משתמש:אבנר/אמנת הילדים והנוער

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אמנת הילדים והנוער היא מסמך שהושק בישראל בשנת 2010 לקראת יום זכויות הילד הבינלאומי, המהווה התחייבות הדדית בין הילדים והנוער לבין הרשות המקומית בתחומה הם חיים. המסמך נכתב על ידי פרופסור אסא כשר מטעם עיריית תל אביב-יפו, ואומץ לאחר מכן על ידי עיריות נוספות, בהן עיריות חיפה, ראשון לציון, הרצליה, חדרה, נתניה, רחובות, רעננה, באר שבע ואשדוד. בעקבות ביקורת ציבורית שהובלה על ידי תלמידים, משרד החינוך אסר להחתים תלמידים על האמנה, כחודשיים מיום השקתה.

הביקורת כנגד האמנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורת כנגד האמנה הובלה על ידי תלמידת כיתה י' בשם יערה שפירא, שהייתה יו"ר מועצת התלמידים בתיכון עירוני ד' בתל אביב. שפירא הפיצה עצומה הקוראת לבני הנוער שלא לחתום על האמנה, ופרסמה מאמר דעה במדור הדעות של עיתון "הארץ" בטענה שהאמנה נכתבה על ידי העירייה בלבד ללא שיתוף של בני הנוער- האמורים להיות מחויבים אליה, ובפרט של מועצות התלמידים כמייצגות הרשמיות של בני הנוער. בנוסף טענה שפירא כי האמנה חסרה תוכן אמיתי וכי היא עמומה במתכוון, וציינה כי התלמידים אינם נשאלים אלא מוכרחים לחתום על האמנה במסגרת שיעורי החינוך בבתי הספר. העצומה עוררה הד תקשורתי וגררה גופים נוספים למאבק כנגד האמנה כגון סיעת "עיר לכולנו" בעיריית תל אביב, מועצת התלמידים והנוער הארצית, ובעיקר- בלוגרים, הורים ומורים מרחבי הארץ.

יערה שפירא חברה למועצת התלמידים והנוער מחוז תל אביב ויחד איתה הובילה את המאבק התקשורתי, בעקבותיו הוזמנה שפירא לפגישה עם ראש עיריית תל אביב-יפו, מר רון חולדאי, בה הובטחה לה כנציגת מועצת התלמידים המחוזית פשרה לפיה המועצה תכניס תיקונים באמנה ולאחר מכן היא תופץ מחדש. למרות זאת, בסוף חודש נובמבר 2010 פרסם משרד החינוך הוראה לפיה אין לחייב תלמידים לחתום על אמנת הילדים והנוער.

בעקבות המאבק כנגד האמנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות המאבק כנגד האמנה החליטה מועצת התלמידים והנוער המחוזית לפעול להקמת מועצת נוער בעיר תל אביב-יפו, על מנת שיהיה לבני הנוער בעיר גוף יציג. המהלך נעשה בתמיכת מטה משרד החינוך במחוז, ולאחר הצלחתו הפכה יערה שפירא ליושבת הראש הראשונה של מועצת הנוער תל אביב-יפו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]