פיטר פן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיטר פן
Peter Pan
יוצרים ג'יימס מתיו ברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות Nina Boucicault, רובין ויליאמס, ג'רמי סמפטר, רובי קיי, מרי מרטין, בטי ברונסון, מוד אדמס, לוי מילר עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
כוחות יכולת תעופה, נעורי נצח
כלי נשק חרב קצרה
מקום מגורים ארץ לעולם לא עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
אויבים קפטן הוק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטר פןאנגלית: Peter Pan) הוא דמות בדיונית שנוצרה על ידי הסופר הסקוטי ג'יימס מתיו ברי. פיטר פן הוא ילד צעיר, אנוכי, מלא חיים ומרדן, שמסוגל לעוף, ולא מעוניין לגדול לעולם. הוא מבלה את תקופת ילדותו הבלתי נגמרת באי המיתולוגי של "ארץ לעולם-לא", כמנהיג של "הילדים האבודים". באי ישנם פיות, שודדי ים, בנות ים, אינדיאנים, ולעיתים גם ילדים רגילים שפיטר פן מביא מכדור הארץ.

פיטר פן הפך לסמל תרבותי המסמל נעורים ואסקפיזם. בנוסף לשתי היצירות המקוריות של ברי שעוסקת בהרפתקאותיו של פיטר פן, כיכבה הדמות לאורך השנים במגוון סרטים, סדרות טלוויזיה, מחזות, ספרים, ומוצרים נלווים - הן עיבודים ליצירות של ברי והן סיפורי המשך לסיפורים המקוריים שנוצרו על ידי אנשים שונים. עיבודים בולטים כוללים בין היתר את הסרט המונפש של דיסני משנת 1953, סדרת אנימציה יפנית שהופקה ב-1989 וסרט הלייב-אקשן מ־2003.

אושר כי דיסני תיצור סרט לייב אקשן חדש "פיטר פן וונדי".

פיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטר פן הופיע לראשונה כדמות בספר למבוגרים של ברי משנת 1902 בשם "הציפור הלבנה הקטנה". בפרקים 13-18 פיטר פן הוא תינוק בן שבעה ימים אשר עף מחדר הילדים שלו לגני קנסינגטון בלונדון, לאחר שפיות וציפורים מלמדות אותו לעוף. בעקבות הצלחת המחזה של ברי מ-1904, המוציא לאור עמו עבד ברי - "Hodder and Stoughton" - הוציאו את הפרקים על פיטר פן מ"הציפור הלבנה הקטנה" ופרסמו אותו בנפרד ב-1906 תחת השם "פיטר פן בגני קנסינגטון" בתוספת איורים מאת ארתור רקאם.

החשיפה המשמעותית ביותר לקהל הרחב התרחשה כאשר ברי יצר את המחזה שעוסק בהרפתקאות של הדמות לה הוא קרא "פיטר פן, או הילד שלא גדל", המחזה הוצג לראשונה ב-27 בדצמבר 1904 בלונדון וזכה להצלחה רבה.

בעקבות הצלחת המחזה כתב ברי ספר ילדים שהתבסס על המחזה, ופורסם בשנת 1911 בשם "פיטר וּוֶנְדִי". הספר התבסס במידה רבה על המחזה אבל כולל לא מעט שינויים משמעותיים בעלילה ובאפיון הדמויות.[1]

מראה פיזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן בפארק דיסנילנד בתחפושת פיטר פן
פיטר פן בפסל מאת ג'ורג' פרמפטון בפארק אגמונט בבריסל

ברי מעולם לא תיאר את מראהו של פיטר בפירוט, אפילו לא בספר, והשאיר את מראהו של פיטר פן לדמיונו של הקורא. במחזה, התלבושת של פיטר מורכבת מעלים וקורי עכביש.

במקור שיחקה את הדמות אישה בוגרת צנומה. בהפקות המקוריות בבריטניה, התלבושת של פיטר פן כללה טוניקה אדמדמה וגרביונים ירוקים כהים. בעיבודים המוקדמים לסיפור נעשה שימוש גם בתחפושת אדומה. התלבושת הירוקה הפכה פופולרית משנות העשרים ואילך, ובמיוחד לאחר שיצא הסרט של דיסני לאקרנים.

