סרט מודעות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סרט אדום המצוי בשימוש בינלאומי כסמל למלחמה באיידס
סרט ורוד המציין את התמיכה במאבק נגד סרטן השד
סרט צהוב להזדהות עם שבויים וסולידריות עם לוחמים ותפילה לשובם לשלום

סרט מוּדָעוּת הוא סרט קטן, בצבע מסוים, המקופל ללולאה, או חפץ המייצג סרט כזה, הנענד או מוצג לשם הבעת הזדהות עם עמדה מסוימת או מטרה מסוימת.

המשמעות שמאחורי סרט המודעות תלויה בצבע. קבוצות רבות אימצו סרטים כסמלים לתמיכה במטרה מסוימת או להעלות למודעות נושא מסוים, וכתוצאה מכך, קורה שמטרות שונות משתמשות באותו הצבע. לחלופין, מטרות מסוימות יכולות לעשות שימוש בכמה צבעים. סרט בצבע אדום או ירוק-כחול עשוי לייצג מחאה כנגד שימוש בסמים, וסרט סגול או לבן עשוי לייצג תמיכה בחולים במחלת אלצהיימר.

את סרטי המודעות נוהגים בדרך כלל להצמיד בסיכה לבגד או לקשור סביב חפצים כדוגמת אנטנת הרדיו של המכונית. כשהמטרה היא להדגיש עמדה בצורה בולטת יותר נעשה שימוש בסרטים גדולים יותר אותם קושרים סביב חפצים כדוגמת עצים ועמודים. חפצים המייצגים סרטים כאלו יכול להיות סטיקרים המודבקים לשמשת הרכב, לפגוש של הרכב או לגוף של הרכב, מגנטים בצורת סרטי מודעות המוצמדים לרכב או לדלת המקרר, הצגת סרט המודעות באתר אינטרנט וכדומה.

סרטי מודעות מצויים בשימוש בארצות הברית, בקנדה, באוסטרליה, בבריטניה ובמדינות נוספות.

בישראל נעשה שימוש בסרט כתום במסגרת המחאה נגד תוכנית ההתנתקות.

בתרבות האמריקאית נהוג לענוד סרט צהוב[1] או לכרוך סרט צהוב סביב עץ בחצר הבית בעת שאחד מבני הבית מגויס למלחמה. המנהג אף הונצח במספר שירים:

  • "Round Her Neck She Wears a Yellow Ribbon" מ-1917
  • "She Wore a Yellow Ribbon" מ-1949
  • "Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree" מ-1973

בישראל הסרט הצהוב מסמל גם את מחלת האנדומטריוזיס, מחלה גינקולגית.[2] מרץ הוא חודש המודעות.

הרעיון של סרט מודעות כקישוט לרכב נעשה פופולרי בארצות הברית לאחר הצלחת המגנט "תמכו בלוחמינו" בצורת סרט צהוב שיוצר על ידי חברת מגנט אמריקה (Magnet America) מצפון קרוליינה.

סרט מודעות סגול מציין העלאת מודעות למגוון סוגיות, ביניהן: אימוץ, הומופוביה, אלימות במשפחה, יום האישה הבינלאומי, אפילפסיה, סרטן המעי הגס, סרטן הלבלב וכו'.

בסרטים נעשה לעיתים שימוש גם כסמל לאבל. לדוגמה, בארצות הברית רבים ענדו סרט שחור לאחר הטבח בווירג'יניה טק.

רשימת צבעים ומשמעותם[עריכת קוד מקור | עריכה]

100 נשים ששרדו את מחלת סרטן השד נושאות סרט ורוד ענק ויוצרות את הסמליל למאבק בסרטן השד. האירוע התקיים בהפסקת משחק הפוטבול בין סנט לואיס ראמס ואריזונה קרדינלס ב-7 באוקטובר 2007
  • צהוב -סגול הזדהות עם שבויים וסולידריות עם לוחמים ותפילה לשובם לשלום
  • סגול - מודעות לאפילפסיה - תאריך יעודי לציון: 26 במרץ - יוזם הרעיון: קאסידי מייגן ואימה החל מ-2006 - סיבת הצבע: רבים מהלוקים במחלה דיווחו כי בזמן התקף ניתן לראות צבע זה.
  • כתום - התנגדות להתנתקות החלטות השלטון במדינה (שלא בהקשר פוליטית, בארץ פרט בנושא ביטחון).
  • סגל ולבן - אלצהיימר

להרחבה באנגלית ראו

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הִתְרַבּוּת "סרטי המודעות" נמתחה ביקורת כסוג של "אקטיביזם בפרוטה", המאפשר לאנשים "להפגין תמיכה" מבלי שיצטרכו להתאמץ, או להשקיע זמן או כסף. הקומיקאי ג'ורג' קרלין גינה סוג מיוחד זה של "אקטיביזם בפרוטה" במופע שלו, ותוך שימוש בהומור בתי שימוש הציע כתגובה לענוד סרט חום. מסיבה זו סירב גם קוזמו קריימר, באחד מפרקי סיינפלד, לענוד סרט הזדהות בזמן צעדה למודעות למלחמה באיידס. בתגובה לכך טענו חברי הצעדה כי אינו מאמין במטרה ובמהלך הצעדה עצרו אותו והכו אותו על כך.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]