פאול פיליפ לברטוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאול פיליפ לברטוב
Paul Philip Levertoff
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 14 באוקטובר 1878
אורשה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 ביולי 1954 (בגיל 75)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית כנסיית אבנגליקל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאול פיליפ לברטובאנגלית: Paul Philip Levertoff;‏ 14 באוקטובר 187831 ביולי 1954) היה יהודי שהמיר דתו לנצרות פרוטסטנטית. נמנה עם מובילי תנועת הנוצרים העבריים (Hebrew Christian movement), שלימים הפכה ליהדות המשיחית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פייבל לברטוב נולד בשנת 1878 באורשה שבבלארוס, אז חלק מהאימפריה הרוסית, בן לשאול ובתיה לברטוב, משפחה חסידית. בן-ציון דינור סיפר בזכרונותיו שבעת שלמד גמרא אצל שאול לברטוב, לימד אותו הילד פייבל תנ"ך.[1] הוא למד בישיבת וולוז'ין.

ב-11 באוגוסט 1895 הוטבל לנצרות בקניגסברג, וכעבור שנה החל לפעול במסגרת ארגוני מיסיון לונדוניים: החברה הלונדונית להפצת הנצרות בקרב היהודים (London Jews Society) ואחר כך Hebrew Christian Testimony to Israel ונסע בשליחותם באירופה ובמזרח התיכון. בעת שהייתו בלונדון סייע לסופר יוסף חיים ברנר, שבשנת 1904 הגיע ללונדון חסר כל, והתגורר בה עד 1907.[2] למד תאולוגיה ברוסיה ובגרמניה, וב-1912 הצטרף להמכון ליהדות על שם דליטש (Institutum Judaicum Delitzschianum) בלייפציג. נישא לוולשית ביאטריס ספונר-ג'ונס, שאותה פגש בשנת 1910 באיסטנבול, שבה שהה בשליחות המיסיון. לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה נחשבו הוא ואשתו בלייפציג לנתיני אויב. בשנת 1918 עבר עם אשתו לוויילס מולדתה, שם פעל למען הכנסייה האנגליקנית כמיסיונר בקרב היהודים. תרגם את הליטורגיה האנגליקנית לעברית.

פרסם בספרים בגרמנית, באנגלית ובעברית. בשנת 1905 יצא לאור ספרו "בן-האדם: חיי ישוע המשיח ופעליו". בשנת 1909 יצא לאור ספרו "הוא ואני: דפים מספר זכרונותי". בשנת 1908 יצא לאור ספרו "ישראל, אמונתו ותעודתו". באותה שנה יצא לאור הספר "וידויי אוגוסטינוס הקדוש", תרגומו לספרו של אוגוסטינוס, "וידויים".[3] בשנת 1912 יצא לאור תרגומו לספרו של פרנץ דליטש, "העמק שאלה".

בשנת 1922 מונה לראש גוף בשם London Diocesan Council for work among the Jews, וערך את הרבעון שלו, The Church and the Jews. הוא החזיק בתפקיד זה עד למותו.

בשנת 1926 יצא לאור תרגומו לאנגלית למדרש ספרי על ספר במדבר. בשנות ה-30 של המאה ה-20 היה פעיל אנטי-פשיסטי. בתקופה זו תרגם לאנגלית, יחד עם הארי ספרלינג ומוריס סימון, את ספר הזוהר.

בתחילת 1939 השתתף אהרן חרמוני בתפילה בכנסייה בלונדון שאותה ניהל לברטוב, והוא מתאר: "הכומר היה עטוף בגדי כהונה, כמעט קתוליים, עם צלב בולט על הגב, אבל כשהיה מסתובב עם פגיו כלפי הקהל, והנה חזהו עטוף טלית עט פסי־תכלת וציציות ו...מגן־דויד באמצע!"[1]

נפטר בלונדון ב-31 ביולי 1954.

בתו דניס לברטוב (Denise Levertov) נישאה לסופר האמריקאי מיטשל גודמן, ובשנת 1948 עברה אתו לארצות הברית, שם הייתה משוררת מצליחה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Levertoff, Paul Phillip", Encyclopaedia Judaica, 1971, volume 11, p. 71

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]