בסרטים של דיסני פיטר לובש תלבושת שמכילה טוניקה ירוקה: חולצה קצרת שרוולים, גרבונים עשויים בד, מכנסיים ירוקים ארוכים, חגורה מוזהבת מסביב לחלק התחתון של חולצתו, וכובע ירוק עם נוצה אדומה. יש לו אוזניים מעט חדות שמזכירות אוזני שדונים, עיניים חומות, ושערו אדום. בסרט "הוק" (1991) את הדמות של פיטר פן המבוגר משחק רובין ויליאמס בעל העיניים הכחולות והשיער החום הכהה, אך בפלאשבקים מצעירותו, שערו חום בהיר. בסרט זה אוזניו הופכות חדות רק כאשר הוא הופך לפיטר פן, ולא בעודו פיטר באנינג. התלבושת בסרט דומה לתלבושת של דיסני (בלי הכובע). בסרט הלייב אקשן מ-2003, יש לפיטר פן שיער בלונדיני ועיניים כחולות, והתלבושת שלו עשויה מעלים וגפנים.

גיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס מתיו ברי ביסס את דמותו של פיטר פן על אחיו הבכור דייוויד, אשר מת כאשר החליק על הקרח יום לפני יום הולדתו ה-14. אמו ואחיו התייחסו אליו תמיד כנער שמעולם לא גדל.[2]

אף על פי שבמחזה ובסיפור לא נאמר גילו המדויק, נאמר כי כל שיני החלב של פיטר פן עדיין לא התחלפו.

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הן במחזה והן בספר, פיטר מסמל את האנוכיות האפיינית לגיל הילדות, ומתואר כשכחן וכמרוכז בעצמו. לנוכח אתגרים וסכנות הוא מפגין אומץ, וחף מכל פחד.

יכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יכולתו של פיטר לעוף מוסברת בספר ובמחזה, אך באופן בלתי עקבי. בסיפור "הציפור הלבנה הקטנה" הוא מסוגל לעוף משום שפיות וציפורים לימדו אותו לעוף. במחזה וברומן, הוא מלמד את ילדי משפחת דרלינג לעוף באמצעות שילוב של "מחשבות נפלאות/שמחות" ואבק פיות. ברי ציין שהוסיף את אבק הפיות כמרכיב הכרחי לתעופה, בתגובה לפניות של הורים אשר ילדיהם צפו במחזה, ניסו לעוף ונפגעו. תקוותו הייתה שבאין לילדים אבקת פיות, יימנעו מניסיונות תעופה אשר עלולים לסכן אותם.

לפיטר יש השפעה על כל ארץ לעולם-לא ועל כל תושבי האי כאשר הוא נמצא בו. לטענת ברי האי "מתעורר" כאשר פיטר חוזר ממסעו ללונדון.

בספר פיטר וּוֶנְדִי כותב ברי שאין כמעט דבר שפיטר אינו יכול לעשות. הוא סייף מיומן, אשר טוב יותר בסיף אפילו מקפטן הוק, אשר ידו נקטעה כתוצאה מדו-קרב עם פיטר פן.

פיטר פן מתואר כמי שמסוגל לחוש בסכנה מתקרבת.

עיבודים לקולנוע ותיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציור דמותו של פיטר פן מתוך כרזה לסרט של דיסני מ-1953

העיבוד הקולנועי הראשון לפיטר פן יצא כסרט אילם ב-1924. הסרט שמר מבחינות רבות על עלילת המחזה וסגנונו, אך המעבר בין הז'אנרים והוויתור על קול דובר הכריח את היוצרים לערוך שינויים מהותיים בסגנון ובעלילה. בשנת 1939, שנתיים לאחר מותו של ברי, רכש וולט דיסני את הזכויות לסרט פיטר פן, אך רק בשנת 1953 הופק סרט אנימציה ראשון, שהיה עיבוד עצמאי בהשראת יצירתו של בארי. בתפקיד פיטר פן שיחק בובי דריסקול, אשר דובב את הדמות המצוירת. סרט נוסף המבוסס על היצירות המקוריות יצא לאור בשנת 2003 גם הוא תחת השם "Peter Pan".

בנוסף, ניתן למצוא עיבודים חופשיים יותר לסיפור, למשל הסרט "Hook" בבימויו של סטיבן שפילברג, המציע סיפור המשך לעלילה של ברי ומספר מה מתרחש לאחר שפיטר פן הפך, למרות הכל, לאדם מבוגר.

סרט המשך נוסף, המתמקד בחזרתה של ביתה של ונדי, ג'יין, לארץ לעולם לא יצא לאור על ידי אולפני דיסני בשנת 2002 תחת השם "Return to Neverland". להבדיל ממנו, הסרט "Neverland” משנת 2003 מציע פרשנות ייחודית לסיפור כאשר הוא ממקם את הדמויות של ברי כמבוגרים צעירים המסרבים לעזוב את בית ההורים ויוצאים להרפתקה רצופה בסמים ובאלכוהול.

