רקפת אמסלם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רקפת אמסלם
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 16 באוקטובר 1970 (בת 53)
חיפה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק זמרת, פייטנית
www.rakefetamsalem.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רקפת חנה אמסלם (נולדה ב-16 באוקטובר 1970) היא זמרת, פייטנית ויוצרת ישראלית. מאז תחילת פועלה, אמסלם שיתפה פעולה עם מוזיקאים רבים, אנשי דת ואנשי רוח. שרה בעברית, בערבית, בלאדינו ובמרוקאית ומופיעה ברחבי ישראל.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ותחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקפת אמסלם נולדה בחיפה להורים חיפאים ילידי ישראל ממוצא ספרדי ואשכנזי למשפחות בעלות שורשים מוזיקליים ענפים עם השפעות ממזרח וממערב: ספרד, מרוקו, פולין וצפת העתיקה. אמסלם היא נצר למשפחה מקובלת וידועה בצפת העתיקה - אשר עליה נמנית גם המשוררת והסופרת שושנה שבבו.

בגיל 12 החלה לימודי גיטרה ופיתוח קול וכנערה הופיעה כסולנית סופרן במסגרות בית ספר וחוגי דרמה ותיאטרון.

עם שחרורה מהצבא, עברה לתל אביב והמשיכה ללמוד פיתוח קול אצל המורה רחל הוכמן, למדה מוזיקה בבית הספר "קולות" בתל אביב, הופיעה בהופעה דוברת יידיש עם גדי יגיל בניהול המוזיקלי של המוזיקאי אילן שס וקיימה הופעות עם הרכבי ג'אז ובלוז במועדונים בתל אביב.

בנוסף, עבדה אמסלם על פרויקט אלבום ראשון עם המוזיקאי והגיטריסט שלמה מזרחי שכלל חומרים מקוריים בתחום הפופ והמוזיקה אתנית, ובמהלכו אף הקליטה עמו קטע ווקאלי לפסקול הסרט "שמעת על הפנתרים?" של הבמאי ניסים מוסק אודות חייהם ופועלם של תנועת הפנתרים השחורים בישראל.

בשנת 2005 למדה אמסלם כלי הקשה אצל שלמה בר ובמקביל הצטרפה לפעילות מוזיקלית חברתית רוחנית הנקראת "קהילות שרות" בניהולו המוזיקלי של הכנר והמוזיקאי ניצן חן רזאל, הכללה מפגשים שבועיים ללימוד פיוטים ממגוון עדות ישראל.

מאז המשיכה להגיע בעקביות למפגשי "קהילות שרות" שם שרו וחקרו מוזיקה שורשית מצפון אפריקה ומספרד, דבר שחיבר אותה אל המקורות והזהות מבית אמה.

קריירה כזמרת ויוצרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010 אמסלם זימנה את אחיה המוזיקאי אורן שחר למפגשי הפיוט וביחד חברו יחדיו להקליט בשיתוף פעולה את דיסק הבכורה של אמסלם, הנקרא "יחד שבטי ישראל" הכולל בתוכו שמונה פיוטים ממגוון עדות ישראל (ידיד נפש, אודה לאל, אל מאד נעלה, אגדלך, יה אלי וגואלי). הדיסק הוקלט באולפני שוהם בראש פינה.

כיום רקפת מופיעה על במות ברחבי הארץ, בפסטיבלים ובאירועי פיוט בשיתופי פעולה עם אמנים מוכרים כגון שלמה בר, יאיר דלאל, איריס אליה כהן ועלמה זהר, ועובדת על האלבום השני שלה שיכלול חומרים מקוריים ברוח עולם הפיוט.

עשייה מוזיקלית - חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות עוסקת אמסלם בהבאת עולם הפיוט, הנגשתו וחשיפתו לקהל הרחב דרך הופעות מוזיקליות, קליפים ודרך סדנה אותה פיתחה הנקראת "צו פיוט - זהות ותרבות בחברה הישראלית", המעלה לסדר היום נושאים כמו רב תרבותיות וחיפוש זהות, מקומה של המוזיקה בחיבורים חברתיים אוניברסליים, שירת נשים, תרבות מהגרים ועוד. את הסדנה מעבירה אמסלם דרך סיפורה האישי כבת למשפחה המשלבת מזרח ומערב.

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יחד שבטי ישראל (2010)

שיתופי פעולה והופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]