משתמשת:Saruco1189/אחרית הימים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 30/07/16. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 30/07/16. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב. שיחה



שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. מציג רק את היהדות.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. מציג רק את היהדות.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם. עריכה
פרסקו המתאר את אחרית הימים, מעשה ידי מיכלאנג'לו. הפרסקו נמצא בקפלה הסיסטינית שבותיקן.

אחרית הימים (נקרא גם קץ הימים או קץ הימין) הוא שם כולל לנבואות אודות סוף ימי האנושות בדתות השונות. בין נבואות אחרית הימים ניתן למצוא את האפוקליפסה בחזון הנביא ישעיהו, בפסוקי התנ"ך על מלחמת גוג ומגוג, בדברי חז"ל על ביאת המשיח ובתאולוגיה הנוצרית, וכן בדומה משתמע ראגנארוק בתרבות הנורדית.

נבואות אחרית הימים בתנ"ך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנבואות הראשונות על אחרית הימים מופיעות בתורה.

בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְּקֹלֹו

(א)והיה כי יבאו עליך כל הדברים האלה הברכה והקללה אשר נתתי לפניך והשבת אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך ה' אלהיך שמה: (ב)ושבת עד ה' אלהיך ושמעת בקלו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך: (ג)ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלהיך שמה (ד)אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלהיך ומשם יקחך: (ה)והביאך ה' אלהיך אל הארץ אשר ירשו אבתיך וירשתה והיטבך והרבך מאבתיך: (ו)ומל ה' אלהיך את לבבך ואת לבב זרעך לאהבה את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך למען חייך:

התקופות השונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביהדות תקופת אחרית הימים מתחלקת למספר תקופות הבאות זו אחר זו, אם כי קיימות מספר דעות (דעת הרמב"ם ודעת הרמב"ן) על סדר התקופות:

ישנה מחלוקת בין הראשונים לגבי מהות הדברים בעולם הבא: לשיטת הרמב"ם וסיעתו העולם הבא הוא עולם הנשמות שבו אין גוף ושבו הנשמות מקבלות את שכרן, ואילו לשיטת הרמב"ן וסיעתו בעולם הבא יהיו הגוף והנשמה, אך לאחר זיכוך רב של הגוף.

ישנם רבנים שטענו שסדר המאורעות באחרית הימים אינו ברור, לדוגמה הרמב״ם כתב (מלכים פרק י"ב הלכה ד'): "ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המלך המשיח, יבוא אליהו. וכל אלו הדברים וכיוצא בהן, לא יידע אדם היאך יהיו, עד שיהיו: שדברים סתומים הן אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים; ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו. ועל כל פנים, אין סידור הוויית דברים אלו ולא דקדוקן, עיקר בדת.״

שינוי סדרי בראשית באחרית הימים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסוק "וגר זאב עם כבש ..." מצוטט בעבודת קרמיקה בצלאל בבנין בית הספר העירוני שנבנה בתל אביב בראשית שנות העשרים

בדברי הנביאים קיימות נבואות המעידות על שינוי סדרי בראשית וחוקי הטבע באחרית הימים, כך בספר ישעיה כתוב: "וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ".(ספר ישעיהו, פרק י"א, פסוק ו')

הרמב"ם לא מקבל זאת וטוען שהפסוקים כתובים על דרך משל: "אל יעלה על הלב שבימות המשיח, ייבטל דבר ממנהגו של עולם, או יהיה שם חידוש במעשה בראשית; אלא עולם כמנהגו הולך. וזה שנאמר בישעיה "וגר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ", משל וחידה. עניין הדבר שיהיו ישראל יושבין לבטח עם רשעי העולם, המשולים בזאב ונמר." (משנה תורה, הלכות מלכים, פרק יב הלכה א')

במדרש ספרא (פרשת בחוקותי א, ב) מוצגת עמדה יותר פשטנית:

"והשבתי חיה רעה מן הארץ - רבי יהודה אומר: מעבירם מן העולם. רבי שמעון אומר: משביתן שלא יזוקו. אמר רבי שמעון: אימתי הוא שבחו של מקום, בזמן שאין מזיקים, או בזמן שיש מזיקים ואין [=ואינם] מזיקים? אמור: בזמן שיש מזיקים ואין מזיקים... וכן הוא אומר: 'וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ... ושעשע יונק על חור פתן ועל מאורת צפעוני גמול ידו הדה' - מלמד שתינוק מישראל עתיד להושיט את ידו לתוך גלגל עינו של צפעוני ומוציא מרה מתוך פיו."

ביאת אליהו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקור לביאת אליהו באחרית הימים הוא בספר מלאכי, פרק ג', פסוק כ"ג: "הנה אנכי שלח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם פן אבוא והכיתי את הארץ חרם"

על פי נבואה זו אליהו יתגלה באחרית הימים לפני בוא יום השם. יום השם הוא כינוי קבוע לאחרית הימים אצל נביאים רבים.

המשנה (עדיות ח ז) מבארת את תפקידו של אליהו:

"אמר רבי יהושע, מקבל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו, הלכה למשה מסיני כד שאין אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרחקין בזרוע... רבי יהודה אומר, לקרב, אבל לא לרחק. רבי שמעון אומר, להשוות המחלקת. וחכמים אומרים, לא לרחק ולא לקרב, אלא לעשות שלום בעולם, שנאמר: הנה אנכי שלח לכם את אליה הנביא וגו' והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם."