במהלך השנים נוצרו עיבודים נוספים רבים למחזה ולספר של ברי. מהמפורסמים שבהם הייתה סדרת האנימה היפנית שנוצרה בשנת 1989 ומשודרת גם כיום בערוצי ילדים שונים. הסדרה שומרת על נאמנות לחלק מהדמויות המקוריות של ברי אך נוקטת קו עלילה שונה ביותר. כמו כן, הסדרה מחולקת לפרקים קצרים שכל אחד מהם מהווה סיפור העומד בפני עצמו, וזה כלעצמו מכתיב סגנון סיפורי שונה מזה של היצירה המקורית.

עיבוד חופשי נוסף לדמות מופיע בסדרת הטלוויזיה האמריקאית "Once Upon a Time” משנת 2013 שם מופיעה דמותו של פיטר פן כרשע שיש להציל מידיו ילדים חטופים אשר בעזרתם הוא שואף לצבור כוח ולזכות בחיי נצח.

היצירות עובדו ברחבי העולם פעמים רבות גם למחזות זמר, כשהראשון שבהם עלה על בימת ברודוויי כבר בשנת 1924. ב-1954 עלה על במות ברודוויי מחזמר שזכה להצלחה ופרסים רבים, כולל מספר הפקות טלוויזיות, והפקות חוזרות ונשנות על בימת ברודוויי ובעולם, האחרונה שבהם משנת 1999. בנוסף, עלו מחזות זמר בעיבודים חופשיים יותר כגון "Peter Pan: A Musical Adventure" משנת 1996 ו"Peter Pan in Kensington Gardens" משנת 2009, שעלה לראשונה בגני קנזינגטון עצמם.[3]

עיבודים לבמה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה הראשונה על הבמה בישראל עם הדמות פיטר פן הייתה בתיאטרון במתנו ב-1957, במחזה העברי המקורי "פיטר פן והקוסם", שנכתב בידי דניאל מור ובוים על ידי א. אילת. מחזה זה רחוק ושונה מהמחזה המקורי של ברי, עקב נטייה בשנות החמישים המאוחרות ליצור סיפורים חדשים סביב דמויות קלאסיות.[4]

בשנת 1968, שמונה שנים אחרי הההפקה הראשונה, הועלה עיבוד אמריקאי של המחזה המקורי, בתרגומו של ניסים אלוני, בתיאטרון חיפה בכיכובה של גילה אלמגור כ"פיטר פן". ההפקה שימרה את הקו המסורתי של שימוש בשחקנית אישה, בעלת גוף נערי, לתפקיד פיטר פן. את קפטן הוק גילם גדעון זינגר, את ונדי שיחקה עירית מרקוביץ ואת סמי הפיראט - ראובן שפר. את התפאורה עיצב אריה נבון. אלוני תרגם את המחזה וחיים חפר את השירים, לא על פי טקסט המקור כפי שנכתב על ידי ברי, אלא על פי עיבוד אמריקאי שנכתב בידי בטי קומדן ואדולף גרין, עם מוזיקה מאת ג'ול שטיין.[4]

בשנת 1988 הועלה המחזמר "פיטר פן" על ידי תיאטרון חיפה בעיבודם של אורי פסטר וחנוך רוזן, ובכיכובם של חנוך רוזן כ"פיטר פן" וחני נחמיאס כ"וונדי". עוד כיכבו: ששון גבאי (קפטן הוק), צחי נוי (סמי) וחיה סמיר (טייגר לילי).[5]

בשנת 1997 הועלה גרסה נוספת לעיבודם של רוזן ופסטר, בהפקה מסחרית של טבת הפקות, טורנר וטדי הפקות, בכיכובם של גיל ססובר בתפקיד פיטר פן, שרון שחל בתור וונדי, זאב רווח בתור קפטן הוק ודפנה דקל בתור טייגר לילי.

בשנת 2004 הועלה המחזמר "פיטר פן" בעיבודם של ירון כפכפי ונועה ברנר ובכיכובם של עפר שכטר כפיטר פן, מיכל ינאי כוונדי, אפרת בוימולד כטינקר בל, אמיר פיי גוטמן כקפטן הוק, ומיכל אמדורסקי כטייגר לילי. גרסה נוספת לעיבוד הזה עלתה בשנת 2012 בכיכובם של הראל סקעת כפיטר פן, ישראל קטורזה כקפטן הוק, רוני דלומי כוונדי, רוני דואני כטינקר בל ואושרת אינגדשט כטייגר לילי. בשנת 2015 הועלה המחזמר שוב בכיכובם של מתן שביט כפיטר פן, נועה גורן כוונדי ומתן קליגר כקפטן הוק והצ'יף. בחנוכה אותה שנה לוהקו בהתאמה עפר שכטר שחזר לתפקיד פיטר פן, עדי הימלבלוי ועודד פז.


