורטו בוויקישיתוף