על פי רוב הפרשנים (כולל הגמרא בעירובין) יממה לפני בוא המשיח יבוא אליהו הנביא.

בפסיקתא רבתי נכתב שלושה ימים.

בירושלמי, ברמב"ם ובסדר עולם נכתב שקודם יגיע המשיח ורק לאחר מכן יגיע אליהו.

על פי תוספות ותרגום ירושלמי (איכה ד כב) משתמע שהמשיח ואליהו הנביא יבואו יחד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משנה תורה לרמב"ם, הלכות מלכים, פרקים יא, יב.
  • משנה תורה לרמב"ם, הלכות תשובה, פרקים ח, ט.
  • מאמר תחית המתים לרמב"ם.
  • אגרת תימן לרמב"ם.
  • מאמר שער הגמול לרמב"ן.
  • ספר דרך ה' לרמח"ל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:אסכטולוגיה

הרחבה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהו חזון אחרית הימים? חזון אחרית הימים תופס מקום נרחב בדברי הנביאים, והוא מופיע בספריהם פעמים אין ספור. אחת הנבואות הבולטות והמפורסמות ביותר בנושא זה, מופיעה בספר ישעיהו (פרק ב'), ובשינויים קלים בספר מיכה (פרק ד'):

"והיה באחרית הימים, נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונישא מגבעות, ונהרו אליו כל הגויים... כי מציון תצא תורה, ודבר ה' מירושלים. ושפט בין הגויים, והוכיח לעמים רבים, וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות. לא ישא גוי אל גוי חרב, ולא ילמדו עוד מלחמה".

זוהי רק אחת מנבואות רבות, המבשרות את בא הימים הטובים של אחרית הימים. פסוקים ופרקים שלמים בתנ"ך דנים אודות תקופה נפלאה זו. בספר דברים מעידה התורה: ושב ה' אלוקיך את שבותך ורחמך, ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה. אם יהיה נדחך בקצה השמים, משם יקבצך ה' אלוקיך ומשם יקחך. והביאך ה' אלקיך אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירשת, והיטיבך והרבך מאבותיך" (ל, א-ה). כל הליכות האדם וכל מערכת השקפותיו מושפעות מהאמונה בגאולה העתידה. זוהי הכרה ברורה שהעולם מונהג לפי תכנית אלוקית מסודרת, שלה יעד מוגדר מראש. האדם המצפה ליום שבו ישררו בעולם רק צדק ויושר, משתדל להחיל עקרונות אלו כבר בימי חייו. מבין שהרוע והרשע הינם תופעות חולפות, שאין להן קיום, משתדל להתרחק מהם ולדבוק בערכים נצחיים. אדם זה בז להצלחה החומרית שאיננה מושגת בדרכי יושר, מתוך אמונתו העמוקה שהיא עראית וסופה להעלם. מאידך, התרופפות האמונה בביאת המשיח, מלבד השלילה שבה עצמה, שהיא נחשבת ככפירה באחד היסודות העקרוניים של היהדות, והכופר בה כופר ומזלזל בתורה כולה יש לה גם השלכות חמורות על כל בנין השקפת עולמו של האדם ועל דרך חייו. העוול והרשע מונצחים בתודעת האדם, כתופעות שחייבים להשלים עמן. חוסר האמונה בטוב שבעתיד מוביל לאורח חיים של נהנתנות לשמה. האדם הסובל עלול למצוא פורקן לייסוריו במישור האישי הצר של אנוכיות מופרזת ושל מתירנות. חזון אחרית הימים שלקראתו אנו מצפים, לא יבוא רק כדי להבטיח עצמאות מדינית, עוצמה צבאית או שגשוג כלכלי. אלו אמנם יהיו בשפע באותם ימים. אך הם בהחלט ייחשבו כטפלים. המקום המכובד שעם ישראל יתפוס בראש קהילת העמים, יהיה בשל היותו "אור לגויים", להנחותם בדרך השלום והיושר ולמען בנין חברה אנושית מתוקנת מכל הבחינות. באותם ימים לא יהיה מקום לעוול ולרשע, והצדק יתפוס את המקום הראוי לו. כל אותם "אי הבנות" הנכללים בשאלת: "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו", ייעלמו מן המפה. גם מושג עבודה זרה, הכולל את כל האידיאלים הכוזבים, שהם פרי יצירה אנושית יחלוף מן העולם. הכל יבחרו בערכי אמת, כאשר עם ישראל משמש כמורה דרך לאנושות כנאמר: "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים". הרעב היחיד שישרור באותם הימים יהיה רעב לרוחניות. וכל באי עולם יעסקו בחיפוש הטוב וביישומו בחיי היום יום. לצורת עולם מתוקנת זו אנו מצפים. זוהי משאת נפשנו. עליה אנו מעתירים בתפילותינו יום יום ובימי שבת ומועד. למען אנושות ספוגת התעלות רוחנית כזו, כדאי ליצור עולם כה נשגב!

http://www.lehavin.co.il/Index.asp?ArticleID=3018&CategoryID=319&Page=1