זקני צפת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זקני צפת
מתוך הווידאו קליפ לשיר "שישי שבת"
מתוך הווידאו קליפ לשיר "שישי שבת"
מוקד פעילות תל אביב, ישראל
תקופת הפעילות 19901996, 2014
זרם רוק ישראלי
סוגה זמר עברי
רוק
קאנטרי
הבי מטאל
פאנק (Punk)
חברת תקליטים אן אם סי
חברים
מאור כהן
אורן לוטנברג
רע מוכיח
יוני בן-טובים
חברים לשעבר
תום מוכיח
יובל קיינר
גיא עמיר
עדיאל פורטוגלי
אביב פאפו
מיכה קפלן

זקני צפת היא להקת רוק ישראלית. הלהקה הוקמה בידי מאור כהן ויוני בן טובים ב-1990, התפרקה ב-1996 וחזרה לפעול ב-2014.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה על ידי מאור כהן ויוני בן טובים כלהקת בית ספר כשהיו בני 16, כאשר ההשפעות המוזיקליות כללו בעיקר להקות גראנג' כגון Butthole Surfers ו-Sonic Youth. במקור הוקמה הלהקה תחת השם "מקהלת בית לוינשטיין" בה היו חברים מאור כהן (שירה), יוני בן טובים (בס), אור דובנוב (גיטרות), ומכונת תופים של בן טובים, ושם התחיל להיקבע סגנונה של הלהקה ונכתבו שיריה הראשונים "ריקי", "החיים יפים", "יוסי" (הזונה מפרנסיסקו) בביתו של בן-טובים בתל-אביב. כאשר התחילו ההופעות הפומביות תחת השם "זקני צפת", ההרכב כלל את כהן, אורן לוטנברג, בן-טובים (בנה של השחקנית טליה שפירא) ועדיאל פורטוגלי.

הלהקה הופיעה לראשונה במסגרת ערב להקות של תיכון עירוני א' במועדון הרוקסן. אף על פי שמנהלי המקום הורידו אותם מהבמה לפני סוף ההופעה כדי להפסיק את השתוללות הקהל, הם זכו באותו השבוע לביקורות טובות בעיתון "חדשות" על ידי עמית שהם[1] ובעיתון "העיר" על ידי מיכאל רורברגר מה שעורר את עניין התקשורת בהם. מעט אחר כך הם פרצו לרדיו בזכות גרסת כיסוי כבדה, בסגנון פאנק, לשיר "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר" של אריק איינשטיין ושלום חנוך, שהוקלטה במועדון ה"פינגווין" התל אביבי. התגובה האוהדת לביצוע החדשני של השיר הזכירה לרבים את התגובות ליציאתו של האלבום "שבלול", בו נכלל השיר המקורי עשרים שנה לפני כן. הלהקה זכתה לכיסוי תקשורתי נרחב ותוארה בסצנת הרוק האלטרנטיבי כתקווה הגדולה של הרוק הישראלי. מצידו השני של המטבע, סגנונה הפרוע והפרובוקטיבי של הלהקה גרם לרבים להירתע ממנה. הופעותיה של הלהקה כללו ניבולי פה, נגינה ושירה מאולתרות ואגרסיביות, גנבות מוזיקליות מכוונות, וגישה הומוריסטית ומשוחררת שגרמה בין השאר לחיים יבין לתהות בתוכנית ספיישל מפורסמת של "מבט שני" בערוץ הראשון על שמה המשונה של הלהקה ולכנות את סגנונה "טראש", כלומר "זבל".

בנובמבר 1992 הוציאה הלהקה את אלבומה הראשון, "זקני צפת", בסיועו של המפיק איציק ליכטנפלד, שהפיק גם את הופעותיה של משינה וארגן לזקני צפת הופעות חימום לפני הופעות אלה. בהרכב השתתף גם רע מוכיח, שבא מלהקת בלאגן והחליף את פורטוגלי בעמדת המתופף. אף על פי שהיה קצת פחות פרוע מהופעותיה של הלהקה, כלל האלבום את המוזיקה הכבדה ביותר שנשמעה במוזיקה העברית עד אז, והוא כלל בין השאר את "ריקי", שהפך ללהיט בסצנת הרוק האלטרנטיבי התל אביבית אף על פי שהמילה היחידה בו היא שם השיר בתוספת מעט ג'יבריש. שירים נוספים שבלטו בו היו "ציפי", "דוחף באלנבי", "יוסי (הזונה מפרנסיסקו)", "חזיר היבלות" ו"החיים יפים". האלבום נכשל במכירות וזכה להתעלמות מצד תחנות הרדיו, בין השאר בגלל הטקסטים המשוחררים שלו ונושאיו הפרובוקטיביים, שכללו זנות ("ציפי" ו"יוסי [הזונה מפרנסיסקו]"), סמים ("החיים יפים" שכלל את המשפט "אני יושב ומחשש") ואף הומוסקסואליות. ב-2008, בסיכום 60 שנה למדינת ישראל בעיתון ידיעות אחרונות, נבחר האלבום לחשוב ביותר במוזיקה הישראלית של שנות התשעים.

