משתמש:KALDERON/צרפת במלחמת העולם הראשונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עסוקה בבעיות פנימיות, צרפת הקדישה תשומת לב מועטה במדיניות חוץ בשנים לפני מלחמת העולם הראשונה. על אף שהוא לא להאריך את השירות צבאי לשלוש שנים משני חרף מחאותיו הסוציאליסטיות החזקות בשנת 1913. ההסלמה שבאה במהירות בעקבות המשבר בבלקן הפתיעה את צרפת. והיא שיחקה תפקיד קטן בלבד בפרוץ מלחמת העולם הראשונה, שבאה בעקבות מעגל של בריתות בין מרבית ממדינות אירופה. אוסטריה-הונגריה הכריזה מלחמה על סרביה בסוף יולי. ב -1 באוגוסט גרמניה וצרפת הורו על גיוס. גרמניה הייתה הרבה יותר מוכנה מהבחינה צבאית, יותר מכל המדינות האחרות המעורבות, כולל צרפת. האימפריה הגרמנית, כבעלת בריתה של אוסטריה, הכריזה מלחמה על רוסיה. צרפת הייתה בת בריתה של רוסיה ולכן נכנסה למלחמה מול גרמניה. ב -3 באוגוסט גרמניה הכריזה מלחמה על צרפת, ושלחה את צבאותיה דרך בלגיה הניטרלית. בריטניה נכנסה למלחמה ב -4 באוגוסט, ובימים שלאחר מכן החלה לשלוח את כוחותיה.

תכניתה של גרמניה (תוכנית שליפן) הייתה להכריע את החזית הצרפתית במהירות. בריסל נכבשה על ידי הגרמנים ב -20 באוגוסט ומיד לאחר מכן כבשו חלק גדול של צפון צרפת. התכנית המקורית הייתה להמשיך מערבה ולתקוף פריז מהמערב. עד תחילת ספטמבר הגרמנים היו בטווח 40 קילומטרים של פריז, והממשלה הצרפתית עברה בורדן. בעלות הברית ולבסוף עצר את צפון-מזרח מראש של פריז על נהר מארן (בספטמבר 1914).

המלחמה נכנסה למצב שלקיפאון - ובכך נודעה החזית המערבית שהתנהלה בעיקר בצרפת והתאפיינה בתנועה קטנה מאוד למרות קרבות גדולים ואלימים בצורה קיצונית, ולעתים קרובות עם טכנולוגיה צבאית חדשה והרסנית במיוחד. הלחימה הפכה למורכבת יותר ולקחה אדמות רבות באזור. מלחמת הקרקע הפכה במהירות ל מלחמת חפירות שבה שני הצבאות היריבים היו בקווי הגנה סטטיים. אף צד לא התקדם הרבה, אבל שני הצדדים סבלו מאות אלפי נפגעים. כך הלחימה עברה בצרפת מספטמבר 1914 ועד מרץ 1918. קוו המלחמה נותר כמעט לאורך כל המלחמה מהגבול השוויצרי בדרום ועד חוף הים הצפוני של בלגיה. בינתיים, נתחים גדולים של צרפת בצפון מזרח עברו לשליטה גרמנית.

קרבות מפורסמים שנערכו על אדמת צרפת:

  • קרב ורדן( מפברואר ועד לדצמבר 1916) - הקרב הקטלני והארוך ביותר במלחמה,והצדדים היריבים ספגו במהלכו כמיליון הרוגים, פצועים ונעדרים.
  • הקרב על הסום (יולי- נובמבר 1916)-בו ניסו כוחות של מדינות ההסכמה לפרוץ את קווי הגרמנים במחוז סום שבצפון צרפת. בסוף הקרב הצליחו הכוחות להתקדם כעשרה ק"מ, במחיר של יותר ממיליון נפגעים לשני הצדדים.
  • חמישה סכסוכים נפרדים בשם קרבות איפר (לאורך כל שנות המלחמה).-התנהלו בין אוקטובר 1914 לאוקטובר 1918, נהרגו כמיליון בני אדם בני חמישה עשר לאומים ויותר.

לאחר שהביסה את רוסיה בשנת 1917, יכלה גרמניה להתרכז בחזית המערבית, ותכננה מתקפה חורמה באביב 1918, אבל תכננה לעשות זאת במהירות, עוד לפני שהצבא האמריקאי הגדל במהירות ייכנס למלחמה . במרץ 1918 גרמניה פתח במתקפה שלה על ידי במאי הגיעה המארן היה שוב קרוב לפריז. עם זאת, השני בקרב על המארן (15 ביולי - 6 באוגוסט 1918), קו בעלות הברית עדיין החזיק. בעלות הברית ואחר כך התהפכה על המתקפה. הגרמנים, מתוך תגבורת, היו המומים מדי יום ביומו ואת הפיקוד העליון ראה שזה אבוד. האימפריה האוסטרו-הונגרית והאימפריה העות'מאנית התמוטטו, והממשלה של הקייזר נפלה. גרמניה חתמה על הסכמי שביתת הנשק ומלחמת העולם הראשונה הסתיימה ב-11 בנובמבר 1918, "בדקה התשעים של היום האחד עשר של החודש האחד-עשר."