בשנת 2005, העלו תאטרון נדנדה עיבוד נוסף להצגה לשיריה המקוריים של אירית תמיר. בהצגה השתתפו בין היתר לירון לב כפיטר פן, מיכל זוארץ כוונדי ושירלי לילו כטינקרבל.

בשנת 2009 עלתה הפקה משותפת של תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער ותיאטרון חיפה למחזה, שעיבדה וביימה צביה הוברמן, בהשתתפות דורון עמית שגילם את פיטר פן, יוסי מרשק כקפטן הוק, תמר שם אור בתור וונדי, מירב שירום כטייגר לילי ואחרים.

בשנת 2019 עלתה ההצגה "פיטר וונדי" הפקת תיאטרון המיועדת למבוגרים. ההצגה התחילה את דרכה בבית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים כתרגיל בימוי מסכם. לאחר מכן המשיכה את דרכה ל"הבימה" שם הופיעה באולם הבימה 4. במאי ומעבד: תום וולניץ.[6]

בשנת 2021 עלתה הפקה חדשה משותפת של התיאטרון הקאמרי ותיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער, עיבוד מקורי של שירילי דשא ורועי שגב, ובבימויו של גלעד קמחי. אלון סנדלר בתפקיד פיטר פן, מיה לנדסמן/יעלי רוזנבליט בתור וונדי, עופרי ביטרמן/תום חודורוב בתפקיד קפטן הוק, נעם ברט בתפקיד טינקר בל. עוד משתתפים בהצגה אלעד אטרקצ'י, נדב נייטס/גלעד מרחבי, ערן מור/גיא רוזן, שון מונגוזה/מתן און ימי ומני גרוס. במרכז העיבוד החדש עומדת דמותה של וונדי, והדרך שהיא עוברת מבית יתומים, בריחה לארץ לעולם לא, חזרה למציאות בסוף המחזה ואימוצה של וונדי על ידי משפחה אומנת.[7]

אזכורים תרבותיים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הביוגרף של טולקין, האמפרי קרפנטר, העריך כי ייתכן שהאופן בו עיצב טולקין את דמויותיהם של האלפים הושפע מהמחזה המקורי של פיטר פן, בו צפה בברמינגהם ב-1910.[8]
  • הזמרת וכותבת שירים רות B שחררה ב-2015 את הבלדה "Lost Boy", אשר עוסקת בפיטר פן וארץ לעולם-לא.
  • בסדרה "דיג'ימון" ישנו דיג'ימון שנקרא על שמו של פיטר פן "פטרמון".
  • בסרט "המשאלה" שיצא ב2023 פיטר פן מופיע בתפקיד קמע.

תסמונת פיטר פן[עריכת קוד מקור | עריכה]

"תסמונת פיטר פן" היא מונח שהוגדר על ידי ד"ר דן קיילי ופורסם בשנת 1983. אדם הלוקה בהפרעה מבקש להישאר ילד נצחי, ואינו מסוגל או רוצה לקבל על עצמו אחריות של מבוגר. התסמונת איננה מוכרת בספרי איבחון פסיכיאטריים כאבחנה ספציפית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bakke-Faråsengen, Camilla., ‘His terrible masterpiece’ A study of peter pan, its reception and its creator., The Department of Literature Area Studies and European Languages, university of oslo., 2007
  2. ^ Birkin, Andrew. J.M. Barrie and the Lost Boys. Yale University Press, 1986.
  3. ^ Kavey, Allison, From peanut butter jars to the silver screen. In Second star to the right: Peter pan in the popular imagination, Friedman, Lester D. Rutgers Univ Pr, 2009
  4. ^ 1 2 שפרה שינמן, סוד קסמו של פיטר פן, באתר התיאטרון הישראלי
  5. ^ אתר ההצגה פיטר פן
  6. ^ וונדי ופיטר, באתר פיטר פן בתיאטרון הבימה
  7. ^ רון שוורץ, ‏הכול מתחיל ונגמר בוונדי, באתר ‏מאקו‏, 7 במרץ 2022
  8. ^ Carpenter, Humphrey (1977), Tolkien: A Biography, New York: Ballantine Books, ISBN 0-04-928037-6