האלבום השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1993 נפרדו לוטנברג, מוכיח ובן-טובים מהלהקה כשאת מקומם תופסים, תום מוכיח, יובל קיינר ואביב פאפו. בהפקתו המוזיקלית של הגיטריסט חיים רומנו יצא האלבום השני שנקרא גם הוא "זקני צפת" במאי 1994, וכלל רוק רך יותר מזה של האלבום הראשון והרבה פחות פרובוקטיבי. באלבום זה כתב כהן כמעט לבדו את כל המילים והלחנים, לעומת האלבום הראשון שלא כלל אף לחן שלו. השיר "שישי שבת (יום הבוחר)" הפך לאחד מהלהיטים הגדולים של העשור והפך את האלבום להצלחה מסחרית. גם "השכן", "בארמון המלך" ו"רק אל תלכי" הפכו ללהיטים גדולים. במקביל הופיעו ב"זהו זה" עם שתי גרסאות כיסוי לשירים "לוח וגיר" של שמוליק קראוס ו"היה לנו טוב נהיה לנו רע" של אריק איינשטיין. באותה השנה השתתפו חברי הלהקה בפסטיגל עם השיר "נועה בקולנוע".

אלבומי "תן לי שלאגר"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1995 החלה הלהקה, הפעם עם בן-טובים שחזר ללהקה ועם החבר החדש גיא עמיר, לעבוד על אלבומה השלישי, עם המפיק ומנהל הלהקה איציק ליכטנפלד והמפיק המוזיקלי עובד אפרת הקליטה הלהקה חומר רב שיחד עם החומר שלא נכלל באלבום השני הספיק לדעתה לאלבום כפול, אך חברת אן אם סי העדיפה להוציא את השירים לאור על גבי שני אלבומים נפרדים, באוגוסט 1995 וביולי 1996. שני האלבומים, "תן לי שלאגר" ו"תן לי שלאגר 2", לא זכו להצלחה. האלבומים המשיכו את המגמה של ההתרחקות מסגנונו של האלבום הראשון. רק שיר אחד מתוך מתוך שני האלבומים התפרסם - "לא רוצה לצעוק".

באוגוסט 1996 התקיימה הופעתה האחרונה של זקני צפת במועדון "הלוגוס" בתל אביב.

אחרי הפירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאור כהן המשיך לשתף פעולה במסגרת פרויקטים שונים עם חבריו לזקני צפת לשעבר, במקביל לקריירת הסולו שלו. הוא הקים את "צמד ראות" עם רע מוכיח ב-2000, את "הבליינים" עם אורן לוטנברג ב-2001 ואת "ישראלים\פעולה\סקס" עם תום מוכיח ויובל קיינר, בצוותא עם תמיר שקולניק, ב-2005. רע מוכיח עבד בין השאר עם מאור כהן במסגרת הסופרגרופ "הזבובים" ועם ברי סחרוף. אורן לוטנברג עבד גם הוא עם ברי סחרוף. תום מוכיח עבד בין השאר עם אסף אמדורסקי, דנה ברגר וברי סחרוף, יובל קיינר עבד עם יהלי סובול, ויוני בן טובים עוסק בקולנוע בלונדון. זקני צפת התאחדה להופעה ב-2004.

ב-2012 השתתפו חברי הלהקה (בעת האלבום הראשון) בסדרה "האלבומים" של יואב קוטנר, ששודרה בערוץ 8.

איחוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 הכריזה הלהקה על איחוד והתאחדה להופעה ב-16 בינואר 2014 בפסטיבל הקצב בגני התערוכה[2].

לאחר האיחוד המחודש הודיעו חברי הלהקה על הוצאת אלבום חדש, שהושק במרץ 2014 במועדון הבארבי בתל אביב.

חברי ההרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זקני צפת (1992)
  • זקני צפת - האלבום הכחול (זקני צפת 2) (1994)
  • תן לי שלאגר (1995)
  • תן לי שלאגר 2 (1996)
  • לא היו דברים מעולם (2014)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]