הצבא הצרפתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פתיחת המלחמה עמד הגנרל ז'וזף ז'ופר בראש המטה הכללי הצרפתי. ז'ופר הצליח למנוע התמוטטות של הצבא הצרפתי עם ההסתערות הגרמנית, והצבא בפיקודו אף בלם את ההתקדמות הגרמנית על נהר המארן. אולם, ז'ופר לא הצליח לשבור את הקיפאון של מלחמת החפירות שבא לאחר המרוץ אל הים, ובדצמבר 1916, לאחר האבדות הגדולות בקרב ורדן ובקרב על הסום, ולמרות הצלחה מסוימת שניתן היה לייחס לקרבות אלה, מונה למרשל צרפת, תפקיד בכיר יותר, אם כי חסר חשיבות מעשית. מחליפו בתפקיד היה רובר ניבל, שהגה את מתקפת ניבל, אשר בכישלונה גרמה למעל 100 אלף הרוגים צרפתים. לאחר כישלון המתקפה והמרידות בצבא הצרפתי בעקבותיה הועבר ניבל במאי 1917 לתפקיד במערכה בצפון אפריקה. מחליפו של ניבל כמפקד כוחות צרפת היה אנרי פיליפ פטן, ששיפר את תנאי המחיה בחזית והעדיף פעולות מגננתיות יותר. לאחר הקרב השלישי על האן וקריסת העמדות הצרפתיות, הוכפף הפיקוד של צבא צרפת למפקד העליון של כוחות ההסכמה, פרדיננד פוש. פוש הוביל את מדינות ההסכמה לניצחון בחזית המערבית.

הפסדים במלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלחמה התנהלה בחלקה גדולה על אדמת צרפת, מה שגרם נזק רב לארץ זו. במלחמה נהרגו כ-1.4 מליון צרפתים (חיילים ואזרחים), עם עוד כמיליוני פצועים. הכלכלה נפגעה קשות ובמיוחד התעשייה בצפון מזרח הארץ, כתוצאה מהפלישה הגרמנית. בעוד תושבי השטח הכבוש ב -1913 כללו רק 14% של עובדי התעשייה של צרפת, שטח אשר הפיק 58% מתעשיית הפלדה, ו -40% מתעשיית הפחם. הגעתם של למעלה ממיליון חיילים אמריקאים בשנת 1918 הביאה הוצאות כבדות על מזון וחומרי בנייה. בשנת 1914 הממשלה טרם מימשה את כלכלת המלחמה עם בקרות קיצוב. בשנת 1915 כלכלת המלחמה נכנסה להילוך גבוה, כמו מ'נשי צרפתיות וגברים קולוניאליים החליפו את התפקידים האזרחיים של רבים של 3 מיליון חיילים. סיוע ניכר המצורף נהירה של אוכל אמריקאי, כסף וחומרי גלם בשנת 1917. הנזקים שנגרמו על ידי המלחמה הסתכמו בכ 113% מהתמ"ג של שנת 1913, ובעיקר בחורבן הון דיור פרודוקטיבי. החוב הלאומי עלה מ -66% מהתמ"ג בשנת 1913 170% בשנת 1919, המשקף את השימוש הכבד של הנפקות אג"ח כדי לממן את המלחמה. האינפלציה הייתה חמורה, עם הפרנק לאבד יותר ממחצית מערכו מול הליש"ט.

העורף הצרפתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אינטלקטואלים צרפתים רבים בירכו את המלחמה בתור נקמה בגרמנים לאחר ההשפלה והתבוסה במלחמת צרפת-פרוסיה בשנת 1871. רק דמות מרכזית אחת, הסופר רומן רולן שמר על ערכיו הפציפיסטיים ועבר לשוויץ. לאחר שהמנהיג הסוציאליסטי ז'אן ז'ורס, פציפיסט, נרצח בתחילת המלחמה, התנועה הסוציאליסטית הצרפתית נטשה את עמדותיה האנטי-מיליטריסטיות והצטרפו למאמץ המלחמתי הלאומי. ראש הממשלה רנה ויויאני קרא לאחדות-על "האיחוד sacrée" ( "האיחוד הקדוש"); לצרפת היו כמה מתנגדים.

אחרי שהמנהיג הסוציאליסטי הפציפיסט ז'אן ז'ורס נרצח בתחילת המלחמה, התנועה הסוציאליסטית הצרפתית נטשה את עמדותיה האנטי- מיליטנטיות שלה והצטרפה למאמץ המלחמתי הלאומי.

מלחמת העולם סיימה את תור הזהב של העיתונות. עיתונאים צעירים גויסו והיה קשה למצוא חלופה (נשים לא נחשבו). תחבורת הרכבות הייתה מוקצבת והיה קושי בהשגת דיו, נייר.והפצת העיתונים האינפלציה העלתה את מחיר העיתון, ורבים מין היומונים נסגרו. הממשלה הקימה ועדת לחץ הבינמשרדית לפיקוח עיתונים מקרוב. סוכנות נפרדת הטילה צנזורה הדוקה שהובילה שטחים ריקים שבם דיווחי חדשות או מאמרים אסורים. היומונים לפעמים היו מצומצמים לשני עמודים בלבד במקום לארבעה הרגילות, מובילים נייר אחד סאטירי לנסות לדווח על חדשות המלחמה באותה הרוח:

ז'ורז' קלמנסו הפך לראש הממשלה בנובמבר 1917, זמן של תחושה ציבורית של תבוסתנות ומרירות. איטליה הייתה במגננה, רוסיה נכנעה. אזרחים כעסו והיה חשש מתקיפה אווירית גרמנית. קלמנסו הבין שהעדיפות הראשונה שלו הייתה העלאת המורל האזרחי. קטגוריה:מלחמת העולם הראשונה * קטגוריה:מדינות במלחמת העולם הראשונה


שגיאות פרמטריות בתבנית:ניווט קבוצות

פרמטרים ריקים [ תת כותרת2, תת כותרת1, תת כותרת3 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

זירות מלחמת העולם הראשונה