ג'ילברטו טופאנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ילברטו טופאנו
Gilberto Tofano
ג'ילברטו טופאנו
ג'ילברטו טופאנו
ג'ילברטו טופאנו
לידה 1929
רומא, ממלכת איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 בפברואר 2020 (בגיל 91 בערך)
מדינה איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ילברטו טופאנואיטלקית: Gilberto Tofano;‏ 19292 בפברואר 2020) היה במאי קולנוע ובמאי תיאטרון איטלקי, אשר פעל בישראל והושפע מן הגל החדש.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טופאנו נולד ברומא בשנת 1929. אביו, סרג'ו טופאנו (אנ'), היה שחקן קולנוע, מחזאי, מעצב במה ומאייר. אמו הייתה פרימה בלרינה ציירת תפאורת ושחקנית תיאטרון[1].

טופאנו סיים תואר ראשון בספרות ובפילוסופיה באוניברסיטת רומא. כמו כן למד מחול וכוריאוגרפיה.

ב-1955 עשה את הבימוי, התפאורה התלבושות והכוריאוגרפיה לשתי אופרות.

בשנים 1956–1960 היה עוזרו של הבמאי הנודע ג'ורג'ו סטרלר ב"תיאטרון פיקולו" במילאנו.

את הקריירה הקולנועית שלו החל טופאנו ב-1956, עת השתתף כניצב בהפקת מלחמה ושלום בבימויו של קינג וידור. להתחלה זו לא היה המשך בתחום הקולנוע, עד אשר ביים בישראל את "מצור" שהוא סרטו היחידי של טופאנו כבמאי.

ב-1964 הגיע לישראל לסייע לצוות ההקמה של הטלוויזיה הישראלית. הוא למד עברית, יצר קשר עם יעקב אגמון, והחל לביים בתיאטרון בימות[2]. ב-1968 ביים את ההצגה המוזיקלית "גבעת ספון ריבר"[3]. ב-1969 ביים את ההצגה "כוח הכוח" שעסקה בפרשת משפטם של יוליוס ואתל רוזנברג. ההצגה עובדה על ידי טופאנו ואשתו, בינה פיינר, על בסיס מחזה שהוצג בצרפת בשם "הרוזנברגים"[4][5]. ההצגה הורדה לאחר זמן קצר בעקבות ביקורות קשות ומחאה ציבורית כנגד הצגת המשטר ומערכת המשפט האמריקאית כשווים למערכות המשפט הטוטליטריות בברית המועצות ובגרמניה הנאצית[6]. ב-1970 ביים את ההצגה המוזיקלית "קרחת" שכתב יהונתן גפן, והלחינו אלונה טוראל ומישה סגל.

טופאנו נחקק בתודעה הישראלית כשביים את הסרט "מצור" (1969), בהשתתפותם של גילה אלמגור, דן בן אמוץ, ויהורם גאון[7]. בטרם ביים את "מצור" ביים שלושה סרטים קצרים אודות ישראל.

לאחר "מצור" הוזמן על ידי עודד קוטלר לביים בתיאטרון חיפה. טופאנו ביים בין השאר את טרטיף[1]. באותה תקופה התגייר ונישא לישראלית.

טופאנו חזר לאיטליה ושב לישראל ב-1988 כאשר הוזמן על ידי תיאטרון חיפה להיות מנהלו האמנותי[8]. הוא העלה את ההצגות "יהודי בחצר הדוכס"[9], על פי כתבי יהודה סומו ו"נישואי פיגארו" ואת הקומדיה "בונאוונטורה", פרי עטו של אביו. טופאנו שרד בתפקידו שנה אחת בלבד וחזר למולדתו[10].

בסוף שנות ה-90 הקים סטודיו לאנימציה המתמקד בעלילות בונאוונטורה, דמות אשר זכתה לפופולריות רבה באיטליה.

נפטר ב-2 בפברואר 2020[11].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ילברטו טופאנו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]